Vanavond stond stond mijn S85 uit 2013 met 3x32A (22kW) te laden in een parkeergarage. Ik gebruik(te) hier voor het laden een Type 2 kabel die ik ook in 2013 gekocht heb en sindsdien al heel wat kWh mee geladen heb.
Terwijl de auto al ongeveer 90 minuten met 22kW aan het laden was kwam ik even bij de auto om wat uit de kofferbak te halen. Hoe dichter ik bij de auto kwam, hoe meer ik een rare geur rook.
Niet veel later merkte ik op dat het van de laadpaal/kabel af kwam. Toen ik aan mijn Type 2 stekker voelde was deze WARM! Aan de laadpaal kant bijna heet te noemen en aan de auto kant echt warm.
Snel het laden gestopt en de stekker bekeken:
Wat je hier ziet is dat de pinnen in de (Chinese?) Type 2 stekker behoorlijk versleten zijn en dat ook al wat stukjes plastic missen.
Deze kabel gaat dus direct de prullenbak in en ik bestel een nieuwe Type 2 kabel, hier ga ik niet meer mee laden.
Mijn advies aan iedereen: 11kW (16A), 17kW (24A) en 22kW (32A) zijn serieuze vermogens! Controleer je kabels en stekkers met enige regelmaat op gebreken.
Ik ben er van overtuigd dat als ik hier nog veel meer mee geladen zou hebben dat over een tijdje de stekker was gaan smelten.
Doe er je voordeel mee! Zo zonde als je mooie Tesla af brand omdat je Type 2 kabel het begaf.
Tijd en gebruik doen stekkers nu eenmaal slijten, af en toe moeten ze gewoon vervangen worden.
Terwijl de auto al ongeveer 90 minuten met 22kW aan het laden was kwam ik even bij de auto om wat uit de kofferbak te halen. Hoe dichter ik bij de auto kwam, hoe meer ik een rare geur rook.
Niet veel later merkte ik op dat het van de laadpaal/kabel af kwam. Toen ik aan mijn Type 2 stekker voelde was deze WARM! Aan de laadpaal kant bijna heet te noemen en aan de auto kant echt warm.
Snel het laden gestopt en de stekker bekeken:
Wat je hier ziet is dat de pinnen in de (Chinese?) Type 2 stekker behoorlijk versleten zijn en dat ook al wat stukjes plastic missen.
Deze kabel gaat dus direct de prullenbak in en ik bestel een nieuwe Type 2 kabel, hier ga ik niet meer mee laden.
Mijn advies aan iedereen: 11kW (16A), 17kW (24A) en 22kW (32A) zijn serieuze vermogens! Controleer je kabels en stekkers met enige regelmaat op gebreken.
Ik ben er van overtuigd dat als ik hier nog veel meer mee geladen zou hebben dat over een tijdje de stekker was gaan smelten.
Doe er je voordeel mee! Zo zonde als je mooie Tesla af brand omdat je Type 2 kabel het begaf.
Tijd en gebruik doen stekkers nu eenmaal slijten, af en toe moeten ze gewoon vervangen worden.