Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Er is veel ophef omdat er op grote schaal fraude wordt gepleegd door een van de toonaangevende automerken ter werken. Dat is nl. tegen wat we met elkaar hebben afgesproken.

er is natuurlijk nog veel meer mis in de wereld .. maar daarmee kan je dit gegeven net zomaar lachwekkend noemen. Hier gaan echt koppen rollen.
 
Je kunt 'klein' onrecht niet bagatelliseren door erop te wijzen dat ergens anders groter onrecht is.
Het gaat erom dat we iets moeten doen aan al het onrecht. Het ene probleem is makkelijker op te lossen dan het andere, zo is het nou eenmaal.

Wat voor zin heeft het om een HR+ ketel te vervangen door een HR++ ketel als alle ramen in jouw huis 24/7 open staan?
 
Benzine/diesel rijden wordt gewoon het nieuwe roken.

Wanneer worden reclames voor dit soort voertuigen verboden ?
Kijk ik gisteravond voor het eerst in een paar maanden naar een televisieuitzending, komt er meteen een spotje over een of andere nieuwe (oude dus) ICE voorbij.
Nota bene net voor of na VPRO's Tegenlicht over de klimaatzaak.
 
Mooiste stukje is eigenlijk nog de quote van de Porsche CEO. Ja dit is ons concept en als de technologie meewerkt dan kunnen we ons concept werkelijkheid maken ik vertaal dat als: We hebben nu niks maar een idee en tja als de ontwikkeling snel genoeg gaat dan kunnen wij ons idee werkelijkheid maken, gebakken lucht.
 
Volgens mij heeft het niet zo zeer met het verbruik te maken maar met de hoeveelheid stikstof dioxide die wordt geproduceerd bij de verbranding.
Dit is klaarblijkelijk te beinvloeden met het motormanagement.
De meting van stikstofdioxide vindt plaats op de proefbank (meetapparatuur op de uitlaat aansluiten) volgens een nauwkeurig beschreven testcyclus.
Waarschijnlijk is de software in staat om deze cyclus direct aan het begin te herkennen omdat in de praktijk niemand op die manier zal rijden.

Ik heb er net nog wat over gelezen.
De auto staat op de proefbank als ze de emissies gaan meten.
Als de auto dan op de proefbank bijvoorbeeld 100 km/uur rijdt, registeren de versnellingssensoren in de auto dat deze niet rijdt maar stil staat.
Met deze informatie wordt het motormanagementprogramma in de auto aangepast. Heel simpel eigenlijk.
 
Geen 'ander automerk' wel 'ander' en wat ze doen: Apple kondigt auto aan voor 2019. Zou elektrisch moeten zijn.
Als we al niet geloven dat Porsche/VW groep het binnen enkele jaren voor elkaar krijgt dan moet dit wel een heel ijle scheet zijn.
 
Geen 'ander automerk' wel 'ander' en wat ze doen: Apple kondigt auto aan voor 2019. Zou elektrisch moeten zijn.
Als we al niet geloven dat Porsche/VW groep het binnen enkele jaren voor elkaar krijgt dan moet dit wel een heel ijle scheet zijn.
Ik geloof best dat Porsche en VW groep het voor elkaar krijgt om binnen enkele jaren een FEV op de markt te brengen. Er is geen reden te bedenken waarom het hen niet zou lukken als ze er voldoende resources voor inzetten. De enige kanttekening die hierbij is geplaatst door anderen op dit forum, en ik denk terecht, is dat je die toekomstige EV's niet moet vergelijken met de Tesla's die nu op de markt zijn. Dat is appels met peren vergelijken. Laten we hopen dat ook de Tesla's over een paar jaar weer verder ontwikkeld zijn, m.n. op het gebied van accucapaciteit en laadtijd.

Voor het overige hoop ik dat er inderdaad volwaardige FEVs van de andere autoproducenten komen, zoals VW, Audi, Mercedes en Porsche. Dat zal leiden tot een snellere overgang van ICE naar elektrisch en een verdere groei van laadfaciliteiten overal. Ik hoop alleen ook dat niet iedereen zelf het wiel gaat uitvinden op het gebied van (snel)laadstations, maar dat de verschillende fabrikanten waaronder ook Tesla op dit gebied kunnen samenwerken. Met een ICE kun je tenslotte ook bij ieder tankstation terecht - het zou heel onhandig zijn indien ieder tankstation zijn eigen type vulpistool heeft. Standaardisatie van laadsysteem en stekkers is zeer wenselijk.

Wie ik nog mis bij alle aankondigingen van elektrische auto's is Volvo. OK, ik weet dat Volvo de V60 Hybrid heeft en nu ook de XC90 Hybrid, maar dat kun je moeilijk volwaardig elektrische auto's noemen. Persoonlijk vind ik dat wel jammer, tot nu toe was ik een fervent Volvo rijder. Wanneer Volvo een volwaardige elektrische auto zou aanbieden zou ik daar serieus naar kijken. Ben benieuwd wanneer zij eindelijk het licht gaan zien in Zweden.
 
Ik ben erg benieuwd in hoeverre de ontwikkelingen van "dieselgate" roet in het eten gaat gooien. De mogelijke boete in de VS bedraagt max. 16 miljard. Daarnaast staan er nog vele VW's en audi's al maanden te wachten om het land binnen te mogen komen (die auto's komen de VS nooit meer in, klanten hebben deze auto's echter al wel gekocht). Naast de boete krijgt VW te maken met de kosten om alle auto's daar aan te passen om wel aan de normen te voldoen en wat te denken van rechtzaken van klanten in de VS, omdat auto's niet worden geleverd, omdat auto's onvoldoende vermogen hebben etc. Ook Canada heeft de 2.0 TDI van VAG per vandaag in de ban gedaan en ook Europa gaat starten met een onderzoek. De beurskoers is in 1 dag met 30% gedaald, terwijl deze in de afgelopen maanden al enorm omlaag was gegaan. Bestuur lijkt te moeten gaan aftreden, en de vraag is of er straks nog voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om deze concepten productierijp te maken.
 
Het gaat "maar" om 3 weken VW-productie begrijp ik uit de VK van vandaag. Dus over die 16+ miljard komt VW ook wel weer overheen. Belangrijker is het imago-verlies - dat gaat een veel grotere impact hebben. Overigens gaat de koers vandaag nog een bijna 5% verder naar beneden.

Er is ook een ander scenario denkbaar - er zullen enkele koppen vallen, waarna VW het over een hele andere, groene boeg gooit - juist vanwege dat imago. Maw - het zou het proces van verandering zelfs nog wel eens juist kunnen versnellen.


Update - 12:00. Koers is echt aan het kelderen. staat nu op 115, 14% lager dan vanochtend. Stond gisteren bij opening op 168.
Laat zien hoe serieus deze fraude inderdaad is.

Ik ben erg benieuwd in hoeverre de ontwikkelingen van "dieselgate" roet in het eten gaat gooien. .
 
Last edited:
Dat het aandeel vandaag verder naar beneden gaat komt omdat de fraude nog fors groter lijkt te worden dan gisteren bekend werd: ook andere landen gaan grootschalig onderzoek doen, verkopen zijn stil gelegd in verschillende landen en omdat nu ook de diesel motoren voor de grotere auto's bij het onderzoek worden betrokken (men verwacht ook gesjoemel met de diesels in de a6 en q5).

Ten aanzien van de aandelenkoers in een breder perspectief. Ze komen vanaf een redelijk stabiele koers rond de 240, koersdalingen in de afgelopen maand, naar een koers nu (12.30) op 105, ofwel langzaam richting 60% in 6 maanden tijd... Ik ben helaas bang dat de bodem nog zeker niet is bereikt.
 
Dat het aandeel vandaag verder naar beneden gaat komt omdat de fraude nog fors groter lijkt te worden dan gisteren bekend werd: ook andere landen gaan grootschalig onderzoek doen, verkopen zijn stil gelegd in verschillende landen en omdat nu ook de diesel motoren voor de grotere auto's bij het onderzoek worden betrokken (men verwacht ook gesjoemel met de diesels in de a6 en q5).

Ten aanzien van de aandelenkoers in een breder perspectief. Ze komen vanaf een redelijk stabiele koers rond de 240, koersdalingen in de afgelopen maand, naar een koers nu (12.30) op 105, ofwel langzaam richting 60% in 6 maanden tijd... Ik ben helaas bang dat de bodem nog zeker niet is bereikt.

In Europa hebben we boter op ons hoofd: lekker toestaan dat de fabrikanten zelf de tests betalen, wat denk je dat daar uit komt ?
Onderzoekje uit Noorwegen: tussen 2001 en 2014 is het gat tussen de testresultaten en de werkelijke CO2 emissie gegroeid van 8gr CO2/km naar iets van 30gr/km.
Als je maar goed uit de test komt is er geen enkele drive om iets aan de werkelijke emissive te doen.

no.png


Onderzoekje uit Noorwegen:
 
In Europa hebben we boter op ons hoofd: lekker toestaan dat de fabrikanten zelf de tests betalen, wat denk je dat daar uit komt ?
Onderzoekje uit Noorwegen: tussen 2001 en 2014 is het gat tussen de testresultaten en de werkelijke CO2 emissie gegroeid van 8gr CO2/km naar iets van 30gr/km.
Als je maar goed uit de test komt is er geen enkele drive om iets aan de werkelijke emissive te doen
:


CO2 uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstof verbruik. We weten dat de meeste auto's in werkelijkheid 20-30% meer verbruiken dan in de folder. Dat vind je terug in deze Noorse CO2 waarden.

Bij het Volkswagen schandaal draait het echter niet om de CO2 maar om de SO2 uitstoot. Dit heeft niets te maken met het verbruik maar met de wijze waarop de uitlaatgassen worden ontdaan van de SO2.

Inmiddels laat Volkswagen weten dat het wereldwijd om 11 miljoen gemanipuleerde auto's gaat. Boefjes zijn het.
 
ik kan me ook niet voorstellen dat VW de enige is die de test via de software zo manipuleert. Of de dieseltechniek van al die anderen moet zoveel beter zijn. Wie volgt?


CO2 uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstof verbruik. We weten dat de meeste auto's in werkelijkheid 20-30% meer verbruiken dan in de folder. Dat vind je terug in deze Noorse CO2 waarden.

Bij het Volkswagen schandaal draait het echter niet om de CO2 maar om de SO2 uitstoot. Dit heeft niets te maken met het verbruik maar met de wijze waarop de uitlaatgassen worden ontdaan van de SO2.

Inmiddels laat Volkswagen weten dat het wereldwijd om 11 miljoen gemanipuleerde auto's gaat. Boefjes zijn het.
 
.. boefjes.. manipuleren..
Ben toch wel verbaasd over de soms bagatelliserende termen die hier gebruikt worden... het juiste woord hierbij is fraude - moedwillig de wet overtreden..
Heb zo'n gevoel dat dit echt groot gaat worden - met enorme impact die verder dan alleen VW gaat. Het internationale imago van de Duitse autoindustrie is in het geding.

Vergelijk het met de Ahold problematiek van 2003 in de zin van "je vertelt willens en wetens wat anders dan dat je doet.." het heeft Ahold toen bijna de kop gekost.
 
.. boefjes.. manipuleren..
Ben toch wel verbaasd over de soms bagatelliserende termen die hier gebruikt worden... het juiste woord hierbij is fraude - moedwillig de wet overtreden..
Heb zo'n gevoel dat dit echt groot gaat worden - met enorme impact die verder dan alleen VW gaat. Het internationale imago van de Duitse autoindustrie is in het geding.

Vergelijk het met de Ahold problematiek van 2003 in de zin van "je vertelt willens en wetens wat anders dan dat je doet.." het heeft Ahold toen bijna de kop gekost.



Beetje humor en understatement moet toch kunnen ? Maar net als bij de banken geldt hier waarschijnlijk: Volkswagen is too big to fail.

Er gaan wat koppen rollen, er komen boetes (niet in Europa), er komen terugroepacties en schadevergoedingen, er wordt beterschap beloofd en VW gooit er nog een paar miljard aan marketing tegenaan en zegt toe wereldleider te willen worden in duurzame mobiliteit. Vervolgens gaan we weer over tot de orde van de dag.