Afgelopen weekend naar Praag geweest. 820km. Op 2019.32.12.3
Erg mooie stad trouwens.
Via SuC Lauenau - Hohenwarsleben - Nossen. Een DeC in Praag.
Terug dezelfde route, maar extra stop in Emsburen.
Lauenau: 5% - 70%, duurde 45 min. Piek 118 kW bij 8%. Bij 20% zat ik al onder de 100 kW. 3 graden buiten, 275 km gereden.
Hohenwarsleben is echt een rot SuC. 6 stalls, rare opstelling, druk. Gelukkig wel prima geluncht.
Nossen: 13%-74%, 48 minuten. 15% was nog 110 kW, al iets warmer 8 graden.
Nossen: 39% - 78%, 34 minuten. 40% = 70 kW
Hohenwarsleben weer zelfde situatie, laatste stall, gepaird. Langzaam. Schnitzel was weer lekker...
Lauenau: 32%- 67%, 28 minuten, 50% = 60 kW
Emsburen: 6%-51%, 25 minuten, piekvermogen van 128 kW (!) bij 8%.
Als ik dit nu vergelijk met wintersport van dit jaar. Eerst stop was toen Oberhonnefeld van 5% - 50%. Pas bij 30% zat ik net onder de 100 kW, geen piekvermogen boven 120 kW, maar duurde wel 5 minuten korter dan Emsburen. Totaal ben ik in die trip 7 keer kort gestopt, maar met hetzelfde laadpatroon zou de reis zeker 30-40 min langer duren.
Terugreis toen iets anders gedaan, maar bijvoorbeeld een stop van 8%-80% duurde toen 42 minuten. Nu zou ik nog niet eens op 70% zitten.
Door deze vroegere taper duurt het laden gewoon langer. De 'ellende' is nog wel te overzien (30-40 min extra op 800-900km), maar het voelt nu wel (erg) langzaam aan. Bij Hohenwarsleben voelde het ook bezwarend aan tegenover andere gebruikers. Je komt al minder ver dan een 100D of M3 LR, maar je laadt ook nog eens 1,5 keer zo langzaam.
Wat verder opviel is dat de koeling enorm hard werkt (=veel lawaai) zelfs al bij lage SoC, bij Emsburen stond ik alleen en het piekvermogen was hoog, maar de herrie was enorm al bij 25% SoC (10 graden buiten).
Het rijden blijft verder wel heerlijk hoor. 'Verplicht' stoppen om te laden in combinatie met autopilot (op 150 km/h) zorgt ervoor dat ik uitgeruster aankom.