Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat in die berichtgeving alleen over de range drop, niet over de laad beperking..
Maakt niet uit eigenlijk. Beide fenomenen zijn het gevolg van het beperken van het brand risico. Indien er een terugroep actie komt dan worden beide waarschijnlijk opgelost.

Tesla zou beter niet het resultaat van het onderzoek afwachten en direct zelf een echte oplossing voorstellen. Dat gaat veel beter overkomen in de pers, bij de huidige EN toekomstige eigenaars.
 
Even hypothetisch, als in de toekomst Tesla ontdekt dat de airbags niet adequaat werken, worden de snelheden van de Tesla's beperkt. I.p.v de ondeugdelijke airbags te vervangen.
Wat nu met het snellladen van de 85 gebeurd, lijkt E M wel van het VW concern te hebben over genomen. Oplossing, sjoemelen met snellladen.
Niet de strekking van je verhaal, maar bij mijn Tesla MS is de airbag kostenloos vervangen omdat deze in "foute" serie zat.
 
Wat is veel superchargen vraag ik mij dan af. Toevallig is mijn S nu 1 jaar oud en heb 2/5e van het aantal kW's middels fastcharging geladen. Voor m'n gevoel is dit helemaal niet veel.
Teslajorn heeft hier over gecommuniceerd.
.

Voor de 75kWh pakket geldt dat de reductie vanaf 2625 kWH DC charging start en die blijft oplopen tot 13125 kWh DC charging. Daarna blijft het gelijk.
Hetzelfde is ook voor mijn 90D aan de hand. Ik kan maximaal 96 kWh DC charging bereiken. De 90kWh was al restricted, de 85 nu blijkbaar ook.
 
Teslajorn heeft hier over gecommuniceerd.
.

Voor de 75kWh pakket geldt dat de reductie vanaf 2625 kWH DC charging start en die blijft oplopen tot 13125 kWh DC charging. Daarna blijft het gelijk.
Hetzelfde is ook voor mijn 90D aan de hand. Ik kan maximaal 96 kWh DC charging bereiken. De 90kWh was al restricted, de 85 nu blijkbaar ook.

Hij zegt dat de 85 kWh het niet heeft maar dat is dus wel het geval. De opmerking dat het een eigenschap van de auto is slaat natuurlijk nergens op. Dan zou het toch ergens in een handleiding, reclamefolder of andere documentatie moeten staan.
 
Hij zegt dat de 85 kWh het niet heeft maar dat is dus wel het geval. De opmerking dat het een eigenschap van de auto is slaat natuurlijk nergens op. Dan zou het toch ergens in een handleiding, reclamefolder of andere documentatie moeten staan.
Al vanaf 2625 kWh? Wow...Ik zit nu net over de 2000 enkele door 3 vakanties.... Het zou wel heel triest zijn dat ik volgende zomer na circa 36.000km en enkel SuC gebruik bij vakanties gecapped zou worden.
 
Volgens het filmpje van Tesla Björn heeft het 100KW pack hier (nog) geen last van.
Deze heb jij toch?

No worries! :D
True met als voor mij @widodh als kilometer vreter die vast hier op het forum gaat klagen als z'n laadsnelheid achteruit gaat.

Maar ik vind de gang van zaken voor eigenaren met dergelijke issues wel drama. Ik begrijp wel dat ze er goed ziek van zijn en het vertrouwen in Tesla is geschaad omdat de auto niet meer inzetbaar is als primair voertuig. Vooral omdat Tesla zich indekt met het beveiligen van het pack waardoor laadsnelheid extreem kan afnemen. Dat element zit niet in de garantie en dat is dus een loophole.
 
True met als voor mij @widodh als kilometer vreter die vast hier op het forum gaat klagen als z'n laadsnelheid achteruit gaat.

Maar ik vind de gang van zaken voor eigenaren met dergelijke issues wel drama. Ik begrijp wel dat ze er goed ziek van zijn en het vertrouwen in Tesla is geschaad omdat de auto niet meer inzetbaar is als primair voertuig. Vooral omdat Tesla zich indekt met het beveiligen van het pack waardoor laadsnelheid extreem kan afnemen. Dat element zit niet in de garantie en dat is dus een loophole.

Vrees dat ik zelf ook in deze "loophole" zit met mijn 90D.....
Redelijk kansloos ben ik bang.
 
True met als voor mij @widodh als kilometer vreter die vast hier op het forum gaat klagen als z'n laadsnelheid achteruit gaat.

Maar ik vind de gang van zaken voor eigenaren met dergelijke issues wel drama. Ik begrijp wel dat ze er goed ziek van zijn en het vertrouwen in Tesla is geschaad omdat de auto niet meer inzetbaar is als primair voertuig. Vooral omdat Tesla zich indekt met het beveiligen van het pack waardoor laadsnelheid extreem kan afnemen. Dat element zit niet in de garantie en dat is dus een loophole.
Ik ben nog steeds bezig met een brief voor mijn S85...

Mijn S100D zit nu al weer op 51.000km na 1 jaar, dus ik hoop van harte dat deze niet snel beperkt wordt.

Maar nogmaals: Ik baal het meeste van het totaal uitblijven van elke vorm van communicatie vanuit Tesla.
 
Voor de echte km-vreters is de beperkte capaciteit en laadsnelheid funest. Zelf maak ik de bijna 200 km per werkdag Dan is thuis opladen (ondanks 1 fase :) maar wordt 3 fase) en een keer SuC goed te doen. Neemt niet weg dat het verkochte product letterlijk in waarde verminderd door deze ingreep. Daarvoor zal toch compensatie geboden moeten worden.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Voor de echte km-vreters is de beperkte capaciteit en laadsnelheid funest. Zelf maak ik de bijna 200 km per werkdag Dan is thuis opladen (ondanks 1 fase :) maar wordt 3 fase) en een keer SuC goed te doen. Neemt niet weg dat het verkochte product letterlijk in waarde verminderd door deze ingreep. Daarvoor zal toch compensatie geboden moeten worden.

Ik denk dat de meeste mensen thuis laden maar iedereen heeft wel eens langere ritten of gaat op vakantie. Ik wil graag nog een keer een roadtrip doen door Europa maar met de laadsnelheden die ik nu heb is dat niet zo prettig. Daarnaast wordt het nu winter en zijn er ritten op het randje waardoor af en toe bijgeladen moet worden. Voorheen was dat 20 a 30 minuten maar nu het dubbele. En inderdaad de communicatie hierover is redelijk belachelijk. Ik kreeg deze week weer een keer dezelfde domme uitleg over hoe laden werkt.
 
Ik heb vorige maand ervaren dat een lange trip erg negatief heeft uitgepakt. Door omstandigheden moest ik eerder naar huis en op de route naar huis van 1100km waren de SuC op een stuk dun bezaait. Op één stop heb ik 1:45 moeten staan om de volgende SuC met 5% te kunnen halen. Met 88% zat ik nog maar op 16kW. Bij 94% op 6kW.

Ik heb diezelfde route al eens eerder gereden zonder beperking en de rit was 3,5 uur korter. Waar ik op de lange laadstop die nu 1:45 duurde ik eerst 50 minuten stond en ging eten ter plaatse is al het dubbele. Ik moet nu nog leger tot 0-3% aankomen om enigszins wat te compenseren maar dat is juist niet goed voor de accu. Dus wat bereiken ze? Zoals eerder aangegeven heb ik nu iedere week een afspraak van een uur ongeveer in Gouda tegenover de SuC. Normaliter ga ik daar niet eens laden, nu zet ik hem erop want hij is toch nooit binnen een uur vol. Dus ik gebruik hem nu als destination charger. Laatst zelfs 1,5 uur erop gestaan. Leuk voor anderen als het druk is bij de SuC, staat er zo een 85 slak de plaats voor bijna 2 uur te bezetten...
 
Graag deel ik ook even mijn ervaringen over het verminderen van de laad snelheid. En ik wil jullie bedanken voor het delen van jullie informatie.
Ik rijd een model S 85 uit 2014, en ook ik zie na een aantal minuten boven de 110 een fors afzakken van de laad snelheid. Recent ben ik van Nederland naar Kopenhagen gereden en Tesla nav stelde voor om twee keer te laden met een duur van meer dan 1 1/2 uur beide keren! Omdat de laad snelheid zover afgezakt maakt dit geen zin. Dus in plaats van twee of drie keer laden heb ik kort zes keer geladen. Op de route richting Kopenhagen is dat mogelijk maar op andere routes wordt het nu echt wachten. Mijn regelmatige trip naar Berlijn heeft weinig laadstations onderweg. En van elke SuC moet ik gebruikmaken. In plaats van 20 à 30 minuten is het nu 40 af 50 minuten. Dit voegt 1 1/2 uur aan deze rit toe waar ik als Electro rijder toch al langer over deed. Een rit naar München zal bijna 2 uur extra duren en Italië 3 uur. Dat kan ik aan mijn familie niet verkopen ☹️. Ik nam veel reizigers mee voor de gezelligheid via BlaBla car. Eerder duurde de rit iets langer dan bij een ICE auto, maar dat vonden mensen niet erg. Nu durf ik niemand meer mee te nemen omdat de wachttijden bij de SuC buitensporig zijn geworden.
Tot nu toe was ik een enorme Tesla evangelist en wilde eigenlijk een keer overstappen van mijn S naar een 3. Maar ik heb nu geen vertrouwen meer in Tesla dat ze daar niet ook hetzelfde trucje met het model 3 gaan uithalen.
Als wij nou elke week of elke maand van accu problemen hadden vernomen in deze groep....en de ene accu brand in de parkeergarage in China blijkt nu aangestoken, dan had ik er nog begrip voor. Maar zo, nee.... ik blokkeer nu de SuC twee keer zo lang voor anderen....ik moet overwegen om een ICE te nemen voor de volgende trip naar Italië met de familie of de rest te laten vliegen terwijl ik er extra lang over doe in m’n S. Zo gaat de lol er wel vanaf en terwijl ik eerder overtuigd was dat ik deze auto nog jaren helemaal “op” zou rijden, want eerlijk is eerlijk dit was (is) toch wel de beste auto ever, weet ik nu niet of ik Tesla nog wel moet voorstellen aan vrienden en kennissen als topmerk.
Als hier brieven aan Tesla worden verstuurd met een eis om de vorige versie terug te halen of compensatie te ontvangen dan ben ik ook van de partij.
 
De laatste weken laad ik bij de druppellader van Tesla, superchargers genoemd, bij 10 % nog maar 64 i.p.v. de 110 in het verleden.
Ik laad meestal tot 60 %, wat inhoud dat de "laadsnelheid" gedaald is tot 41.

Heeft iemand ook bij de andere aanbieders de zelfde laadsnelheid als bij Tesla of is de laadsnelheid dan van het oude niveau?
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Same here, 85D van eind 2015, 170k op de teller. Veel lange afstanden dus veel SUC gezien. Vanochtend accu nagenoeg leeg gereden. Met nog 73km over, laadde mijn trouwe reispartner toch nog maar met 79kW. Dat lag boven de 100kW voor de verlaging. Is nu echt een serieuze tijdvreter op lange afstanden. Voor zakelijke ritten heel vervelend.
Tesla gaat prat op hoge restwaarde; je kan de klok er op gelijk zetten dat zodra de afgenomen bruikbaarheid naar buiten komt dat de restwaarde een zelfde patroon gaat vertonen. Dit soort 'geintjes' beïnvloed mijn merkkeuze bij vervanging wel degelijk.