Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tweedehands Model S of nieuwe Model Y LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag deze vraag al een paar keer voorbij komen op de Engelstalige kant van dit forum maar ik geraak er niet aan uit.
Situatie: Ik moet een nieuwe wagen kiezen (zakelijk) en ik kan maar niet kiezen.

Ik doe ongeveer 30-35k per jaar met voornamelijk heel korte trajecten of langere (200-250km).
We gaan 3 keer per jaar op "lange" autovakantie (1000km) met 2 kinderen

Tweedehands Model S:
- 90 pack versie dual motor met nagenoeg geen degradatie (een check gedaan)
- Niet mijn favoriete kleur (kan aangepast worden)
- Meer comfort door luchtvering
- Mooier design
- AP 2.5 met sensoren, radar
- Meer een auto dan de Model Y
- 20k lagere prijs (op 5 jaar maakt dit niet zoveel uit)
- Nadelen: slechts 2,5 garantie nog + lagere charging via Supercharger netwerk

Nieuwe Model Y
- Nieuw
- Op papier hogere range door lager verbruik en nieuwe generatie motor
- Hogere instap: kinderen
- Kleur naar keuze
- Hogere charge curve
- Hogere restwaarde binnen 5 jaar (?)

Mijn hoofd (zakelijk) zegt Y, mijn hart en buik zeggen S.
 
Model Y, zonder twyfel.
Ik ben dol op mijn 2014 S, maar onze 3 is echt al een veel betere auto, en de Y steekt daar weer dik bovenuit wat mij aangaat. Nieuwste techniek, geod gebouwd, veel ruimte en relatief zuinig.
 
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Ik heb een 2018 S100D gehad, daarna een Model 3 Long Range en nu net een Model Y. Wat een probleembak was die S. De 3 van eind 2020 geen problemen mee gehad en een veel leuker weggedrag. En nu de Y, die nog weer heel wat beter in elkaar steekt. Tel daar de hogere laadsnelheid en het lagere verbruik bij op… voor mij een no-brainer: altijd de Y!
 
Ben net een maand over van een ‘17 MS 75D naar een MY LR. Wat een heerlijke auto. Hoge zit, fijne achterbank (inde S te lage bank) en wat een range (zeker niet alleen op papier). Verder: degelijkere auto, dat merk je bv aan het dichtslaan van de deuren en het dubbele glas in de deuren. Hierdoor is de auto ook veel stiller. Heb er lang over getwijfeld met zo’n beetje hetzelfde lijstje als jij hebt, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Zou het gelijk weer doen.
Succes met je keuze 😀
 
  • Like
Reactions: MLKRMR
Elders al op het forum mijn bijdrage gedaan tussen Model Y en Model S.
Wij rijden heerlijk met de Model S en zijn al vele keren ermee op vakantie geweest. Heerlijke auto en ik zal niet overstappen naar de Model Y.
Daarmee is mijn bericht tegenstrijdig aan @Richard-W maar dat is dan ook het mooie persoonlijk gevoel.

ps. voor het dichtslaan van de deuren, eerder dempen van Road-noise, heb ik een rubber isolatierand toegevoegd van Ali en dat scheelde best veel. Dubbelglas is wat lastiger.;)

Model Y is nieuwer en beter. Model S is mooier en goedkoper.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Zou ook de voor de Y kiezen ondanks erg charmeert ben van de S. Maar de S heeft redelijk wat nadelen betreft reizen. 3 keer per jaar een langere reis doe je met de Y veel sneller. En laden gaat een stuk vlotter en de 90 versie heeft een veel lagere capaciteit dan 90kW. Ook de Y zal je in de toekomst meer profiteren van de updates. Het enige wat is mis was mijn open dak in de S en de looks.
 
Heerlijk duivels dilemma. Ik vind de S lekkerder dan de Y en zou niet willen veranderen. Ben aan de 3e toe (85 gehad en nu met 2e 100d bezig). Hebben hier op de zaak ook veel Teslas gehad waaronder ook 90s.
Heb zelf wat ervaring met in een Y en 3 rijden. Maar ze doen het niet voor mij.
Rij zelf 25k km per jaar. 1x lange rit naar wintersport.

De S90 steekt wel af tegen de Y en ook tegen de 100. De autopilot hardware is echt minder, je mist camera's tov de 100, boardcomputer langzamer, 3G modem. Als je de 100d kan vinden, dan zou ik de S kiezen. Staan in DE over het algemeen voor leukere prijzen dan in NL.
Welke prijs kan je 'm voor op de kop tikken? Want zet je 'm af tegen een Y LR of SR?

Mijn pros/cons:
Pro's voor de S:
Een scherm voor je neus. niet alleen in het midden. Ik vind dat gemis echt bijzar van de 3 en Y.
Langere wielbasis + luchtvering is lekkerder rijden.
Groter stuur dan de Y.
Ik vind 'm mooier.

Con's voor de S:
Oudere wagen: groter risico op slijtage etc.
Oudere hardware, cameras etc.
Laadt langzamer, maar dat is dan 3x per jaar wellicht een uurtje langer laden.
Let op draagarmen / aandrijfassen die willen nog wel eens vervangen moeten worden en buiten de garantie is dat vast niet leuk.
Gaat wel ongeveer evenveel bagage in als de Y, ook al is het een grotere auto.
Achterbank is lager dan de Y, zit minder comfortabel.

En nu zullen er net zoveel mensen zijn het precies andersom vinden. Oftewel: volg je hart :)
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Bedankt voor jullie feedback, zeer waardevol!
Duidelijk dat de voorkeur uitgaat naar een Model Y, maar het hart van sommigen hier zit zeker bij de Model S.

@BsTezla: De prijs ligt rond de 37 000 euro voor de Model S (zonder BTW) vs Model Y 49 000 euro zonder BTW (maar wel met restwaarde, dus lagere maandprijs). Heeft reeds HW 3.0 met FSD (actief) in de Model S.