Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen en zakelijk verrekenen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik krijg over een aantal weken mijn eerste Tesla en ik wil graag thuis kunnen laden. Maar ik wil die kosten natuurlijk wel ten koste van mijn eenmanszaak brengen. Hoe kan ik dit doen, zonder in de problemen te komen met de belastingdienst. Ik had zelf de volgende opties:
  1. Gewoon 3-fase lader aansluiten en op basis van kilometrage het verbruik schatten.
  2. Aparte meter plaatsen en dit verbruik gebruiken voor de belastingdienst.
De tweede oplossing is duurder en net zo min te controleren door de belastingdienst (tenzij ze regelmatig langskomen om de meter te controleren). Hoe doen andere ZZP-ers dit die ook thuis laden?

PS: Ik heb gezocht op het forum voor dit onderwerp, maar ik kon niets vinden. Ben een newbie, dus wellicht dat ik mijn weg hier nog niet zo goed weet. :)
 
Thuis aansluiting op naam van de zaak zetten zodat de BTW op de factuur verrekenbaar is.
Een keurde tussenmeter plaatsen en het verbruik dat op de tussen meter staat op de zaak laten staan en de rest met de daarop van toepassing zijnde BTW doorbelasten aan privé
 
Thuis aansluiting op naam van de zaak zetten zodat de BTW op de factuur verrekenbaar is.
Een keurde tussenmeter plaatsen en het verbruik dat op de tussen meter staat op de zaak laten staan en de rest met de daarop van toepassing zijnde BTW doorbelasten aan privé

Wij hebben op de 3fasen leiding naar de thuislader een kWh meter laten plaatsen (kost ongeveer 200 euro) en maken voorlopig verder kwartaal een fotootje van de stand tbv de verrekening van de verbruikte lading.
 
Wij hebben op de 3fasen leiding naar de thuislader een kWh meter laten plaatsen (kost ongeveer 200 euro) en maken voorlopig verder kwartaal een fotootje van de stand tbv de verrekening van de verbruikte lading.

Voor de IB is dat genoeg maar de BTW eist dat de factuur op naam van de zaak staat om de BTW te mogen terugvragen. Bij een eenmanszaak is dat geen issue want privépersoon is de ondernemer bij een VoF of BV is het wel noodzakelijk.
 
Wat is het makkelijkst als je zoals mij een Tesla wall connector hebt en een maxen? Ik begrijp dat ik in Maxem een uitdraai kan maken van de laadsessies en het verbruik. Uiteraard is dit dan niet voldoende om de BTW te verekenen, maar is het dan zo simpel als:

- aansluiting omzetten naar BV
- maandelijks totaalverbruik - kosten kwh laadsessies = rekening prive

Of moet ik nog iets anders doen?

EDIT: Ik lees op sommige sites ook zaken in de trend van: Een laadpaal op eigen terrein heeft geen eigen stroomvoorziening, zoals ‘echte’ openbare laadpalen dat wel hebben, dus wordt de stroom uit uw meterkast gebruikt. De btw op de stroom die voor het opladen van uw elektrische auto wordt gebruikt, is aftrekbaar als de auto ‘op de zaak’ staat. Dan moet u wel weten hoeveel stroom u voor uw elektrische auto gebruikt.

Wat zou inhouden dat de elektra zelf op prive kan staan.

Thx voor het advies alvast!
 
Last edited:
Het makkelijkste is een New Motion lader met automatisch verrekenen. Dan betalen zij jou prive uit en sturen een factuur naar je zaak. Dit betekend wel dat je aan een abonement vast zit. Het goedkoopste is een Tesla Wall Connector met een simpele kwh meter.
 
Het makkelijkste is een New Motion lader met automatisch verrekenen. Dan betalen zij jou prive uit en sturen een factuur naar je zaak. Dit betekend wel dat je aan een abonement vast zit. Het goedkoopste is een Tesla Wall Connector met een simpele kwh meter.

Dat is afhankelijk van het aantal kilometers. Puur op kWh is het goedkoopste een tweede meter te laten plaatsen met een apart contract enkel met doel te landen en dan betaal je 0.10/kWh
 
Dat is afhankelijk van het aantal kilometers. Puur op kWh is het goedkoopste een tweede meter te laten plaatsen met een apart contract enkel met doel te landen en dan betaal je 0.10/kWh

Goed punt inderdaad, daarmee behaal je op dit moment de laagste kwh prijs. Hoewel je met de Maingau laadpas op dit moment voor 0,04/kWh kan laden. Maar helaas kan dat niet thuis :rolleyes:
 
Het makkelijkste is een New Motion lader met automatisch verrekenen. Dan betalen zij jou prive uit en sturen een factuur naar je zaak. Dit betekend wel dat je aan een abonement vast zit. Het goedkoopste is een Tesla Wall Connector met een simpele kwh meter.

Ik ga ook voor een NewMotion oplossing. Wel wat duurder dan een TWC met tussenmeter (en foto's per kwartaal), maar wel incl load balancing, automatisch verrekenen en duidelijk inzicht in al je laadsessies. Er zijn zelfs verrekeningsopties wanneer anderen komen laden (ook handig bij bijv. 2e auto). Dus qua prijs wat hoger, maar in mijn ogen wat meer gemak.
 
Nadeel van Newmotion vond ik de grote facturenstroom. Elke maand 4 facturen;
1 factuur voor de dienst
2 factuur voor load balancing
3 factuur voor de stroom aan prive (credit)
4 factuur voor stroom aan zakelijk

Ik heb nu een aparte meter van het energiebedrijf, 1 x factuur per jaar (eindafrekening)
 
Ik heb een ICU EVe lader met RFID optie, loadbalancing via de slimme meter, NewMotion abonnement met RFID laadpas en in TNM portal de zakelijk/privé verrekening aangezet. Dit allemaal kost me volgens mij iets van €5 per maand. Krijg elke maand een factuur, de incasso van de zakelijke rekening en storting naar privé gaat ook automatisch. Zit alleen geen btw-verrekening in het thuis laadverbruik (een meter thuis op de zaak vond ik teveel moeite).
 
  • Like
Reactions: evandaalen
Nadeel van Newmotion vond ik de grote facturenstroom. Elke maand 4 facturen;
1 factuur voor de dienst
2 factuur voor load balancing
3 factuur voor de stroom aan prive (credit)
4 factuur voor stroom aan zakelijk

Ik heb nu een aparte meter van het energiebedrijf, 1 x factuur per jaar (eindafrekening)
Herken dit niet - heb 1 credit factuur privé en 1 factuur zakelijk (met 4€ abonnement en stroomkosten). Load balancing kost 5€ per maand en is mijn inziens niet interessant omdat 3x 25A aansluiting prima 3x16A kan leveren zonder load balancing (11kW). NewMotion gaf aan dat load balancing op een 25A aansluiting op max. 20A per fase gezet kan worden, m.a.w. ipv 5 uur laden kan het dan in 4. Vind ik de 5€ per maand niet waard.
 
Ik ga ook voor een NewMotion oplossing. Wel wat duurder dan een TWC met tussenmeter (en foto's per kwartaal), maar wel incl load balancing, automatisch verrekenen en duidelijk inzicht in al je laadsessies. Er zijn zelfs verrekeningsopties wanneer anderen komen laden (ook handig bij bijv. 2e auto). Dus qua prijs wat hoger, maar in mijn ogen wat meer gemak.
Met mijn accountant overlegd en de volgende zo simpel mogelijke constructie opgezet (ik ben ZZP):
  1. Zakelijk energiecontract afsluiten. Met een particulier contract mag je de BTW niet verrekenen.
  2. Voorschot bedrag energie zakelijk afrekenen (dus betalen vanuit zakelijke rekening - dus factuur boeken). Maar... boeken op post privé opname (dus BTW hier niet verrekenen)
  3. NewMotion stuurt factuur aan je onderneming - die boek je als brandstofkosten - nu verreken je de BTW wel
  4. NewMotion stuurt creditfactuur aan je privé adres (en die hoef je niet te boeken)
NewMotion moet wel e.e.a. handmatig in hun backend omzetten zodat je laadpas bij je eigen aansluiting als 'gastgebruik' gezien wordt - anders staat op hun factuur de BTW niet.
 
Load balancing kost 5€ per maand en is mijn inziens niet interessant omdat 3x 25A aansluiting prima 3x16A kan leveren zonder load balancing (11kW).
In mijn geval helaas niet. Met elektrisch koken, ovens, quooker, elektrische sauna met een totaal piekverbruik tegen de 22A zonder de lader. Ik heb er nu een Maxem tussen die de lader regelmatig terugschakelt. Ik heb een tijdje geprobeerd dit te omzeilen met na middernacht laden, maar dat was te lastig omdat ik 's avonds af en toe ook weg moet.
 
Met mijn accountant overlegd en de volgende zo simpel mogelijke constructie opgezet (ik ben ZZP):
  1. Zakelijk energiecontract afsluiten. Met een particulier contract mag je de BTW niet verrekenen.
  2. Voorschot bedrag energie zakelijk afrekenen (dus betalen vanuit zakelijke rekening - dus factuur boeken). Maar... boeken op post privé opname (dus BTW hier niet verrekenen)
  3. NewMotion stuurt factuur aan je onderneming - die boek je als brandstofkosten - nu verreken je de BTW wel
  4. NewMotion stuurt creditfactuur aan je privé adres (en die hoef je niet te boeken)
NewMotion moet wel e.e.a. handmatig in hun backend omzetten zodat je laadpas bij je eigen aansluiting als 'gastgebruik' gezien wordt - anders staat op hun factuur de BTW niet.

Punt 1 is niet correct.
Je geeft aan zzp-er te zijn. Dan hoef je geen zakelijk contract af te sluiten. Prive op jouw naam is voor zzp voldoende en mag btw afgetrokken worden. Bij zzp is persoon (jij) en bedrijf voor de fiscus 1 entiteit...
 
Punt 1 is niet correct.
Je geeft aan zzp-er te zijn. Dan hoef je geen zakelijk contract af te sluiten. Prive op jouw naam is voor zzp voldoende en mag btw afgetrokken worden. Bij zzp is persoon (jij) en bedrijf voor de fiscus 1 entiteit...
Dat mag wel zijn - NewMotion weigert BTW te verrekenen vanwege uitspraak van belastingdienst dat privé geleverde stroom nooit BTW verrekening kan hebben. Dat staat zo letterlijk op de facturen. Een zakelijk energiecontract voorkomt deze patstelling.