Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt dat je niet hoeft te verrekenen, maar in de praktijk doe je dat wel,...
Je bent me weer kwijt. Ben je niet in de war met de VpB? Daar kun je verliezen verrekenen met winsten uit het verleden of zelfs de toekomst. Maar voor de BTW?
Die btw is wel degelijk voor de fiscus op het moment dat er uiteindelijk iets aan een particulier verkocht wordt, 1 of meer stappen verder in een value chain.
Volgens mij had ik dat al gezegd:
Je draagt als ondernemer btw af over je eigen omzet. Dat wel en daar heeft de fiscus wat aan, ...
Maar met hoeveel is jouw omzet daadwerkelijk gestegen op het moment dat / doordat je van je VW Golf (of wat je hier voor ook reed) overstapte in een Model S? Grote kans dat dat 0 is geweest. Zal voor de meesten van ons 0 zijn geweest. Dus nee, de overheid ontvangt (voor de meesten van ons) niet meer BTW omdat wij in een dure Tesla rijden. Daarom schreef ik ook al:
..., maar de relatie naar de auto zal voor de meesten ervan ons ver te zoeken zijn.
Als je, net als Wim, de BUA naar voren had gebracht, dan had ik daar nog in mee kunnen gaan. Met dus de kanttekening dat ook die BUA weer gewoon aftrekbaar is van de winstbelasting. Maar laten we met zijn allen niet vergeten dat we (voor zover we daar de mogelijkheid toe hebben) onze Teslas zakelijk rijden omdat ze zakelijk nu eenmaal veel goedkoper te rijden zijn dan privé en ook veel goedkoper dan andere andere auto's met een vergelijkbare catalogus waarde.

Dus ja, de fiscale voordelen van het bezitten van een elektrische auto (ik heb het zelf liever over verminderde nadelen, want in plaats van dat je geld krijgt hoef je minder te betalen) zijn onder de streep enorm groot.
 
Last edited:
Het hele probleem is natuurlijk dat mensen in Den Haag zo naïef zijn dat als je iets gaat stimuleren ze niet kunnen bedenken dat daar veel mensen gebruik van gaan maken. Ze laten een prognose opstellen die door niemand gecontroleerd wordt en hebben dan in ieder geval iets in handen om zelf hun handen in onschuld te wassen.

Het wordt echt tijd voor iets meer intelligentie en kwaliteit in Den Haag.

Ik zou al blij zijn met een meerjarige visie.
Jullie rijden jullie auto's al privé? :eek:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je draagt als ondernemer btw af over je eigen omzet. Dat wel en daar heeft de fiscus wat aan, maar de relatie naar de auto zal voor de meesten ervan ons ver te zoeken zijn.

Maar met hoeveel is jouw omzet daadwerkelijk gestegen op het moment dat / doordat je van je VW Golf (of wat je hier voor ook reed) overstapte in een Model S? Grote kans dat dat 0 is geweest. Zal voor de meesten van ons 0 zijn geweest. Dus nee, de overheid ontvangt (voor de meesten van ons) niet meer BTW omdat wij in een dure Tesla rijden.

Het feit dat we een Tesla kopen ipv een 2de hands Golf draagt echt wel bij aan de Nederlandse economie, kijk maar naar de werkgelegenheid. En ja, ik rijd mij Model S nu privé, dat heeft de overheid een hoop BTW opgeleverd.
 
QUOTE="ebullio, post: 3603467, member: 12839"]En ja, ik rijd mij Model S nu privé, dat heeft de overheid een hoop BTW opgeleverd.[/QUOTE]Dat klopt (zei het een stuk minder dan wanneer je de auto privé nieuw gekocht had). Dat is echter BTW die jij privé hebt opgehoest. En niemand heeft beweerd dat het voor privé personen fiscaal voordelig werd gemaakt om Tesla te rijden ;)
 
Eerlijk gezegd mis ik een cabrio en ik weet ook nog niet of de volgende auto weer een Tesla wordt. Als hij duurder was had ik misschien nu voor een M3 gekozen.

Daarnaast zijn er belangrijkere zaken waar die intelligentie ook mist. Ik kan daar niet blij van worden.
Ik wilde voor mijn echtgenote een tweede M3 maar ze kan ook geen afscheid nemen van haar cabrio en de roadster is een beetje boven mijn budget;)
 
  • Funny
Reactions: ConstantG
DB998A5C-FB7E-4115-89CE-7ED3065C401A.jpeg
Het is natuurlijk oud nieuws
Deze Tesla Model S Cabriolet is verkocht voor $100.000,- | Hartvoorautos.nl
En ik vind een targa ook bijna cabriolet. Meer open is misschien ook niet verantwoord wanneer je binnen 1,9 sec naar de 100km/h schiet :) Tesla Roadster 2020: 3 Things We Learned About Elon Musk’s Sleek Supercar | Inverse

Die MS is met het dak open wel mooi maar ik dacht meer aan een oude Porsche Targa. Aangezien ik in Driebergen geboren ben is dat mijn favoriete auto. Met leren helm dan ook
 
  • Love
Reactions: job-lek