Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Laadtarief is laadtarief * 16 / werkelijke laadstroom
Ga maar lekker op 8A laden, betaal je het dubbele. 😝
438c2f2a788efb1b5d7a318f815997b2.gif
 
De prijs die je per maand moet betalen is wel een puntje vind ik.
Inderdaad ik heb bijna alleen enkel extra jus nodig tijdens vakanties. En dan zit ik er trouwens niet mee in om een laadpauzes te voorzien.
Lijkt mij alleen nuttig voor beroepsvervoer (taxi’s). Een chauffeur kost dan meer aan wachttijd dan wat het kost om te swappen.
Enig nut zou kunnen zijn om dagelijks met een kleinere batterij te rijden (minder grondstoffen, gewicht) en enkel voor vakanties met een grotere.
Nadeel is dat iedereen dan minder geneigd is om op de batterij-hygiëne te letten.
 
  • Like
Reactions: JuanF1 and Maurice1
Zowel in Berlijn (BYD Blade Structural in RWD) en Austin (Y AWD SR, CT) wordt het toegepast.

Anyway, punt is dat Tesla als ze kosten willen besparen door het dak van blik te maken ze de oplossing voor hoge robotisering al in huis hebben door toepassing van een SP.
Ik had het over ‘unboxed’, de opsplitsing van de productielijn in 4 assemblylijnen. Dit zou in de nieuwe fabriek in Mexico voor het eerst geïmplementeerd worden. Maar die is on hold gezet.
 
Lijkt erop dat zelfs na een importheffing BYD nog concurrerend kan zijn in Europa:
Het lachen is westerse automerken vergaan nu Chinees automerk BYD niet te stoppen lijkt
Ik zie heel veel gelijkenissen met wat Tesla doet (verticale integratie, batterijen, zonnepanelen, …) enkel vrees ik dat de CEO van BYD er veel beter aangedaan heeft door rustig op de achtergrond te blijven.

Ook interessant dat het orakel van Omaha in 2008 eerder voor BYD koos en Tesla redelijk links heeft laten liggen.
Dat wil iets zeggen.

Weet iemand wat de gemiddelde marges zijn die BYD draait? Die moeten gigantisch zijn als de auto’s nog een pak goedkoper zijn dan hier.
 
Lijkt erop dat zelfs na een importheffing BYD nog concurrerend kan zijn in Europa:
Het lachen is westerse automerken vergaan nu Chinees automerk BYD niet te stoppen lijkt
De Chinezen zetten China in alles op nummer één en hun burgers (al dan niet vrijwillig) handelen daar ook naar. Dat mogen zij uiteraard doen. De vraag is echter of wij daar actief aan moeten meewerken (bijv. door het kopen van hun producten), wetende dat dit op de - niet eens zo heel lange - termijn desastreus zal blijken te zijn voor de wijze waarop wij onze maatschappij wensen in te richten. Ik denk dus van niet. Sterker nog, het zou van een historische kortzichtigheid getuigen.
 
De Chinezen zetten China in alles op nummer één en hun burgers (al dan niet vrijwillig) handelen daar ook naar. Dat mogen zij uiteraard doen. De vraag is echter of wij daar actief aan moeten meewerken (bijv. door het kopen van hun producten), wetende dat dit op de - niet eens zo heel lange - termijn desastreus zal blijken te zijn voor de wijze waarop wij onze maatschappij wensen in te richten. Ik denk dus van niet. Sterker nog, het zou van een historische kortzichtigheid getuigen.
Ik ben het op zich met je eens, maar ik vermoed dat de koper uiteindelijk gewoon voor het goedkoopst gaat. Zeker de Hollander. Kijk maar eens rond in de gemiddelde woning, of wat mensen aan hebben.

Nog even afgezien van dat heel veel mensen helemaal niet de luxe hebben om niet te kiezen voor goedkoop.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
De vraag is echter of wij daar actief aan moeten meewerken (bijv. door het kopen van hun producten)
Is dubbel. Overal wordt geklaagd over de daling van de koopkracht. Zonder Chinese producten (of met een invoertax er op), zou dit nog veel erger zijn.
Lange termijn is natuurlijk een ander verhaal. Hoe meer mensen hun job verliezen door de concurrentie met China, hoe meer de gemiddelde koopkracht ook daalt.
De concurrentie met china geeft ook nog eens druk op de prijs van westerse producten. Als die concurrentie verdwijnt gaan die ook nog eens duurder worden.
Alles inzetten dus op automatiseren. En als er daardoor minder jobs zijn, dan gaan we naar de 4 dagen week. Zolang de winst voor de bedrijven gelijk blijft, wat door automatisatie mogelijk is, wordt dit betaalbaar en concurrentieel met China.
 
Is dubbel. Overal wordt geklaagd over de daling van de koopkracht. Zonder Chinese producten (of met een invoertax er op), zou dit nog veel erger zijn.
Lange termijn is natuurlijk een ander verhaal. Hoe meer mensen hun job verliezen door de concurrentie met China, hoe meer de gemiddelde koopkracht ook daalt.
De concurrentie met china geeft ook nog eens druk op de prijs van westerse producten. Als die concurrentie verdwijnt gaan die ook nog eens duurder worden.
Alles inzetten dus op automatiseren. En als er daardoor minder jobs zijn, dan gaan we naar de 4 dagen week. Zolang de winst voor de bedrijven gelijk blijft, wat door automatisatie mogelijk is, wordt dit betaalbaar en concurrentieel met China.
Ik had voor de volledigheid moeten schrijven eindproducten. Chinese halffabrikaten of componenten die we zelf in onze eigen eindproducten schroeven zijn prima, want een soort van evenwicht in de onderlinge afhankelijkheid met China is werkbaar, misschien zelfs wenselijk. Echter als we in toenemende mate hun eindproducten kopen bypass je onze volledige betreffende industrie. Met alle voorspelbare gevolgen van dien. Dat is dus niet zo slim, to put it mildly.
 
  • Like
Reactions: Frank C
Ik had voor de volledigheid moeten schrijven eindproducten. Chinese halffabrikaten of componenten die we zelf in onze eigen eindproducten schroeven zijn prima, want een soort van evenwicht in de onderlinge afhankelijkheid met China is werkbaar, misschien zelfs wenselijk. Echter als we in toenemende mate hun eindproducten kopen bypass je onze volledige betreffende industrie. Met alle voorspelbare gevolgen van dien. Dat is dus niet zo slim, to put it mildly.
De meeste mensen kijken toch echt naar de korte termijn en hun directe belang.

Je moet voor de aardigheid eens kijken hoe de lokale politiek in Veldhoven kijkt naar ASML. Niet eens de gewone domoor die in het City Centrum bevraagd wordt. Maar de mensen waarvan we denken dat ze in staat zijn om verstandige beslissingen te nemen over dat soort zaken.
 
  • Like
Reactions: PeterSZ
De Chinezen zetten China in alles op nummer één en hun burgers (al dan niet vrijwillig) handelen daar ook naar. Dat mogen zij uiteraard doen. De vraag is echter of wij daar actief aan moeten meewerken (bijv. door het kopen van hun producten), wetende dat dit op de - niet eens zo heel lange - termijn desastreus zal blijken te zijn voor de wijze waarop wij onze maatschappij wensen in te richten. Ik denk dus van niet. Sterker nog, het zou van een historische kortzichtigheid getuigen.
Als dat een belangrijk argument is dan moet je Europees kopen.
Maar de meesten hier gingen voor een betere prijs/kwaliteitsverhouding en kochten geen Europese wagen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
En de winst naar de VS

Te kort door de bocht.

Buiten dat de disruptie van transport gestart door Tesla compleet nieuwe sectoren in de economie heeft gecreëerd betalen ze hier gewoon belasting en zorgt Giga Berlin direct en indirect voor behoorlijk wat economische groei.