Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
..Als je maar goed uit de test komt is er geen enkele drive om iets aan de werkelijke emissie te doen...
Helemaal correct, R. Zo is het blijkbaar mogelijk om het reële brandstofverbruik van moderne auto's met 15% te verminderen door aftermarket
een aerodynamisch verbeterde bodemplaat te monteren.

Lees dit artikel: http://bijtellingsblog.nl/futuristische-bodemplaat-corellian-maakt-leaseauto-15-procent-zuiniger/

Hierin wordt deze opmerking gemaakt:
De eerste vraag die in ons opkomt is: 'Waarom ontwikkelen fabrikanten dit niet zelf?' -Het blijkt dat het voor fabrikanten nog niet rendabel is om een bodemplaat te ontwikkelen omdat dit niet meegenomen wordt in de testcycli die de fabrikanten moeten doorlopen voordat de auto op de markt komt.
Dat de verbruikstests blijkbaar allemaal op rollenbanken plaats vinden, maakt dat het niet genoeg 'loont' om de luchtweerstand te verminderen.
Nu heeft de Model S dankzij de vlakke bodemplaat hier waarschijnlijk geen baat meer bij, maar 15% besparing is natuurlijk enorm veel.
 
Helemaal correct, R. Zo is het blijkbaar mogelijk om het reële brandstofverbruik van moderne auto's met 15% te verminderen door aftermarket
een aerodynamisch verbeterde bodemplaat te monteren.

Lees dit artikel: http://bijtellingsblog.nl/futuristische-bodemplaat-corellian-maakt-leaseauto-15-procent-zuiniger/

Hierin wordt deze opmerking gemaakt:

Dat de verbruikstests blijkbaar allemaal op rollenbanken plaats vinden, maakt dat het niet genoeg 'loont' om de luchtweerstand te verminderen.
Nu heeft de Model S dankzij de vlakke bodemplaat hier waarschijnlijk geen baat meer bij, maar 15% besparing is natuurlijk enorm veel.

De luchtweerstand wordt wel degelijk meegenomen in die testcycli, waarom plakken ze anders naden dicht?
 
Nu heeft de Model S dankzij de vlakke bodemplaat hier waarschijnlijk geen baat meer bij, maar 15% besparing is natuurlijk enorm veel.

Inderdaad, onze Model S is al hyper geoptimaliseerd. De volgende stap zijn de zijspiegels vervangen door camera's voor 5% reductie maar daar ligt de regelgeving nog even dwars. Anders zat het al op de Model X. De prototypes van Audi en Porsche hebben de spiegels ook al vervangen door camera's. Kan ook interessant zijn op het vlak van active safety gezien op camerabeelden beeldanalyse kan gebeuren.
 
De luchtweerstand wordt wel degelijk meegenomen in die testcycli, waarom plakken ze anders naden dicht?
Daar heb je een punt, E.

Misschien rijden ze er dus wel mee, maar slechts op lage snelheden en/of telt dat resultaat nauwelijks mee in het eindresultaat.
Voor de kosten van twee rollen duct tape hoef je het niet te laten, tenslotte.
 
Daar heb je een punt, E.

Misschien rijden ze er dus wel mee, maar slechts op lage snelheden en/of telt dat resultaat nauwelijks mee in het eindresultaat.
Voor de kosten van twee rollen duct tape hoef je het niet te laten, tenslotte.


Bij de NEDC test mag je kiezen tussen de weg en de rollenbank.
De rollenbank heeft de voorkeur omdat je de condities daar beter in de hand hebt.
Rolweerstand van het wegdek en luchtweerstand worden dan gesimuleerd door tegenwerkend koppel op de rollenbank.
Er wordt bij deze testen wel een ventilator voor de auto geplaatst. Dat is om rijwind voor de radiator te simuleren (koeling).

Ook wordt voor de rollenbank gekozen omdat er nauwelijks mobiele apparatuur beschikbaar is waarmee je tijdens het rijden de uitstoot kunt meten.
Daarom zijn ze er pas in de VS achtergekomen dat er iets bij VW niet klopte. De Amerikanen beschikken namelijk over deze mobiele apparatuur en werden door Duitse onderzoekers vanwege ernstige verdenkingen al in 2014 gevraagd om de metingen op de weg uit te voeren.

Grootste probleem met de NEDC test is dat deze sinds 1997 niet meer aangepast is (dit is de 'verdienste' van de autolobby en bereidwillige politici) en de autofabrikanten enorm veel mogelijkheden heeft gegeven zo goed mogelijk uit de test te komen. Dit heeft er toe geleid dat deze test totaal niet meer representatief is voor het werkelijke verbruik en uitstoot.
 
Inderdaad, onze Model S is al hyper geoptimaliseerd. De volgende stap zijn de zijspiegels vervangen door camera's voor 5% reductie maar daar ligt de regelgeving nog even dwars. Anders zat het al op de Model X. De prototypes van Audi en Porsche hebben de spiegels ook al vervangen door camera's. Kan ook interessant zijn op het vlak van active safety gezien op camerabeelden beeldanalyse kan gebeuren.

klopt maar wat ik niet begrijp is dat VW het wel met camera's doet in hun productie X1 dat lelijke 2:100 monster.
 
Grootste probleem met de NEDC test is dat deze sinds 1997 niet meer aangepast is (dit is de 'verdienste' van de autolobby en bereidwillige politici) en de autofabrikanten enorm veel mogelijkheden heeft gegeven zo goed mogelijk uit de test te komen. Dit heeft er toe geleid dat deze test totaal niet meer representatief is voor het werkelijke verbruik en uitstoot.
Op zich hoeft het niet dat een test ( bijvoorbeeld om de milieuvriendelijkheid van een wagen te testen) resultaten geeft die ook gehaald worden in het dagelijks gebruik. Immers, zo'n test moet reproduceerbare resultaten opleveren waarvoor alle mogelijke invloedsparameters strikt onder controle moeten zijn, hetgeen in het dagelijks gebruik niet het geval is. Wat wel belangrijk is, is dat de resultaten extrapoleerbaar zijn naar het dagelijks gebruik.
Voor het testen van heel wat andere materialen en producten worden ook kunstmatige omstandigheden gecreëerd, juist om te vermijden dat afwijkende testparameters de resultaten zo beïnvloeden dat onderlinge vergelijking onmogelijk wordt.
 
Bedankt voor het delen van die artikelen.

Ik heb het gevoel dat in Dld de boodschap zelfs duidelijker aankomt dan hier, wellicht omdat in de afgelopen jaren het verschijnsel Tesla voor hun nog wat zeldzamer / exotischer was.
 
Filmpje van de Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e : Chevrolet Volt Owners Take Spin In New Bolt EV, Come Away Impressed - Video

Als ik mij niet vergis kun je op het scherm zien dat er zo'n 14,3 kWh is gebruikt (over zon 75km) met nog iets meer dan 75% in de batterij. Dit doet mij vermoeden dat de Bolt 60 kWh aan bruikbare capaciteit heeft. Dat zou wel heel mooi zijn.

Wat andere dingetjes:
Geen ACC in de eerste versie...
Camera's om bovenaanzicht van auto weer te geven
Achteruitkijk spiegel kan switchen tussen normaal en digitaal (bij digitaal heb je camerabeeld en dus geen hoofdsteunen in beeld)
Snelladen met 50kW (maar mogelijk sneller, met zegt: "for now we say 50kW")
Verschillende standen van de versnellingspook om te wisselen tussen meer of minder regeneratie (waarom zo moeilijk, gewoon in settings lijkt mij fijner. Kun je tenminste gewoon altijd in D rijden).
 
  • Like
Reactions: redevries
Deze al gezien?
Wát een hoop instellingen! Wel leuk dat dat kan.
Alle respect voor hoever deze vent is gekomen.
Jaren geleden (nog voor Tesla echt bekend werd) volgde ik zijn BMW projectjes via een obscuur forum. Kaal chassis, lading A123 batterijen, Zilla controllers en gaan met die bak.
Dit is toch echt andere koek....veel professioneler dan zijn hobby-projectjes en oogt consument gereed. Chapeau.
 
Alle respect voor hoever deze vent is gekomen.
Jaren geleden (nog voor Tesla echt bekend werd) volgde ik zijn BMW projectjes via een obscuur forum. Kaal chassis, lading A123 batterijen, Zilla controllers en gaan met die bak.
Dit is toch echt andere koek....veel professioneler dan zijn hobby-projectjes en oogt consument gereed. Chapeau.

de tesla met z'n 100K+€ was duur. De Rimac-1 met z'n 1M+€ is gewoon onbetaalbaar voor 'de consument' .
Maar misschien komt er ook een Rimac-3 :p