Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
...net als dat de scholen zijn dicht gegaan omdat de docenten weigerde les te geven en niet omdat er een indicatie was dat het een probleem was.

Uhm ik zie in die grafieken de R gewoon 20% dalen nadat de scholen dichtgegaan zijn hoor... Alleen als na het sluiten van de scholen de R niet verder was gedaald dan had je met zekerheid kunnen beweren dat dat geen effect had. Nu weten we het gewoon niet wat wel en geen effect gehad heeft.

Het enige dat ik kan zeggen over die scholen is dat met name jongere kinderen maar met bar weinig verschillende volwassenen in contact komen, en een deel van die volwassenen wordt ook nog eens gedeeld met andere kinderen (pedagogisch medewerkers/leraren etc). Dus ja geen wonder dat de transmissie van kind op volwassene niet echt terugkomt in de statistieken.
Maar reken maar dat het virus zich prima kan verspreiden als een kindje het meeneemt de klas in, want kinderen zijn net zo vatbaar als volwassenen. En reken maar dat je als leraar goede kans maakt het dan ook op te lopen, dus ik snap wel dat er bij zijn die zich zorgen maken.

Uit alles blijkt dat we (de regering, de wetenschap) gewoon niet genoeg weten en dus maar een beetje gokken en hopen dat het goed komt.
Sowieso kunnen er nu nog geen conclusies getrokken worden want we zitten er nog middenin, er zijn nu nog steeds meer zieken/dragers dan toen de maatregelen ingesteld werden...
 
Last edited:
Tja, of lekker naar de club (Rutte zijn letterlijke uitspraak) blijven luisteren die eerst anti mondkapjes was en nu opeens wel vind dat we mondkapjes moeten gaan dragen.

En in de supermarkt? Nee hoor, Rutte's mening :
"die vakkenvullers de ruimte nu hebben, dat je daar niet meer overheen kan hangen om nog even snel een aanbieding te pakken en dan in de nek van die jongen of het meisje te niezen"
Het is Rutte die heel wat roeptoetert!
 
Ja, dat roeptoetert de grote virusdeskundige Maurice, alom gelauwerd voor zijn deskundigheid ter zake.

Maurice is zeker geen vriendje van mij maar hij is ook niet achterlijk.
Zijn leven bestaat uit het verwerken van data van anderen en daar statistische verbanden tussen zoeken.

Wat hij in dit stuk aangeeft is dat je twijfels kunt hebben bij de benadering. Vooral omdat kennelijk conflicterende data wordt genegeerd en men ook niet er consequent is in de gekozen weg als het daar uit volgende antwoord kennelijk politiek even niet uit komt.

Veel alternatief geeft hij niet maar analyseert waar de kansen en risico's zitten in de gekozen weg als je kijkt naar de data.
Hij stelt wel een aantal vragen waarop kennelijk nog geen antwoord is.
 
Tja, of lekker naar de club (Rutte zijn letterlijke uitspraak) blijven luisteren die eerst anti mondkapjes was en nu opeens wel vind dat we mondkapjes moeten gaan dragen.

Ik heb dat ook gezien en ik hoorde iets anders. Maar niet minder verontrustend.

Op zich begrijp ik het probleem; als je het OV weer wil gaan gebruiken en anderhalve meter afstand tussen reizigers moet houden, dan betekent dat dat er misschien maar 20% van de originele capaciteit overblijft. Behalve dat dat tienduizend kilometer file oplevert kan het OV daar eenvoudigweg niet van bestaan.

De oplossing bestaat nu uit het verplichten van mondkapjes tijdens het reizen met het OV. Huh?? Mondkapjes?? Maar die werkten toch niet? Alleen de hele hele goede, die werken prima als je staat te opereren. Met gewassen, gehandschoende handen en gesteriliseerd gereedschap in een gesteriliseerde, geconditioneerde ruimte. En je een cursus do's and don'ts with PPE hebt gehad.

Maar gewone mondkapjes in de openbare ruimte, die doen meer kwaad dan goed, daar is de wetenschap het wel over eens. Iets dat overigens ook in de persconferentie nog werd aangestipt. Ze worden nat. Ze irriteren. Je gaat er aan zitten. Ze geven een vals gevoel van veiligheid. Je draagt ze verkeerd. Onder je neus. Op je nek. Te lang. Even 5 minuten niet. Brildragers vegen 'm elke paar minuten schoon anders zien ze niets meer door de mist. Met al deze handelingen wordt een mondkapje juist een bron van besmetting en niet alleen van het Coronavirus.

Welke mondkapjes moet ik dan op in het OV? Niet de beste, de medische, want die zijn verboden. Bedoeld voor mensen die ze echt nodig hebben. Een sjaal voor je mond en neus mag niet. Een stofmasker van de Gamma van 49 cent is echter prima. Of een zelfgemaakt mondkapje, die mogen ook. Het patroon daarvoor wordt ons binnenkort ter beschikking gesteld.

Rutte lijkt hiermee een knieval te maken voor het deel van de bevolking die je gewoon niet uit kunt leggen dat mondkapjes dragen in het openbare leven flauwekul is. Omdat zij besloten hebben dat dat heel nuttig is. Wetenschap is tenslotte ook maar een mening en hun onderbuik zegt iets heel anders. Dan kun je met bewijzen komen tot je een ons weegt maar die mensen voelen zich pas veilig als er mondkapjes gedragen worden. Mondkapjes stralen namelijk vertrouwen uit. Alleen heeft vertrouwen nog nooit een Corona besmetting voorkomen.

Die mensen hebben nu hun eerste gelijk gehaald. Het wachten is nu op mondkapjes in de supermarkt. Bij de kapper. In een lesauto. In de bouwmarkt. Op je werk. Eigenlijk overal. En na een paar maanden: geen mondkapje op? ASO!

Het meest verontrustende aan dit alles is dat er nog wel een paar zaken spelen in ons land waarbij wetenschap en onderbuik op gespannen voet staan. Als ik in mijn vrije tijd 5G masten in brand zou steken dan zou ik me met deze gang van zaken erg gesterkt voelen.

Ik vind deze knieval in ieder geval onbegrijpelijk en in en in triest.
 
Wanneer je niets mankeert is het dragen van een mondkapje idd volstrekte onzin.
Deze draag je immers niet voor jezelf maar voor een ander en niet voor jezelf.

Bij veel contactberoepen dan je afstemmen of je symthomen hebt en wanneer iemand deze niet heeft is de kans inmiddels aantoonbaar klein dat je het kunt overdragen ook al ben je besmet.

In het OV draag je ook niet voor jezelf een mondkapje maar mocht je een keer hoesten of niesen dan sproei je dat iig niet door heel de bus, tram, trein of metro. Dat is nog steeds geen 100% garantie maar verminderd volgens onderzoek de kans op besmetting wel een heel stuk.
 
Ik heb dat ook gezien en ik hoorde iets anders. Maar niet minder verontrustend.

Op zich begrijp ik het probleem; als je het OV weer wil gaan gebruiken en anderhalve meter afstand tussen reizigers moet houden, dan betekent dat dat er misschien maar 20% van de originele capaciteit overblijft. Behalve dat dat tienduizend kilometer file oplevert kan het OV daar eenvoudigweg niet van bestaan.

De oplossing bestaat nu uit het verplichten van mondkapjes tijdens het reizen met het OV. Huh?? Mondkapjes?? Maar die werkten toch niet? Alleen de hele hele goede, die werken prima als je staat te opereren. Met gewassen, gehandschoende handen en gesteriliseerd gereedschap in een gesteriliseerde, geconditioneerde ruimte. En je een cursus do's and don'ts with PPE hebt gehad.

Maar gewone mondkapjes in de openbare ruimte, die doen meer kwaad dan goed, daar is de wetenschap het wel over eens. Iets dat overigens ook in de persconferentie nog werd aangestipt. Ze worden nat. Ze irriteren. Je gaat er aan zitten. Ze geven een vals gevoel van veiligheid. Je draagt ze verkeerd. Onder je neus. Op je nek. Te lang. Even 5 minuten niet. Brildragers vegen 'm elke paar minuten schoon anders zien ze niets meer door de mist. Met al deze handelingen wordt een mondkapje juist een bron van besmetting en niet alleen van het Coronavirus.

Welke mondkapjes moet ik dan op in het OV? Niet de beste, de medische, want die zijn verboden. Bedoeld voor mensen die ze echt nodig hebben. Een sjaal voor je mond en neus mag niet. Een stofmasker van de Gamma van 49 cent is echter prima. Of een zelfgemaakt mondkapje, die mogen ook. Het patroon daarvoor wordt ons binnenkort ter beschikking gesteld.

Rutte lijkt hiermee een knieval te maken voor het deel van de bevolking die je gewoon niet uit kunt leggen dat mondkapjes dragen in het openbare leven flauwekul is. Omdat zij besloten hebben dat dat heel nuttig is. Wetenschap is tenslotte ook maar een mening en hun onderbuik zegt iets heel anders. Dan kun je met bewijzen komen tot je een ons weegt maar die mensen voelen zich pas veilig als er mondkapjes gedragen worden. Mondkapjes stralen namelijk vertrouwen uit. Alleen heeft vertrouwen nog nooit een Corona besmetting voorkomen.

Die mensen hebben nu hun eerste gelijk gehaald. Het wachten is nu op mondkapjes in de supermarkt. Bij de kapper. In een lesauto. In de bouwmarkt. Op je werk. Eigenlijk overal. En na een paar maanden: geen mondkapje op? ASO!

Het meest verontrustende aan dit alles is dat er nog wel een paar zaken spelen in ons land waarbij wetenschap en onderbuik op gespannen voet staan. Als ik in mijn vrije tijd 5G masten in brand zou steken dan zou ik me met deze gang van zaken erg gesterkt voelen.

Ik vind deze knieval in ieder geval onbegrijpelijk en in en in triest.

Met scholen was er sprake van een knieval. RIVM tegen, maar op basis van druk van buitenaf toch dicht.

Dit is echter geen knieval, maar het gevolg van het consistent houden van het beleid, ook al heb je door dat je de verkeerde weg in bent geslagen.

Het is heel simpel, als al die maatregelen die we genomen hebben nodig zijn en we naar een anderhalvemetersamenleving (...) toe moeten, dan moeten we dat tot er een vaccin is. De minister was woensdag enorm positief. Ergens tussen 6 maanden (onhaalbaar volgens deskundigen) en een paar jaar (best case scenario volgens deskundigen). Aldus deskundigen, tussen de 10-15 jaar.

Die hele anderhalvemetersamenleving is alleen een utopie voor zo’n lange periode. Dus daar waar het niet kan, doen we het dan maar niet. En dan zeggen we mondkapjes verplicht, want anders snapt het grote publiek ook dat die anderhalve meter ook maar uit de lucht gegrepen is (en dat is ook, WHO zegt 1 meter, CDC in de VS 1,80 meter en de wetenschap houdt het op 6-8 meter, maar natuurlijk, hoe meer afstand hoe beter, dus we doen maar wat. Al weten we ten aanzien van dit virus gewoon niet wat de effecten zijn).

De overheden hebben met hun draconische maatregelen zichzelf klem gezet. En daar willen ze nu uitkomen zonder gezichtsverlies.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb dat ook gezien en ik hoorde iets anders. Maar niet minder verontrustend.

Op zich begrijp ik het probleem; als je het OV weer wil gaan gebruiken en anderhalve meter afstand tussen reizigers moet houden, dan betekent dat dat er misschien maar 20% van de originele capaciteit overblijft. Behalve dat dat tienduizend kilometer file oplevert kan het OV daar eenvoudigweg niet van bestaan.

De oplossing bestaat nu uit het verplichten van mondkapjes tijdens het reizen met het OV. Huh?? Mondkapjes?? Maar die werkten toch niet? Alleen de hele hele goede, die werken prima als je staat te opereren. Met gewassen, gehandschoende handen en gesteriliseerd gereedschap in een gesteriliseerde, geconditioneerde ruimte. En je een cursus do's and don'ts with PPE hebt gehad.

Maar gewone mondkapjes in de openbare ruimte, die doen meer kwaad dan goed, daar is de wetenschap het wel over eens. Iets dat overigens ook in de persconferentie nog werd aangestipt. Ze worden nat. Ze irriteren. Je gaat er aan zitten. Ze geven een vals gevoel van veiligheid. Je draagt ze verkeerd. Onder je neus. Op je nek. Te lang. Even 5 minuten niet. Brildragers vegen 'm elke paar minuten schoon anders zien ze niets meer door de mist. Met al deze handelingen wordt een mondkapje juist een bron van besmetting en niet alleen van het Coronavirus.

Welke mondkapjes moet ik dan op in het OV? Niet de beste, de medische, want die zijn verboden. Bedoeld voor mensen die ze echt nodig hebben. Een sjaal voor je mond en neus mag niet. Een stofmasker van de Gamma van 49 cent is echter prima. Of een zelfgemaakt mondkapje, die mogen ook. Het patroon daarvoor wordt ons binnenkort ter beschikking gesteld.

Rutte lijkt hiermee een knieval te maken voor het deel van de bevolking die je gewoon niet uit kunt leggen dat mondkapjes dragen in het openbare leven flauwekul is. Omdat zij besloten hebben dat dat heel nuttig is. Wetenschap is tenslotte ook maar een mening en hun onderbuik zegt iets heel anders. Dan kun je met bewijzen komen tot je een ons weegt maar die mensen voelen zich pas veilig als er mondkapjes gedragen worden. Mondkapjes stralen namelijk vertrouwen uit. Alleen heeft vertrouwen nog nooit een Corona besmetting voorkomen.

Die mensen hebben nu hun eerste gelijk gehaald. Het wachten is nu op mondkapjes in de supermarkt. Bij de kapper. In een lesauto. In de bouwmarkt. Op je werk. Eigenlijk overal. En na een paar maanden: geen mondkapje op? ASO!

Het meest verontrustende aan dit alles is dat er nog wel een paar zaken spelen in ons land waarbij wetenschap en onderbuik op gespannen voet staan. Als ik in mijn vrije tijd 5G masten in brand zou steken dan zou ik me met deze gang van zaken erg gesterkt voelen.

Ik vind deze knieval in ieder geval onbegrijpelijk en in en in triest.

misschien helpt dit plaatje om te begrijpen waarom mondkapjes niet totaal nutteloos hoeven te zijn.
upload_2020-5-7_11-54-38.jpeg
 
Wanneer je niets mankeert is het dragen van een mondkapje idd volstrekte onzin.
Inderdaad, maar hoe weet je dat je niets mankeert?
Je krijgt pas symptomen nadat je al een paar dagen besmettelijk bent. Als je er al krijgt, sommigen merken niet eens dat ze ‘het’ doormaken.
Dus, als je de social distancing niet kan respecteren: masker op voor de zekerheid.
 
Inderdaad, maar hoe weet je dat je niets mankeert?
Je krijgt pas symptomen nadat je al een paar dagen besmettelijk bent. Als je er al krijgt, sommigen merken niet eens dat ze ‘het’ doormaken.
Dus, als je de social distancing niet kan respecteren: masker op voor de zekerheid.

Als ik de deskundige mag geloven is de kans op besmetting zeer gering zolang je geen symptomen hebt omdat het zich vooral via hoesten en niesen zich verspreidt. Het hebben onder symptomen in niet voldoende of je moet op andere wijze lichaamssappen uitwisselen.

Bij veel contact beroepen kan je vooraf afstemmen of iemand symptomen heeft.
Uiteraard is het een kwestie van vertrouwen dat iemand hier eerlijk over is.
 
En via de handen van een besmet persoon die aan zijn gezicht kwam. Hoe vaak komt je niet aan je gezicht? Ook als je je niet ziek voelt.
Trouwens, ik nies constant wegens allergie.

Daarom geven we al twee maanden geen handen meer in NL....
Als je constant niest heb je constant symptomen en val je in de groep die geen diensten kunt afnemen bij contactberoepen.
 
Last edited:
Ik weet niet hoe het zit met andere hooikoortslijders, maar ik kan heel goed onderscheid maken tussen niesen door hooikoorts/allergie of iets anders. Hint: de irritatie aan de ogen treedt alleen bij hooikoorts op: mestcellen die zich laten gelden.
 
Geen handen geven, ok maar wat met bv. bankautomaten, deuren, goederen in een winkel,... Zelfs las ik dat 1,5 meter ook maar een toegeving is. (Eerder 6-8 meter volgens wetenschappers, sorry geen bron)

En inderdaad, als je er begint op te letten hoeveel keer je je gezicht aanraakt......

Als ik naar mezelf kijk, betrap ik er mezelf ook op dat ik niet altijd attent ben inzake handen wassen etc.
Probleem is dat onze aandacht afzwakt na een tijd, ook bij mensen met de beste bedoelingen.

Uiteraard kunnen we dit niet vermijden en moeten we open gaan.

We zullen zien, we hebben het zelf in de hand...time will tell
 
Geen handen geven, ok maar wat met bv. bankautomaten, deuren, goederen in een winkel,... Zelfs las ik dat 1,5 meter ook maar een toegeving is. (Eerder 6-8 meter volgens wetenschappers, sorry geen bron)

En inderdaad, als je er begint op te letten hoeveel keer je je gezicht aanraakt......

Als ik naar mezelf kijk, betrap ik er mezelf ook op dat ik niet altijd attent ben inzake handen wassen etc.
Probleem is dat onze aandacht afzwakt na een tijd, ook bij mensen met de beste bedoelingen.

Uiteraard kunnen we dit niet vermijden en moeten we open gaan.

We zullen zien, we hebben het zelf in de hand...time will tell
Die 1,5 meter is net als het verhaal van dat plaatje van me: het verlaagt het risico op overdracht. Alle maatregelen zijn er niet om R naar 0 te krijgen maar om R onder de 1 te houden of in ieder geval niet ver boven de 1. Het gaat niet om het totaal stoppen van de verspreiding van het virus maar om het beheersbaar houden van die verspreiding.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and JanG007
Status
Not open for further replies.