Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Standaard luchtfilter Model S voldoende?

This site may earn commission on affiliate links.

Keesla

Model S75 2017
Nov 2, 2017
8
4
Rotterdam
Ik heb reeds een Model S besteld. Helemaal blij en het grote wachten kan beginnen. Ik heb bij de bestelling afgezien van het Premium upgrade pakket, aangezien ik geen van de opties belangrijk vond... behalve de BIO defence filter. Maarja. Om daar nu zoveel extra voor te betalen...

Nu vraag ik me af: heb ik er goed aan gedaan? Wat zijn jullie ervaringen met de standaard filter vanaf model 2016-2017 (facelift)? Schijnt dat de nieuwere modellen ook een (eenvoudigere) hepa/Carbon filter hebben? En last but not least: ervaring met het zelf plaatsen van een (verbeterde) filter? — zo zag ik op Reddit wat interessants: I too upgraded my Model S with a DIY HEPA filter install. Seriously took 20mins to do myself. The difference is massive! • r/teslamotors I too upgraded my Model S with a DIY HEPA filter install. Seriously took 20mins to do myself. The difference is massive! • r/teslamotors
 
Ik heb net het volgende draadje doorgelezen: How to add a HEPA filter to your non-Bioweapon facelift Model S! Er zijn dus verschillende mensen die voor $175 de OEM filter bij Tesla hebben besteld en dan al dan niet zelf hebben geïnstalleerd. Wat je niet krijgt is de optie in het HVAC menu, maar kun je nadoen door de fan speed naar 9 of hoger te zetten. De rest van de benodigde hardware is in de auto (facelift) gewoon aanwezig. Ik vind het PUP voor mij persoonlijk niet het geld waard, maar wil er best 200 euro tegenaan gooien om wel die filter te hebben. Iemand dit al los bij Tesla besteld?
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Interessant. Ik zag ook de wisserbladen op die site, set van Bosch voor € 25,69.
Heeft iemand daar ervaringen mee?
Jep!
Al 2 jaar geleden vervangen door aftermarketexemplaren. Zou het wel eens moeten bekijken of ze op die site identiek zijn aan degene die ik geplaatst heb.

Die de Tesla aan 100euro (ik zeg maar wat) vervangt zijn ook van Bosch hoor.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Prima, Frederik!
Heb er net twee ruitenwisserbladen besteld; ze bieden (voor wat het waard is) op dit moment nog zo'n 9 uur 10% extra korting.
Details:
Bij het binnenkomen op de site heb ik een S85 ingevuld; als ik het doe met mijn P85 geeft hij aan dat de ruitenwisserbladen niet voorradig zijn.
Verder heb ik niet de set van Bosch besteld, maar separaat een linker en een rechter wisserblad.
In kleine lettertjes staat bij de set vermeld dat het rechterwisserblad iets korter is dan standaard.
Als je ze separaat bestelt, heb je voor een paar euro meer de standaard lengte aan de passagierszijde.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik heb het even ogezocht, en had volgende notities gemaakt in mijn persoonlijke onderhoudsdagboek:

AM18U (passagierzijde), zeker multiclip-versie nemen!!! (bijvoorbeeld zoals in een Mercedes GLK)
AM28U (bestuurderszijde), zeker multiclip-versie nemen!!!
Maar bij die ruitenwissers is het aerodyn. profiel symmetrtisch. De Boschwissers die Tesla plaatst heeft een assymetrisch profiel en is identiek aan de originele die bij de aankoop geleverd waren. Dus toch nog op zoek blijven gaan naar dat type.


En het klopt wat je zegt ivm. de lengte, heb waarschijnlijk daarom destijds ook 2 afzonderlijke exemplaren genomen.
 
Ik heb het even ogezocht, en had volgende notities gemaakt in mijn persoonlijke onderhoudsdagboek:

AM18U (passagierzijde), zeker multiclip-versie nemen!!! (bijvoorbeeld zoals in een Mercedes GLK)
AM28U (bestuurderszijde), zeker multiclip-versie nemen!!!
Maar bij die ruitenwissers is het aerodyn. profiel symmetrtisch. De Boschwissers die Tesla plaatst heeft een assymetrisch profiel en is identiek aan de originele die bij de aankoop geleverd waren. Dus toch nog op zoek blijven gaan naar dat type.


En het klopt wat je zegt ivm. de lengte, heb waarschijnlijk daarom destijds ook 2 afzonderlijke exemplaren genomen.
Ik rij gewoon langs Tesland. Zelfde wissers als Tesla gebruikt voor ruim minder dan de helft.
Ze stonden - aanvankelijk - zelfs niet op de rekening :)
 
Last edited:
  • Love
Reactions: herb_k
Ik rij gewoon langs Tesland. Zelfde wissers als Tesla gebruikt voor ruim minder dan de helft.
Ze stonden - aanvankelijk - zelfs niet op de rekening :)
Mijn aantekeningen dateren ondertussen van 2 a 3 jaar geleden... kans is dus groot dat er nu inderdaad exacte Teslawissers aftermarket beschikbaar zijn.

Alleen spijtig dat ze bij Tesland zo'n lange tenen hebben. En een opmerking van de eenhedenpolitie niet appreciëren.
 
Mijn aantekeningen dateren ondertussen van 2 a 3 jaar geleden... kans is dus groot dat er nu inderdaad exacte Teslawissers aftermarket beschikbaar zijn.
Alleen spijtig dat ze bij Tesland zo'n lange tenen hebben. En een opmerking van de eenhedenpolitie niet appreciëren.
De wissers zijn identiek, het doosje is licht verschillend.
Wat betreft de lange tenen, die zijn er hier op het forum genoeg, niks van aantrekken. Ik heb ooit mensen die onnodig bij een SuC laden 'zielig' genoemd. Nou, dat heb ik geweten, al is mijn oordeel geen steek veranderd.

En Herbert vergeet snel. Hij had mij de ruitenwissers geleverd en gemonteerd en vervolgens ontbraken ze op de rekening die hij dezelfde dag opstuurde.
Ik kan je garanderen dat ie dat van de eenhedenpolitie al lang is vergeten. Tenslotte is de eenhedenpolitie een uiterst irritante vorm van politiemannetje spelen. Kijk, ik ben daar voor opgeleid, de meesten niet :D
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
De wissers zijn identiek, het doosje is licht verschillend.
Wat betreft de lange tenen, die zijn er hier op het forum genoeg, niks van aantrekken. En Herbert vergeet snel. Hij had mij de ruitenwissers geleverd en gemonteerd en vervolgens ontbraken ze op de rekening die hij dezelfde dag opstuurde.
Ik kan je garanderen dat ie dat van de eenhedenpolitie al lang is vergeten.
Ben ook klant bij Herbert en zou dit voorjaar met onze B-klasse ook gegaan zijn voor een webcam.

Normaal vergeet ik ook heel snel (vraag maar aan mijn vrouw ;)). Maar een disagree van een bekende krijgen, zonder uitleg vergeet je niet snel.
 
Ben ook klant bij Herbert en zou dit voorjaar met onze B-klasse ook gegaan zijn voor een webcam.

Normaal vergeet ik ook heel snel (vraag maar aan mijn vrouw ;)). Maar een disagree van een bekende krijgen, zonder uitleg vergeet je niet snel.
Ja, dat gevoel heb ik bij een disagree ook. Feitelijk betekent het dat iemand het met jouw mening niet eens is, niet meer en niet minder.
Maar ook ik zie liever een paar woorden tekst als reactie dan een disagree.