Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Is dubbel. Overal wordt geklaagd over de daling van de koopkracht. Zonder Chinese producten (of met een invoertax er op), zou dit nog veel erger zijn.
Lange termijn is natuurlijk een ander verhaal. Hoe meer mensen hun job verliezen door de concurrentie met China, hoe meer de gemiddelde koopkracht ook daalt.
De concurrentie met china geeft ook nog eens druk op de prijs van westerse producten. Als die concurrentie verdwijnt gaan die ook nog eens duurder worden.
Alles inzetten dus op automatiseren. En als er daardoor minder jobs zijn, dan gaan we naar de 4 dagen week. Zolang de winst voor de bedrijven gelijk blijft, wat door automatisatie mogelijk is, wordt dit betaalbaar en concurrentieel met China.
Goedkope auto's en andere producten in onze showrooms, maar veel kosten van Chinees fiscaal- en handelsbeleid betalen we indirect:

"Beggar-thy-neighbour trade policy: unemployment -the consequence of deficient domestic demand- is exported by running a trade surplus. This surplus must be absorbed by trade partners, usually in the form of higher unemployment, higher fiscal deficits or higher household debt."

Overigens passen Duitsland en Japan ook al decennia lang hetzelfde trucje toe.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens mij heeft Tesla nog nooit dividend uitbetaald.. dus hebben de aandeelhouders nog geen winst uitgekeerd gekregen ;-)
(even los van de koersrollercoaster waar men natuurlijk wel van kan profiteren)
Wat maakt uitkeren in dezen uit?

Het is misschien iets teveel mijn vakgebied, maar volgens mij is dit vrij basic. De winst komt de aandeelhouders toe. En de zeggenschap over de winstbestemming behoort de AvA toe.
 
Wat maakt uitkeren in dezen uit?

Het is misschien iets teveel mijn vakgebied, maar volgens mij is dit vrij basic. De winst komt de aandeelhouders toe. En de zeggenschap over de winstbestemming behoort de AvA toe.
De winst wordt geïnvesteerd of in reserve gehouden of er worden eigen aandelen ingekocht. Geen enkele aandeelhouder heeft al iets van de winst gezien.
Hun winst heeft lang in het stijgen van de aandelen gezeten. Maar dat was vooraleer Tesla winst maakte.
 
De winst wordt geïnvesteerd of in reserve gehouden of er worden eigen aandelen ingekocht. Geen enkele aandeelhouder heeft al iets van de winst gezien.
Hun winst heeft lang in het stijgen van de aandelen gezeten. Maar dat was vooraleer Tesla winst maakte.
Het verbaast mij echt hoe onbekend het kennelijk is.

Maar goed, de winst staat ter beschikking aan de AvA. Die kunnen (meestal…) kiezen om (een deel) uit te keren of te reserveren. Bij uitkeren gaat het naar de aandeelhouder. Bij reserveren heeft de aandeelhouder er alsnog recht omdat het aandeel niets anders is dan eigendom van 1/x van de vennootschap. En dus komt 1/x van de reserves de aandeelhouder toe.

In beginsel komt dat tot uiting in de waarde van het aandeel (immers, dat staat gelijk aan de waarde van alle bezittingen minus schulden plus de toekomstverwachting die in de markt leeft, wat overigens heel subjectief is, net als de waarde van de bezittingen minus schulden).

Het is niet Tesla die besluit om te reserveren, het zijn de aandeelhouders gezamenlijk. Als er voldoende reserves zijn kunnen ze bwvs morgen een AvA bijeen roepen en besluiten om die reserves uit te keren. Ergo: het gaat gewoon naar de aandeelhouders. En die mogen simpelweg beslissen om het te gebruiken voor vet op de botten.

Dat verandert niets aan wie het toekomt.

Vergelijk het met rente op een spaarrekening. Als je dat niet opneemt maar aan laat groeien, ook dan krijg je toch gewoon periodiek rente?
 
Die kunnen (meestal…) kiezen om (een deel) uit te keren
We hadden het over Tesla. Er is nog nooit gekozen om uit te keren.
Sowieso zijn bedrijven die hun winst uitkeren echt zeldzaam geworden (behalve wat peanuts hier en daar). Vroeger was dat wel zo.
De beurs is los gaan staan van de financiële waarde, maar is eerder gelinkt aan de verwachte evolutie van die waarde.
In theorie heb je gelijk. In de praktijk is het de portefeuille die telt.
Tesla is het mooiste bewijs. Nu ze winst maken, maken de aandeelhouders verlies.
 
We hadden het over Tesla. Er is nog nooit gekozen om uit te keren.
Sowieso zijn bedrijven die hun winst uitkeren echt zeldzaam geworden (behalve wat peanuts hier en daar). Vroeger was dat wel zo.
De beurs is los gaan staan van de financiële waarde, maar is eerder gelinkt aan de verwachte evolutie van die waarde.
In theorie heb je gelijk. In de praktijk is het de portefeuille die telt.
Tesla is het mooiste bewijs. Nu ze winst maken, maken de aandeelhouders verlies.
Nou had ik toch vrij uitgebreid uitgelegd dat het niet uitmaakt of ze uitkeren of niet, de winst komt ALTIJD de aandeelhouders toe.
 
De Chinezen zetten China in alles op nummer één en hun burgers (al dan niet vrijwillig) handelen daar ook naar. Dat mogen zij uiteraard doen. De vraag is echter of wij daar actief aan moeten meewerken (bijv. door het kopen van hun producten), wetende dat dit op de - niet eens zo heel lange - termijn desastreus zal blijken te zijn voor de wijze waarop wij onze maatschappij wensen in te richten. Ik denk dus van niet. Sterker nog, het zou van een historische kortzichtigheid getuigen.
Even lezen misschien wat betreft productie wereldwijd?
 
De winst wordt geïnvesteerd of in reserve gehouden of er worden eigen aandelen ingekocht. Geen enkele aandeelhouder heeft al iets van de winst gezien.
Hun winst heeft lang in het stijgen van de aandelen gezeten. Maar dat was vooraleer Tesla winst maakte.
Je werkt niet voor een beursgenoteerd bedrijf? Elk kwartaal is iig bij ons het weer duidelijk dat waarde creëren voor de aandeelhouders 1 van de belangrijkste missies is. De Investor calls zijn veel meer dan de verplichte informatie delen. Ook bij Tesla, en ja dat waarde creëren is vaak zorgen dat de beurskoers stijgt. Dus overall is het wel zo, Tesla heeft alleen al jaren geleden een voorschot genomen op die richting met de koers. Dus alle zeilen worden bijgezet om die koers alsnog te late stijgen.

Waarom denk je dat die optiepakketten zo populair zijn om aan je management te geven.
 
Je werkt niet voor een beursgenoteerd bedrijf?
Ik ben enige aandeelhouder van mijn eigen bedrijf en heb er nog geen euro winst uit gehaald. Ik laat het er in tot ik stop. Als er ondertussen een ramp gebeurd of ik beslis om in iets verkeerd te investeren of het weg te geven aan sponsoring, blijft er niets meer over. (Vb Tesla en dogecoin).
Elk kwartaal is iig bij ons het weer duidelijk dat waarde creëren voor de aandeelhouders 1 van de belangrijkste missies is.
Dat is de theorie van vorige eeuw. Bedrijven laten tegenwoordig alle winst er in. Ik zelf weet dat ik ooit zal stoppen en neem het berekend risico om alles kwijt te zijn. Tesla zal nooit winst uitbetalen. De investeringshonger maakt er deel uit van het DNA. Ooit gaat het eens verkeerd zoals met alle bedrijven. Hoeveel aandeelhouders zijn er de laatste jaren nog rijk geworden met dividenden. Hoeveel bedrijven van 100 jaar ken je nog.
De waarde voor de aandeelhouders waarvan je spreekt is het stijgen van de aandelen geworden en niet de winstuitkering. Maar ook dat is niet meer. Al redeneert de beurs vaak dat als je winst gemaakt hebt, dat je dat in de toekomst ook gaat doen en stijgen de aandelen op basis van de verwachte winst. Tesla heeft nu ook hierin het tegendeel bewezen.
Aandelen zijn een groot piramidespel geworden, gebaseerd op geloof dat er steeds meer mensen in een bedrijf gaan geloven en er ook van willen investeren.
 
De waarde voor mij als aandeelhouder ligt toch echt bij “accelerating the transition to sustainable energy”.

-Priceless.
En als ik dan advocaat van de duivel speel: maakt het uit van waar die transitie komt?
Voor mij op zich niet als iedereen er wel bij vaart. Maar als alles van china komt dan denk ik wel dat we er op de lange termijn gaan onder lijden. We moeten er samen beter van worden. En dat zal niet financieel beter zijn.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
En als ik dan advocaat van de duivel speel: maakt het uit van waar die transitie komt?


Nee, maar ik denk dat Tesla als aanjager een belangrijke rol heeft gehad en zal hebben, AI en met name Robotaxi zal een enorme versnelling gaan zijn. Elke auto vervangen door een elektrische is een lang proces maar als één RT vijf auto’s of meer vervangt gaat het rap.

En dat zal niet financieel beter zijn.

Kwaliteit van leven verreist een bepaald welvaartsniveau maar is zoveel meer.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Na alle opinies hierboven nu maar weer een poging eer te doen aan de titel van dit draadje.

Hoewel ik me bij Cannelloni iets anders voorstel dan het stuur van een elektrische Lancia Ypsilon. Maar ja je moet wat, als je je bij een herintrede in de markt wil onderscheiden.

"Deze gelimiteerde versie van de Ypsilon wordt gekenmerkt door de stoelbekleding in zachte, blauw fluwelen en 100% gerecyclede stof met ‘Cannelloni-structuur’ en dubbel stiksel."
🤔

Uit:
 
  • Like
Reactions: Menabe
Ik ben enige aandeelhouder van mijn eigen bedrijf en heb er nog geen euro winst uit gehaald. Ik laat het er in tot ik stop. Als er ondertussen een ramp gebeurd of ik beslis om in iets verkeerd te investeren of het weg te geven aan sponsoring, blijft er niets meer over. (Vb Tesla en dogecoin).

Dat is de theorie van vorige eeuw. Bedrijven laten tegenwoordig alle winst er in. Ik zelf weet dat ik ooit zal stoppen en neem het berekend risico om alles kwijt te zijn. Tesla zal nooit winst uitbetalen. De investeringshonger maakt er deel uit van het DNA. Ooit gaat het eens verkeerd zoals met alle bedrijven. Hoeveel aandeelhouders zijn er de laatste jaren nog rijk geworden met dividenden. Hoeveel bedrijven van 100 jaar ken je nog.
De waarde voor de aandeelhouders waarvan je spreekt is het stijgen van de aandelen geworden en niet de winstuitkering. Maar ook dat is niet meer. Al redeneert de beurs vaak dat als je winst gemaakt hebt, dat je dat in de toekomst ook gaat doen en stijgen de aandelen op basis van de verwachte winst. Tesla heeft nu ook hierin het tegendeel bewezen.
Aandelen zijn een groot piramidespel geworden, gebaseerd op geloof dat er steeds meer mensen in een bedrijf gaan geloven en er ook van willen investeren.
Als er wel dividend uitgekeerd wordt, maar je dat als aandeelhouder liever niet had gewild, dan kun je gewoon aandelen bijkopen voor dat bedrag.

Andersom: als er geen dividend uitgekeerd wordt, maar je wil als aandeelhouder wel jaarlijks wat vruchten, dan kun je enkele aandelen verkopen en het bedrag aan je vrouw geven om ermee te gaan shoppen.

Ineens snap ik waarom aandeelhouders kiezen voor oppotten...
 
  • Funny
Reactions: RobsEV and horta