Hans Noordsij
Well-Known Member
Normaal bemoei ik me niet met dit soort discussies maar vond dat ik het nu toch even moest doen.
Er doen nogal wat verhalen de ronde mbt het wel of niet terug zenden van data vanuit de auto naar Tesla. Het is dus een fabel dat alles wordt terug gezonden. Als je logisch na denkt zou dat ook helemaal niet handig zijn. Maak het even klein, waarom zou Tesla miljoenen(miljarden) keren de zelfde data willen hebben? Maar stuurt de auto dan helemaal niets terug? Jawel, maar wanneer dan wel? en wanneer niet? Dat zijn goede vragen en daar heeft nog niemand 100% het juiste antwoord op. De vermoedens zijn dat dit wel gedaan wordt als de auto veranderingen constateert(bv in de weg,of borden etc etc).
Er zijn genoeg mensen die de data die de auto wordt uitgezonden proberen te analyseren. En ze zijn er nog steeds niet uit. Sinds kort worden er grote bestanden(beeld) terug naar Tesla gezonden(vanuit HW2 auto's). Je kan redelijk eenvoudig zelf ook een beetje meekijken, Het makkelijkste om dit zelf te doen is je WIFI router in de gaten te houden(en dan vooral je client "de Tesla" natuurlijk). Je mist dan alle 3-4G data die de auto mogelijk uit zou zenden, maar Amerikanen die dit hebben bijgehouden zeggen dat dit minimaal is. De bestanden zelf zijn niet te lezen, maar je kan dan zien of jou Tesla wel of niet veel aan Tesla terug stuurt.
Ik zal een foto uploaden zodat er wat van deze info te zien is om er een beeld bij te krijgen;
De Tesla's hebben ook nog steeds geen AI software onboard. De auto wordt dus niet zelf beter, helaas hebben we hier de updates voor nodig. Het is wel zo dat een auto die 0kilometer heeft gereden de camera's nog niet goed gekalibreerd heeft staan. Hier hebben ze software voor geschreven zodat deze zichzelf kan instellen(zie Tweet van Musk).
Toch denk ik dat dit iets te kort door de bocht is. Vanaf het begin wordt nagenoeg alles gelogd. Elke route die je rijdt is bekend, elke handeling en ook wat er wel of niet aan staat wordt bewaard. Vanuit het begin herinner ik me een discussie over een achterklep die vanzelf was opengegaan (werd gesteld) waarbij men terug in de logs kon zien dat de klep door de Keyfob was geactiveerd met exacte tijd erbij. Dat bleek ook te kloppen want op dat moment was de eigenaar binnen bereik van de Keyfob (en dat bereik is best groot).
Bij een ongeval weet men alle details, waarbij de meest prangende vraag is of AP wel of niet aan stond.
Ook herinner ik me onderstaand plaatje waarmee werd getoond dat auto's met ingeschakelde AP netter binnen de lijnen bleven dan auto's waar AP niet aan stond.
Ook wordt in de uitleg van AP en de kaart die gebouwd wordt aangegeven dat informatie over de tientallen miljoenen kilometers die dagelijks gereden worden worden verzameld. Dat zijn dan geen 4K beelden maar de informatie is duidelijk.
Zo zal er ook bekend zijn wanneer en waar er in "ingreep" in AP plaatsvond wat tot een aangepaste kaart kan leiden.
Zo houdt de auto steeds meer rekening met bochten op verkeerspleinen door daar vaart te minderen wat voorheen absoluut niet het geval was.
Nu met de videofragmenten zal het allemaal nog wel sneller gaan hoewel dat vooral gezien moet worden als stapjes in de richting van autonomie.
Ik ben niet deskundig op technisch gebied maar meer een observator die uit interesse de werking van AP volgt.