Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas kun je in de bebouwde kom geen grote zonneparken aanleggen, dan ligt het platteland in de regio dus voor de hand. Alle netbeheerders hebben zich al gemeld dat ze toch een probleem hebben, het is veel breder dan regionaal. Het Nederlandse net zal significant uitgebreid moeten worden, dat was niet voorzien in dit tempo en op deze schaal in het document van ECN.

Het is overigens een kip-en-ei probleem: als de projectontwikkelaars zich van te voren melden dan krijgen ze ook nul op het rekest, want er is niet voldoende capaciteit. Die capaciteit kan niet even snel worden uitgebreid, daar gaan jaren over heen.

Voor zover ik weet heeft in ieder geval Google geregeld dat de stroominkoop groen is, maar kan het net onvoorzien niet leveren zonder de backuplijnen te gebruiken. Het is al jaren usance voor data centers om groene stroom te regelen (al dan niet met het certificaten circus).
Laten we eerst de industriegebieden vol gooien. Er liggen zo veel m2's aan fabriekshallen zonder pv op het dak, terwijl de netaansluiting er al ligt. Bijkomend voordeel, de energie wordt nagenoeg altijd gebruikt wanneer deze ook lokaal voorhanden is.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Waarom is dit niet in topic. Het gaat er om of er een moment komt waarop duurzame productie van waterstof opportuun wordt.
Maar dat heeft met Zonne-energie weinig te maken (hooguit dat je daar 4x zoveel rendement uit haalt in een accu dan in waterstof) maar dat geldt ook voor grijze, bruine, witte en oranje energie. Het enige is dat iedere andere dan groene energie meer bijdraagt aan het probleem, dus alleen bij 90-100% groen waterstof een ultimate alternatief is, zeker zolang er geen efficiënte directe omzetting van groene energie in waterstof mogelijk is, dus zonder electrolyse.
Biologische waterstofproductie - Wikipedia
 
Is het mogelijk dat men zo hard stuurt op waterstof, omdat de grondstoffen van de benodigde batterijen eindig zijn?
Kan de autobranche wereld voorzien van alleen maar batterij-auto's? Met andere woorden is het op lange termijn niet een must om een betere oplossing te vinden en dan zou waterstof wel een mogelijkheid zijn, ondanks de slechte rendementen?
 
Nu wordt waterstof grotendeels gewonnen uit aardgas. Echter er zijn ook op dit vlak ontwikkelingen, zie bijvoorbeeld:
Nieuwe zonnepanelen produceren direct groene waterstof - Installatiejournaal.nl

Ik ben absoluut voor Batterij auto's. Als consument is dat ook goedkoper rijden dan een Waterstof auto waarbij je dan weer langs een tankstation moet.
Als aardgas de enige manier is, om waterstof te winnen, heb je gelijk. Het lijkt mij dat op de grondstoffen voor batterijen eerder eindig zijn, dan het produceren van waterstof gezien de ontwikkelingen.

A.d.a.k. de ontwikkelingen in batterijen gaan ook door, waardoor:
- minder grondstoffen nodig zijn;
- verbeterd hergebruik van de grondstoffen;
- Andere meer aanwezige grondstoffen.
 
Is het mogelijk dat men zo hard stuurt op waterstof, omdat de grondstoffen van de benodigde batterijen eindig zijn?
Kan de autobranche wereld voorzien van alleen maar batterij-auto's? Met andere woorden is het op lange termijn niet een must om een betere oplossing te vinden en dan zou waterstof wel een mogelijkheid zijn, ondanks de slechte rendementen?
Is o.a. door Bloomberg en anderen al diverse keren naar gekeken, er is genoeg van alle benodigde grondstoffen.
Productiecapaciteit is een ander issue, dat fluctueert met marktvraag (en de prijs van de grondstoffen dus ook)
Zie Waterstof of elektrisch en volgende post
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nu wordt waterstof grotendeels gewonnen uit aardgas. Echter er zijn ook op dit vlak ontwikkelingen, zie bijvoorbeeld:
Nieuwe zonnepanelen produceren direct groene waterstof - Installatiejournaal.nl

Ik ben absoluut voor Batterij auto's. Als consument is dat ook goedkoper rijden dan een Waterstof auto waarbij je dan weer langs een tankstation moet.
Als aardgas de enige manier is, om waterstof te winnen, heb je gelijk. Het lijkt mij dat op de grondstoffen voor batterijen eerder eindig zijn, dan het produceren van waterstof gezien de ontwikkelingen.

A.d.a.k. de ontwikkelingen in batterijen gaan ook door, waardoor:
- minder grondstoffen nodig zijn;
- verbeterd hergebruik van de grondstoffen;
- Andere meer aanwezige grondstoffen.
Je vergeet hierbij dat batterijen hernieuwbaar zijn (recycle!). Het is dus niet dat je de grondstoffen kwijt bent achteraf.

Lithium is er voldoende. Kobalt wringt de schoen, maar zowel Tesla als alle andere batterij makers zijn heel hard bezig om steeds minder Kobalt te gebruiken in elke batterij. Het vermoeden is dat we het binnen een paar jaar niet meer nodig hebben.

Waterstof heeft echt wel zijn toepassingen, maar niet in een auto.

De KM-prijs zal 3x zo hoog liggen ivm de benodigde energie. Dat zie ik niet snel mensen gaan kopen.
 
Is o.a. door Bloomberg en anderen al diverse keren naar gekeken, er is genoeg van alle benodigde grondstoffen.
Productiecapaciteit is een ander issue, dat fluctueert met marktvraag (en de prijs van de grondstoffen dus ook)
Zie Waterstof of elektrisch en volgende post
Zojuist gezocht naar Bloomberg onderzoek, ik zie wel een aantal onderzoeken, zoals:
http://www.beg.utexas.edu/files/ene..._Note-Battery_Materials_Value_Chain-Apr16.pdf

Maar echte conclusie dat er genoeg is, heb ik nog niet kunnen vinden..:(
 
  • Like
Reactions: Maurice1

Even verder gelezen, uit de bijlage :
https://static-content.springer.com...-7/MediaObjects/41560_2019_462_MOESM1_ESM.pdf

"At cell voltages below 1.56 V the process is endothermic, absorbing heat from the environment, and
effectively cooling the system. To keep the cell at ambient temperature, heat must be supplied…"

"As shown in Figure 3D, the electrical power consumption required by the E-TAC process is 39.9 kWh per kg of hydrogen, without considering any heat loss that may arise from cycling between the cold and hot steps."

"Simulating a fully operational E-TAC water splitting system is outside the scope of this work. We can
only estimate the heat losses caused by the temperature swings in the cell during the E-TAC cycle."

Nog wat werk voor de toekomst om dit uit het lab te krijgen.
 
Ik kwam twee Japanse krantenberichten tegen over waterstof.

Over de H2-bussen die Toyota levert ter promotie van de techniek tijdens eerst de Spelen van Tokyo en vervolgens die in Beijing. Over de tegenvallende verkopen van de Mirai en Nexo in Japan en Zuid-Korea, ondanks stevige aanschafsubsidies.

In het verhaal een teleurgestelde pomphouder die ondanks subsidie van de 2,5 miljoen dollar aanlegkosten nog steeds de exploitatie niet sluitend krijgt. En verwacht dat dit ook nooit gaat lukken vanwege de wachttijd van 20 minuten tussen opeenvolgende tanksessies.

Over gebruikers die last hebben van range-anxiety omdat ze buiten de steden niet kunnen tanken. Over het gevaar van H2-tankstations met als voorbeeld een recente explosie in Zuid-Korea waarbij twee mensen omkwamen.

En over de vraag wat na 25 jaar doorontwikkeling van de techniek nu eigenlijk precies nog het voordeel is ten opzichte van BEV’s zoals die van Tesla...
 

Attachments

  • 74E85E9A-0F05-4BF9-B41C-299AF215ECCC.jpeg
    74E85E9A-0F05-4BF9-B41C-299AF215ECCC.jpeg
    650.6 KB · Views: 61
  • A110BD4C-6E60-4B31-95DF-2BB2DAF70BF3.jpeg
    A110BD4C-6E60-4B31-95DF-2BB2DAF70BF3.jpeg
    653.4 KB · Views: 38
Ik kwam twee Japanse krantenberichten tegen over waterstof.

Over de H2-bussen die Toyota levert ter promotie van de techniek tijdens eerst de Spelen van Tokyo en vervolgens die in Beijing. Over de tegenvallende verkopen van de Mirai en Nexo in Japan en Zuid-Korea, ondanks stevige aanschafsubsidies.

In het verhaal een teleurgestelde pomphouder die ondanks subsidie van de 2,5 miljoen dollar aanlegkosten nog steeds de exploitatie niet sluitend krijgt. En verwacht dat dit ook nooit gaat lukken vanwege de wachttijd van 20 minuten tussen opeenvolgende tanksessies.

Over gebruikers die last hebben van range-anxiety omdat ze buiten de steden niet kunnen tanken. Over het gevaar van H2-tankstations met als voorbeeld een recente explosie in Zuid-Korea waarbij twee mensen omkwamen.

En over de vraag wat na 25 jaar doorontwikkeling van de techniek nu eigenlijk precies nog het voordeel is ten opzichte van BEV’s zoals die van Tesla...
Bedankt voor het plaatsen. Maar waarom staan die foto’s op zijn kant en op zijn kop?