Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Onderweg van de Brunssummerheide naar Fort St. Pieter in Maastricht via mijn telefoon hotspot de 32.2.2 update binnengehaald en tijdens de rondleiding in het fort geïnstalleerd. Over efficiency gesproken.

Geheel off-topic, wat jammer dat voor (mijn) Rotterdam is gekozen voor het Eurovisie Songfestival want wat is Maastricht een fantastisch uithangbord voor Nederland. Zo’n leuke plek!
 
Rij nu rond met 2019.32.2.1

Dit weekend een langere trip dan normaal richting de Ardennen achter de rug met op de terugweg MEGA veel file in België. Vorige echt lange rit was vakantie Zuid-Frankrijk.

Invoegend verkeer:

Het viel me op dat AP nu *veel* smoother de positie aanpast voor invoegend verkeer. Voorheen remde AP veel ingrijpender om te synchroniseren met invoegend verkeer.

Ook viel me op dat bij verplaatsende auto's naar m'n rijbaan beter gaat. Korte afstanden van mensen die verplaatsen zorgt voor een veel geleiderijkere snelheidsreductie dan voorheen. Al is het nog steeds wel erg voorzichtig.

Autopilot Emergency Braking / Collision Avoidance werkt niet:

Ik had een gevaarlijk moment waar een Volvo mijn rijbaan op reed maar de auto reageerde totaal niet en ik moest zelf ingrijpen. Dit is het zoveelste incident waar Autopilot niks doet. het verbaasd me want zogezegd zou Autopilot zelf collision avoidance en emergency braking logica hebben om bij dergelijke situaties in te grijpen. Leuk al die internet filmpjes maar nooit uit eerste hand dit meegemaakt.

Lane change assist:

Verder nog steeds micro brakes bij lane changes bij verkeer op de rijstrook waar je naar toe verplaats maar echt al achter ligt *en* langzamer rijd. Rijbaan verplaatsing gaat gewoon te langzaam maar moet ook sneller ingezet worden. Merkte het goed nu met de drukte. De auto moet ook echt eens bij inhalen er in accelereren zeg maar i.p.v. te wachten met accelereren tot deze op de andere rijbaan zit.

Volgafstand en verplaatsende auto's:

Ik heb de volgafstand meestal op 5 tot 7 staan. Gedrag van TACC/Autopilot nu is dat de Tesla pas gaat accelereren als de auto's die voor zich verplaatst naar rechts zich in z'n geheel op de andere rijbaan bevind. Dat begrijp ik misschien moet met volgafstand 1 maar met 5 tot 7 echt heel irritant. Vooral voor mijn achterliggers die denken dat je een linksplakkerT bent. Als ik een achterligger heb accelereer ik zelf meestal al deels het gat dicht maar Autopilot zou dat zou onderhand wel eens zelf moeten doen!

Rechts inhalen bij files:

Tijdens files komt NOA niet met suggesties om naar de rechter baan te verplaatsen omdat daar het verkeer wel doorstroomd. Kennelijk weet NOA niet dat bij langzaam rijden het toegestaan is rechts in te halen.

Autopilot geluidjes:

Ik had nu vrienden bij me en die werden he-le-maal gek van al dat gepiep van (de)activatie van AP. Ik hoor het amper en het gezin hier is gestopt met klagen maar voor m'n vrienden was het nieuw.

Spotify:

Opnieuw verbinden met het mobiele netwerk bij de grens duurde op de heenweg als terugweg veel en veel te lang. Al die tijd geen Spotify omdat deze nog steeds geen Offline support heeft. Verder waren we wat muziek aan het luisteren waaronder wat live albums en dan viel het wederom weer eens op de Spotify geen seamless playback ondersteund.

Sentry Mode / Tesla Cam:

Het is echt een gemis om niet naar de Tesla Cam events te kunnen kijken in de auto. Het eerder genoemde moment wilde ik laten zien aan vrienden maar dat ging niet omdat je niet kunt afspelen.
Bij mij is het ook altijd een VOLVO!
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Enige observaties tot nu toe van 2019.32.2.2 (tov 32.1)
  • Als je van rijstrook wisselt en een achterligger doet hetzelfde (maar dan als mens natuurlijk 10x zo snel), dan wordt de rijstrookwissel niet meer afgebroken. Misschien is dit al in 2019.32.1 of zelfs 2019.28.3.1 gekomen. Ik weet het niet omdat ik de situatie altijd probeerde te vermijden.
  • Bij de rijstrookwissel 2x gehad dat hij halverwege begon de weifelen en ik dacht dat hij zou afbreken, maar daarna toch doorzette.
  • Als je op AP of TACC stilstaat achter een andere auto en je wilt een klein stukje oprijden om het gat wat kleiner te maken: dat gaat minder schokkerig dan eerst.
  • De spiegels worden 's ochtends iets later ontdimd. Ik denk 5 of 10 minuten. Wat prettig is, het mag van mij nog wel wat later. Helemaal zeker ben ik er niet van. Misschien berust het op wishful thinking.
 
Als je van rijstrook wisselt en een achterligger doet hetzelfde (maar dan als mens natuurlijk 10x zo snel), dan wordt de rijstrookwissel niet meer afgebroken. Misschien is dit al in 2019.32.1 of zelfs 2019.28.3.1 gekomen. Ik weet het niet omdat ik de situatie altijd probeerde te vermijden.
Daar zou ik ook erg blij mee zijn ja, een van de redenen dat ik zo tevreden ben met NOA is dat ik het niet probeer te gebruiken in echt spitsverkeer :p Mag lijen dat de regelgeving nu ook een paar schoppen gaat krijgen dat de no-stalk-confirm modus er een keer gaat komen, kom nu altijd klem te zitten achter vrachtwagens als ik een tukje doe.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Met 32.2.2 kan ik de maat en kleur van mijn velgen veranderen naar de werkelijkheid.
Maat veranderen ging bij de S automatisch na wisselen, maar de X bleef denken dat het 20" was.
En nu ook zwarte velgen op het dashboard en zelfs in de app! Prachtig! :D
Ik weet het, totaal onbelangrijk maar toch fijn.

Dan heb je ook daadwerkelijk andere velgen he? Ik heb de 18" aero configuratie waar ik de doppen vanaf heb getrokken omdat ik ze oerlelijk vind. Ik zou het liefst willen dat ik dat ook in de app/configuratie kan wijzigen, maar dat kan helaas niet zo te zien....
 
Vandaag gemerkt met de 2019.32.2.1 dat het nemen van scherpe bochten nu toch beter gaat. Vroeger sneed mijn Model X HW2.0 zo een bochten af, dan sinds .16 en de EU/UN regels ging ie vlot door zo een bocht door om dan in die bocht te gaan remmen en een waarschuwing te geven dat ik moest klaar zijn om over te nemen. Nu met .32.2.1 gaat ie netjes door de bocht zonder te snijden, zonder bijna uit de bocht te vliegen, en zonder te vertragen.
 
Ik spreek natuurlijk over een bocht die ik elke dag 2 keren doe.

Op hetzelfde traject is er ook een stuk zonder belijning waar ik moeilijk autopilot kan activeren. Nu lukt het regelmatig in beide richtingen dat ik AP aan kan zetten, en dat AP soepel en op zijn rijvak de weg kan vervolgen. Dit is een stuk binnen de bebouwde kom met zone 30 en dat is lekker comfortabel. Ik blijf nog altijd wel bij de les maar het is erg aangenaam om 'm hier gewoon zelf te laten rijden.

Dat maakt dat ik enkel nog bij rijstrookwissels, een rood licht, links of rechts afslaan en bij de rotondes zelf moet sturen.
 
Ik kwam vandaag weer eens bij een SuC. Klopt het dat recent de laadsnelheid omhoog gegaan is? Ik haalde stabiel 139-140 kW! MX100D met software 32.2.2

Aangename verrassing!

BD8B86F0-30A5-4C93-A15F-C8C0D591F51B.jpeg
 
Ik kwam vandaag weer eens bij een SuC. Klopt het dat recent de laadsnelheid omhoog gegaan is? Ik haalde stabiel 139-140 kW! MX100D met software 32.2.2

Aangename verrassing!

View attachment 457428

Ik heb niet heel veel SuC ervaring maar vanochtend in Emmeloord begonnen op 50, maar na twee minuten op 147. Met een maximum van 150, dus tevreden. Helaas neemt snelheid ook weer af ...