Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Principe van voorkomen van rechts inhalen is vrij simpel:
  • Als iemand rechts kan inhalen was de weg rechts daarvoor vrij, je had dus rechts kunnen rijden,
  • Als iemand dan weer voor je naar links kan, was er voor je dus ook ruimte.
Mijn antwoord hierop is nog simpeler:
  • Ga jij naar rechts als je achter een tragere voorganger zit?
  • Wat de één een veilige volgafstand vindt, vindt de ander een gat waar die prima in past.
Dus eigenlijk is het toch niet zo simpel.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Mijn antwoord hierop is nog simpeler:
  • Ga jij naar rechts als je achter een tragere voorganger zit?
  • Wat de één een veilige volgafstand vindt, vindt de ander een gat waar die prima in past.
Dus eigenlijk is het toch niet zo simpel.
Toch wel: Zoals ik al zei, als je niet naar rechts kan, geen gaatje laten voor je, in je spiegels kijken of niemand je dode hoek rechts in schuift, zo nodig gas geven. Normaal laat ik snellere rijders zo snel mogelijk (alleen links) voorbij hoor...
 
Toch wel: Zoals ik al zei, als je niet naar rechts kan, geen gaatje laten voor je, in je spiegels kijken of niemand je dode hoek rechts in schuift, zo nodig gas geven. Normaal laat ik snellere rijders zo snel mogelijk (alleen links) voorbij hoor...
Volgens mij is het vrij simpel….. Primair is de persoon die rechts inhaalt fout naar mijn idee. Een klein gaatje laten zorgt ervoor dat je gaat bumperkleven en dat is al helemaal niet de bedoeling.
Als de ander niet rechts inhaalt, maar gewoon achter je gaat rijden dan heb je de mogelijkheid om veilig naar rechts te gaan waarna de ander op een normale manier kan inhalen🤷‍♂️
 
  • Like
Reactions: Krisja and pvkeep
Toch wel: Zoals ik al zei, als je niet naar rechts kan, geen gaatje laten voor je, in je spiegels kijken of niemand je dode hoek rechts in schuift, zo nodig gas geven. Normaal laat ik snellere rijders zo snel mogelijk (alleen links) voorbij hoor...
Ik ga echt geen gas bij geven als ik al aan vMax + marge rij.
 
  • Like
Reactions: EddieW and Mars2020
Toch wel: Zoals ik al zei, als je niet naar rechts kan, geen gaatje laten voor je, in je spiegels kijken of niemand je dode hoek rechts in schuift, zo nodig gas geven. Normaal laat ik snellere rijders zo snel mogelijk (alleen links) voorbij hoor...

Maar wat is dan jouw grens bij dat gasgeven? Je verkleint daarbij je eigen marge tot je voorganger. Hoe ver ga je dan door met gasgeven? Tot er echt niemand meer tussen past? Dan weet je zeker dat je zelf op je voorganger knalt als er geremd wordt. Tot je rechtsinhaler er nog wel tussenpast? Dan heb je kans dat die dat doet, en dan heb je alsnog een veel te kleine foutenmarge. In alle gevallen verhoog je dus de kans om zelf de fout in te gaan als er voor je geremd wordt.

Het enige resultaat is dus dat je in feite je eigen kans op een schadevrije rit vermindert, maar ook dat je de confrontatie opzoekt met je rechtsinhaler. Wat nou als dat een heethoofd is die je even straft met een remtest? Of iemand die bereid is om jou de vangrail in te douwen? Wat heb je dan bereikt?

Als iemand mij echt zo graag rechts voorbij wil steken, dan mag die ook voor mij weer invoegen. Als ie maar opschiet als onze tragere voorganger ruimte maakt.

Sowieso merk ik in Nederland dat naar rechts gaan wordt afgestraft met klemrijden. Te vaak komt er iemand op je bumper hangen, die vervolgens geen vaart maakt als je even naar rechts gaat. Nee, ze blijven een beetje in je dooie hoek hangen of gaan je met 0,8 km/u verschil inhalen. Of ze geven wel even gas om vervolgens precies naast je te blijven hangen. Ja, zo kweek je wel een cultuur van linksplakkers. Als ik naar rechts ga om je te laten inhalen, haal dan ook in!

Ik ga echt geen gas bij geven als ik al aan vMax + marge rij.

Wat doe jij als je iemand met die snelheid inhaalt, waarbij die ingehaalde langzaam gas bijgeeft waardoor je met gelijke snelheid naast elkaar eindigt? Of nog erger, als zo iemand weer vertraagd op het moment dat je besluit er achter weer naar rechts te gaan? Ik wil dan nog wel eens even wat gas bijgeven om van het gedoe af te zijn. Eenmaal er voorbij zakken de meeste weer terug naar een (veel) lagere snelheid. Waarom ze dat doen? Geen idee.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Menabe and Mars2020
Misschien heeft een snelrijder, rechts voorbij stekende rijder, bumperklever, seiner,... wel een reden voor dit gedrag.
Niet dat het goed te keuren is, maar de dag dat jij met een ziek kind naar spoed moet of naar het ziekenhuis bent geroepen voor het afscheid van iemand die nog enkele minuutjes heeft, of... dan ga je misschien ook rechts voorbij, van ver zitten seinen met je lichten,...

Alles kan een reden hebben en ik hoef niet diegene zijn die de andere hierin gaat hinderen (het recht in eigen handen nemen is ook een overtreding), karma zal vroeg of laat wel meerijden als de tegenpartij dit regelmatig en zonder reden doet.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Iemand van hier toevallig? 80-90km/u waar 70km/u de max is, en dan zo’n actie.. Malloot.
IMB_oVYPoW.gif
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Misschien heeft een snelrijder, rechts voorbij stekende rijder, bumperklever, seiner,... wel een reden voor dit gedrag.
Niet dat het goed te keuren is, maar de dag dat jij met een ziek kind naar spoed moet of naar het ziekenhuis bent geroepen voor het afscheid van iemand die nog enkele minuutjes heeft, of... dan ga je misschien ook rechts voorbij, van ver zitten seinen met je lichten,...

Alles kan een reden hebben en ik hoef niet diegene zijn die de andere hierin gaat hinderen (het recht in eigen handen nemen is ook een overtreding), karma zal vroeg of laat wel meerijden als de tegenpartij dit regelmatig en zonder reden doet.
Als je écht haast hebt, kan je ook continu seinen met je grootlicht.

Maar laten we ook redelijk zijn: ook bij zo een persoonlijke "noodsituatie" is hard rijden niet veilig.

Overigens, als ze aan 0,8 km/u gaan inhalen, is er geen noodsituatie.

Meeste inhalers rijden ofwel een beetje te hard ("100 is traag joh"), of rijden per ongeluk te hard omdat hun reptielenbrein niet verdraagt dat er iemand voor hen rijdt. Eens voorbij, merken ze dat ze over de limiet zijn en gaan ze vertragen. En dan moet je er weer voorbij. Die consequent te hard rijden wanneer je 100 mag, kom je overigens na 19u weer tegen omdat ze geen 130 rijden.

Altijd wat.