Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Hier ook sinds gisteren C528869 en ik ben aangenaam verrast dat er zo een groot verschil is met de vorige 17.26.76. Lane change is weer vloeiend te noemen en ik heb geen vreemde dingen gemerkt tijdens een 180km durende rit. Ik ben blij dat ze toch relatief snel met nieuwe updates komen. Plotse rem acties heb ik tot nu toe nog geen enkele keer voor gehad.
 
Typisch iets waar AP2 (c528869) nog moeite mee heeft. A9 ri. A'dam, net voor afslagA5 om 6:30. Zwarte streep midden op de weg, laagstaande zon en regenachtig. De auto kan z'n weg niet vinden en zwabbert. Je ziet ook dat alleen de rechterlijn blauw kleurt.
View attachment 237437
Ik rij daar met AP1 ook regelmatig. AP1 heeft hier geen enkele moeite mee en negeert de glimmende zwarte streep volkomen.
Nu met 17.26.92 heel erg tevreden. Geeft echt het gevoel alsof de S zegt 'laat mij maar sturen jochie, ik kan het beter dan jij'. De soms foute snelheidsrestricties neem ik op de koop toe.
Ook de vrij heftige slinger over een voor mij bekende bobbel in de N246 is vrijwel verdwenen. Mijn vrouw schrok daar altijd van en vroeg steeds wat er aan de hand was.
Voor mij op dit moment een reden om nog geen AP2 auto aan te schaffen.
 
Als ik al jullie "Russische roulette" acties van de auto lees dan ben ik blij dat mijn Classic die niet heeft. Wel heb ik respect dat jullie gratis testrijders voor Tesla zijn en soms met de schrik van je leven een correctie moeten uitvoeren.

Inderdaad mis je deze acties hoewel het voor ons geen Russisch roulette is maar meer extra dimensie aan het rijden. Maar je mist ook de inmiddels tienduizenden kilometers die ik gereden heb op AP en waar AP het geheel tot een heel relaxt gebeuren maakte en en passant de veiligheid flink verhoogde.
 
Dat is inderdaad levensgevaarlijk, het is eigenlijk wachten tot het een keer misgaat. Maand geleden had ik dit ook op de N-wegen door Noord-Beveland, je mag daar 100 en wilde de AP op 105 aanzetten, ging ook vol in de ankers naar 70km/u... Sinds de laatste firmware update is dit nog niet gebeurd, al heb ik AP ook niet meer op dat bewuste stuk gebruikt.

Laatst ook nog een onverwachte remactie gehad... maar dat was m'n vriendin (die niet zo vaak in de S rijdt) en die de koppeling wilde gebruiken bij het afremmen voor een stoplicht... :eek: Gelukkig niemand dicht achter ons.
 
Vandaag weer zo'n remactie gehad, en niet even kort de rem aantikken maar echt VOL in de ankers op de A16 onder Rotterdam. Gelukkig geen achterliggers, snelheid ging terug tot 70 kmh van 120. Dat moet niet te vaak gebeuren...
Gemeld bij Tesla? Ik stuur nu elke keer een mailtje als het gebeurt. Gebruik autosteer en tacc nu niet meer met veel verkeer.
 
Dat is inderdaad levensgevaarlijk, het is eigenlijk wachten tot het een keer misgaat. Maand geleden had ik dit ook op de N-wegen door Noord-Beveland, je mag daar 100 en wilde de AP op 105 aanzetten, ging ook vol in de ankers naar 70km/u... Sinds de laatste firmware update is dit nog niet gebeurd, al heb ik AP ook niet meer op dat bewuste stuk gebruikt.

Laatst ook nog een onverwachte remactie gehad... maar dat was m'n vriendin (die niet zo vaak in de S rijdt) en die de koppeling wilde gebruiken bij het afremmen voor een stoplicht... :eek: Gelukkig niemand dicht achter ons.
dan zal men zeggen AP is in Beta ....
 
Ik heb sinds de laatste update (c528869) geen verkeersinformatie meer. Ik heb dat nog niet gelezen. Ben ik de enige?

Dus nu ook die update. Direct een kleine 50 km mee gereden, alleen autoweg en binnenwegen. Prima in orde, inderdaad de smooth and silky versie. Ben heel tevreden. Veel minder nerveus, keurig gele strepen volgen bij werkzaamheden en netjes snelheid aanpassen. Op weg waar 90 mag had ik 75 ingesteld. Bij binnenrijden dorp keurig terug naar 54 en bij verlaten weer naar 75. Hoewel er niets op display wordt getoond zag hij wel keurig fietser en begon te remmen. Zou hem dus niet hebben aangereden. Stoppen achter auto's en weer wegrijden, zelfs over een bochtige en hobbelige spoorwegovergang, ging prima. Uiteraard had ik mijn handen aan het stuur. Wat mij betreft is hij nu op niveau AP1, hoewel ik pas definitief iets kan zeggen na een snelwegrit.
Dit waren Hongaarse wegen. Toch mooi dat hij ook inhield voor bochten. Als dat door auto's aan de kaart is toegevoegd zou je haast zeggen dat wij dat gedaan moeten hebben bij vorige bezoeken maar het zal wel anders werken :)
Thx anyway.

Ps. Verkeersdrukte werd wel getoond (gekleurde lijntjes oranje en rood op de weg)
 
Last edited:
Juist die snelweg-bochten gaan nog niet zo goed als AP1. Slingert te veel, vliegt soms de bocht uit als je niet ingrijpt, remt te onevenwichtig etc. Wat ik erg mooi geworden vindt is het filerijden ... heel vloeiend remmen en weer optrekken. Om sommige punten gaat de auto in de remmen - bv als de navigatie denkt dat je niet langer op een snelweg rijdt (A4 naar A9 vanuit A'dam bijvoorbeeld). Echt in de ankers gaan, noodstop maken zoals anderen dat beschrijven heb ik niet meegemaakt.
 
Juist die snelweg-bochten gaan nog niet zo goed als AP1. Slingert te veel, vliegt soms de bocht uit als je niet ingrijpt, remt te onevenwichtig etc. Wat ik erg mooi geworden vindt is het filerijden ... heel vloeiend remmen en weer optrekken. Om sommige punten gaat de auto in de remmen - bv als de navigatie denkt dat je niet langer op een snelweg rijdt (A4 naar A9 vanuit A'dam bijvoorbeeld). Echt in de ankers gaan, noodstop maken zoals anderen dat beschrijven heb ik niet meegemaakt.

Dank voor je aanvulling. We gaan het meemaken. Vandaag over een week beginnen we aan de trip van hier (50 km oostelijk van Budapest) naar Barcelona voor een boottochtje. 1.900 km maar we hebben er vier dagen voor.
 
Ik zou toch maar flink voorzichtig zijn. Dit was een noodstop, geen terug-naar-70 vertraging, dat doet ie een stuk rustiger. Ik heb de wattpedaal zowatt door de bodem getrapt.... En zo geen achterligger gehinderd.

Had zelf het idee dat de radar denkt dat er een stilstaand obstakel op zijn pad is of zo, misschien door signalen uit de buurt. Ik had niks in de display en ook geen auto's in de buurt.

Ik trek morgen de video van de dashcam en stuur die naar Tesla. Het "report bug" roepen naar de voicecommand verstond de auto ook al niet meer, maar dat kan ook door mijn geschrokken stem gekomen zijn...
 
IMG_6898.jpg
Ok - dat klinkt meer vergelijkbaar met AP1 in het begin. Met name bij matrixborden wilde de auto inderdaad flink in de ankers gaan. Met AP2 (c528869) heb ik dat nog niet meegemaakt - maar tot nu toe grotendeels alleen in het Tesla-intensieve westen van Nl gereden. Wat ik eerder heb begrepen is dat het systeem op basis van ervaring van alle Tesla's een lijst opbouwt van veilige "onderdoorgangen" die door het systeem in eerste instantie als een obstakel werden gedetecteerd. Maar ben het eens met je - het blijft oppassen. Zeker bij drukte en onbekende trajecten.

Overigens vaag ik mij af of het echt nodig is om filmpjes op te sturen. Als je toestemming hebt gegeven wordt de data automatisch al gedeeld met het moederschip in Fremont. Zeker waar de auto ingrijpt zoals jij beschrijft zal de data (inclusief clips) al wel die kant op gaan.
 
Last edited:
Daarom had ik voor de zekerheid een lokatie en tijdstip gemaild naar tesla, nam aan dat ze het dan inderdaad in de logs terug kunnen vinden. Het gaat mij om verbetering van het systeem, ben me er van bewust dat het nog beta is. Voorlopig gebruik het niet als mijn vrouw thee zit te drinken naast me.