Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Tientallen miljoenen subsidies voor gigantisch zonnepanelenveld in Nederland.
Naar verluid maarliefst "100 hectare (140 voetbalvelden) groot zal zijn"

Wederom vind ik het vreemd dat dit niet op daken gedaan wordt, zodat het vrijwel onzichtbaar wordt vanaf de straat, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij. Ook de locatie (Harpel, vlak bij de grens van Duitsland, daar waar bij mijn weten door de windmolens al een energie overschot is) is voor mij ronduit vreemd. Ik sluit ook niet uit dat dit vanuit Duitsland geregeld is en dat Nederland nu grotendeels betaald (zowel in grondgebied als in subsidies) voor Duitse energie.

Netbedrijf TenneT onder hoogspanning - Vrij Nederland


"De Duitse energieleverancier EWE opent vandaag Riffgat, zijn eerste windmolenpark op zee. Met een helikopter mogen de hoge gasten een vlucht maken boven de dertig gloednieuwe turbines die vijftien kilometer ten noordwesten van het Waddeneiland Borkum staan – in het zicht overigens van het Nederlandse Schiermonnikoog. Maar groene stroom voor 120.000 huishoudens in Noord-Duitsland gaan de windmolens voorlopig niet leveren, zegt een teleurgestelde EWE-topman Werner Brinker op de regionale televisiezender. Netbeheerder TenneT, een Nederlands staatsbedrijf, heeft de verbindingskabel naar het vasteland nog niet af. Pas in februari volgend jaar zal de eerste windenergie het vasteland bereiken. Een strop voor EWE en slecht voor het milieu: om roest te voorkomen, moeten alle windmolens intussen draaiende gehouden worden. Met dieselgeneratoren."

Tot voor kort dacht ik nog dat dat een grap was, maar helaas.
 
Last edited:

Als ik heel eerlijk ben ben ik het eens met de man, ik ben gek op zonnepanelen, maar wel op daken en industriegebieden, niet in natuurgebieden of zelfs boerenland.

De energietransitie vergt heel veel meer ruimte dan beschikbaar op alle daken samen. Dit doet me een beetje denken aan de discussie over wind op zee versus wind op land: wind op zee (naar verwachting 500 PetaJoule) is nog maar net voldoende voor het verbruik van onze kunstmestfabrieken en enkele andere energie-intensieve industrieen. Het is dus niet of of, maar en en.
 
De energietransitie vergt heel veel meer ruimte dan beschikbaar op alle daken samen. Dit doet me een beetje denken aan de discussie over wind op zee versus wind op land: wind op zee (naar verwachting 500 PetaJoule) is nog maar net voldoende voor het verbruik van onze kunstmestfabrieken en enkele andere energie-intensieve industrieen. Het is dus niet of of, maar en en.
Zelfs dan focus je je eerst op de daken of niet?
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik wel ja. En jij? Nee toch? En dat geldt voor de meeste daken in NL, ondanks royale saldering, laagrentende energieleningen enz.
Dus aan iedereen die nog niets heeft liggen: verleg de focus eerst naar je eigen dak, in plaats van te protesteren tegen wat anderen doen.
Ik bezit persoonlijk helaas geen dak, desalniettemin vind ik het zonde om de natuur onnodig te vergooien voor iets dat net zo goed op daken kan. Je gaat toch ook niet het midden van een bos kappen, daar een industrieterrein bouwen om onderdelen voor windmolens te maken en dan zeggen dat je heel erg groen bezig bent terwijl er tegelijkertijd een industrieterrein wegvalt waar dieselauto's niet meer geproduceerd worden? Als je kunt kiezen om grondgebied dubbel efficiënt te gebruiken of om twee keer zoveel grondgebied te gebruiken met hetzelfde resultaat ga je toch voor de dubbele efficiëntie? Wat heb je liever, 1000 muntjes van 5 eurocent of 1 briefje van 50 euro?

Er zijn echt 3 á 4 redenen waarom op daken beter is.
Ten eerste hoef je de energie niet te verplaatsen, ten tweede hoef je dan geen natuur te slopen, ten derde is het niet echt zichtbaar en het is nog goedkoper ook? Dan ben je toch gek als je de natuur vol gooit?
 
Ik bezit persoonlijk helaas geen dak, desalniettemin vind ik het zonde om de natuur onnodig te vergooien voor iets dat net zo goed op daken kan. Je gaat toch ook niet het midden van een bos kappen, daar een industrieterrein bouwen om onderdelen voor windmolens te maken en dan zeggen dat je heel erg groen bezig bent terwijl er tegelijkertijd een industrieterrein wegvalt waar dieselauto's niet meer geproduceerd worden? Als je kunt kiezen om grondgebied dubbel efficiënt te gebruiken of om twee keer zoveel grondgebied te gebruiken met hetzelfde resultaat ga je toch voor de dubbele efficiëntie? Wat heb je liever, 1000 muntjes van 5 eurocent of 1 briefje van 50 euro?

Er zijn echt 3 á 4 redenen waarom op daken beter is.
Ten eerste hoef je de energie niet te verplaatsen, ten tweede hoef je dan geen natuur te slopen, ten derde is het niet echt zichtbaar en het is nog goedkoper ook? Dan ben je toch gek als je de natuur vol gooit?

Geen eigen dak? Ook geen VvE? Maarreh... laten we deze discussie in een ander draadje voeren en hier weer Tesla in de media posten.
 

Als ik heel eerlijk ben ben ik het eens met de man, ik ben gek op zonnepanelen, maar wel op daken en industriegebieden, niet in natuurgebieden of zelfs boerenland.
Vathorst: dat is toch die walgelijke verzameling stenen in een mooi poldergebied? Geen greintje meegevoel met deze man. Hij heeft het over een prachtig gebied :confused: Dat was het inderdaad ooit, tot een project-ontwikkelaar toesloeg.
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: FVO and Basvdpoel
Geen eigen dak? Ook geen VvE? Maarreh... laten we deze discussie in een ander draadje voeren en hier weer Tesla in de media posten.
Ik heb je inmiddels beantwoord in PM, maar inderdaad, geen dak en geen VvE.

Rimac Concept Two wordt een Tesla Roadster-tussendoortje
Rimac komt met een nieuwe racewagen met 120kWh aan boord.

Bios vernieuwt Tesla-vloot op Schiphol
Schetst het erg positief in, hoewel uit de tekst blijkt dat hij her en der niet helemaal lijkt te weten over wat voor cijfers hij het heeft.

Tesla Plans to Triple Battery Deployments in 2018
Tesla wil flink uitbreiden in hun batterijenbranche

Heineken unveils strategy to increase renewables to 70% by 2030
Heineken wil een stuk groener worden

Renewable energy will be cheaper than fossil fuels by 2020, report says
Groene energie rond 2020 goedkoper dan fossiele brandstoffen

The site of the world's biggest nuclear disaster is turning into a solar energy plant
Zonnepanelen bij Chernobyl

Australia's solar power boom could almost double capacity in a year, analysts say
Australië kan mogelijk zijn zonne energie capaciteiten verdubbelen in één jaar