Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Eens de wereld zou open moeten staan voor de verbetering. Echter deze discussie had ik ook met de dealer van mijn motorfiets. Hij vroeg of ik wist hoeveel mensen zonder baan komen als we deze wijziging doorvoeren. Met de opmerking van de top van Volkswagen die aangaf dat dit zo'n 30000 tot 40000 werkplaatsen zou kosten, weet ik ook dat hij een punt heeft. Ook kleine garagebedrijven zullen hierdoor op de schop moeten. Nu komt er wel weer ander werk beschikbaar maar de transitie doet voor een hoop mensen pijn.

wat is er gebeurd met de hoefsmid ? met de koetsenmaker ? met de kasseilegger ?


wat is er gebeurd met de lantaarnopstekers ? met de kolenboer ? met de letterzetter ? met de scharesliep ?

Wat met de telefoonoperator ? met de typiste ? met de foto-ontwikkelaars ?

zo kan ik nog even doorgaan...;)



en ja, ik hoop dat de klassieke ICE- automonteur, verkoper, dealer snel in dat rijtje komt.
 
Eens de wereld zou open moeten staan voor de verbetering. Echter deze discussie had ik ook met de dealer van mijn motorfiets. Hij vroeg of ik wist hoeveel mensen zonder baan komen als we deze wijziging doorvoeren. Met de opmerking van de top van Volkswagen die aangaf dat dit zo'n 30000 tot 40000 werkplaatsen zou kosten, weet ik ook dat hij een punt heeft. Ook kleine garagebedrijven zullen hierdoor op de schop moeten. Nu komt er wel weer ander werk beschikbaar maar de transitie doet voor een hoop mensen pijn.
Als ze 100 jaar geleden zo zouden geredeneerd hebben, dan waren we nu allemaal nog 6 dagen per week 10u per dag aan het werken, zonder jaarlijks verlof. Op naar de 4 dagen week.
 
  • Like
Reactions: Yero
wat is er gebeurd met de hoefsmid ? met de koetsenmaker ? met de kasseilegger ?


wat is er gebeurd met de lantaarnopstekers ? met de kolenboer ? met de letterzetter ? met de scharesliep ?

Wat met de telefoonoperator ? met de typiste ? met de foto-ontwikkelaars ?

zo kan ik nog even doorgaan...;)



en ja, ik hoop dat de klassieke ICE- automonteur, verkoper, dealer snel in dat rijtje komt.

Eens, en met AI om de hoek zullen er straks nog veel meer beroepen in dat rijtje komen. Dan kunnen we allemaal de vrije tijd zelf gaan indelen.
Hoe gaat onze economie en overheid om met deze verschuiving?
 
E
Zouden we dit jaar nog de model 3 voor onder de 40k gaan krijgen in NL?

Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.

Ex BTW ja, die is er dus al... alle prijzen in de US, ook consumenten prijzen zijn zonder BTW. Dat is echt zo vaak dat hieraan niet gedacht wordt. Dus we hebben nu een model van 38.500 ex btw al. Inclusief autopilot. Dus de 35.000 euro Tesla is een feit in Europa.

Echt ongelofelijk zo een auto voor zo een prijs. Gewoon bizar. Als je dan ziet wat je per km maar kwijt bent.... hoe bedoel je geen auto voor de gewone man? Wie is die gewone man dan? Mensen die alleen maar barrels kopen zijn niet de gewone man....
 
  • Like
Reactions: Jooop and S-19910
E


Ex BTW ja, die is er dus al... alle prijzen in de US, ook consumenten prijzen zijn zonder BTW. Dat is echt zo vaak dat hieraan niet gedacht wordt. Dus we hebben nu een model van 38.500 ex btw al. Inclusief autopilot. Dus de 35.000 euro Tesla is een feit in Europa.

Echt ongelofelijk zo een auto voor zo een prijs. Gewoon bizar. Als je dan ziet wat je per km maar kwijt bent.... hoe bedoel je geen auto voor de gewone man? Wie is die gewone man dan? Mensen die alleen maar barrels kopen zijn niet de gewone man....

Ik weet niet of jij het weet, maar er worden in Nederland 4-5 keer meer gebruikte auto's verkocht dan nieuwe. Een €30k auto is en blijft voor een groot gedeelte van de bevolking een droom die nooit uitkomt.
 
Mocht iemand van hier zin hebben. Televaag, de EV minnende krant van Nederland, zoekt contact met Tesla en Jaguar EV rijders. Ik hoef niet zo nodig met mijn snufferd in de krant. Ik zou van te voren vragen of je inzage in de tekst (vwb je eigen quotes) mag hebben.. De kop van de oproep zegt al genoeg.

Kunt u dankzij subsidie duur elektrisch rijden?
 
Mocht iemand van hier zin hebben. Televaag, de EV minnende krant van Nederland, zoekt contact met Tesla en Jaguar EV rijders. Ik hoef niet zo nodig met mijn snufferd in de krant. Ik zou van te voren vragen of je inzage in de tekst (vwb je eigen quotes) mag hebben.. De kop van de oproep zegt al genoeg.

Kunt u dankzij subsidie duur elektrisch rijden?
Al doorgestuurd aan Vincent Evers? Lijkt me een goede ambassadeur!



( :D )
 
Mocht iemand van hier zin hebben. Televaag, de EV minnende krant van Nederland, zoekt contact met Tesla en Jaguar EV rijders. Ik hoef niet zo nodig met mijn snufferd in de krant. Ik zou van te voren vragen of je inzage in de tekst (vwb je eigen quotes) mag hebben.. De kop van de oproep zegt al genoeg.

Kunt u dankzij subsidie duur elektrisch rijden?
ik heb nog liever een nekschot dan mee te werken aan die nazi-krant.... snap niet dat iemand zijn tijd hier in stopt om het als negatief verhaal te mogen teruglezen. Kennen we deze nog ? Dus laten we vooral allemaal die krant negeren...
 
ik heb nog liever een nekschot dan mee te werken aan die nazi-krant.... snap niet dat iemand zijn tijd hier in stopt om het als negatief verhaal te mogen teruglezen. Kennen we deze nog ? Dus laten we vooral allemaal die krant negeren...

Het artikel staat vandaag al op de site van de Telegraaf. Ik heb het gelezen, en verbaasde mij wederom om de (bewuste?) onkunde van de journalist. Geinterviewden geven allemaal aan, dat men alleen vanwege de subsidie deze auto te kunnen rijden (en anders in iets veel goedkopers/vervuilender hadden gereden). Mijn conclusie dat het de burger dus niets kost (men had geen even dure auto gereden tegen 22%) en dat het werkt (nu elektrisch, en anders brandstof) weet de journalist niet te trekken.......:rolleyes:
 

Uit het artikel is niet te ontnemen over welke studie het gaat, noch wie de wetenschappers zijn om wie het hier gaat.

Het lijkt er ook niet op dat de redactie andere experts gevraagd heeft of dit onderzoek van de juiste aannames uitgaat.

Edit: Toch gevonden... dacht ik... toch de verkeerde studie.

Nu wel de juiste studie.. denk ik..

http://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-2019-08-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf
 
Last edited:

Uit de tekst wordt alleen al door de toonzetting duidelijk wat bewezen moest worden. Belangrijkste volstrekt discutabele aanname is dat er voor productie van een accu 195 kg/kWh nodig is en dat deze 10 jaar = 150.000km meegaat.
Uit een onderzoek van de Forschungsstelle für Energiewirtschaft blijkt dat 200 kg/kWh voor autoaccu's een bovengrens is. Zij beredeneren dat als gemiddelde waarde 105,6 kg/kWh moet worden gehanteerd.
Verder gaat een accu (in ieder geval van Tesla) veel meer km's mee dan 150.000. De berekende waarde van 98 g CO2/km voor de accu zit daarom eerder in de buurt van 20-25 g.
Tel je daar op basis van de Duitse stroommix 550 g/kWh bij (wat voor de Model 3 tot een berekende emissie leidt van 83 g/km) dan wordt de totale emissie voor een M3 105 -110 g/km.
De Mercedes C 220D waarmee vergeleken wordt, heeft een WTW van 141 g/km o.b.v. NEDC. Op basis van werkelijk verbruik (Spritmonitor) zal de emissie van de Mercedes overigens ongeveer 40% hoger liggen.
 
  • Like
Reactions: CL600
Ik blijf erbij: de grote winst van een EV situeert zich in de lokale emissie die 0 is: het niet langer vergiftigen van medeburgers. Het CO2-verhaal speelt mee, maar is minder overtuigend zolang elektriciteit wordt opgewerkt zoals nu het geval is en zolang batterijpacks een aanzienlijke CO2-emissie met zich meebrengen. Kleinere batterijen en sneller laden? Nee, want zo'n batterij degradeert sneller (uiteindelijk is het aantal cycli omgekeerd evenredig met de batterijgrootte en win je dus niet zo veel).

Wat uitdagend en niet wat ik denk: als alternatief opgewerkte elektriciteit in overvloed wordt opgewekt, zou de LCA van een waterstofauto misschien wel beter kunnen uitkomen dan van een BEV.

Ik vond nog wat interessante artikels. Uit het ene blijkt dat voor de productie van een EV ongeveer 5 ton CO2 meer nodig is dan voor een ICE. Richtcijfer uiteraard. Ik had het ook liever in verhouding tot de batterijgrootte gezien. Het is een Chinese studie, voor vermoedelijk wagens met een beperkte batterijgrootte. De 105 kg/kWh van RioolRat is een aanvaardbaar cijfer.
Een ander artikel geeft volgende tabel op basis van de CO2-intensiteit van de elektriciteitsproductie, dat gaat dus enkel om het verbruik, maar ook upstream emissies meegenomen. Zo zie je dat er landen zijn waar een EV, alleen op basis van het verbruik al, een hogere CO2-emissie zou hebben dan een equivalente ICE. De Zweden en de Fransen hebben de extra emissie het snelst gecompenseerd. Wij Belgen horen ook bij de betere leerlingen, maar in Nederland heb op het laagspanningsniveau een emissie van 569g CO2/kWh, dus voor een verbruik van 14,5 kWh/100 km (is zonder laadverliezen en randverbruik dus allicht vergelijkbaar met het NEDC-verbruik van een ICE) geeft dat inderdaad een emissie van 83 g/km of 62g/km minder dan een 145g/km dieselwagen. Om de 105kg/kWh * 75 kWh van een M3 te compenseren moet je bij laden in Nederland dus 127.000km rijden. In België is de equivalente emissie slechts 39g/km of 106 g/km minder. Daar maak je al winst na 74.000km. In Frankrijk

upload_2019-4-18_16-9-55.png


Interessant leesvoer:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920916307933
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146517305513
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610217309049