Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waarom herpakt de cruise control op max power?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb inmiddels de eerste 1500km achter de kiezen in m'n 70D, waarvan al een mooi aantal op AutoPilot.

Als ik wegens drukte niet kan inhalen en dus op de rechter baan automatisch afrem, gaat het volgens plan. Als ik daarna naar links ga en de ruimte krijg, schiet hij als een raket naar de cruise-waarde, zie afbeelding. Het is, behalve dat het niet comfortabel is, ook niet efficient. We hebben als 2e auto een Renault Zoe en die doet dat veel netter. Herpakken van de cruise gaat heel beheerst naar de juiste snelheid, zeker niet op vol vermogen.

Is dit iets wat mij alleen opvalt? Ik kon het niet echt ergens terugvinden...

 
Mmm vreemd. Mijn AP blijft altijd rustig en toont dit gedrag niet.

Zelfs op stand 1 houd hij veel afstand. De cruise control blijft rustiger dan bij andere merken naar mijn mening.(hij trek wel goed op, maar niet overdreven)

Benieuwd naar de overige reacties.
 
Interessant. Ik had meteen al een probleem met een kraak in de stuurkolom o.i.d., ik heb vandaag een 85D loaner gekregen met AP. Die ga ik van het weekend wel even aan de tand voelen. Ik weet zeker dat dit gedrag in AP zag, anders had ik geen handen vrij om er een foto van te maken ;-).
 
Neen, is inderdaad niet zoals die van ons het doet.
Mijn uitvoering is van november 2015.
Hij accelereert eerder rustig bij ingeschakelde AP en wanneer hij vrije baan krijgt.

Ik zou eens een reset proberen met de scroll wieltjes, indien geen resultaat toch misschien best contact opnemen met Tesla.
 
Hij staat daar 'as we type', ze hebben ook een firmware-update gedaan die ik helemaal niet heb zien voorbij komen. Trouwens wel echt stom dat het stuur nogal duidelijk kraakt, zelfs al je stil staat en hij gewoon zo door de PDI is gekomen. Ik vraag me af wat ze daar precies doen? Er zat om het compleet te maken ook nog een chromen raamlijst scheef... Beetje jammer..
 
Hij staat daar 'as we type', ze hebben ook een firmware-update gedaan die ik helemaal niet heb zien voorbij komen. Trouwens wel echt stom dat het stuur nogal duidelijk kraakt, zelfs al je stil staat en hij gewoon zo door de PDI is gekomen. Ik vraag me af wat ze daar precies doen? Er zat om het compleet te maken ook nog een chromen raamlijst scheef... Beetje jammer..

Ik vrees dat door de productiedruk dergelijke probleempjes nog meer door de mazen van het net gaan glippen, het zou inderdaad niet mogen voorvallen, toch niet bij een premium merk als Tesla, dat er bij Dacia zoiets gebeurt is gemakkelijker te begrijpen.
Hetgeen we in de National Geographic documentaire zien qua final inspection zal wellicht vandaag zo niet meer gebeuren, het zou gewoon de doorstroom van afgewerkte wagens teveel afremmen. Spijtig.
 
oud topic wakker schudden...

@jgjongsma , hoe werkt deze nu?
De cc vind ik ook iets minder dan op mijn vorige ICE.
Er zit een wat verwarrende relatie met de lokale geldende max snelheid in (tenminste, de snelheid wat de auto bedenkt).

Als ik alles oplijst (ik heb het nu puur over cruise-control, dus niet met auto-steer geactiveerd, want dan is het gedrag weer anders):

1. De auto trekt vrij snel op, zoals beschreven door jgjongsma
2. Vandaag stond de auto op cc, 70 km/u. Even vertragen voor verkeerslicht, terug op cc die ineens naar 90 was gesprongen omdat de auto (ten onrechte) dacht dat 90 toegestaan was (sec. weg in BE, is nu 70).
3. Ik mis een knop om de actuele auto-snelheid in te stellen als cc snelheid.
 
@JP68 :

Meerdere mogelijkheden:

Ofwel CC stick naar beneden klikken vermindert de CC met 5km/h per klik.
Ofwel even rem aantikken en CC inschakelen bij gewenste snelheid door CC stick klik omhoog te geven.

Bij 1 trek aan de CC stick gaat ie inderdaad naar de snelheid die er volgens de GPS geldt of indien borden aanwezig volgt ie deze op.
Verandert de geziene snelheid op een verkeersbord op je scherm kun je de ingestelde CC snelheid aanpassen door de stick 2 tellen naar je toe getrokken te houden.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
oud topic wakker schudden...

@jgjongsma , hoe werkt deze nu?
De cc vind ik ook iets minder dan op mijn vorige ICE.
Er zit een wat verwarrende relatie met de lokale geldende max snelheid in (tenminste, de snelheid wat de auto bedenkt).

Als ik alles oplijst (ik heb het nu puur over cruise-control, dus niet met auto-steer geactiveerd, want dan is het gedrag weer anders):

1. De auto trekt vrij snel op, zoals beschreven door jgjongsma
2. Vandaag stond de auto op cc, 70 km/u. Even vertragen voor verkeerslicht, terug op cc die ineens naar 90 was gesprongen omdat de auto (ten onrechte) dacht dat 90 toegestaan was (sec. weg in BE, is nu 70).
3. Ik mis een knop om de actuele auto-snelheid in te stellen als cc snelheid.

Het zal vast wel zo bedoeld zijn, maar in onze Renault Zoe met natuurlijk aanzienlijk minder vermogen, herpakt hij de snelheid veel geleidelijker. Je rijdt soepeler en het kost minder energie, ik zou het wel als een optie willen hebben. Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden...