Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Van hoeveel naar hoeveel ? Als er nog maar weinig verkocht wordt is verdrievoudiging niet indrukwekkend.
Bijvoorbeeld van 100 naar 300 is niet erg bemoedigend maar van 10.000 naar 30.000 wel.
Niettemin is de techniek voor waterstof veel complexer dan direkt elektrisch. Ook is het rendement een stuk minder. En niet te vergeten de infrastructuur. Lijkt me lastig om wat dat betreft direkt elektrisch te verslaan.
 
Los van de betaalbaarheid klinkt dit voor verre fietstochten nog wel enigszins plausibel, maar als er snelladende fietsen komen (zeg maar tijdens de lunch weer naar 50%-75%), kom je met een vermoedelijk aanzienlijk goedkopere fiets op een dag toch net zo ver bij een snelheid van 25 KmH
Eten moet je toch na een uur of 4. En ja, ik denk dat het nog heel lastig plannen worden, zelfs met 120 km bereik, zie vorige post..
BTW geef mij maar een lichtgewicht tourfiets zonder hulpmotor
 
En wat zijn de meningen hierover ?
Start — Roland Gumpert

Of werdt het al ergens besproken ?

Methanol is nog energie-verspillender dan waterstof maar wel veel praktischer en voor veel meer doeleinden in te zetten.
Dus over 50 jaar als er zoveel solar energy beschikbaar is dat het toch niet meer uitmaakt, ja dan is het een goed idee.

En kijk zelf even naar de specs van de Methanol fuel cell in deze auto: 5 kW. Vijf!
Dat is minder dan 9 pk.
Nog hulp nodig bij het vormen van een mening?
 
Ik vind dat filmpje bepaald geen promotie voor waterstof.... Beide auto’s zijn complex en dus duur. En dan flippers aan het stuur om regeneratief te remmen ? Wie heeft dat bedacht ?
Ik denk niet dat waterstof auto’s de markt gaan veroveren.....
Een waterstof auto als de Toyota Mirai heeft een accu van 1,5 kWh. Daar valt weinig mee te regenereren.
In bergachtig gebied kan je bij een Model 3 bijv. zien dat je 10 kWh kwijt bent om een berg op te rijden. Ben je aan de andere kant weer in het dal dan zul je zien dat er weer 6 tot 7 kWh in je accu terug is door regeneratie.
Met een Mirai is dat hooguit 1 kWh. Er blijft namelijk altijd minimaal 0,5 kWh in de accu van de Mirai.
De berg over rijden kost een Tesla 3 tot 4 kWh. Een Mirai ogenschijnlijk 9 kWh. Maar omdat de efficiency van een Mirai een factor 4 slechter is dan een Model 3 is het werkelijke verschil 36 kWh. In bergachtig terrein is de Model 3 dus 10x zo efficiënt als de waterstofauto.
Op de vlakke weg is het verschil in efficiëntie een factor 4.
 
  • Informative
Reactions: Superendo and MaH
En wat zijn de meningen hierover ?
Start — Roland Gumpert

Of werdt het al ergens besproken ?

Volgens mijn zijn alle vormen van brandstofcellen redelijk kansloos. In alle gevallen moet je blijven af- en aanrijden met brandstof wat natuurlijk zonde is, het moet weer in grote tanks worden opgeslagen en het belangrijkste, het is altijd inefficiënter dan gewoon stroom houden in plaats van de conversie naar en van de brandstof (anders 's het natuurlijk niet hernieuwbaar anders).

Bovendien wordt er stevig getimmerd aan de laatste nadelen van baterrijautos (bereik en laadsnelheid/gemak) dus eer dat een brandstofcel dezelfde efficiëntie bereikt heeft zijn die problemen al lang verholpen
 
Volgens mijn zijn alle vormen van brandstofcellen redelijk kansloos. In alle gevallen moet je blijven af- en aanrijden met brandstof wat natuurlijk zonde is, het moet weer in grote tanks worden opgeslagen en het belangrijkste, het is altijd inefficiënter dan gewoon stroom houden in plaats van de conversie naar en van de brandstof (anders 's het natuurlijk niet hernieuwbaar anders).

Bovendien wordt er stevig getimmerd aan de laatste nadelen van baterrijautos (bereik en laadsnelheid/gemak) dus eer dat een brandstofcel dezelfde efficiëntie bereikt heeft zijn die problemen al lang verholpen
De efficiëntie van verschillende waterstof processen is niet of nauwelijks te verhogen omdat er een fysieke grens is.
Het grote voordeel van waterstofauto's, snel tanken, is bij toenemende aantallen waterstofauto's juist een bottleneck.
Waterstof moet tot -40 gr. C gekoeld worden om met 700 bar in de tank te worden geladen. 700 bar is dermate hoog dat er maar kleine tussenbuffertanks kunnen worden gebruikt. Als die tussenbuffer na 2 auto's leeg is, moet er voor de derde en vierde auto 20 tot 30 minuten worden gewacht.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear