fivari
Maker van de Fivari-charger
Wij zijn, met de e-tron, net terug van een weekje skiën in Wagrain (Ski Amade). Het was geen drukke week uiteraard, maar zonder enig probleem altijd kunnen laden bij Ionity zonder wachten en aan vol vermogen. Ik heb er trouwens bijna telkens ook Tesla's zien laden.
Op de terugweg gaf chargefinder voor een laadlocatie aan dat alle laders bezet waren en de SOC van de ladende auto's deed vermoeden dat dat nog even zou duren. Dus een Fastned genomen enkele km verder. Via Autocharge zonder swipen van een laadpas meteen vol vermogen. Maar toen een ID Buzz naast me kwam laden (aan 185 kW), viel het vermogen flink terug tot 75 kW. Ik heb me dan maar verplaatst en kreeg daar terug het volle vermogen (150 kW). Hebben anderen de gelijkaardige ervaring dat het vermogen blijkbaar gedeeld wordt bij Fastned. Ik zag er voor het eerst een Toyota bZ4X laden.
Ik kijk dan ook altijd eens naar de laadvermogens van de andere auto's. Zoals hier al gepost doet de e-tron het erg saai aan een constante 350A tot 80% SOC, hetgeen neer komt op 140 kW langzaam oplopend tot 153 kW. Van 8% tot 93% in 33' of van 5% tot 100% in 40'.
De Tesla's, altijd M3 of MY, gaan initieel erg hoog. Ik zag vermogens van boven de 200 kW, maar vallen al bij 30% SOC terug en haalden boven de 50% SOC vaak geen 100 kW meer. De laadmonsters zijn de Ioniq 5 en de EV6: ruim boven de 200 kW en bij 70% SOC nog altijd 175 kW, soms met een tijdelijke terugval alsof er even wat gekoeld moet worden. Het laadvermogen van de Taycan valt ook vrij vroeg terug en ook een EQE komt bij 65% SOC niet langer boven de 100 kW.
Op de terugweg gaf chargefinder voor een laadlocatie aan dat alle laders bezet waren en de SOC van de ladende auto's deed vermoeden dat dat nog even zou duren. Dus een Fastned genomen enkele km verder. Via Autocharge zonder swipen van een laadpas meteen vol vermogen. Maar toen een ID Buzz naast me kwam laden (aan 185 kW), viel het vermogen flink terug tot 75 kW. Ik heb me dan maar verplaatst en kreeg daar terug het volle vermogen (150 kW). Hebben anderen de gelijkaardige ervaring dat het vermogen blijkbaar gedeeld wordt bij Fastned. Ik zag er voor het eerst een Toyota bZ4X laden.
Ik kijk dan ook altijd eens naar de laadvermogens van de andere auto's. Zoals hier al gepost doet de e-tron het erg saai aan een constante 350A tot 80% SOC, hetgeen neer komt op 140 kW langzaam oplopend tot 153 kW. Van 8% tot 93% in 33' of van 5% tot 100% in 40'.
De Tesla's, altijd M3 of MY, gaan initieel erg hoog. Ik zag vermogens van boven de 200 kW, maar vallen al bij 30% SOC terug en haalden boven de 50% SOC vaak geen 100 kW meer. De laadmonsters zijn de Ioniq 5 en de EV6: ruim boven de 200 kW en bij 70% SOC nog altijd 175 kW, soms met een tijdelijke terugval alsof er even wat gekoeld moet worden. Het laadvermogen van de Taycan valt ook vrij vroeg terug en ook een EQE komt bij 65% SOC niet langer boven de 100 kW.