Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Dodehoek spiegel

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0736.jpg
IMG_0732.jpg


Als je een Amerikaanse auto koopt, dus ook een Tesla, krijg je buitenspiegels die volkomen vlak zijn. Er is dan sprake van een flinke dode hoek.
Bij mijn Audi S6 was het linkerdeel van de linker buitenspiegel gekromd. Dit leverde een minder grote dode hoek op.
In mijn specifieke geval, ik kijk alleen met mijn rechteroog, was dit nog niet voldoende. Een eenvoudig extra dodehoekspiegeltje loste het probleem op.
De Tesla heeft een fraaie groothoekcamera in het achterwerk. Ik heb een paar maanden geprobeerd om deze camera als dodehoekspiegel te gebruiken.
Steeds betrap ik me erop dat het heel onnatuurlijk is om naar rechts te kijken om iets links te zien.

Dus toch maar weer een dodehoekspiegel. Ik laat er diverse komen en probeer ze allemaal.
Eén spiegeltje, een 30 x 50 mm Richter spiegel van winparts.nl (bestelnummer 286479), doet precies wat ik wil. In één oogopslag zie ik alles van het achterscherm van de MS tot royaal naast me.
De bovenste foto laat in de achteruitkijkspiegel een Volkswagen Golf zien. Maar kijk eens in de dodehoekspiegel, daar zit ook nog een grijze BMW.
De tweede foto laat de achterzijde van de BMW in de dodehoekspiegel zien, terwijl deze al zover naast me is dat ik de auto ook met het blote oog kan waarnemen zonder mijn hoofd te verdraaien.
Inmiddels is de Golf al vrijwel uit de gewone spiegel verdwenen maar is ie volledig te zien in de dodehoekspiegel.
Het rijden ermee is een verademing.

Toegegeven, het oogt niet fantastisch, eigenlijk een beetje goedkoop. En inderdaad met € 3,50 is het een goedkoop spiegeltje. De vertekening is verwaarloosbaar en in zijn soort is dit een goed spiegeltje. Tot Elon met een spiegel komt met een ingebouwde dodehoekvoorziening, ben ik hier happy mee.
 
View attachment 43477View attachment 43476

Eén spiegeltje, een 30 x 50 mm Richter spiegel van winparts.nl (bestelnummer 286479), doet precies wat ik wil. In één oogopslag zie ik alles van het achterscherm van de MS tot royaal naast me.
.

Dank voor het uitzoeken Wim! Ik heb een soortgelijk probleem, doordat mijn stoel nogal ver naar achteren staat vanwege mijn lengte. Zelf als de spiegel in de maximale stand staat naar buiten, mis ik nog steeds een groot stuk. Ik ga er een bestellen...
 
Last edited:
Als ik de buitenspiegel zo afstel als bij de rijles is geleerd (nagenoeg niets van je eigen auto zichtbaar in de buitenspiegel, 2/3 op weg gericht), dan kan ik geen dode hoek ontdekken. Voor een uitleg, zie Stel je autospiegels af zonder dode hoek - Lifehacking
Ben het met je eens. Helaas staat bij mij de spiegel al in de uiterste stand en dan zie ik helaas nog altijd een (redelijk) deel van de auto.
 
Als ik de buitenspiegel zo afstel als bij de rijles is geleerd (nagenoeg niets van je eigen auto zichtbaar in de buitenspiegel, 2/3 op weg gericht), dan kan ik geen dode hoek ontdekken. Voor een uitleg, zie Stel je autospiegels af zonder dode hoek - Lifehacking

Ik vrees dat je je vergist. De buitenspiegel staat op beide foto's al maximaal naar buiten afgesteld. Op de bovenste foto heb ik de opname gemaakt vanaf de plek waar zich normaal mijn hoofd bevindt. Die BMW zit dan echt in een dode hoek.

Kijk er nog maar eens goed naar, kan mogelijk problemen voorkomen.
 
Ik heb deze er uiteindelijk niet opgeplakt. Ik vond toch dat het 'gewone' zicht teveel belemmerd werd. Toch maar eens kijken naar een aftermarket deadspot detector en iemand die zo'n ding er kan inbouwen. Mogelijk kan er gebruik gemaakt worden van de bedrading die al aanwezig is voor de elektrische buitenspiegels.
 
Instellingsmogelijkheden van de linker buitenspiegel zijn inderdaad niet goed.
De wat langere bestuurder zit met de helft van zijn spiegel voornamelijk naar zijn eigen kont te kijken.
Mag hopen dat dit bij Tesla ook al opgemerkt is.

De folding mirrors zouden een kans geweest zijn om de hoek aan te passen.
Iemand ervaring?
 
Instellingsmogelijkheden van de linker buitenspiegel zijn inderdaad niet goed.
De wat langere bestuurder zit met de helft van zijn spiegel voornamelijk naar zijn eigen kont te kijken.
Mag hopen dat dit bij Tesla ook al opgemerkt is.

De folding mirrors zouden een kans geweest zijn om de hoek aan te passen.
Iemand ervaring?
Maar wát een lekker kontje - al zeg ik het zelf :tongue:
 
Het beperkte zicht met de linker buitenspiegel was ook voor mij een probleem (ik ben 1.92 meter).
Echter met de nieuwe stoelen in mijn auto zit ik stukken beter en is ook het probleem met de spiegel opgelost.

Het blijkt dat doordat de zitting aan de voorzijde veel meer steun geeft en tot 3 centimeter hoger versteld kan worden, ik op een comfortabele en ontspannen dichter bij het stuur kan zitten.
Dit is minder vermoeiend omdat ik mijn armen niet hoef te strekken om bij het stuur te komen en geeft een 'sportievere' zithouding met meer controle over het stuur.

Bijkomend voordeel is dat mijn positie t.o.v. de buitenspiegel is veranderd en dat ik geen last meer heb van de 'dode hoek'.