Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal bemoei ik me niet met dit soort discussies maar vond dat ik het nu toch even moest doen.

Er doen nogal wat verhalen de ronde mbt het wel of niet terug zenden van data vanuit de auto naar Tesla. Het is dus een fabel dat alles wordt terug gezonden. Als je logisch na denkt zou dat ook helemaal niet handig zijn. Maak het even klein, waarom zou Tesla miljoenen(miljarden) keren de zelfde data willen hebben? Maar stuurt de auto dan helemaal niets terug? Jawel, maar wanneer dan wel? en wanneer niet? Dat zijn goede vragen en daar heeft nog niemand 100% het juiste antwoord op. De vermoedens zijn dat dit wel gedaan wordt als de auto veranderingen constateert(bv in de weg,of borden etc etc).

Er zijn genoeg mensen die de data die de auto wordt uitgezonden proberen te analyseren. En ze zijn er nog steeds niet uit. Sinds kort worden er grote bestanden(beeld) terug naar Tesla gezonden(vanuit HW2 auto's). Je kan redelijk eenvoudig zelf ook een beetje meekijken, Het makkelijkste om dit zelf te doen is je WIFI router in de gaten te houden(en dan vooral je client "de Tesla" natuurlijk). Je mist dan alle 3-4G data die de auto mogelijk uit zou zenden, maar Amerikanen die dit hebben bijgehouden zeggen dat dit minimaal is. De bestanden zelf zijn niet te lezen, maar je kan dan zien of jou Tesla wel of niet veel aan Tesla terug stuurt.
Ik zal een foto uploaden zodat er wat van deze info te zien is om er een beeld bij te krijgen;


De Tesla's hebben ook nog steeds geen AI software onboard. De auto wordt dus niet zelf beter, helaas hebben we hier de updates voor nodig. Het is wel zo dat een auto die 0kilometer heeft gereden de camera's nog niet goed gekalibreerd heeft staan. Hier hebben ze software voor geschreven zodat deze zichzelf kan instellen(zie Tweet van Musk).

Toch denk ik dat dit iets te kort door de bocht is. Vanaf het begin wordt nagenoeg alles gelogd. Elke route die je rijdt is bekend, elke handeling en ook wat er wel of niet aan staat wordt bewaard. Vanuit het begin herinner ik me een discussie over een achterklep die vanzelf was opengegaan (werd gesteld) waarbij men terug in de logs kon zien dat de klep door de Keyfob was geactiveerd met exacte tijd erbij. Dat bleek ook te kloppen want op dat moment was de eigenaar binnen bereik van de Keyfob (en dat bereik is best groot).
Bij een ongeval weet men alle details, waarbij de meest prangende vraag is of AP wel of niet aan stond.
Ook herinner ik me onderstaand plaatje waarmee werd getoond dat auto's met ingeschakelde AP netter binnen de lijnen bleven dan auto's waar AP niet aan stond.

Schermafbeelding 2017-06-25 om 19.49.47.png


Ook wordt in de uitleg van AP en de kaart die gebouwd wordt aangegeven dat informatie over de tientallen miljoenen kilometers die dagelijks gereden worden worden verzameld. Dat zijn dan geen 4K beelden maar de informatie is duidelijk.
Zo zal er ook bekend zijn wanneer en waar er in "ingreep" in AP plaatsvond wat tot een aangepaste kaart kan leiden.

Zo houdt de auto steeds meer rekening met bochten op verkeerspleinen door daar vaart te minderen wat voorheen absoluut niet het geval was.

Nu met de videofragmenten zal het allemaal nog wel sneller gaan hoewel dat vooral gezien moet worden als stapjes in de richting van autonomie.

Ik ben niet deskundig op technisch gebied maar meer een observator die uit interesse de werking van AP volgt.
 
Toch denk ik dat dit iets te kort door de bocht is. Vanaf het begin wordt nagenoeg alles gelogd. Elke route die je rijdt is bekend, elke handeling en ook wat er wel of niet aan staat wordt bewaard. Vanuit het begin herinner ik me een discussie over een achterklep die vanzelf was opengegaan (werd gesteld) waarbij men terug in de logs kon zien dat de klep door de Keyfob was geactiveerd met exacte tijd erbij. Dat bleek ook te kloppen want op dat moment was de eigenaar binnen bereik van de Keyfob (en dat bereik is best groot).
Bij een ongeval weet men alle details, waarbij de meest prangende vraag is of AP wel of niet aan stond.


ik heb hier trouwens wel een probleem mee, de logs van Tesla zijn alleen door Tesla te lezen, zij kunnen zeggen wat ze willen over al dan niet AP aanstaan bijvoorbeeld, die logs zouden door de eigenaars op een of andere manier moeten kunnen worden gelezen.
 
Beste @Hans Noordsij precies daarom reageerde ik ook even.

Ik lees dat je schrijft dit vind ik te kort door de bocht, en begint dan tegen argumenten op te noemen mbt logging.

Jij schrijft eerder dat alle gereden km's worden doorgezonden naar het "moederschip"....en beargumenteert dat nu met argumenten dat er gelogd wordt in de auto. Dat zijn verschillende zaken, en die kun je niet zomaar aan elkaar koppelen.
Als de auto, tijdens gebruik, slimmer zou worden zouden de mensen met alle problemen rondom AP (bv de problemen op de snelwegen allemaal op het zelfde punt) hier in een mum van tijd vanaf zijn geweest. Het tegendeel is helaas nog steeds waar...updates lossen die problemen wel op.

En ja alles wordt gelogd in de auto, alles wordt tot in detail bijgehouden.....dat klopt allemaal. En ja, er wordt ook veel informatie richting Tesla gezonden...dat schrijf ik ook. Maar zeker niet alles, dat hebben genoeg mensen continu onder de loep. Mogelijk dat dit in de toekomst nog veranderd, maar nu zeker nog niet.

Ik lees heel veel actieve en mooie dingen van je op het forum, maar wilde hier op reageren. Het zou een verkeerd beeld kunnen geven bij sommige lezers, en dat vind ik zonde.
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Beste @Hans Noordsij precies daarom reageerde ik ook even.

Ik lees dat je schrijft dit vind ik te kort door de bocht, en begint dan tegen argumenten op te noemen mbt logging.

Jij schrijft eerder dat alle gereden km's worden doorgezonden naar het "moederschip"....en beargumenteert dat nu met argumenten dat er gelogd wordt in de auto. Dat zijn verschillende zaken, en die kun je niet zomaar aan elkaar koppelen.
Als de auto, tijdens gebruik, slimmer zou worden zouden de mensen met alle problemen rondom AP (bv de problemen op de snelwegen allemaal op het zelfde punt) hier in een mum van tijd vanaf zijn geweest. Het tegendeel is helaas nog steeds waar...updates lossen die problemen wel op.

En ja alles wordt gelogd in de auto, alles wordt tot in detail bijgehouden.....dat klopt allemaal. En ja, er wordt ook veel informatie richting Tesla gezonden...dat schrijf ik ook. Maar zeker niet alles, dat hebben genoeg mensen continu onder de loep. Mogelijk dat dit in de toekomst nog veranderd, maar nu zeker nog niet.

Ik lees heel veel actieve en mooie dingen van je op het forum, maar wilde hier op reageren. Het zou een verkeerd beeld kunnen geven bij sommige lezers, en dat vind ik zonde.

Ik baseer mij op wat ik tegen kom en hierbij een voorbeeld, al uit 2015. Nadien ben ik dit ook vaker tegengekomen bij uitleg over de Tesla neural map en bij vragen aan Tesla medewerkers, hier en in US. Daar kreeg ik soortgelijke antwoorden en toelichting. Ik houd het daar voorlopig op en iedereen kan natuurlijk zijn eigen mening vormen.

How Tesla's autopilot learns
 
Last edited:
Ik baseer mij op wat ik tegen kom en hierbij een voorbeeld, al uit 2015. Nadien ben ik dit ook vaker tegengekomen bij uitleg over de Tesla neural map en bij vragen aan Tesla medewerkers, hier en in US. Daar kreeg ik soortgelijke antwoorden en toelichting. Ik houd het daar voorlopig op en iedereen kan natuurlijk zijn eigen mening vormen.

How Tesla's autopilot learns

Dan ben ik blij dat ze hier niet gezegd hebben dat Tesla's kunnen vliegen en onderwater kunnen varen :)
Verder helemaal eens, iedereen moet zijn eigen mening kunnen vormen. Maar dan is het wel fijn als mensen ook kunnen lezen dat dit dan jou mening is.
 
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen waarheid" hoor ik tegenwoordig vaak :)
Meer feiten en waarheid betreffende de blackbox die de Tesla AP nu is zouden welkom zijn want we weten er nog steeds (te) weinig van af.


Toekomstprojectje van Elon :)

Helaas wel ja...mede daarom doen ook zoveel broodje aap verhalen de ronde. Nu is het net een ingewikkelde goocheltruc, super vet alleen publiek weet niet hoe het werkt :) .
 
Helaas wel ja...mede daarom doen ook zoveel broodje aap verhalen de ronde. Nu is het net een ingewikkelde goocheltruc, super vet alleen publiek weet niet hoe het werkt :) .

Mijn broodje aap is niet meer dan het "geloven" van de uitleg die van de kant van Tesla is gegeven en van de kant van als behoorlijk betrouwbaar bekend staande media en het niet tegenkomen van officieel andersluidende feiten. Iedereen kan dan roepen dat dat niet klopt maar zolang ik daar geen echte argumenten tegenkom blijf ik maar bij de officiële en dan nog kun je zeggen dat het er eigenlijk niet toe doet want het werkt en steeds beter, waar dat dan ook door komt. Oh ja, zojuist weer een Falcon first stage geland, ook een beetje Tesla natuurlijk.

Voor wie er iets meer van wil weten:

Tesla Autopilot: Inside NVIDIA's new self-driving supercomputer [Video]
 
Last edited:
Mijn broodje aap is niet meer dan het "geloven" van de uitleg die van de kant van Tesla is gegeven en van de kant van als behoorlijk betrouwbaar bekend staande media en het niet tegenkomen van officieel andersluidende feiten. Iedereen kan dan roepen dat dat niet klopt maar zolang ik daar geen echte argumenten tegenkom blijf ik maar bij de officiële en dan nog kun je zeggen dat het er eigenlijk niet toe doet want het werkt en steeds beter, waar dat dan ook door komt. Oh ja, zojuist weer een Falcon first stage geland, ook een beetje Tesla natuurlijk.

Een glossy magazine in the USA vind ik niet echt een officieel betrouwbaar medium. Ben het niet eens met wat je schreef, en dan komen daarna argumenten over logging van de Tesla.

En wil ook gerust praten over de Falcon, maar volgens mij is dat niet de bedoeling in deze thread.
 
Mijn broodje aap is niet meer dan het "geloven" van de uitleg die van de kant van Tesla is gegeven en van de kant van als behoorlijk betrouwbaar bekend staande media en het niet tegenkomen van officieel andersluidende feiten. Iedereen kan dan roepen dat dat niet klopt maar zolang ik daar geen echte argumenten tegenkom blijf ik maar bij de officiële en dan nog kun je zeggen dat het er eigenlijk niet toe doet want het werkt en steeds beter, waar dat dan ook door komt. Oh ja, zojuist weer een Falcon first stage geland, ook een beetje Tesla natuurlijk.

Voor wie er iets meer van wil weten:

Tesla Autopilot: Inside NVIDIA's new self-driving supercomputer [Video]

En dit is dus precies wat ik heel de tijd aan wil geven. Als je dit filmpje bekijkt dan lijkt het net alsof deze NVIDIA PX2(met 2 GPU's) in de Tesla zit. Dit is NIET officieel en misleidend....en klopt dus niet!

Ik weet dat je bewijs wil....zie hieronder.
Inside the NVIDIA PX2 board on my HW2 AP2.0 Model S (with Pics!)
 
  • Informative
Reactions: ebullio
En dit is dus precies wat ik heel de tijd aan wil geven. Als je dit filmpje bekijkt dan lijkt het net alsof deze NVIDIA PX2(met 2 GPU's) in de Tesla zit. Dit is NIET officieel en misleidend....en klopt dus niet!

Ik weet dat je bewijs wil....zie hieronder.
Inside the NVIDIA PX2 board on my HW2 AP2.0 Model S (with Pics!)

Dat is inmiddels bekend. Maar zolang we nog ver weg zijn van echt autonoom rijden is deze oplossing, waarmee we al wel een eind kunnen komen, voorlopig voldoende. Data kan worden verzameld en AP2 kan rijden.
Er blijven steeds bewegingen zoals hier blijkt Look inside Tesla’s onboard Nvidia supercomputer for self-driving
Misschien is het niet eens zo dom om wat de hardware betreft een slag om de arm te houden. Het zou ook kunnen zijn dat Enhanced Autopilot goed uit de voeten kan met de huidige hardware. Dan heeft men de handen vrij om straks, als echt autonoom rijden in beeld komt en men die optie kan kiezen, niet alleen een software maar ook een hardware upgrade te doen en welke dan de beste is zal dan duidelijk worden.
Maar ik ben het absoluut met je eens dat het misleidend is om nu PX2 te noemen terwijl die er niet in zit, ook al heeft het geen invloed op de huidige mogelijkheden en ook als er straks een bezoekje aan een SuC (of Ranger aan huis) voldoende is om unit te vervangen.

Ik blijf benieuwd naar waar we over twee jaar staan.
 
Dan ben ik blij dat ze hier niet gezegd hebben dat Tesla's kunnen vliegen en onderwater kunnen varen :)
Verder helemaal eens, iedereen moet zijn eigen mening kunnen vormen. Maar dan is het wel fijn als mensen ook kunnen lezen dat dit dan jou mening is.
Waaaaaat? Kunnen onze Tesla's niet vliegen???? Hoe moeten we dan straks naar Mars zodra ze de visa plicht hebben afgeschaft? Toch niet in die krakkemikkerige drone op testeron Falcon 9 zonder Facon Wing Doors maar met met zijn titanium vleugeltjes? Want ik had van Elon begrepen dat de visa plicht voor Mars in 2020 afgeschaft zou worden? Of heb ik dat verkeerd begrepen? ;-)
 
Ik ben gisteravond ongemerkt in een discussie terecht gekomen die ik niet had voorzien. Als behoorlijk ervaren AP1 rijder en nu in het blije bezit van een HW2 auto ben ik uiteraard erg nieuwsgierig naar de verschillen in de praktijk. Daarbij heb ik mij laten leiden door geruststellende mededelingen van Tesla dat de auto wel een week of twee nodig heeft om helemaal in de AP te zitten.
Nu heb ik de versie 17.24.28 al bij de levering gekregen en dus geen ervaring kunnen opdoen met voorgaande versies op HW2.

Ten opzichte van de eerste kilometers op AP doet hij het nu na zo'n 1.100 km beter met het volgen van de lijnen. Dat kan dus ook gewoon een interne afregeling zijn, of kalibreren of hoe je het ook wilt noemen.

Waar ik niet uit ben is de vraag in hoeverre er nu daadwerkelijk aan de neural map wordt gebouwd. Ik weet het niet en zou het fijn vinden als hier wat meer over bekend wordt de komende tijd.

Nu is er begin dit jaar een HW2 auto opengeschroefd en daarbij bleek dat de hardware niet de eerder genoemde NVIDIA PX2 is maar een lichtere versie. In hoeverre dat bij andere auto's, of mijn auto, zo is kan ik niets over zeggen. Er zit weer een half jaartje tussen.
Ook daar zou het goed zijn als we wat meer weten.

Op zich zou ik er dan geen moeite mee hebben want de lichte versie kan Enhanced Auto Pilot aan. Naar wat ik las zit het ergens tussen AP en zelfrijden in maar is het duidelijk veel te licht voor echte autonomie. Dat men, nu echte autonomie nog niet in zicht is, de handen vrij wil hebben om als het zover is de juiste hardware (al dan niet zelf ontwikkeld, daar wordt ook iets over gezegd) er in schuift binnen de prijs van de optie, zou ik kunnen begrijpen, maar ik weet dat ook niet.
Ik ben ook in de fout gegaan door de logging te verwarren met uploaden, waarvoor sorry.

Vandaag weer een rit gemaakt van een kleine 230 km. AP2 is bruikbaar, iets minder vloeiend dan AP1 (op hetzelfde traject overigens) en er missen nog wat zaken zoals tonen verkeer in andere rijstroken en wat dat is, auto, bus of motorfiets, lezen van de snelheidsborden (op de A27 ben ik Utrecht gepasseerd met 130 km als toegelaten snelheid op het scherm, uiteraard niet gedaan) en een onrustig rijbeeld met een paar kaartfouten waar hij denkt je maar 70 mag.
Het inhalen ben ik wel aan gewend. Hij doet het beduidend vlotter, soms zelfs iets te vlot, maar nog niet op vierbaans autowegen wat dan weer jammer is.

Ik zal mij niet teveel met technische achtergronden bezighouden, hoe zeer ik dat ook mooi vind, want daar weet ik te weinig van en een uitglijder is zo gemaakt.
Nu maar uitkijken naar de volgende update en hopelijk ook een update in de informatie over wat het wel en wat het (nog) niet doet buiten ons gezichtsveld.
 
Sommige informatie vertelt niet het hele verhaal. Zoals bijvoorbeeld de grafiek over de positie op de weg van het gewaardeerde forumlid Hans Noordsij. Ik vind namelijk dat de AP2 niet de meest optimale positie kiest. Hij rijdt veel te dicht langs het andere verkeer (vrachtwagens bijvoorbeeld) op de weg. Dus "lane center" is lang niet altijd de beste en veiligste positie in een rijbaan. Dus wat in de grafiek wordt voorgeschoteld als veiliger rijden is in mijn bescheiden mening juist niet het geval. Met de huidige stand van zaken wat betreft AP2 vind ik dat ik zelf (helaas nog) beter positie kan kiezen binnen een rijbaan.
Weet iemand trouwens of AP2 uitwijkt als er echt een auto van de andere rijbaan te dichtbij komt?
 
Sommige informatie vertelt niet het hele verhaal. Zoals bijvoorbeeld de grafiek over de positie op de weg van het gewaardeerde forumlid Hans Noordsij. Ik vind namelijk dat de AP2 niet de meest optimale positie kiest. Hij rijdt veel te dicht langs het andere verkeer (vrachtwagens bijvoorbeeld) op de weg. Dus "lane center" is lang niet altijd de beste en veiligste positie in een rijbaan. Dus wat in de grafiek wordt voorgeschoteld als veiliger rijden is in mijn bescheiden mening juist niet het geval. Met de huidige stand van zaken wat betreft AP2 vind ik dat ik zelf (helaas nog) beter positie kan kiezen binnen een rijbaan.
Weet iemand trouwens of AP2 uitwijkt als er echt een auto van de andere rijbaan te dichtbij komt?

Ok, dat grafiekje was nog gebaseerd op AP1. Ook toen werd opgemerkt dat het soms beter is om zelf positie te kiezen, bijvoorbeeld in file waar veel motorrijders tussendoor rijden. Terecht ook. Maar dan praat je over een klein deeltje van de kilometers. Over het algemeen is het prima en begon mij uiteindelijk het zwalken van andere auto's op te vallen.
En de rijstroken hier zijn vaak smaller dan in de US, dat kan ook meespelen.

Ik bracht het grafiekje alleen naar voren omdat het aannemelijk maakt dat er data wordt verzameld vanuit de vloot.

Wat AP1 betreft was ik er aan gewend dat hij voor het gevoel, want in werkelijkheid is er ruimte zat, wat dicht langs vrachtauto's reed. Als die ruimte er is dan is het meer iets van een gevoel bij ons. Overigens merkte ik de laatste periode dat hij wel iets flexibeler werd en ruimte maakte maar eigenlijk was je dan de vrachtauto weer voorbij. Let op, disclaimer, is mijn perceptie.

Wat HW2 betreft denk ik dat we min of meer vanaf scratch zijn begonnen. Ik weet het niet, er is nog niemand mij "te na" gekomen. Misschien anderen?
 
Last edited:
17.24.28 op AP1 gekregen, en net wat kilometers gemaakt op snelweg en daarbuiten:

- Verkeersborden lezen en max snelheid eraan aanpassen: AP vergist zich nog steeds redelijk vaak maar over 't algemeen vind ik het eigenlijk wel aangenaam niet meer te moeten tussenkomen - kan me voorstellen dat dit tussen Luxemburg en Dijon, met de 147 of zo wijzigingen van max snelheid tussen 90/110/130 km/u die daar gelden, eigenlijk wel leuker rijden is.

- ik denk dat de herkenning van max snelheid iets beter is - ik heb de indruk dat AP eindelijk ook naar GPS kijkt om snelheidsbeperkingen in te schatten (net als iedere andere GPS-autoradio gebouwd na 1996 of zo...). Ik zeg dit omdat meteen na de afslag naar een oprit van een snelweg AP zei dat max snelheid 125 was, ook al was de vorige limiet 70 en waren we het bord "snelweg" nog niet gepasseerd.

- Vlotter afremmen en van rijvak veranderen, lijkt me.

- En vooral: AP is wat van zijn hubris kwijt, denk ik. Laat met veel toeters en bellen weten dat ie zichzelf uitschakelt bij sommige twijfelgevallen (wellicht nog niet alle gevallen - volgens mij kan ie de wagen nog steeds laten "vliegen" als je AP recht op een rotonde laat sturen - al helpt het dan wel dat de wagen vertraagd zal zijn tot de max snelheid van die rotonde...). Ikzelf heb AP alvast liever afgesteld op teveel bescheidenheid dan op teveel hoogmoed.

- 'Intelligent' het midden, of net niét het midden, van de rijbaan houden: bof, doet ie nog steeds niet beter dan vroeger. Grafiek van post 641 is naar mijn mening totaal belachelijk: ten eerste kan ik zo'n grafiek ook tekenen zonder bewijsvoering, en ten tweede wijken wij "humane bestuurders" op slimme wijze uit naar links of rechts van het midden van de rijbaan in functie van externe omstandigheden (tegenliggers, fietsers etc.), en net daarom is de grijze curve breder. AP doet naar mijn ervaring vaak net het omgekeerde van wat wij zouden doen - als je tegenligger het midden van zijn rijvak niet houdt en jij per se wel, ben je niet goed bezig. Echt idiote grafiek dus vanwege Tesla, if I may :rolleyes:.
 
Last edited: