Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands: Plug-in hybrids taking charging spots

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
A quick summary for the international readers of this thread: Plug-in hybrids like the Opel Ampera (Volt), Plug-in Prius, the V60 Plug-in diesel (4k units) and Outlander PHEV (10k units) are selling like crazy due to tax incentives on those cars.

The public charging infrastructure isn't growing as rapidly as those cars are coming onto the road, so they start taking charging spots and stay parked there while full. So it's kind of being "ICEd", but not the same.

The rest of this discussion will probably be Dutch :)


Voor de Belgen: Aangezien de Plug-in voertuigen hier veel harder verkopen heb ik de discussie even gericht op Nederland, ivm het stoppen van E-Laad met het plaatsen van palen.


Hoe kijken wij hier Nederlands tegenaan? Zo kreeg ik gisteren via WhatsApp een foto van mijn collega die zijn Roadster aan de laadpaal wilde zetten, maar beide plekken waarin in gebruik door een Ampera en die waren beide vol. Nu had hij nog 70% accu en hoefde hij nergens heen, dus kon hij zijn Roadster ergens anders parkeren.

Nu krijgen we straks 10.000 Outlanders en nog zo'n 4.000 V60's er bij op de weg, maar E-Laad plaatst geen palen meer. Dus het gaat "vechten" worden om een plekje.

Aan de ene kant geweldig nieuws dat zo veel auto's deels elektrisch gaan rijden, maar wel nadelig dat ze binnen een korte tijd vol zitten en daarna alleen de laadpalen blokkeren.

Zo zag ik dit ook laatst in Rotterdam in een parkeergarage. 10 laadplaatsen (Lolo's :( ) en die waren allemaal bezet door een Ampera of Prius.

Nu had ik een idee van een "boetetarief" voor aan een laadpaal staan, maar niet aan het laden zijn. Elk kwartier dat je er aan staat maar niet aan het laden bent kost je zeg 50 cent (ik noem maar wat) en dit geld alleen tussen 08:00 en 22:00 zodat je je auto er in de nacht wel kan laten staan.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat er meer laadpalen zijn en dit probleem er niet is, maar de groei is er wel een beetje uit nu E-Laad gestopt is.

The New Motion is natuurlijk druk bezig met hun Lolo, maar ik erger me kapot aan die laadpaal aangezien deze maximaal 1-fase 16A levert en wat mij betreft alleen geschikt is voor een Plug-in voertuig, op een publieke laadpaal wil ik minimaal 3-fase 16A om mee te laden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
 
Misschien moeten de plekken in de toekomst beschouwd gaan worden als gewone parkeerplaatsen. Zo lang je aan het laden bent betaal je om te laden incl. parkeren. Als de auto vol is en niet meer laad is je parkeertijd afgelopen en riskeer je een boete voor niet betaald parkeren.
Voor 2 euro per uur zijn er vast veel mensen die m laten staan. Is goedkoop parkeren (in de randstad). Voor 65,- boete zorgt men wel dat ie op tijd weg is. Lijkt een strenge maatregel maar met de verwachtte aantallen hoop ik dat de regelgeving aangepast gaat worden.
 
Ik denk ik dezelfde richting.
Allermooiste zou zijn dat je maximaal bijvoorbeeld 2 uur kan laden, maar al de paal ontdekt dat de auto vol is je een berichtje krijgt en dan binnen maximaal 30 minuten je auto weg moet halen. Dit is denk ik niet snel haalbaar. Tussen oplossing zou kunnen zijn:


Het laadpunt is tevens een parkeermeter. Al je gaat laden koop je een 'kaartje' die je net als normaal voor je raam legt. Je kan bijvoorbeeld maximaal 2 uur kopen en je weet dus precies wanneer je terug moet zijn, net als bij normaal parkeren, wil je geen boete riskeren. Verder moet je eerst in pluggen en het laden starten en dan kan je pas je 'kaartje' kopen om te voorkomen dat je als je vol opgeladen bent daar gaat staan (of blijven staan).

Denk dat het goed zou zijn dat je je kenteken moet ingeven en dat deze 2x achter elkaar niet geaccepteerd wordt om maximaal 1x laden toe te staan.

Boete moet stevig zijn...
 
Ik denk ik dezelfde richting.
Allermooiste zou zijn dat je maximaal bijvoorbeeld 2 uur kan laden, maar al de paal ontdekt dat de auto vol is je een berichtje krijgt en dan binnen maximaal 30 minuten je auto weg moet halen. Dit is denk ik niet snel haalbaar. Tussen oplossing zou kunnen zijn:


Het laadpunt is tevens een parkeermeter. Al je gaat laden koop je een 'kaartje' die je net als normaal voor je raam legt. Je kan bijvoorbeeld maximaal 2 uur kopen en je weet dus precies wanneer je terug moet zijn, net als bij normaal parkeren, wil je geen boete riskeren. Verder moet je eerst in pluggen en het laden starten en dan kan je pas je 'kaartje' kopen om te voorkomen dat je als je vol opgeladen bent daar gaat staan (of blijven staan).

Denk dat het goed zou zijn dat je je kenteken moet ingeven en dat deze 2x achter elkaar niet geaccepteerd wordt om maximaal 1x laden toe te staan.

Boete moet stevig zijn...
Sowieso gaat al het laden via een pas. Je kan dus gewoon op je factuur die je krijgt een "boete" er bij krijgen. Ik denk namelijk niet dat gemeentes zich hier aan willen branden.

De laadpaal kan verder gewoon meten of je nog aan het laden bent en dat doorgeven aan de beheerder van jouw pas.

Zo staat er bij het station Middelburg ook een laadpaal waar ik regelmatig een Plug-in Prius aan zie staan de gehele dag. Die eigenaar gaat denk ik met de trein ergens heen en zal dan wel naar het station toe rijden. Super dat hij zich zo volledig elektrisch verplaatst, maar die laadplek wordt wel 10 uur in beslag genomen voor iemand die hem maar 1 uur nodig heeft (maximaal).
 
Ze zouden een parkeermeter er naast kunnen plaatsen. Lost ook meteen het probleem op dat ICE deze als parkeerplek gebruiken.
Bij mij in de buurt (gemeentes) heb je een aantal pekken op een parkeerplaats waar je gratis kan parkeren, maar soms redelijk vol is. Hier zie je vaker ICE auto's de laadplekken als parkeerplaats gebruiken.

Mooiste zou zijn als de parkeermeter gelinkt is met laadstation...
 
Ze zouden een parkeermeter er naast kunnen plaatsen. Lost ook meteen het probleem op dat ICE deze als parkeerplek gebruiken.
Bij mij in de buurt (gemeentes) heb je een aantal pekken op een parkeerplaats waar je gratis kan parkeren, maar soms redelijk vol is. Hier zie je vaker ICE auto's de laadplekken als parkeerplaats gebruiken.

Mooiste zou zijn als de parkeermeter gelinkt is met laadstation...
De wetgeving komt er sowieso aan dat het bord aan geeft dat je er enkel met een EV mag parkeren om te laden en anders een boete krijgt.

Het lijkt mij moeilijk om een laadpas aan een specifieke auto te koppelen, dus hoe maak je het onderscheid?
Net zoals een tankpas zijn ze aan een kenteken gekoppeld.

Maar wat maakt het uit? Met laadpas X is de laadpaal aan gezet en laadpas X krijgt dan ook de boete voor er te lang staan en niet laden.

Een lege Model S doet er met 85kWh ook zo'n 8 uur over bij een publieke laadpaal. Ik heb er geen probleem mee als een EV staat te laden, maar wel als je vol bent en dan nog de plek in neemt.
 
Ze zouden een parkeermeter er naast kunnen plaatsen. Lost ook meteen het probleem op dat ICE deze als parkeerplek gebruiken.
Bij mij in de buurt (gemeentes) heb je een aantal pekken op een parkeerplaats waar je gratis kan parkeren, maar soms redelijk vol is. Hier zie je vaker ICE auto's de laadplekken als parkeerplaats gebruiken.

Mooiste zou zijn als de parkeermeter gelinkt is met laadstation...
Als er dan geen andere plek is gaan ze er alsnog staan. Verbieden lijkt me beter.
 
Als er dan geen andere plek is gaan ze er alsnog staan. Verbieden lijkt me beter.

Gewoon dezelfde boete aan vast hangen als je op een gehandicapte parkeerplaats gaat staan zonder kaart.
Die zijn hoog genoeg voor de mensen om er niet te gaan staan.

Je gaat het niet voorkomen dat er plug-in hybrids zullen staan.

Er moet een systeem komen dat inderdaad aan geeft wanneer een auto vol is. Het systeem zal een seintje moeten geven zodat je de mogelijkheid hebt om de auto te verplaatsen.
Lijkt me ook makkelijk dat het systeem door kan geven indien iemand staat te wachten ? Zoiets als de knop op de lichten bij een voetgangerszone...
 
Ah, dit gaat over mij.
Al 8 maanden lang (nog 4 a 5 te gaan) ben ik zo’n figuur met een prius plug-in waar jullie hier op zitten te vitten.
Zoals met alles is het maar vanuit welk perspectief je iets beschouwd. Vanaf as. oktober zal ik het vast wat meer met jullie eens zijn.
Laat ik vooropstellen dat ik het onderscheid zeer zeker onderken: met een plug-in baal je als de laadplekken bezet zijn (echt niet minder als ze wel staan te laden). Met een EV kan je een serieus probleem hebben.

Maar dan hier wel de andere kant van het verhaal.
Als ik naar een vergadering of iets moet, en niet op 1 lading heen en weer kan, zoek ik altijd een laadpaal in de buurt. Dat ik hierdoor geregeld vervolgens nog 10 tot 20 minuten extra reistijd kwijt ben (paar straten lopen) heb ik er voor over; ook dat geklooi met die kabel meenemen. Dit doe ik om zoveel als mogelijk elektrisch te kunnen rijden. Hierdoor kan ik wel vrijwel altijd ook de terugrit elektrisch. Resultaat is dat ik deze maand over 800 km slechts 3 liter heb verbruikt, wat anders zeker 5x meer zou zijn geweest (en ja, deze maand vrijwel alleen ritjes van max. 20 km gemaakt). Als het echt koud is werkt dit niet, tenzij je het prettig vindt in een ijskoude auto.
Tot zover vinden jullie mij vast nog prima bezig.

Ik denk dat (als ik nog jaren prius plug-in zou rijden, niet dus) ik echt boos zou worden als ik bovenstaand niet meer zou mogen, want:
Zo’n vergadering kan rustig 2 tot 3 uur duren, terwijl mijn prius inderdaad na een klein tot dik uur uur weer vol is. Maar ‘m dan (vrijwel) direct weg moeten halen kan dus simpelweg niet. Dus ja, dan staat die daar zonder te laden de plek bezet te houden. Jullie lijn volgend wordt het dus niet laden en op benzine terug.

De beste oplossing is inderdaad gewoon dat er voldoende laadplekken zijn en bij blijven komen, dan hoeft niemand teleurgesteld te zijn (of een serieus probleem te hebben).
 
Ah, dit gaat over mij.
Al 8 maanden lang (nog 4 a 5 te gaan) ben ik zo’n figuur met een prius plug-in waar jullie hier op zitten te vitten.
Zoals met alles is het maar vanuit welk perspectief je iets beschouwd. Vanaf as. oktober zal ik het vast wat meer met jullie eens zijn.
Laat ik vooropstellen dat ik het onderscheid zeer zeker onderken: met een plug-in baal je als de laadplekken bezet zijn (echt niet minder als ze wel staan te laden). Met een EV kan je een serieus probleem hebben.

Maar dan hier wel de andere kant van het verhaal.
Als ik naar een vergadering of iets moet, en niet op 1 lading heen en weer kan, zoek ik altijd een laadpaal in de buurt. Dat ik hierdoor geregeld vervolgens nog 10 tot 20 minuten extra reistijd kwijt ben (paar straten lopen) heb ik er voor over; ook dat geklooi met die kabel meenemen. Dit doe ik om zoveel als mogelijk elektrisch te kunnen rijden. Hierdoor kan ik wel vrijwel altijd ook de terugrit elektrisch. Resultaat is dat ik deze maand over 800 km slechts 3 liter heb verbruikt, wat anders zeker 5x meer zou zijn geweest (en ja, deze maand vrijwel alleen ritjes van max. 20 km gemaakt). Als het echt koud is werkt dit niet, tenzij je het prettig vindt in een ijskoude auto.
Tot zover vinden jullie mij vast nog prima bezig.

Ik denk dat (als ik nog jaren prius plug-in zou rijden, niet dus) ik echt boos zou worden als ik bovenstaand niet meer zou mogen, want:
Zo’n vergadering kan rustig 2 tot 3 uur duren, terwijl mijn prius inderdaad na een klein tot dik uur uur weer vol is. Maar ‘m dan (vrijwel) direct weg moeten halen kan dus simpelweg niet. Dus ja, dan staat die daar zonder te laden de plek bezet te houden. Jullie lijn volgend wordt het dus niet laden en op benzine terug.
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat er een dikke boete op moet zitten. Ik schets enkel een situatie waar we 10.000 Outlanders en 4.000 V60's er bij krijgen die ook gaan laden, maar we hebben nauwelijks nog uitbreiding in laadpalen.

Het is helemaal super dat je zo min mogelijk benzine verstookt, dat kan ik alleen maar waarderen :) Alleen vind ik het wel erg dat sommige Plug-in hybrides uuuuuuren aan de paal staan terwijl ze allang vol zijn.

Nu moet het geheel ook praktisch blijven, je moet ook niet terug rennen op het moment dat je vol zit.

De beste oplossing is inderdaad gewoon dat er voldoende laadplekken zijn en bij blijven komen, dan hoeft niemand teleurgesteld te zijn (of een serieus probleem te hebben).
Eens. Het probleem doorbreek je met meer laadpalen, maar hoe? E-Laad is er mee gestopt en ik merk dat mijn gemeente niet staat te springen om het zelf te betalen. Dus nu? We krijgen er wel 14.000 auto's bij en dan heb ik de S'en nog niet mee geteld.
 
Kan je eigenlijk een prius of dergelijk lospluggen als ie vol zit.
Dus zou je met aan beide kanten de parkeerplaats ernaast reserveren en een voldoende lange kabel iets meer flexibiliteit kunnen realiseren?
Ik had net hetzelfde idee. Die laadpalen, is dat met vaste kabels? Anders zou je kunnen uitpluggen en met een kabel van 6m of 8m al wel veel kunnen verhelpen
 
Kan je eigenlijk een prius of dergelijk lospluggen als ie vol zit.
Dus zou je met aan beide kanten de parkeerplaats ernaast reserveren en een voldoende lange kabel iets meer flexibiliteit kunnen realiseren?
De kant van de auto volgens mij wel, maar de kant van de laadpaal niet. Die stekker vergrendeld en kan alleen met de laadpas van de betreffende auto worden ontgrendeld.
 
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat er een dikke boete op moet zitten.
Nee, maar bij een aantal posts was het echt zodra vol wegwezen anders boete (en ik kan ‘m niet op afstand uitlezen, toyota is o.a. vergeten ‘m met een app uit te rusten; ok, na ruim een uur kan het niet anders zijn dan vol).

Daarnaast voelde ik mij geroepen de andere kant van de zaak te belichten, of zijn er hier nog meer sukkels als ik die een plug-in kopen en direct daarna pas achter het bestaan van model S komen?
(alhoewel toch wel lekker om richting de S al een jaartje semi-elektrisch, langzzzzzzaam, te kunnen rijden)

Urenlang palen onnodig bezet houden is zeker hinderlijk.
Verder begrijp ik de reacties zeker wel, want een vrije laadplek kan straks echt een issue worden.

In Den Haag is het nog erger. De laadpunten zijn er wel (ok, niet in overvloed), maar standaard is de 2[SUP]e[/SUP] laadplek bij een laadpaal ge-iced. Er is namelijk maar 1 plek gereserveerd voor EV’s. De gemeente gaat de 2[SUP]e[/SUP] plek pas ook reserveren als de paal voldoende (lees vaak genoeg dubbel) gebruikt wordt. Maar dat kan zo dus niet. Ik ken zelfs een paal waar wel elke dag beide punten worden gebruikt (creatief parkeren met een 8 meter kabel), maar niks 2[SUP]e[/SUP] plek.

- - - Updated - - -

Ik had net hetzelfde idee. Die laadpalen, is dat met vaste kabels? Anders zou je kunnen uitpluggen en met een kabel van 6m of 8m al wel veel kunnen verhelpen
Nee dus. Wat wel beter zou zijn is bijvoorbeeld een laadpaal die 2 auto's kan laden, 4 aansluitingen heeft. Zodra op 1 aansluiting het laden klaar is kan een andere aansluiting gebruikt worden. Als je dan je EV naast een plugin aansluit, kom je vanzelf aan de beurt.
 
Nee, maar bij een aantal posts was het echt zodra vol wegwezen anders boete (en ik kan ‘m niet op afstand uitlezen, toyota is o.a. vergeten ‘m met een app uit te rusten; ok, na ruim een uur kan het niet anders zijn dan vol).

Daarnaast voelde ik mij geroepen de andere kant van de zaak te belichten, of zijn er hier nog meer sukkels als ik die een plug-in kopen en direct daarna pas achter het bestaan van model S komen?
(alhoewel toch wel lekker om richting de S al een jaartje semi-elektrisch, langzzzzzzaam, te kunnen rijden)
Je moet het inderdaad van twee kanten bekijken, dus bedankt voor jouw input!

De trigger was voor mij beide Ampera's die gisteren "in de weg" stonden en ook de situatie in Rotterdam een paar weken terug.

Urenlang palen onnodig bezet houden is zeker hinderlijk.
Verder begrijp ik de reacties zeker wel, want een vrije laadplek kan straks echt een issue worden.
Daarom dus het topic. Een goede ingeving hier op? Want veel berijders misbruiken ze ook om altijd maar het mooiste parkeerplekje te hebben.

In Den Haag is het nog erger. De laadpunten zijn er wel (ok, niet in overvloed), maar standaard is de 2[SUP]e[/SUP] laadplek bij een laadpaal ge-iced. Er is namelijk maar 1 plek gereserveerd voor EV’s. De gemeente gaat de 2[SUP]e[/SUP] plek pas ook reserveren als de paal voldoende (lees vaak genoeg dubbel) gebruikt wordt. Maar dat kan zo dus niet. Ik ken zelfs een paal waar wel elke dag beide punten worden gebruikt (creatief parkeren met een 8 meter kabel), maar niks 2[SUP]e[/SUP] plek.
In Amersfoort precies het zelfde verhaal (Kom ik vandaan en woont nog familie). Daar ga ik de meterkast dan ook vervangen en een CEE 3-fase 16A voor mij zelf aanleggen :)
 
De trigger was voor mij beide Ampera's die gisteren "in de weg" stonden. Daarom dus het topic. Een goede ingeving hier op? Want veel berijders misbruiken ze ook om altijd maar het mooiste parkeerplekje te hebben.
Ampera’s vind ik helemaal niks. Zijn harstikke leuk op elektra, daarna benzineslurpers.
Het is gewoon dom van gemeenten om laadpalen op mooie plekken te zetten. Wekt ergernis op, werkt icing in de hand, kennelijk dus zelfs van PHEV’s.
Ingeving?
Je hebt dus eigenlijk over gedragscodes? Niet over hoe krijgen we meer palen ed.
- We zouden een reële gedragscode kunnen opstellen (reëel voor EV’s en PHEV’s, anders werkt het op voorhand niet). En daarvan stickers op laadpalen kunnen plakken (vlak boven de plek waar je laadpas moet).
- Die gedragscode zo mogelijk op te stellen in overleg met de organisaties die laadpassen verstrekken. Die organisaties zouden al hun klanten op de gedragscode kunnen wijzen.
- Je zou kaartjes kunnen laten maken waarop een aantal issues vermeld staan (icing, wel erg lang onnodig paalgebruik, totaal niet laden ed.), waarvan je de van toepassing zijnde aankruist en achter de ruitenwissers stopt.
Vriendelijke woorden anders werkt het vast meestal averechts.
- Als je een bezette paal wil gebruiken waar het laden al klaar is, je pasje bij de paal houden: er gaat automatisch een sms naar de persoon van die auto met de mededeling dat het laden klaar is en er graag iemand anders wil gaan laden, met jouw tel.nr. erbij,
Dat soort dingen dus?

Het is jammer dat dat vergrendelen niet omgekeerd werkt (in de auto en niet in de paal). Dat zou een hoop schelen
 
Ampera’s vind ik helemaal niks. Zijn harstikke leuk op elektra, daarna benzineslurpers.

Dank je wel, ik ben (tot september?) een ampera rijder. Ik heb sinds maart vorig jaar zo'n 35000 km gereden in deze auto. Juist bij dit type auto's moet je erg je best doen om elektrisch te rijden, aangezien je niet verder dan 40 (winter) tot 65 km ver komt op een volle accu. Met zo'n bereik en mijn gemiddelde ritafstanden (35 tot 65 km) moet je dus bij elke stop kunnen laden. Systemen waarbij je in de gaten moet gaan houden of je auto al vol is gaan niet werken. In mijn optiek is alleen het uitbreiden van het laadnetwerk de methode om elektrisch rijden voor het grote publike acceptabel maakt, juist dus voor plug-ins en de op dit moment nog gangbare elektrische auto's met beperkte actieradii.

Als gezegd hoop ik in september mijn p85 te ontvangen. Een van de (vele!) voordelen van deze auto vormt voor mij het gegeven dat ik niet meer bij elke stop op zoek moet naar een laadpaal. Met het grote bereik zal ik alleen nog maar thuis hoeven te laden.

Ik denk dat wij (toekomstige tesla rijders) niet moeten neerkijken op plug-ins die (te weinig!) laadpalen bezet houden. De beste reactie hierop moet zijn het bewegen van instanties tot het plaatsen van meer palen.

For the record: ik baal wel ontzettend van plug-in berijders die enkel op benzine rijden. Deze berijders bezorgen plug-ins een slechte naam, wel de fiscale voordelen maar een brandstof verbruik dat nergens op lijkt. Met fiscale instrumenten zou dit moeten worden tegengegaan (bijvoorbeeld door brandstofkosten inclusief btw bij 0% bijtelling maar zeer beperkt aftrekbaar te maken).

Met vriendelijke groet,

Daniel

(die er van baalt dat iedereen denkt dat hij voor de fiscale voordelen in een ampera rijdt, terwijl hij deze auto al heeft besteld toen daar nog helemaal geen sprake van was)
 
Wat zou er gebeuren als er bovenop het geldende parkeertarief er een toeslag wordt berekend op basis van laadcapciteit per uur * prijs per KWH?

Voorbeeld:

Parkeerterrein 1 Euro per uur; laadpaal 3,7 kwh dus opslag van ca 1 Euro. Parkeerplaats kost dan 2 Euro / uur incl. laden. ICE betaald dus 2 x zo veel, en PHEV heeft een keuze: na opladen laten staan en hoger tarief doorbetalen terwijl er niet meer effectief bijgeladen wordt, of verplaatsen.

Dit wordt natuurlijk nog interessanter bij laadpaal 11 kwh, want dan wordt de plaats bijna 4 x zo duur. Een ICE heeft hier niets te zoeken, en een PHEV zal ook sneller geneigd zijn te verplaatsen. Zelfs een Tesla zal na 80% lading er naar neigen de plek vrij te maken.

Dus een parkeerplaats zou m.i. een bijzondere betaalde parkeerplek zijn, incl. een tarief per uur dat de capaciteit van die plek weergeeft.
Wellicht lastig om dit toe te passen op plekken waar geen betaald parkeren geldt, hoewel dat dan idd via de paal geregeld kan worden (tarief doorbetalen zolang aangesloten i.c.m. boete zodra niet aangesloten)....?

Ik ben benieuwd naar jullie idee hierover.
 
Ampera’s vind ik helemaal niks. Zijn harstikke leuk op elektra, daarna benzineslurpers.
Het is gewoon dom van gemeenten om laadpalen op mooie plekken te zetten. Wekt ergernis op, werkt icing in de hand, kennelijk dus zelfs van PHEV’s.
Tja, daar wordt bijvoorbeeld centrum Amsterdam wel voor misbruikt.

In Rotterdam moet je niet proberen te laden want daar staan alleen maar 7 series en S-klasses van tuig op de laadplaatsen.

Ingeving?
Je hebt dus eigenlijk over gedragscodes? Niet over hoe krijgen we meer palen ed.
- We zouden een reële gedragscode kunnen opstellen (reëel voor EV’s en PHEV’s, anders werkt het op voorhand niet). En daarvan stickers op laadpalen kunnen plakken (vlak boven de plek waar je laadpas moet).
- Die gedragscode zo mogelijk op te stellen in overleg met de organisaties die laadpassen verstrekken. Die organisaties zouden al hun klanten op de gedragscode kunnen wijzen.
- Je zou kaartjes kunnen laten maken waarop een aantal issues vermeld staan (icing, wel erg lang onnodig paalgebruik, totaal niet laden ed.), waarvan je de van toepassing zijnde aankruist en achter de ruitenwissers stopt.
Vriendelijke woorden anders werkt het vast meestal averechts.
- Als je een bezette paal wil gebruiken waar het laden al klaar is, je pasje bij de paal houden: er gaat automatisch een sms naar de persoon van die auto met de mededeling dat het laden klaar is en er graag iemand anders wil gaan laden, met jouw tel.nr. erbij,
Dat soort dingen dus?
Ja, zo'n kaartje heb ik al eerder aan gedacht. Ik dacht zelf aan een kaartje achter mijn EIGEN ruit waar op staat: Heb jij deze plek héél hard nodig? Bel me dan op 06-XXXXXX

Afijn, een vriendelijk kaartje met dat je er al een tijd staat werkt wel bij een deel van de mensen, maar lang niet bij iedereen. Op korte termijn waarschijnlijk wel bij de groep die nu bewust elektrisch rijd, maar uiteindelijk moeten we meer laadpalen hebben.

Het is jammer dat dat vergrendelen niet omgekeerd werkt (in de auto en niet in de paal). Dat zou een hoop schelen
In de Model S vergrendeld de kabel ook in de auto. Maar goed ook, want ik wil niet dat iemand mijn laadkabel kan jatten of mijn laadproces kan onderbreken.


Dank je wel, ik ben (tot september?) een ampera rijder. Ik heb sinds maart vorig jaar zo'n 35000 km gereden in deze auto. Juist bij dit type auto's moet je erg je best doen om elektrisch te rijden, aangezien je niet verder dan 40 (winter) tot 65 km ver komt op een volle accu. Met zo'n bereik en mijn gemiddelde ritafstanden (35 tot 65 km) moet je dus bij elke stop kunnen laden. Systemen waarbij je in de gaten moet gaan houden of je auto al vol is gaan niet werken. In mijn optiek is alleen het uitbreiden van het laadnetwerk de methode om elektrisch rijden voor het grote publike acceptabel maakt, juist dus voor plug-ins en de op dit moment nog gangbare elektrische auto's met beperkte actieradii.
Uiteraard fijn om te zien dat er nog plug-in hybride rijders zijn die wél laden en dat ook maximaal proberen te doen.

Ik denk dat wij (toekomstige tesla rijders) niet moeten neerkijken op plug-ins die (te weinig!) laadpalen bezet houden. De beste reactie hierop moet zijn het bewegen van instanties tot het plaatsen van meer palen.
Hoe krijgen we dat laatste dan voor elkaar? Want het verdienmodel is nog niet rond.

For the record: ik baal wel ontzettend van plug-in berijders die enkel op benzine rijden. Deze berijders bezorgen plug-ins een slechte naam, wel de fiscale voordelen maar een brandstof verbruik dat nergens op lijkt. Met fiscale instrumenten zou dit moeten worden tegengegaan (bijvoorbeeld door brandstofkosten inclusief btw bij 0% bijtelling maar zeer beperkt aftrekbaar te maken).
Ik sprak laatst iemand die een Ampera reed en met trots vertelde nooit te laden, maar wel 0% bijtelling genoot. Hij vond zichzelf érg slim. Ik heb hem ronduit asociaal genoemd. Grafhekel heb ik daar aan.

Wat zou er gebeuren als er bovenop het geldende parkeertarief er een toeslag wordt berekend op basis van laadcapciteit per uur * prijs per KWH?

Voorbeeld:

Parkeerterrein 1 Euro per uur; laadpaal 3,7 kwh dus opslag van ca 1 Euro. Parkeerplaats kost dan 2 Euro / uur incl. laden. ICE betaald dus 2 x zo veel, en PHEV heeft een keuze: na opladen laten staan en hoger tarief doorbetalen terwijl er niet meer effectief bijgeladen wordt, of verplaatsen.

Dit wordt natuurlijk nog interessanter bij laadpaal 11 kwh, want dan wordt de plaats bijna 4 x zo duur. Een ICE heeft hier niets te zoeken, en een PHEV zal ook sneller geneigd zijn te verplaatsen. Zelfs een Tesla zal na 80% lading er naar neigen de plek vrij te maken.

Dus een parkeerplaats zou m.i. een bijzondere betaalde parkeerplek zijn, incl. een tarief per uur dat de capaciteit van die plek weergeeft.
Wellicht lastig om dit toe te passen op plekken waar geen betaald parkeren geldt, hoewel dat dan idd via de paal geregeld kan worden (tarief doorbetalen zolang aangesloten i.c.m. boete zodra niet aangesloten)....?

Ik ben benieuwd naar jullie idee hierover.
Je zit dan ineens met het probleem dat een laadpaal gekoppeld moet worden aan een parkeertarief. Sowieso zijn alle publieke laadpalen 3-fase 16A, E-Laad heeft nooit enkel-fase palen geplaatst.

Waarom zo'n moeilijke berekening? Een "boetetarief" als je na X uur er nog steeds staat kan toch motiverend werken? Nu moet je niet direct na 5 minuten de boete uitschrijven, men moet ook wel het gemak van het elektrisch rijden kunnen houden en niet op de zenuwen worden gewerkt. Alleen de prikkel moet er zijn om de auto weg te halen.