Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Restaurantbezoek en concerten zitten er dus echt niet in voor de komende maanden.
Het is eigenlijk te raar voor woorden. We mogen wel hutje mutje de supermarkt in waar een hoop mensen geen rekening kan/wil houden met de 1.5 meter afstand i.v.m haast en de nodige zelfingenomenheid/gebrek aan besef, terwijl je juist in restaurants met wat aanpassingen prima kan eten zonder al te veel risico. Denk aan wat minder tafels om afstand te kunnen bewaren en niet uitserveren maar bv bij de bar ophalen of mondkapjes? In ieder geval lijkt dat me minder risicovol dan de volle winkels en winkelstraten de afgelopen dagen.
 
Het is eigenlijk te raar voor woorden. We mogen wel hutje mutje de supermarkt in waar een hoop mensen geen rekening kan/wil houden met de 1.5 meter afstand i.v.m haast en de nodige zelfingenomenheid/gebrek aan besef, terwijl je juist in restaurants met wat aanpassingen prima kan eten zonder al te veel risico. Denk aan wat minder tafels om afstand te kunnen bewaren en niet uitserveren maar bv bij de bar ophalen of mondkapjes? In ieder geval lijkt dat me minder risicovol dan de volle winkels en winkelstraten de afgelopen dagen.
Het verschil is dat je in een supermarkt nog wat afstand kan afdwingen en verplichten dat je maar met 1 persoon met 1 winkelkar tegelijk binnen mag.

In een restaurant wordt het wat moeilijker om te vermijden dat groepen mensen die niet met mekaar samenwonen toch mekaar gaan opzoeken aan een tafel.
 
Denk eerlijk gezegd dat dat wel te beheersen is enkel door de aanpassingen, zal men uit de kosten geraken?

Maar men moet het wel serieus nemen en als ik het soms zie in bep. Supermarkten dan vrees ik ervoor.

Dus toelaten maar echt zeeer hoge boetes bij overtredingen dan is iedereen tevreden.

We zijn ZELF verantwoordelijk voor het verloop van de curve en als er nog steeds tussen lopen die het minimaliseren, blijf ik binnen.
 
Dat hangt helemaal van de laptop en de extra voorzieningen af. Hier goede laptop en gewoon aan 2 beeldschermen, toetsenbord en muis gekoppeld. Geen desktop nodig.

Dat is dan in principe hetzelfde als een desktop ;)

Kan je ook een nuc nemen en dat werkt nog beter en goedkoper dan een laptop maar je installeert dan niet even aan de keukentafel.
Het doen van 3d ontwerpen lukt theoretisch ook met een laptop maar dan alleen met de extreme versjouwbare versies waar je dan ook een 32" 4K scherm op aan kunt sluiten.. Desktop is dan ook nog steeds de betere optie.
 
Het is eigenlijk te raar voor woorden. We mogen wel hutje mutje de supermarkt in waar een hoop mensen geen rekening kan/wil houden met de 1.5 meter afstand i.v.m haast en de nodige zelfingenomenheid/gebrek aan besef, terwijl je juist in restaurants met wat aanpassingen prima kan eten zonder al te veel risico. Denk aan wat minder tafels om afstand te kunnen bewaren en niet uitserveren maar bv bij de bar ophalen of mondkapjes? In ieder geval lijkt dat me minder risicovol dan de volle winkels en winkelstraten de afgelopen dagen.
Ik snap je punt maar vergeet niet dat de maatregelen zijn ingesteld om het verplaatsen van personen te minimaliseren.
Dat supermarkten open zijn komt omdat dit een primaire levensbehoefte is. De winkels die open zijn hebben vrijwel allemaal een protocol waarbij slechts een beperkt aantal personen per vierkante meter worden toegelaten.
Volgens mij is het advies nog steeds, ga alleen naar de winkel als dat echt nodig is en doe gericht je aankopen.
Aan de volle winkelstraten te zien lijkt het er op dat niet iedereen heel doelgericht naar de winkel gaat.
Als de restaurants open gaan, gaan nog meer mensen zich verplaatsen en dan ook nog over grotere afstanden en zal het nog drukker worden.
Wat mij betreft worden de maatregelen ook verder versoepeld, maar ik verwacht dat dit slechts langzaam zal worden uitgevoerd om zo steeds de effecten te kunnen bijhouden.
En als velen de maatregelen negeren en niet naleven zal het langer duren voordat de versoepeling wordt doorgevoerd.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Het verschil is dat je in een supermarkt nog wat afstand kan afdwingen en verplichten dat je maar met 1 persoon met 1 winkelkar tegelijk binnen mag.

In een restaurant wordt het wat moeilijker om te vermijden dat groepen mensen die niet met mekaar samenwonen toch mekaar gaan opzoeken aan een tafel.
Ik hoor wat je zegt, echter de 1.5 meter af kunnen dwingen gaat in de praktijk helaas niet zo makkelijk. Mensen laten simpelweg hun karretje even staan om wat spullen te pakken en lopen wat dat betreft gewoon vlak langs je heen. Als ik ze dan op dit soort momenten aanspreek wordt er of schaapachtig gekeken of je krijgt een grote mond.

De hoeveelheid mensen per m2 in de grote supermarkten wordt ook niet uitgebreid op gecontroleerd, waardoor er toch echt te veel volk op de been is overdag. Juist dat soort zaken kan je in een restaurant veel gecontroleerder aanpakken.

Het is in ieder geval een van de vele zaken waar het beleid ontzettend krom voelt en waar met verschillende maten gemeten lijkt te worden.
 
Ik snap je punt maar vergeet niet dat de maatregelen zijn ingesteld om het verplaatsen van personen te minimaliseren.
Dat supermarkten open zijn komt omdat dit een primaire levensbehoefte is. De winkels die open zijn hebben vrijwel allemaal een protocol waarbij slechts een beperkt aantal personen per vierkante meter worden toegelaten.
Volgens mij is het advies nog steeds, ga alleen naar de winkel als dat echt nodig is en doe gericht je aankopen.
Aan de volle winkelstraten te zien lijkt het er op dat niet iedereen heel doelgericht naar de winkel gaat.
Als de restaurants open gaan, gaan nog meer mensen zich verplaatsen en dan ook nog over grotere afstanden en zal het nog drukker worden.
Wat mij betreft worden de maatregelen ook verder versoepeld, maar ik verwacht dat dit slechts langzaam zal worden uitgevoerd om zo steeds de effecten te kunnen bijhouden.
En als velen de maatregelen negeren en niet naleven zal het langer duren voordat de versoepeling wordt doorgevoerd.

Ik denk dat het wel zal meevallen. Restaurants zijn voornamelijk een aangelegenheid in de avond. Dat betekent dat men overdag naar de winkel kan (alleen als echt het echt nodig is) en 's avonds op reservering naar het restaurant (alleen als je echt trek hebt).

Vergeet niet dat veel restaurants nu omgetoverd zijn naar afhaaltoko's. M.a.w mensen verplaatsen zich nog steeds naar deze gelegenheden, maar dan enkel om in de wacht te staan en vervolgens hun maaltijd mee te nemen.

Lijkt me niet nodig om te onderschrijven dat ik het eens ben met dat er te veel mensen op de been zijn
 
De anderhalve meter in de winkel is inderdaad soms problematisch, maar doorgaans ben je er niet lang en is het risico als je iemand kruist beperkt. Dat is heel anders als je een half uur of langer tegenover iemand gaat zitten in een restaurant.

Afhaal hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar daar vul je geen terrassen vol toeristen mee.
 
Ik zie eigenlijk alleen nog problemen voor de horeca en evenementen.
Voor de rest van de maatschappij zou je redelijk normaal, als is het beperkingen en gezondverstand, verder moeten kunnen werken.

Ook bijv. nagelstilisten zouden een plexiglasplaat en alleen een gat voor de hand waar ze aan werken redelijk veilig aan het werk moeten kunnen.

100% uitsluiten ga je het toch nooit.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dat is dan in principe hetzelfde als een desktop ;)

Kan je ook een nuc nemen en dat werkt nog beter en goedkoper dan een laptop maar je installeert dan niet even aan de keukentafel.
Het doen van 3d ontwerpen lukt theoretisch ook met een laptop maar dan alleen met de extreme versjouwbare versies waar je dan ook een 32" 4K scherm op aan kunt sluiten.. Desktop is dan ook nog steeds de betere optie.

Ach welnee. Gaat prima op een laptop. Been there, done that.2x24" of 2x27" werkt stukken beter dan 1x32", en je hebt laptops in allerlei smaken. Beetje Dell van mijn vorige opdrachtgever deed dat prima. Genoeg RAM er in, goede grafische kaart en weg problemen.

En een NUC mag niet, want de spullen van de opdrachtgever moeten worden gebruikt. En terecht, het is zijn verantwoordelijkheid als er spullen verdwijnen door virussen, trojans en ander ongedierte. De NUC zal slechter scoren voor wat betreft de grafische kaart overigens.
 
Ik zie eigenlijk alleen nog problemen voor de horeca en evenementen.
Voor de rest van de maatschappij zou je redelijk normaal, als is het beperkingen en gezondverstand, verder moeten kunnen werken.

Ook bijv. nagelstilisten zouden een plexiglasplaat en alleen een gat voor de hand waar ze aan werken redelijk veilig aan het werk moeten kunnen.

100% uitsluiten ga je het toch nooit.
Helemaal eens. Evenementen, kroegen, kerken, dat gaat helaas voorlopig niet lukken. Veel mensen op een kluitje (zgn spread-events) dat kan niet.

Verder kunnen, voorzien van maatregelen en gezond verstand, heel veel zaken weer opgestart worden. Veel doemdenkers hier die denken dat het virus op parkeerautomaatknopjes en winkelwagens zit te wachten om toe te slaan en je dood te vermoorden.

Eye-opener wellicht: als het je al lukt om besmet te raken dan staan hieronder je 'overlevingskansen'.


47b6f53f-6004-4046-a54c-6d62ea9ff9f3.JPG
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Helemaal eens. Evenementen, kroegen, kerken, dat gaat helaas voorlopig niet lukken. Veel mensen op een kluitje (zgn spread-events) dat kan niet.

Verder kunnen, voorzien van maatregelen en gezond verstand, heel veel zaken weer opgestart worden. Veel doemdenkers hier die denken dat het virus op parkeerautomaatknopjes en winkelwagens zit te wachten om toe te slaan en je dood te vermoorden.

Eye-opener wellicht: als het je al lukt om besmet te raken dan staan hieronder je 'overlevingskansen'.


View attachment 538723
Mij valt op dat heel vaak de nadruk gelegd wordt op de zaken die men wel kent of weet te berekenen of in te schatten, en dat hetgene dat men niet weet onderbelicht blijft.

Zo ook hier: de kans om besmet te raken is de onbekende die onderbelicht is in het verhaal, en dat is meteen ook de belangrijkste. Het is die kans die bepaalt wat we dadelijk wel en niet kunnen.
Of dat je nu 99% of 90% overlevingskans hebt doet er eigenlijk niet zoveel toe als je de kans om besmet te raken niet kent.

Op het ogenblik zijn er als ik de bovenstaande cijfers volg zo'n 100.000 a 200.000 mensen met asymptomatisch corona of met milde symptomen (zeg 1 op de 150 medelanders). Wat is de kans dat één van die mensen je besmet (hetzij via direct contact, hetzij via oppervlaktes, na elkaar gebruik van een slecht geventileerde ruimte, etc)?
En als er dan iets in het beleid verandert en het heeft negatief effect op de reproductie, hoe snel worden er dan meer ziek en schiet het naar 1 op de 100 of 1 op de 50?
In de tijd vóór de maatregelen was voor vergelijkbare groei maar een week nodig (maar toen waren er nog geen 100.000(-den) ziekdrager...)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Die kans om besmet te raken zit in 'm in de R 0 of Re of reproductiegetal. Ik vind deze gegevens niet terug voor Nederland, maar wel voor België:

EXKlPH0XkAE5XbL

Nicolas Vandewalle on Twitter

Een uitleg van die R 0:
Nicolas Vandewalle on Twitter

EXFWAVZXQAApO4b


Maar daar zie je dus ook dat een piek in de Re pas 14 dagen later in de statistieken van de ziekenhuizen terecht komt, en ook dan pas berekend kan worden.

Daarom dat het allemaal wat gokwerk blijft. Ja, zet de terrassen open, maar pas 14 dagen later weet je hoe erg de impact is, en als je dan pas de terrassen sluit, houdt je groei in gevallen pas 14 dagen later op, oftewel een volle maand na het openen van de terrassen.
 
Echter na 28-maart weigert het RIVM deze te rapporteren. Politieke keuze?

Nee. Geen politieke keuze.

Dat wordt nota bene uitgelegd in het artikel dat je aanhaalt. Die R wordt 'achterstevoren' berekend. Daardoor is het meeste recente cijfer het minst nauwkeurig. Om te voorkomen dat Joe Public nog verder aan de haal gaat met zo'n op drijfzand gebaseerd cijfer wordt dat dus niet meer gerapporteerd. Want het is een zinloos cijfer.

Maar goed, dat wordt dan weer als een politieke keuze geframed en hop: controverse.
 
Nee. Geen politieke keuze.

Dat wordt nota bene uitgelegd in het artikel dat je aanhaalt. Die R wordt 'achterstevoren' berekend. Daardoor is het meeste recente cijfer het minst nauwkeurig. Om te voorkomen dat Joe Public nog verder aan de haal gaat met zo'n op drijfzand gebaseerd cijfer wordt dat dus niet meer gerapporteerd. Want het is een zinloos cijfer.

Maar goed, dat wordt dan weer als een politieke keuze geframed en hop: controverse.

Wel apart dat dit in andere landen geen geheime informatie is.
Zoals in BE, DE DK, etc overal zie R-waardes in de media verschijnen.

Waarom vinden ze het in andere landen geen zinloze info, omdat de laatst bekende waarde eigenlijk zou betekenen dat de lockdown in NL is gebaseerd op non-informatie en hysterie net als dat de scholen zijn dicht gegaan omdat de docenten weigerde les te geven en niet omdat er een indicatie was dat het een probleem was.
 
  • Disagree
Reactions: bramsvs
Wel apart dat dit in andere landen geen geheime informatie is.

Dat is hier ook geen geheime informatie. Dat kun je namelijk gewoon zelf uitrekenen: Reproductiegetal - Wikipedia op basis van gegevens van bijvoorbeeld de stichting NICE.

Dan krijg je meteen een goed inzicht in de werkelijke waarde van dat getal. Want als input kun je allerlei verschillende gegevens gebruiken. Zoals sterfte, of ziekenhuisopnames, of besmettingen. Maar dan moet je nog kijken in welke regio. En welke leeftijdsgroepen. En hoe veel kun je testen. En zo voorts. Het is kortom een boterzacht getal en daardoor niet zo heel geschikt om te vergelijken met andere landen.

En ach ja, andere landen, andere gewoontes. Zo zat je in veel Europese landen de afgelopen 7 weken symptoomvrij en gezond gedwongen thuis, op straffe van soms draconische boetes en / of celstraffen. Wij konden intussen gewoon naar het strand. Ik beweer niet dat dat persé beter of verstandiger is, maar ik weet wel wat ik prettiger vind als burger. Overigens was dat ook het gevolg van een een politieke keuze.
 
Privacy settings

Onderzoekers van de universiteit van Glasgow hebben die aannames onderzocht en zijn tot een heel andere conclusie gekomen. Volgens deze studie wordt het leven van mannelijke coronaslachtoffers met gemiddeld dertien jaar ingekort en bij vrouwen met elf jaar. De wetenschappers keken specifiek naar de effecten van onderliggende ziektes die de patiënten hadden vóór ze besmet raakten. Die resultaten hebben uitgewezen dat zelfs oude mensen of mensen met onderliggende gezondheidsproblemen vaak nog meerdere jaren tegoed zouden hebben gehad indien ze niet waren besmet met het coronavirus.
 
Status
Not open for further replies.