Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
In de groote strijd van de stromen werden ook alle mogelijke onzinnige argumenten bovengehaald door Edison.

Olifanten en paarden werden geëlektrocuteerd om aan te tonen hoe gevaarlijk wisselstroom wel was. (Terwijl wisselstroom veiliger is dan gelijkstroom.)
Bijzonder is dat in Nederland grote tuinders weer overgaan naar gelijkstroom. Levert ze tussen 4 en 6% rendementverbetering op.
 
Interessant, Wim. Maar hoe werkt dat dan? Hebben ze iets waarmee ze zelf DC opwekken/opslaan? Of is er nog steeds sprake van AC/DC conversie met alle laadverliezen van dien?
Kijk op https://www.google.nl/search?q=tuin...-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=CCyuVuuRFcbZPMfprIAM
en je ziet een aantal praktijkcases. Voordelen zijn legio, een dunnere bekabeling en geen conversieverliezen als er met zonnepanelen energie wordt opgewekt. Alle lampen kunnen individueel worden gekleurd en gedimd.
 
Waarom vind ik in zo'n draadje niet op z'n minst evenveel minnetjes als (terecht) boze schrijvers in dit draadje, en liefst behalve minnetjes nog wat zinnige reacties?

Het zijn vaak dezelfde blaters, die zich laten aanmoedigen door de plusjes. Ik kan het niet elke keer zelf doen hoor, weet dat een enkel TMC-lid zich wel laat horen en doe zelf ook regelmatig een duit in het zakje. In de afgelopen jaren zie ik wel een wat meer positieve tendens, maar echt, hier kun je nog wel iets aan de domheid doen of het in elk geval niet zomaar laten passeren. Helaas is er soms wat meer sarcasme nodig om de schrijvers/lezers daar aan het denken te zetten.
 
De Duitsers laten alvast zien dat een Model S al veel Duitse technologie bevat. Tesla: German Under the Hood Handelsblatt Global Edition

Right on the heels of the news that Tesla may have outsold every German luxury car manufacturer in its class last year, I’m now starting to see the Germans take Tesla a bit more seriously. Success has many fathers as the old saying goes, and the Germans are not about to let you forget that. The article is behind a (free to join and view for 30 days) pay wall, so I don't feel good about copying and pasting it all here. I have excerpted some interesting sections here.

View attachment 109599

German industrial giant ThyssenKrupp supplies Tesla with steering columns and control shafts as well as shock absorbers. “When it comes to the body, we are involved in all components that we can deliver,” said a spokesperson at ThyssenKrupp’s car components section. The company’s Facebook page shows chief executive Heinrich Hiesinger at the steering wheel of a Model S. The message is clear: Tesla from the outside, ThyssenKrupp from the inside.

The electronic steering is provided by another German supplier: Bosch Mobility Solutions. Without the component, Tesla’s electronic assistant wouldn’t work. The supplier also developed parking sensors and a radar system for Tesla. Working with the Californians challenged some of the processes at the big German supplier. “This cooperation was a great case for the application of agile methods of development,” said Volkmar Denner, Bosch’s boss. With Tesla, the so-called Scrum method was applied – referring to a set play in rugby in which part of the team huddle to gain control of the ball. In car manufacturing, small teams similarly work with a dedicated, independent focus on any given innovation. Tesla is a great partner in learning how to adapt to the flexible work flow of Silicon Valley, particularly for large and established corporations. Still, with sales as low as 52,000 units, large profits haven’t yet been attained.

Nevertheless, working with Tesla is valuable for high-tech companies such as Munich-based Infineon, a producer of semiconductors. The company supplies Tesla with computer chips. An electrical car contains semiconductors worth €6,000 ($6,500), twice as much as one with a combustion engine.

The German roots of Model S cars run deep. The hydraulic springs in the front and rear compartment doors are delivered by Stabilus in Koblenz; the voice control system is by Peiker in Friedrichsdorf; and the sound system is supplied by Stuttgart-based S1nn, a subsidiary of Kardon.

After the 2013 International Motor Show in Germany, 20 Dräxlmaier engineers visited Tesla’s Silicon Valley headquarters for detailed discussions. The quality of Tesla’s interiors has risen considerably since then, according to Mr. Musk. As a result, Dräxlmaier has been involved in the creation of Tesla’s new Model X from the start. “The sales numbers are still small, but many suppliers hope to profit from Tesla’s good image,” Mr. Bratzel said.

Coroplast, a cable manufacturer in Wuppertal, supplies Tesla with high-voltage cables. “Tesla is extremely fair,” said Natalie Mekelburger, Coroplast’s boss. In front of its headquarters, the mid-sized company displays its own Model S – “powered by Coroplast.”

Tesla’s suppliers have publicized their roles. When the Eisenmann firm from Böblingen announced in April 2015 that it would deliver two automated coating lines to the Tesla factory, manufacturer Dürr reacted immediately and highlighted its own role as producer of the 174 coating robots used within Eisenmann’s system.
 
De Duitsers laten alvast zien dat een Model S al veel Duitse technologie bevat. Tesla: German Under the Hood Handelsblatt Global Edition
Yep, ironisch. En dit is de reden waarom de S zo snel ontwikkeld kon worden: zowat alle onderdelen kun je los inkopen, je hoeft alleen maar te assembleren.
Maar wat maakt een Tesla nu echt een Tesla? De accu, de elektronica en de software.
Waar wordt die gemaakt? In Silicon Valley.
En wie kopen die know how en onderdelen in voor hun eigen auto's? De Duitsers...

De echte vraag die de Duitsers (Nederlanders, Belgen, Zweden, Fransen, Italianen enz.) zich moeten afvragen is: waarom wordt die elektronica, accu's en software niet hier ontwikkeld? Wat mist er in onze cultuur om dit soort innovatie niet in Europa plaats te laten vinden? (dit probleem is er niet alleen op automotive gebied, op vele andere gebieden lopen we achter de US aan)...
 
Het verbruik dat de ANWB gebruikt is gemeten via de ECOTEST (EcoTest) dit is een standaard test die ze voor alle auto's gebruiken en wordt uitgevoerd door de Duitse (zuster?)vereniging. Dat de ANWB vervolgens werkt met de Duitse CO2 waarde van grijze stroom en niet met de Nederlands is onterecht. Voor nationale publicaties mag de nationale waarde genomen worden (526 gram per kWh) ipv 563 gram per kWh voor Duitsland. Dit staat in het protocol van de ECOTEST.

Nog groter probleem is dat men vergeet dat diesel en benzine geen verschillende samenstellingen kennen (niet echt in ieder geval) en stroom wel. Grijze stroom kan veel groener en dit kan enorm schelen in de CO2. De waarde die de ANWB hanteert is dus sowieso te hoog, maar tegelijkertijd het meest negatieve scenario. Immers hoe groener de stroom hoe schoner de auto.

Als je toch contact hebt, zou je dit misschien kunnen communiceren?

Ecoclean,

Zoals beloofd had ik contact opgenomen.
Had je bericht de overgenomen in een mail naar hen toe.

De ANWB hoort graag van je in welke gepubliceerde verbruikscijfers ze in de fout zijn gegaan, ze melden me telefonisch, 2 min geleden, graag juiste cijfers te publiceren.

Ze vragen me dus waar je de info vandaan hebt zodat ze het kunnen bekijken, schijnbaar kunnen ze dit niet vinden.

Uitermate correct dat ze dit oppakken!

Ik hoor het graag.
 
tsja van die verbetering hebben sommige forumleden al meerdere versies mogen testen! Een goede motor hadden ze ook wellicht bij een Siemens kunnen inkopen. Amerikanen lijden niet zelden aan het not invented here syndrome. Dat is de kwaliteit van de Tesla NAV niet ten goede gekomen..

Vergeet de motor niet! Die maakt Tesla helemaal zelf, en is een van de componenten die continue verbetert. Ik heb nog ergens een link met een interessant interview met de ontwerper, dat is een Griek.

Edit: gevonden: Charged EVs | Qs lead motor engineer (Full Interview)