Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Er is geen medium dat geen aandacht besteed aan het aangekondigde prototype Tesla robot "dat vast weer niet op tijd gaat komen". Vreemd genoeg weinig over de imposante vorderingen die FSD toch wel heel erg dichtbij maken. De FUD wordt meer gevoed dan de opportunities. Weinigen zullen de volledige 2 uur gaan kijken en zullen zich helaas laten leiden door wat de MSM schrijft. De (automobiel-)concurrentie echter zal denken "misschien wel een heel goed idee om licenties op AI te gaan nemen, alleen f.ck dan moeten we ook 8 camera's op iedere auto gaan monteren. Scheelt ons de hele data-verzameling en -interpretatie."
In hoeverre gaan investeerders dat laatste waarderen?
 
Last edited:
Toen ik FSD heb gekocht stond er toch echt dat de auto in de toekomst met een software update in staan zou zijn vanuit de hele wereld gesummond te worden. Ik weet niet wat jij over FSD level 5 verstaat maar dat lijkt mij nogal van toepassing wil je dit mogelijk maken.
Die van mij is ook van 2018 en dat heb ik nergens meer gekregen.
Summon is pas in 2019 gekomen en gecommuniceerd en in de EU doodgemaakt met wetgeving.
Dus kennelijk redeneer je in wat je hoopte wat het was en niet wat het is.
 
Die van mij is ook van 2018 en dat heb ik nergens meer gekregen.
Summon is pas in 2019 gekomen en gecommuniceerd en in de EU doodgemaakt met wetgeving.
Dus kennelijk redeneer je in wat je hoopte wat het was en niet wat het is.

Zeg Rob, als ik nou een screenshot deel met die tekst zoals op de website stond toen ik de auto aanschafte ben je dan wel tevreden? :)

Hou eens op met het onderuit halen wat anderen zeggen. Ik weet toch echt wel wat ik gelezen heb.

Het zou goed kunnen dat JIJ het niet hebt gelezen want FSD werd in 2018 van de website gehaald juist door de claims om beschikbaar te zijn als off menu item en later weer aangepast op de website beschikbaar te zijn.
 
  • Like
Reactions: arri and padapada
Lekker bezig Jan. Halve forum heeft EAP en/of FSD. Tesla doet al 3 jaar 'het is bijna klaar'-spelletje. Dus zullen ze nu maar eens met de billen bloot moeten over de beloofde gouden bergen. Als je 3 jaar geleden op FSD zocht kreeg je een autopilot filmpje van Tesla die zelfstandig van huis naar Tesla reed. Met de melding 'over een maand doen we west naar oost Amerika' zonder handjes. Hoeveel onderzoek wil je dan nog doen?

Misschien even wat verduidelijking bij m'n reactie. Eerst en vooral dat reageerde ik op de rechtzaken van mensen waarbij de schuldenlast bij Tesla/fsd wordt gelegd maar overduidelijk zelf onverantwoord bezig waren.

Ik vermoed dat het halve forum zich niet laat betrappen op zulk gedrag.

Over de beloftes rond FSD .... tja.....heel eerlijk? Als ik iets bestel of laat uitvoeren dan betaal ik graag een voorschot maar nooit het hele bedrag vooraleer het goed/dienst geleverd wordt. (En staat het op papier)

Als je dan weet dat het hier om een van de moeilijkst op te lossen problemen gaat waarvoor toen :
* de hardware nog niet in de wagen zat
* er nog altijd een kans bestond dat Tesla overkop zou gaan
* andere grote spelers er ook al een hele tijd hun tanden op aan het stuk bijten waren
* ....

Reken daar ook nog eens bij dat FSD niet overdraagbaar is/was, dan heb je in mijn ogen gegokt en “verloren” wat Elon ook roept en op Twitter gooit. Wettelijk denk ik dat Tesla zich helemaal heeft ingedekt.

Je hebt waarschijnlijk Tesla wel van de ondergang gered met je gulle bijdrage. (Waarvoor 🙏 )

Dat het gaat lukken, ben ik zeker van, maar dan ben je nog niet zeker dat je het (direct) zal kunnen gebruiken. Wetgeving klaar? Verzekeraars mee aanboord? Duitsers akkoord?

Langs de andere kant begrijp ik de frustratie uiteraard ook wel een beetje.

bon, nu maar weer on topic 😅
 
Reken daar ook nog eens bij dat FSD niet overdraagbaar is/was, dan heb je in mijn ogen gegokt en “verloren” wat Elon ook roept en op Twitter gooit. Wettelijk denk ik dat Tesla zich helemaal heeft ingedekt.
Er is maar een partij die aan het gokken is, en dat is Tesla. Alle EAP/FSD kopers hebben een product gekocht waarbij de features duidelijk omschreven zijn. Zolang deze features nog niet geïnstalleerd zijn (mits regelgeving het verhinderd - daar kan Tesla niks aan doen), is Tesla in gebreke en zal er een enorme reservering op de balans van Tesla moeten staan totdat deze ingelost is.

En het is logisch dat de kopers wat ongeduldig worden omdat Tesla:
a) geen duidelijke tijdlijn heeft wanneer EAP/FSD klaar is.
b) de meeste mensen de auto al bijna 4 jaar hebben. (einde lease bij elektrisch vaak 5 jaar wegens subsidie in NL)
c) totaal geen communicatie doet richting hun klanten.

Een tikkende tijdbom dus. Zeker als de instanties zich er mee gaan bemoeien.

De enige gok die ik heb genomen is het vertrouwen in een Amerikaanse startup met weinig bouw ervaring; deze heb ik wel verloren gezien de grote hoeveelheid aan kinderziektes in de model X. Maar das een ander verhaal.
 
Er is maar een partij die aan het gokken is, en dat is Tesla.
Wat een onzin! Gokken? Je ziet toch serieus ontwikkeling en ook hoe ontzettend veel geld hierin gestoken wordt/moet worden? Voor gokken moet je bij Lucid, Lordstown en vooral Nikola zijn. Tesla levert altijd, zij het zelden op tijd, in sommige gevallen iets later en een enkel geval extreem laat.
Toen ik zelf mijn Tesla kocht (zonder FSD, die kreeg ik door omstandigheden (plotseling prijsverlaging, vlak voor levering) gratis) dacht ik: Dat gaat nog wel een paar jaar duren, mijzelf voorstellend hoeveel situaties wel met bijna 100% zekerheid opgelost moeten worden en hoe je die allemaal kunt bedenken en afhandelen. Key is real-word data en zelflerende systemen. Zolang ze nog veel leren moeten we achter het stuur blijven, maar FSD komt er. Het is ergens ook wel jammer dat fouten van machines/robots onacceptabel zijn, maar fouten van mensen worden geaccepteerd. Als je kind wordt aangereden door een dronken bestuurder is dat erg, maar een robot mag zoiets niet doen want dan is het merk dood, ook al komt het laatste 100.000 keer minder voor dan het eerste. En als het mijn kind zou overkomen zou ik dat ook denken. Ondanks dat de wereld uiteindelijk ook op dat moment al beter af is met AI-bestuurde auto's.My guess: EU wetgeving zal de bottleneck gaan vormen. Niet een uitontwikkelde FSD.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Als ik de diverse discussies op dit forum zo lees gaan de meeste klachten over dingen die in EAP/FSD prima zouden kunnen werken binnen de beperkingen van de UNECE, maar dat niet doen. En aan dingen die prima gewerkt hebben, maar met nieuwe updates opeens niet meer.

Tesla heeft best een behoorlijke goodwill bij klanten, omdat ze iets aan het doen zijn wat nog niet bestaat; maar legt slecht uit waarom voortgang achterblijft. In tegendeel de CEO loopt continue te roepen dat het binnenkort volledig af is. Maar dat is dan ook.alweer twee jaar geleden.

Ik snap wel dat je goodwill en geduld daarvan op raakt.
 
Er is maar een partij die aan het gokken is, en dat is Tesla. Alle EAP/FSD kopers hebben een product gekocht waarbij de features duidelijk omschreven zijn. Zolang deze features nog niet geïnstalleerd zijn (mits regelgeving het verhinderd - daar kan Tesla niks aan doen), is Tesla in gebreke en zal er een enorme reservering op de balans van Tesla moeten staan totdat deze ingelost is.

En het is logisch dat de kopers wat ongeduldig worden omdat Tesla:
a) geen duidelijke tijdlijn heeft wanneer EAP/FSD klaar is.
b) de meeste mensen de auto al bijna 4 jaar hebben. (einde lease bij elektrisch vaak 5 jaar wegens subsidie in NL)
c) totaal geen communicatie doet richting hun klanten.

Een tikkende tijdbom dus. Zeker als de instanties zich er mee gaan bemoeien.

De enige gok die ik heb genomen is het vertrouwen in een Amerikaanse startup met weinig bouw ervaring; deze heb ik wel verloren gezien de grote hoeveelheid aan kinderziektes in de model X. Maar das een ander verhaal.
Tja, nogmaals, ik ben er niet “ingetrapt” en had toen al het gevoel dat het niet voor direct was. Je geeft zelf ook toe dat er geen duidelijke tijdslijn bestaat/bestond en er dus geen duidelijke beloften werden gedaan, laat staan op papier.
Op die moment heb je, in mijn ogen dan, een emotionele beslissing gemaakt en geen rationele. (Je had de keuze)

Het was in ieder geval voor mij duidelijk om geen 7,5K in iets te steken dat niet op punt stond en waarvan ik misschien nooit zou kunnen genieten tijdens mijn lease periode. Wat ik wel gedaan heb, is het geld in Tesla aandelen gestoken om er zeker van te zijn dat ik met dat geld eventueel later de optie zou kunnen aantikken.
(dit is zeer goed gelukt trouwens 🥳)

En trouwens, jij bent akkoord gegaan met een produkt aan te kopen dat nog niet af was en waar geen duidelijke tijdslijn inderdaad aan verbonden was. FSD wordt heel de tijd verbeterd, het is niet dat het gebakken lucht is.

Nee, Tesla gaat hierdoor volgens mij geen juridische problemen mee krijgen.

We hebben duidelijk een andere mening maar dat moet kunnen.
 
Tja, nogmaals, ik ben er niet “ingetrapt” en had toen al het gevoel dat het niet voor direct was. Je geeft zelf ook toe dat er geen duidelijke tijdslijn bestaat/bestond en er dus geen duidelijke beloften werden gedaan, laat staan op papier.
Volgens mij stond er (tijdens de aankoop) duidelijk 'later dit jaar verwacht' voor in de stad rijden. In het Nederlands. Als je dan 2+ jaar later zegt dat je eerst Amerika gaat voorzien van FSD en daarna pas rest-of-world dan is het misschien niet zo klantvriendelijk geweest om wel alvast de software te verkopen. Daarnaast, als we Amerika first doen, wie is second? China? India? Of moeten we Lubach hier voor inschakelen?
 
Volgens mij stond er (tijdens de aankoop) duidelijk 'later dit jaar verwacht' voor in de stad rijden. In het Nederlands. Als je dan 2+ jaar later zegt dat je eerst Amerika gaat voorzien van FSD en daarna pas rest-of-world dan is het misschien niet zo klantvriendelijk geweest om wel alvast de software te verkopen. Daarnaast, als we Amerika first doen, wie is second? China? India? Of moeten we Lubach hier voor inschakelen?
“Verwacht” op een website, is dat dan bindend voor jou? Bij audi staat er ook ”voorsprong door techniek”

Trouwens, het merendeel van de functionaliteit zat er toch al wel in?

Ik volg je wel in je betoog van ”waarom de software dan al aanbieden” maar ik ga mijn epistel niet herhalen 😉

Het feit dat we in Europa nog niet aan de beurt zijn, kan volgens mij aan 2 zaken liggen:
* Europa / wetgeving houdt dit tegen of iemand doet vervelend
* het vertrouwen in de software is nog niet groot genoeg om in de straten/verkeer van Europa los te laten.
Je weet wel fietsers, voetgangers, kleine wegen, ronde punten….die dingen die je in de US nagenoeg niet
tegenkomt.

Ik kan in ieder geval moeilijk geloven dat het een staaltje is van “laten we Europa maar eens lekker wachten”

Ach, wie weet, misschien einde dit jaar 😅 en anders met z’n alle naar de audi dealer en daar een soortgelijke FSD optie aanvinken…..oh wacht ☹️
 
  • Like
Reactions: nico180
fietsers, voetgangers, kleine wegen, ronde punten….die dingen die je in de US nagenoeg niet
tegenkomt.
Ze zijn momenteel wel erg actief rondom VRU.

Aldus de vele community en beta testers...

VRU is Vulnerable Road Users

VRU are defined in the ITS Directive as "non-motorised road users, such as pedestrians and cyclists as well as motor-cyclists and persons with disabilities or reduced mobility and orientation".
.
 
  • Like
Reactions: JanG007