Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb bewondering voor je doorzetting dat je toch de tijd neemt om zo iemand als dit iets te leren....

Vind ik ook. Mijn ervaring met journalisten is dat ze steeds meer een mening verkondigen gebaseerd op onjuiste feiten (of was dat altijd als zo?). Gehaaste journalistiek om een aardig verhaaltje te kunnen verkopen.

Zodra geschreven wordt over een onderwerp waar je zelf wat meer verstand van hebt (b.v. beroepsmatig) dan zie je pas hoeveel onzin er geschreven wordt. Dat maakt me alleen maar wantrouwiger over de stukken die ik lees waar je niet of nauwelijks verstand van hebt .....
 
Goed verhaal Wim, maar ik mis nog een punt. Hij zegt dat ICE voertuigen ook wel vervuilen bij de productie van de brandstof maar dat streept hij gemakshalve maar weg tegen de accu-gerelateerde vervuiling (die jij keurig onderuit haalt overigens). Het is echter zo dat er zo ontzettend veel CO2 vrij komt bij het maken van benzines en diesel dat de electrische auto bij voorbaat al schoner is, zelfs als hij alleen maar op 'vieze' stroom rijdt. Als je dat niet meeneemt, en dat doet hij niet, dan is het makkelijk 'winnen'..

Ik heb bewondering voor je doorzetting dat je toch de tijd neemt om zo iemand als dit iets te leren....

Alvorens de link hier te plaatsen had ik hem ook al een mail gestuurd waarin ik hem een aantal bronnen heb gestuurd en hem heb aangegeven dat van een goede journalist mag worden verwacht dat bij zich op goede bronnen baseert, hoor en wederhoor toepast en niet enkel populistische niet onderbouwde stellingen plaatst. En al helemaal geen onderzoek aanhaalt als werkelijkheid welke 2 weken na publicatie als inconsistent en gebaseerd op incorrecte literatuur ontkrachtigd werd.
 
Even voor de volledigheid:

eachte heer Heesakkers,

Ik ben normaliter niet iemand die snel een mail stuurt naar aanleiding van artikelen op internet. Maar ik kon het ditmaal niet nalaten na uw tenenkrommend artikel op vice, dat tevens op facebook wordt gedeeld:


http://motherboard.vice.com/nl/read...erland-net-zo-vervuilend-als-een-normale-auto




Met name van een journalist verwacht ik dat hij wat diepgaander onderzoek doet alvorens een dergelijk artikel te publiceren, in plaats van gebruik te maken van halve waarheden, aannames en gekraakte artikelen.


Een paar punten uit uw artikel:

  1. zet ons samen met India en China in een rijtje van “regio’s met een vieze stroomvoorziening.” Helemaal eens, de productie van elektriciteit loopt in Nederland inderdaad enorm achter met andere landen. Laten we hopen dat daar snel verandering in komt. Echter u zult snel merken dat het merendeel van de Tesla rijders wel degelijk groene energie koopt. Dus mensen betalen een "premium" om duurzaam te rijden, of heeft een flinke hoeveelheid zonnepanelen op eigen dak of dak van de zaak liggen. Indien maar genoeg Nederlanders duurzame energie kopen, moeten de Nederlandse energiebedrijven wel meer duurzaam produceren.
  2. Die nieuwe centrales hebben we nodig omdat de vraag naar elektriciteit snel toeneemt, onder andere door de opkomst van de elektrische auto. Nieuwe centrales worden in Nederland gebouwd om goedkoper elektra te kunnen produceren, niet vanwege de toenemende vraag naar elektriciteit. Gascentrales worden door de energiebedrijven uit geschakeld, ondanks dat deze schoner zijn, omdat deze niet kunnen concurreren met goedkope stroom uit het buitenland.
    De toename van elektrische auto's zorgt vervolgens niet tot een toename van de hoeveelheid verbruikte energie. Alleen het raffinageproces van ruwe olie naar benzine of diesel vergt (omgerekend naar de hoeveelheid km's die een benzine auto daarop kan rijden) al net zoveel elektriciteit als een EV gebruikt per km. Daarnaast worden EV's met name gedurende de nacht opgeladen. Je ziet nu dat in de nacht veel windmolens uit gaan vanwege onvoldoende vraag naar elektra. Met EV's kunnen deze makkelijker aan blijven gedurende de nacht, en neemt de hoeveelheid duurzame energie in de nacht fors toe.
  3. Als zij alle energiecentrales, dus ook bijvoorbeeld kerncentrales en windmolens, meerekenen dan zorgt 1 kWh aan elektriciteit voor een uitstoot van 0,48 kilogram CO2. Klopt, let wel op, bij de uitstoot van stroom op basis van kolen, moet een energiebedrijf de gehele keten mee nemen, niet alleen wat er uit de schoorsteen van de centrale komt. Oliebedrijven hoeven hun uitstoot overigens niet te rapporteren, laat staan de vervuiling van de gehele keten mee te nemen.
  4. Deze berekening is uiteraard niet helemaal compleet. Benzine en diesel moeten helemaal uit het Midden-Oosten komen en bij de raffinage komt ook veel CO2 vrij. Maar daar staat tegenover dat de grondstof van accu’s uit extreem vervuilende lithiummijnen komen. Lees bijvoorbeeld dit onderzoek even, alvorens dit totaal on onderbouwd te concluderen, want dit raakt kant noch wal. Je hebt het over extreem vervuilende lithiummijnen. Hoeveel extreem vervuilde gebieden zijn er niet door olie? Hele gebieden waar nooit meer wat kan groeien of iemand kan leven.: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.VkwXiH4BzXU.facebook
  5. MAAR MIJN EAUTO STOOT GEEN FIJNSTOF UIT,” zou een Tesla-rijder nu kunnen schreeuwen. In dat geval roep ik even hard terug: FOUT. Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat elektrische auto’s minstens zo veel fijnstof produceren als dieselauto’s. Sorry hoor, eindelijk gebruik je een bron, maar wel een bron, waaruit al lang een breed is gebleken, dat dit een volledig incorrect onderzoek was. De professor die dit onderzoek steunde is volledig afgebrand. Het was een literatuurstudie, zonder enige meting. Men ging er vanuit dat een EV net zoveel zou remmen als een conventionele auto. Echter, een EV remt het merendeel op de elektro motor en dus geen fijnstof! Als je heel even zoekt, had je al snel gevonden dat dit onderzoek ******** is: http://www.rtlnieuws.nl/economie/ho...de-bocht-gevlogen-met-een-rammelend-onderzoek



Dus kortom vind ik het teleurstellend dat een dergelijke publicatie zonder enige correcte onderbouwing wordt gepubliceerd. Ik hoop dat u de moeite neemt om uw artikel van waarheden te voorzien in plaats van uw huidige verhaal, of zorgt voor goede onderbouwing met bronnen voor uw stellingen.
 
Hoppa, rep puntjes voor beiden :)

Waar ik ook altijd zo moe van word, is het argument dat een EV alleen draait op subsidie.

Daarbij wordt even voor het gemak aan 2 feiten voorbij gegaan:
- De fossiele indrustrie ontvangt jaarlijks 5300 miljard dollar (ja, biljoenen) aan subsidies. Bron: IMF. In Nederland alleen is deze subsidie > 9 miljard euro. Ter vergelijk: dit jaar bedraagt de subsidiepot, de SDE+, voor groene energie 3,5 miljard euro. (Bron)
- In de prijs van fossiele energie vs groene energie worden gemakshalve de maatschappelijke kosten niet doorberekend, anders was fossiele energie veel duurder dan duurzame energie. De natuur stuurt ons immers geen factuur.
 
Last edited:
Laat me raden: de auteur zal jullie onderbouwde reacties maar half lezen jullie afserveren als een paar EV zeloten.

Een tijdje terug las ik een brief in de NRC van iemand die (zonder onderbouwing) glashard beweerde dat dieselmotoren net zo efficient zijn als elektriciteitscentrales want netverlies.

(waarom heeft het forum geen facepalm smiley voor dit soort gelegenheden?)
 
Goed verhaal Wim, maar ik mis nog een punt. Hij zegt dat ICE voertuigen ook wel vervuilen bij de productie van de brandstof maar dat streept hij gemakshalve maar weg tegen de accu-gerelateerde vervuiling (die jij keurig onderuit haalt overigens). Het is echter zo dat er zo ontzettend veel CO2 vrij komt bij het maken van benzines en diesel dat de electrische auto bij voorbaat al schoner is, zelfs als hij alleen maar op 'vieze' stroom rijdt. Als je dat niet meeneemt, en dat doet hij niet, dan is het makkelijk 'winnen'..

Ik heb bewondering voor je doorzetting dat je toch de tijd neemt om zo iemand als dit iets te leren....

Inderdaad, kudos voor je geduld en reactie Wim. Een voor een zullen we ze overtuigen, die oude verstokte fossiele believers.

- - - Updated - - -

Even voor de volledigheid:

eachte heer Heesakkers,

Ik ben normaliter niet iemand die snel een mail stuurt naar aanleiding van artikelen op internet. Maar ik kon het ditmaal niet nalaten na uw tenenkrommend artikel op vice, dat tevens op facebook wordt gedeeld:


http://motherboard.vice.com/nl/read...erland-net-zo-vervuilend-als-een-normale-auto




Met name van een journalist verwacht ik dat hij wat diepgaander onderzoek doet alvorens een dergelijk artikel te publiceren, in plaats van gebruik te maken van halve waarheden, aannames en gekraakte artikelen.


Een paar punten uit uw artikel:

  1. <knip>

    Dus kortom vind ik het teleurstellend dat een dergelijke publicatie zonder enige correcte onderbouwing wordt gepubliceerd. Ik hoop dat u de moeite neemt om uw artikel van waarheden te voorzien in plaats van uw huidige verhaal, of zorgt voor goede onderbouwing met bronnen voor uw stellingen.
Hoppa, supergoede reply ! Applaus.



 
Eerder vandaag schreef ik dit:

Schermafbeelding 2015-12-14 om 20.29.14.png


en ik beloofde wat follow up.

Ik heb maar wat knuppels in het hoenderhok gegooid.

Morgen ben ik in Amsterdam en zal dit bij Fastned toelichten en het zal, neem ik aan, ook morgenavond wel op de bijeenkomst van de vereniging (waar ik niet bij kan zijn maar waar het forum wel is vertegenwoordigd) ter sprake komen.

Ik verdien wel een puntje omdat ik niet één keer de naam Tesla heb genoemd terwijl de oplettende lezer.....
 
Ik vind het geen flauwe reactie, maar een prima uitleg naar de grote massa over de aandacht en zorg waarmee deze software wordt ontwikkeld. Er zijn nog heel veel mensen die niks moeten hebben van (semi)autonome voertuigen en die moet je wel zien te overtuigen om uiteindelijk een standaard te kunnen ontwikkelen en uitrollen.

Daarnaast heb ik begrepen (maar ik kan er naast zitten) dat Tesla hem een baan heeft aangeboden en zelfs akkoord wilde gaan met het publiek houden van de vorderingen en techniek zodat andere fabrikanten ook ermee aan de slag kunnen.

Hier het originele artikel: George Hotz Is Taking on Tesla by Himself
 
Wat een blaaskakerij van die Hotz zeg, had eigenlijk ook wel beter verwacht van Bloomberg. Maar wellicht was het allemaal tongue-in-cheek, en steekt Hotz gewoon de draak met iedereen (zou me niet verbazen).
Anyway, een eerste demo is altijd zo gemaakt, maar om tot een volledig product te komen is een ander verhaal (20/80 regel).
 
Nieuws - Eindelijk: binnen kijken bij de nieuwe Mercedes E-Klasse

deze is dan wel geen Tesla maar "Mercedes in de pers", maar toch enkele bizarre quotes in het artikel:

" Het is een primeur (???) in de automobielsector bij een wagen in massaproductie: de nieuwe E-Klasse is in staat om op eigen houtje in te halen. " en "Via deze technologie komt autonoom rijden alweer een stapje dichterbij."

Heb ik nu de afgelopen weken gedroomd dat ik met mijn Tesla reed of heeft er hier een journalist de afgelopen weken zitten slapen ?
 
Wat een blaaskakerij van die Hotz zeg, had eigenlijk ook wel beter verwacht van Bloomberg. Maar wellicht was het allemaal tongue-in-cheek, en steekt Hotz gewoon de draak met iedereen (zou me niet verbazen).
Anyway, een eerste demo is altijd zo gemaakt, maar om tot een volledig product te komen is een ander verhaal (20/80 regel).
Blaaskaak zeker, het zijn wel deze exoten die zorgen voor vooruitgang. Het triggered de competitie.