Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat te doen, laten repareren of weg doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag is de batterij van onze 9 jaar oude S85 overleden. De diagnose kwam wel even binnen, want we zijn altijd heel netjes geweest met laden, zelden gesupercharged en de dag ervoor nog tot 360 km kunnen laden omdat ik die vrijdag een lange rit voor de boeg zou hebben. Helemaal geen signalen dus die zouden wijzen dat er iets mis zou gaan met de batterij. De teller staat sowieso pas op 130.000 km.

Een refurbished pack gaat ons 12.000 euro kosten. Nu twijfelen wij enorm. We hebben de afgelopen jaren namelijk al ontzettend veel onkosten aan de auto gehad, en, naast de batterij zijn er nog wel wat andere issues; Er is resonantie in de motor. Drive-unit zou dus eigenlijk moeten worden vervangen a 5000 euro. En het stuurhuis is aan vervanging toe.
Zelf ben ik vooral het vertrouwen in Tesla ook wel wat verloren. Dit is al de 2e keer in korte tijd dat we volledig stil komen te staan met de auto. Ik rij vaak met mijn kinderen, en daarom hecht ik erg aan betrouwbaarheid. Vorige keer was het een vastzittende handremklauw. Als we deze reparaties uit laten voeren, what’s next?

We denken erover de auto van de hand doen. Maar waar ga je naar toe met een auto die niet eens rijdt?

Wat zouden jullie doen?
 
Wat is de waarde van een 9 jaar oude s80 nu nog op de tweedehands markt?
Als je eerst nog om en bij de 20k kosten moet doen dan zou ik er niet meer aan beginnen als je auto maar een 25k restwaarde heeft.
Je zal voor je "wrak" ook wel nog een paar duizend krijgen voor de wisselstukken.
 
Een rijdende Tesla model S, zal wat je beschrijft zo minimaal 30.000 euro waard. Tenminste kijk zelf rook even rond op de verkoopsites.

Ik zou repareren wat jezelf ook zou repareren, kijken naar een nieuwe, dan een 3 of Y is een logische keuze
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat is de waarde van een 9 jaar oude s80 nu nog op de tweedehands markt?
Als je eerst nog om en bij de 20k kosten moet doen dan zou ik er niet meer aan beginnen als je auto maar een 25k restwaarde heeft.
Je zal voor je "wrak" ook wel nog een paar duizend krijgen voor de wisselstukken.
Of gewoon batterij laten herstellen hier.

 
It's a 9 year old car. It's also from the original generation of Model Ss.

Tesla and battery technology has come a long way since your car was created. A long way.

The same thing happens with other cars when the get old, things start to fail. Engines stop working.

You've basically got 3 options
  • Sell it as is
  • Update the battery and sell it
  • Update the battery and keep it for another 9 years.

It depends on how much you like that particular car and if you want any of the features on the newer cars.
It may have lost a little faith, but what other car could you have bought would have had more capabilities today than when you bought it.

You could also probably use it as a trade-in on a new Tesla.
 
Afgelopen vrijdag is de batterij van onze 9 jaar oude S85 overleden. De diagnose kwam wel even binnen, want we zijn altijd heel netjes geweest met laden, zelden gesupercharged en de dag ervoor nog tot 360 km kunnen laden omdat ik die vrijdag een lange rit voor de boeg zou hebben. Helemaal geen signalen dus die zouden wijzen dat er iets mis zou gaan met de batterij. De teller staat sowieso pas op 130.000 km.

Een refurbished pack gaat ons 12.000 euro kosten. Nu twijfelen wij enorm. We hebben de afgelopen jaren namelijk al ontzettend veel onkosten aan de auto gehad, en, naast de batterij zijn er nog wel wat andere issues; Er is resonantie in de motor. Drive-unit zou dus eigenlijk moeten worden vervangen a 5000 euro. En het stuurhuis is aan vervanging toe.
Zelf ben ik vooral het vertrouwen in Tesla ook wel wat verloren. Dit is al de 2e keer in korte tijd dat we volledig stil komen te staan met de auto. Ik rij vaak met mijn kinderen, en daarom hecht ik erg aan betrouwbaarheid. Vorige keer was het een vastzittende handremklauw. Als we deze reparaties uit laten voeren, what’s next?

We denken erover de auto van de hand doen. Maar waar ga je naar toe met een auto die niet eens rijdt?

Wat zouden jullie doen?
Eigenlijk was de MS geen al te goeie keuze voor maar 15000km/jaar. Maar dat kon je vooraf niet weten natuurlijk. Je haalt de investering er nooit uit.
De eerste generatie heeft veel zaken die kapot gaan, door de leeftijd, niet door gebruik. Waterinsijpeling, plasticveroudering, metaalmoeheid… Ik had met 200000km op 6jaar minder problemen dan jij met 130000km. Veel batterijen lijken inderdaad de geest te geven na 9 jaar. Op dat moment zou ik 300000km gehad hebben en zou de 12000€ et plezier betaald zijn.
Veel van die zaken zijn eigenlijk designfouten, wat eigenlijk niet verwonderlijk is bij een model
dat van scratch ontworpen is. Die zaken zijn bij de huidige modellen hopelijk verholpen (tot het tegendeel bewezen is).
Als het mocht helpen bij je beslissing, google eens op sunk cost. Het helpt om je slechte ervaring niet te laten doorwegen in je beslissing. Ik moet bekennen dat ik ook ooit eens de inruilwaarde bekeken heb toen een herstelling op 7500€ geraamd werd. Had de MY toen al bestaan, ik had niet getwijfeld (de M3 is voor mij geen optie). Gelukkig kostte de herstelling uiteindelijk maar de helft. Deed nog pijn, maar de wagen reed daarna weer als nieuw en het was snel vergeten.
 
Hmm, lastige keuze natuurlijk.

Ik hoor je zeggen dat je 12k +5k + stuurhuis dus sowieso 20k kosten hebt om de auto weer goed rijdend te krijgen?
20k in een 9 jaar oude auto steken die op dat moment misschien 25 tot 30k waard is, zou ik niet zo snel doen eerlijk gezegd.

Als de reparaties elders fors goedkoper te doen zijn (Tesla is bepaald niet de goedkoopste hersteller) zeg in totaal maximaal 15k dan zou ik er wel voor gaan denk ik.

Je hebt dan een auto waar je met verkoop echt nog wel 'n leuke prijs voor kunt krijgen of waar je zonder al te grote kosten weer een tijd mee door kan.
Wat zeker ook nog wel meespeelt in die keuze maken of andere zaken ook al up to date zijn (MCU, CSS laden) of dat je die ook nog 'moet' aanpakken.
 
Moeilijke keuze. Voor 20k heb je geen nieuwe auto van dat formaat, en niet rijdend is het verkoopbedrag behoorlijk beperkt. Overigens schrik ik wel gezien de beperkte km's die je gemaakt hebt. Je zou Tesla kunnen vragen voor een inruil-coulance naar bijvoorbeeld een Model Y. Al verwacht ik daar dan ook niet veel van.
 
Kilometers en batterijdegradatie zijn niet direct gerelateerd, leeftijd speelt een grote rol, zeker bij de vroege modellen.
Was het alleen de batterij zou ik ook kijken of er een nieuwe onder kan, een nieuw 90 pack maakt heel je auto een stuk beter.
Motor en stuurhuis maken de totale kosten wel erg hoog, aan de andere kant krijg je bij verkoop nog steeds meer terug dan je er in steekt.

Persoonlijk zou ik het niet meer doen en voor een nieuwe Y of een jonge S gaan.
 
Ik zal dit posten ivm stuurhuis vervanging kosten

1686211170384.png
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik heb al moeite met verkopen van een werkende model S 85 aan toch lage prijs 😅
Dus weet ik niet echt advies wat je moet doen met een "half werkende" model S😭

Ik ben al 596€ gescammed door een Duitse koper dat ik zogezegd geld moet storten aan transport firma zodat ik het geld op mijn rekening zou krijgen
Ik kan al de ogen naar achter horen rollen van 99% van TmC forum leden, dat ik zo makkelijk in trap...bedankt mobile.de voor het lesje

En +20 berichten van "hoi, ik vind uw kleurtje mooi" tot "20k" - 2dehands.be

En laten we zwijgen van dealers die 10k geeft - vergat hun naam want ik had opgehangen

Dus ik ga enkel verkopen aan TmC leden

Dus ik wens je succes 🙏
 
Geen reparatie, dan is het kijken of je de auto kwijt kan aan een Tesla of derde partij. Daarnaast is verkopen in onderdelen nog een optie. De onderdelen leveren overigens veel op, als je ze kan verkopen. Zo keek ik voor een zijknipperlicht omdat de mijne een deukje heeft. schrok van de prijs van 90 euro. Het deukje zie ik spontaan niet meer 😉.
 
  • Funny
Reactions: horta and Maarten