Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Hulp bij superchargers is gewoon beschikbaar telefonisch. Je zult wellicht even in de wacht moeten staan maar gelukkig heb je een afspraak gepland want dat is denk ik wat je ook te horen zou krijgen.
Nee hoor, ook de menukeuze 'Hulp bij een SuperCharger' loopt dood zonder de mogelijkheid van menselijk contact. Was wel op een zaterdagochtend, dat zou nog verschil kunnen maken.
 
Wanneer mijn accu warm en schoon leeg is (nog 10km range) haal ik voor ongeveer 1 minuut 116kw om vervolgens kijhard in te storten.

Oftewel Tesla kan gewoon zeggen hij haalt z'n KW's en dat het afbouwen van laadsnelheid is normaal. Enige waar je het op kan gooien is dat je nu 2x zolang moet wachten met laad grafieken erbij van voor en na.
 
Ga je ergens een opmerking meenemen over het eMMC gebeuren waar jullie mee bezig zijn ?
Nee, ik ga niet twee situaties door elkaar halen. Daarnaast heb ik zelf het eMMC probleem al verholpen in mijn auto.

Zie de andere threads daar over.

Wanneer mijn accu warm en schoon leeg is (nog 10km range) haal ik voor ongeveer 1 minuut 116kw om vervolgens kijhard in te storten.

Oftewel Tesla kan gewoon zeggen hij haalt z'n KW's en dat het afbouwen van laadsnelheid is normaal. Enige waar je het op kan gooien is dat je nu 2x zolang moet wachten met laad grafieken erbij van voor en na.
Dat is ook mijn insteek. Net even aan de SuperCharger gestaan. Bij 31% zat ik op nog 65kW waar ik begon met 71kW bij 27%.

Tot 90% laden zou nog 50 minuten duren gaf de auto aan vanaf 27%. Veel langer dan Tesla in 2013 (!!) mee adverteerde.

Waar ik Tesla ook op ga wijzen is welke communicatie er in 2013 naar mij is geweest dat een dergelijke afname in laadsnelheid er kan zijn.

Ik wil hiermee een precedent scheppen zodat als het bij mijn S100D ook gebeurd over een paar jaar dat ik ergens op terug kan vallen.

Tesla moet ook gewoon leren open en eerlijk te communiceren in oa de Release Notes (die ik van te voren wil lezen!) en niet zo maar op de achtergrond van alles veranderen.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE and Dim70
Ze zullen natuurlijk nooit toegeven dat de fout in het accupakket zit, gaat ze anders heel veel geld kosten...
Ik denk dat de juridische aanpak de enige manier is om hierover duidelijkheid te krijgen.

Ik heb overigens morgen bij het SeC in Amsterdam een afspraak omdat mijn laadsnelheid niet meer boven de 94kw komt. Wordt vervolgt!

Vandaag naar het SeC in Amsterdam geweest voor de laadsnelheid bij de SuC, kreeg gisteren via de sms de vraag om voorbeelden aan te bieden van een SuC laadsessie.Ik had deze in mijn telefoon opgeslagen en deze toegezonden.

Bij binnenkomst en na het voorstellen werd door de servicemedewerker mij direct gemeld dat mijn laadhoogte is beperkt door een firmware update en dat dit niet meer hoger zou worden aangezien ze dit hebben gedaan om de levensduur van de batterij te verlengen en dat dit IJ ten goede zou komen.....

Als ze mij een mail hadden gestuurd met dit antwoord had ik mezelf een ritje kunnen besparen zei ik tegen hem, hij schaamde zich een beetje geloof ik...

Moraal van het (Tesla) verhaal:

We hebben de laadsnelheid beperkt omdat je te veel supercharged, dit wordt per auto apart bekeken en zo nodig aangepast om jouw auto te beschermen en om er voor te zorgen dat jouw accu bijvoorbeeld na 9 jaar niet stuk gaat (zei hij letterlijk) waardoor je een nieuwe accu moet aanschaffen.
Met het verhaal dat ik vertelde dat mijn km stand pas 82k is en dat ik mijn auto pas bij 55k bij Tesla heb gekocht werd gezegd dat ze niet kijken naar eigenaren maar naar SuC laadsessies van het voertuig.
Ook vertelde hij mij (alles "off the record" overigens) dat er geen accu packs meer worden vervangen omdat dit klauwen met geld kost, ik kon mijn oren niet geloven.
Ik vertelde hem dat al deze aanpassingen eenzijdig door Tesla zijn doorgevoerd zonder dit te overleggen met de eigenaar en dat ik dit natuurlijk niet kon accepteren, hij adviseerde mij om contact met sales op te nemen hoe dit verder aan te vliegen aangezien hij niks voor mij kon betekenen.
Weet nog niet zo goed hoe ik dit moet gaan aanvliegen maar Tesla op de hoogte brengen en ze vragen om een oplossing lijkt mij de manier om de eerste stap te zetten.

Naar mijn mening is Tesla aan mij coulance verschuldigd voor een niet goed werkend product (batterij) en dient mij een oplossing voor te stellen waardoor schadeloos wordt gesteld en geen kwartier tot half uur extra laadtijd meer heb. Kan niet thuis laden doordat ik maar één fase aansluiting heb en heb dus sowieso afhankelijk ben van een SuC. Het verkoop argument 80% vol na 30min laden gaat dus niet meer op. Dit is wel voor mij de reden van de koop geweest....

Tesla stelt zwaar teleur en ik vrees dat alle 85D en 90D dit probleem niet zomaar de wereld uit gaan krijgen.....
 
Wat is veel superchargen vraag ik mij dan af. Toevallig is mijn S nu 1 jaar oud en heb 2/5e van het aantal kW's middels fastcharging geladen. Voor m'n gevoel is dit helemaal niet veel.

Hij gaf aan dat als je meer supercharged dan slow charged dan wordt de laadsnelheid verlaging op enig moment doorgevoerd.
Ik vroeg hem na hoeveel KW SuC charging of gereden KM's gebeurt dit dan, dat kon hij mij niet vertellen....
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
Vandaag naar het SeC in Amsterdam geweest voor de laadsnelheid bij de SuC, kreeg gisteren via de sms de vraag om voorbeelden aan te bieden van een SuC laadsessie.Ik had deze in mijn telefoon opgeslagen en deze toegezonden.

Bij binnenkomst en na het voorstellen werd door de servicemedewerker mij direct gemeld dat mijn laadhoogte is beperkt door een firmware update en dat dit niet meer hoger zou worden aangezien ze dit hebben gedaan om de levensduur van de batterij te verlengen en dat dit IJ ten goede zou komen.....

Als ze mij een mail hadden gestuurd met dit antwoord had ik mezelf een ritje kunnen besparen zei ik tegen hem, hij schaamde zich een beetje geloof ik...

Moraal van het (Tesla) verhaal:

We hebben de laadsnelheid beperkt omdat je te veel supercharged, dit wordt per auto apart bekeken en zo nodig aangepast om jouw auto te beschermen en om er voor te zorgen dat jouw accu bijvoorbeeld na 9 jaar niet stuk gaat (zei hij letterlijk) waardoor je een nieuwe accu moet aanschaffen.
Met het verhaal dat ik vertelde dat mijn km stand pas 82k is en dat ik mijn auto pas bij 55k bij Tesla heb gekocht werd gezegd dat ze niet kijken naar eigenaren maar naar SuC laadsessies van het voertuig.
Ook vertelde hij mij (alles "off the record" overigens) dat er geen accu packs meer worden vervangen omdat dit klauwen met geld kost, ik kon mijn oren niet geloven.
Ik vertelde hem dat al deze aanpassingen eenzijdig door Tesla zijn doorgevoerd zonder dit te overleggen met de eigenaar en dat ik dit natuurlijk niet kon accepteren, hij adviseerde mij om contact met sales op te nemen hoe dit verder aan te vliegen aangezien hij niks voor mij kon betekenen.
Weet nog niet zo goed hoe ik dit moet gaan aanvliegen maar Tesla op de hoogte brengen en ze vragen om een oplossing lijkt mij de manier om de eerste stap te zetten.

Naar mijn mening is Tesla aan mij coulance verschuldigd voor een niet goed werkend product (batterij) en dient mij een oplossing voor te stellen waardoor schadeloos wordt gesteld en geen kwartier tot half uur extra laadtijd meer heb. Kan niet thuis laden doordat ik maar één fase aansluiting heb en heb dus sowieso afhankelijk ben van een SuC. Het verkoop argument 80% vol na 30min laden gaat dus niet meer op. Dit is wel voor mij de reden van de koop geweest....

Tesla stelt zwaar teleur en ik vrees dat alle 85D en 90D dit probleem niet zomaar de wereld uit gaan krijgen.....
Het gaat mij dus ook hier om. Geen enkele communicatie.

In de 2019.20.2.1 release is dit overigens veeeeel erger geworden.

Tesla kan zeggen wat ze willen, maar ze mogen mij informeren op voorhand en niet stiekem achter mijn rug om.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Hij gaf aan dat als je meer supercharged dan slow charged dan wordt de laadsnelheid verlaging op enig moment doorgevoerd.
Ik vroeg hem na hoeveel KW SuC charging of gereden KM's gebeurt dit dan, dat kon hij mij niet vertellen....

Gelul(ik SuC ~5% per jaar), typisch geval van 3 Tesla medewerkers iets vragen en 4 verschillende antwoorden krijgen. Tesla communiceert niet alleen niet naar haar klanten, maar ook niet naar haar medewerkers.

Ik zou het volledig acceptabel vinden als ze dit doen vanwege voortschrijdend inzicht en dan helder communiceren en een service aanbieden om het pack tegen redelijke kosten te reviseren.
Maar Elon heeft al meerdere keren laten blijken alleen geïnteresseerd te zijn in de verkoop van nieuwe auto's, er wordt praktisch niets geretrofit.
 
  • Like
Reactions: FairFrank and Dim70
Thuis laad hij normaal ook met 64 km maar nu dus ook minder dan de helft...

58EB1DAE-4EDD-40A5-9A34-4BD4FBD59970.jpeg
 
Hallo allen, alweer een tijd geleden dat ik me op het forum heb vertoond, maar nu toch even kijken of er meer zijn die mijn ervaring delen. Vanavond de MS aan de lader thuis gehangen aan 14A 3fase en vervolgens hoor ik de koeling flink tekeer gaan en warmte af blazen, voor langere tijd. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt aan de thuislader bij 14 graden. Verder zoals hier verder al beschreven staat ook de flinke beperking van SC vermogen en het vroege terugschroeven. 250k km op de teller, nog geen 5% aan de SC geladen schat ik.
 
Het gaat mij dus ook hier om. Geen enkele communicatie.

Gebrek aan communicatie is natuurlijk stuitend.

Wat hier ook van zij, er zijn de gedane belofte en marketingverhalen dat er een 120kW Supercharger-netwerk zou worden aangelegd waarmee je binnen 40 minuten weer 80% in je batterij kreeg. Niet voor niets stonden er borden bij de Superchargers met max. 40 minuten. Zo werd lange-afstands-reizen praktisch gemaakt. Dat hebben ze in mijn geval 5 1/2 jaar waargemaakt. Sinds de beruchte firmware-update is er wel een Supercharger-netwerk maar nu met verdubbelde laadtijden. Daarmee zijn lange reizen onpraktisch geworden.

Als dit zo blijft, is er niet alleen een 'dingetje' met de huidige aangedane batterijen. De hele BEV-markt weet dan dat je na een paar jaar (na afloop van de lease...?) met een auto zit, waarmee je over lange afstanden rijden kunt vergeten. Geen receptie- en verjaardagsverhaal.
 
https://electrek.co/2019/10/04/tesla-software-updat-battery-capacity-loss-fire-investigation-nhtsa/

We zullen dan maar eens rustig afwachten wat de conclusie is van de NHTSA zeker. Dat is een ernstige organisatie en die lachen niet met dit soort van grapjes. Als effectief blijkt dat de software update er kwam om brand te voorkomen, dan kan het best zijn dat de NHTSA Tesla dwingt om met een 'echte' hardware oplossing te komen. Over het algemeen is de NHTSA ook snel in dit soort van zaken. Daarom ga ik toch nog wat wachten om een Belgische rechtszaak te beginnen. Indien de NHTSA Tesla dwingt om iets aan het probleem te doen in de USA, dan is een oplossing verkrijgen bij een Europese rechter ook makkelijker.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Dim70
Hallo allen, alweer een tijd geleden dat ik me op het forum heb vertoond, maar nu toch even kijken of er meer zijn die mijn ervaring delen. Vanavond de MS aan de lader thuis gehangen aan 14A 3fase en vervolgens hoor ik de koeling flink tekeer gaan en warmte af blazen, voor langere tijd. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt aan de thuislader bij 14 graden. Verder zoals hier verder al beschreven staat ook de flinke beperking van SC vermogen en het vroege terugschroeven. 250k km op de teller, nog geen 5% aan de SC geladen schat ik.

Idd de koeling werkt nu ook bij thuisladen, dat was vroeger nooit het geval, tenzij na een lange rit in warm weer. Op zich kan het natuurlijk geen kwaad dat de batterij kouder wordt gehouden tijdens het laden, niemand wil brand in zijn huis.
 
Negeren van productiefouten/tekortkomingen en dat zonder enige vorm van coulance , ik hoop oprecht dat het kwartje de goede kant op valt voor alle gedupeerden!

Dat hoop ik ook! Wel leuk als de batterij een half miljoen kilometers zo kunnen rijden maar als je niet fatsoenlijk kunt snelladen is deze niet meer in te zetten als primair auto en dat kan toch niet de bedoeling zijn.