Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Audi A9 e-tron production confirmed | Autocar

volledig elektrisch
95 kWh
500+ km bereik
4 wielen afzonderlijk aangedreven
zelfrijdende mogelijkheden

Mocht ze dat lukken hebben ze een degelijke concurrent neergezet ;)

Dat wel, maar voorlopig is het nog 2020 als streven, is er nog niets bekend over de batterijen en zijn de specs gelijk aan die van de Model S 2014 (op dat stukje autonoom rijden tot 37 mijl per uur na). Hopelijk slagen ze in hun onderliggende opzet om hiermee huidige Audi rijders nog maar een keer een ICE te laten kopen "in afwachting van" in plaats van nu naar de Model S of X over te stappen.
Voor de rest is het eerst zien dan geloven. Ik ben sceptisch, dat klopt, maar zie alleen maar fabrikanten die eigenlijk niet willen (ook Audi want in 2025 zal toch nog 75% van hun productie ICE zijn) en wat om zich heen slaan nu ze zien dat ze behoorlijk klanten in eerst het premium segment en nu ook het midden segment aan het verliezen zijn.
 
  • Like
Reactions: Cohiba
Ach, de zoveelste publicatie om de eigen klanten zoet te houden en een poging om ze ervan te weerhouden naar Model 3 over te stappen.
Nog steeds geen antwoord op de vraag waar de batterijen vandaan komen (als men echt volume wil moeten er inmiddels wel wat gigafactories in aanbouw zijn) en helemaal niet op de vraag hoe het laadnetwerk ingericht gaat worden.
300 mijl laden in 15 minuten werkt voorlopig alleen in Powerpoint. Zeepbellen dus.

Tot op zekere hoogte is de Model 3 ook een "zoethoudertje" want we krijgen vooralsnog nog niets geleverd. Al moet ik toegeven dat Tesla ons beter zoet houdt met ten eerste al een presentatie van een "concept car" in plaats van alleen een eenvoudige Powerpoint presentatie. Daarbij is Tesla verder met zijn "huiswerk" zoals de Gigafactory en het laadnetwerk. Maar in hoeverre is dat niet in te halen door de anderen? Ook schrijdt nog steeds de technische ontwikkeling voor de accu's, en de laadtechniek, heel erg snel voort dus kan ik me voorstellen dat men momenteel hun twijfel heeft om daar nu al keuzes in te maken want in een paar jaar kan er nog heel veel veranderen en kunnen keuzes die men nu maak juist een beperking zijn die dan duur zijn.
 
Audi A9 e-tron production confirmed | Autocar

volledig elektrisch
95 kWh
500+ km bereik
4 wielen afzonderlijk aangedreven
zelfrijdende mogelijkheden

Mocht ze dat lukken hebben ze een degelijke concurrent neergezet ;)
Hmm een degelijke concurrent van wat? Een 2016 model S maar pas verkrijgbaar na 2020? Ik had liever een degelijke concurrent van de model 3 gezien...
Maar goed let's hope they underpromise and overdeliver... ;)
 
Tot op zekere hoogte is de Model 3 ook een "zoethoudertje" want we krijgen vooralsnog nog niets geleverd. Al moet ik toegeven dat Tesla ons beter zoet houdt met ten eerste al een presentatie van een "concept car" in plaats van alleen een eenvoudige Powerpoint presentatie. Daarbij is Tesla verder met zijn "huiswerk" zoals de Gigafactory en het laadnetwerk. Maar in hoeverre is dat niet in te halen door de anderen? Ook schrijdt nog steeds de technische ontwikkeling voor de accu's, en de laadtechniek, heel erg snel voort dus kan ik me voorstellen dat men momenteel hun twijfel heeft om daar nu al keuzes in te maken want in een paar jaar kan er nog heel veel veranderen en kunnen keuzes die men nu maak juist een beperking zijn die dan duur zijn.
Sterker nog, een concept car waarin gasten tijdens de presentatie al konden meerijden. Ik ben benieuwd of de mission e die werd getoond überhaupt een aandrijflijn of batterij had.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat ik bij alle " oude" fabrikanten mis is immer laad-infrastructuur en waar gaan ze - als ze serieuze aantallen willen maken - de accu's vandaan halen? Heb nog nergens iets gelezen over Giga fabrieken. Dacht gelezen te hebben dat VW miljoenen EV wil gaan maken, maar geen accu fabriek.

En zonder accu geen auto....

Het zou natuurlijk super zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, maar vooralsnog vrees ik dat het langer gaat duren voordat de "oude" auto fabrikanten de omslag naar EV gemaakt hebben.

Ik laat me graag verrassen.
 
Heb vrees ik een verantwoordelijke B2B van PSA wat depressief gemaakt deze namiddag*: hij was al aan 't klagen over hoe 'den Duits' agressief de fleet-markt bespeelt en dat geen enkele jonge afgestudeerde nog iets anders dan een BMW als bedrijfswagen wil (en een iets meer senior iemand een Audi of Mercedes), en al zeker geen Peugeot of Citroën, terwijl je bij PSA toch veel meer waar voor je geld hebt...

En toen sprak ik over Tesla, en de komende M3, en begon bovendien de derde man in ons gezelschap ook enthousiast te vertellen over zijn proefrit van vorige week in een Tesla MS. Tja, "wat de andere automerken doen" :oops:

* overigens: dat was op de golf van La Tournette/Nijvel, en er stond een (Belgische) MX P90D op de parking: iemand van hier? De MX ('t was de eerste die ik 'stilstaand' kon bewonderen) is alvast een stuk mooier in 't echt dan op foto, naar mijn smaak...
 
  • Like
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Heb vrees ik een verantwoordelijke B2B van PSA wat depressief gemaakt deze namiddag*: hij was al aan 't klagen over hoe 'den Duits' agressief de fleet-markt bespeelt en dat geen enkele jonge afgestudeerde nog iets anders dan een BMW als bedrijfswagen wil (en een iets meer senior iemand een Audi of Mercedes), en al zeker geen Peugeot of Citroën, terwijl je bij PSA toch veel meer waar voor je geld hebt...

En toen sprak ik over Tesla, en de komende M3, en begon bovendien de derde man in ons gezelschap ook enthousiast te vertellen over zijn proefrit van vorige week in een Tesla MS. Tja, "wat de andere automerken doen" :oops:

* overigens: dat was op de golf van La Tournette/Nijvel, en er stond een (Belgische) MX P90D op de parking: iemand van hier? De MX ('t was de eerste die ik 'stilstaand' kon bewonderen) is alvast een stuk mooier in 't echt dan op foto, naar mijn smaak...

Voorlopig doet men niets meer dan wat wanhopig een rookgordijn maken om te voorkomen dat steeds meer van hun klanten naar Tesla overlopen, ofwel S en X, ofwel reservatie Model 3.

Eigenlijk best vergelijkbaar met dat andere gesjoemel van de duitse merken.
 
* overigens: dat was op de golf van La Tournette/Nijvel, en er stond een (Belgische) MX P90D op de parking: iemand van hier? De MX ('t was de eerste die ik 'stilstaand' kon bewonderen) is alvast een stuk mooier in 't echt dan op foto, naar mijn smaak...

Carl, was het een witte met plaat 1-PP.-… ? Is de eerste X van Tesla zelf die het land aan het veroveren is. ;)
 
Heb vrees ik een verantwoordelijke B2B van PSA wat depressief gemaakt deze namiddag*: hij was al aan 't klagen over hoe 'den Duits' agressief de fleet-markt bespeelt en dat geen enkele jonge afgestudeerde nog iets anders dan een BMW als bedrijfswagen wil (en een iets meer senior iemand een Audi of Mercedes), en al zeker geen Peugeot of Citroën, terwijl je bij PSA toch veel meer waar voor je geld hebt...

En toen sprak ik over Tesla, en de komende M3, en begon bovendien de derde man in ons gezelschap ook enthousiast te vertellen over zijn proefrit van vorige week in een Tesla MS. Tja, "wat de andere automerken doen" :oops:

* overigens: dat was op de golf van La Tournette/Nijvel, en er stond een (Belgische) MX P90D op de parking: iemand van hier? De MX ('t was de eerste die ik 'stilstaand' kon bewonderen) is alvast een stuk mooier in 't echt dan op foto, naar mijn smaak...
Die mens van Peugeot kreeg van jouw uitleg direct een Gilles de la Tourette-uitbarsting waarschijnlijk:D.
Goed gedaan iig.
 
Misschien ga ik even off-topic maar eigenlijk ook weer niet. Het volgende uit het leven van een service-verlenend bedrijf die enkele bedrijfswagen van een groot merk (VW) heeft rondrijden en nu binnen een kort tijdbestek voor de vierde keer met één en dezelfde bedrijfswagen wordt geconfronteerd met een kapotte verstuiver die vervangen moet worden waarbij ik blij zijn dat deze wagen maar vier cilinders heeft en geen twaalf!

De eerste gebeurde ver weg in Duitsland, na enig oponthoud een vervangende wagen en weer verder en op de terugweg de wagens weer kunnen wisselen gelukkig. Wel even betalen met een 70% coulance want die verstuiver was wel heel snel aan de beurt. Nog geen paar weken later, nummer twee, weer hetzelfde maar nu gelukkig dichter bij huis, al komt zoiets natuurlijk altijd op een moment dat je het niet kunt gebruiken. Weer betalen met ook weer 70% coulance. Je zou haast gaan denken dat de sjoemelsoftware dit soort klachten fingeert.

Toen had ik al de vraag of men niet verwacht dat de andere twee ook niet snel aan de beurt zouden komen. Daar kon men niets mee helaas. Nog geen paar weken later, weer hetzelfde verhaal, op een vrijdag avond. Toen wat uitdrukkelijker aangedrongen op het feit of ze nu ook niet gelijk de laatste mee konden vervangen want statistisch gezien komt die zo ook aan de beurt. Nee, kan niet want mijnheer Pon wacht gewoon tot ook die stuk gaat en dan halen we gewoon alles voor de vierde keer los. En ja hoor, nu is ook nummer vier zover en dan moet ik de gang van zaken maar normaal vinden? :mad:

Ik neem het de chef werkplaats niet kwalijk want die was het ook wel met me eens en gaf zelfs aan dat bekend is dat die betreffende verstuivers een probleem zijn, vandaar ook standaard de 70% coulance. Maar men verwacht wel van mij dat ik vier keer betaal voor het vervangen van die dingen, dat natuurlijk mijn mensen ergens onderweg stranden en ik klanten teleur moet stellen omdat ik gemaakte afspraken niet na kan komen. Daar heb ik die bedrijfswagens niet voor gekocht! Die wagens koop ik niet voor mezelf, maar om mijn personeel en mijn klanten tevreden mee te houden, dat wordt geloof ik niet beseft! :mad:

Ze geven eigenlijk duidelijk met voornoemde aan dat ze me een aantal jaren geleden al een inferieur product geleverd hebben, anders had ik nu na de garantieperiode niet steeds een 70% coulance. Zelfs de chef werkplaats geef het toe dat de verstuivers een bekend probleem is. Ze denken bij VW waarschijnlijk dat je met een 70% coulance tevreden zal zijn en alsnog een positief gevoel overhoudt aan het merk. Niet dus, de gevolgen van het inferieure product zijn ze dan even vergeten, personeel dat strand en dus veel later thuis zijn dan je ze wenst, klanten van "ons" die teleurgesteld zijn, en dan ik die spontaan hoge bloeddruk krijgt van de frustratie die dit met zich mee breng. Ik zou zo graag zo'n merk eens publiekelijk en juridisch aan willen pakken om dit soort ongeïnteresseerd gedrag. Volgens mij heb je een hele goede case maar helaas het is dat het ik hier geen tijd voor heb en een boel geld voor een goede advocaat maar anders... het jeukt wel erg in zo'n geval. :mad:

Ergens zijn de grote merken vergeten dat ze mij tevreden moeten houden want het is niet alleen bij VW. De dealers zijn in mijn beleving gewoon verlengstukken van een importeur en mogen niets zelf meer beslissen en vooral ook niet teveel meer meedenken met de klant. Zij mogen mij als ontevreden klant te woord blijven staan, het slechte nieuws brengen en de klappen opvangen. Nee, daar worden we vrolijk van. Waar is de zorg voor een klanttevredenheid gebleven in dat soort organisaties? Hebben zij dan het recht om alles maar te doen waar ze zin in hebben, en wij moeten dat als klant maar gewoon slikken? Ik zit met smacht te wachten op de verkoper van VW straks want het geval wil dat de bedrijfswagens ergens binnen een paar maanden vervangen moeten worden. Die heeft dan ook een slechte dag en zit me dan ook af te vragen hoe hij dit denkt recht te praten. Je wilt toch eigenlijk niet in dienst zijn van zo'n merk?

Het is zo'n groot contrast met vanochtend, die me eveneens vanochtend belde nadat ik gisteren een klein lijstje met enkele kleine puntjes gemaild had die nog opgelost moesten worden met mijn 8 maanden oude S. Netjes een afspraak gemaakt en ze worden voor een vervanger. Je wordt netjes bedankt voor het het lijstje, en de gestuurde foto's ter ondersteuning, en zorgen ervoor dat ze allemaal netjes worden opgelost. Wanneer begint Tesla met bedrijfswagens?

ps. Sorry, moet het even kwijt. :oops:
 
het forum kan therapeutisch werken ;)

ik weet niet of het een troost is, maar een vriend van mij rijdt met een "Ster", de GLE SUV.
Afgelopen 4 jaar sprongen de kosten al de pan uit.
Zijn zoon studeerde en werkt intussen in Lausanne. Verschillende keren is hij met de G (die G slaat op de energieklasse; zo merkte een advocaat hier ooit op) in panne gevallen tussen Zwitserland en België. Hj vertrok telkens opnieuw met anxiety...

En nu, na 4 jaren, moest hij naar de keuring. Onmiddellijk een rode kaart, afgekeurd wegens allerlei problemen.

en toch, en toch... kan ik hem nog steeds niet overtuigen van de X. :(:( (zijn zonen zijn nochtans grote fans)
 
De Rimac Concept One blijft een heel interessante auto (als je echt veel te veel geld over hebt). Je kunt zelfs instellen of je onder- of overstuur wilt hebben of neutraal wilt rijden. Prachtig om te zien wat je allemaal kunt instellen (ook in andere filmpjes over deze auto) en hopelijk komt een deel hiervan uiteindelijk ook bij Tesla terecht.