Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.38.*

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag na 11 maand in het bezit van mijn MY RWD een eerste echt “lange” roadtrip gemaakt…. Wow… geen idee wat er vandaag is gebeurd, maar over een rit van 400km deed ik meer dan 5u, terwijl begroot was (via ABRP ) dat ik daar 3u30 over zou doen met een 15 à 20 min supercharging. (Ik had dus 4u/4u15 ingecalculeerd)

Het ging al fout vlak na vertrek; de vooropgestelde supercharger bleek al snel buiten bereik, dus navigeerde ik naar eentje dichterbij. Daar aangekomen moest ik in plaats van de beoogde 20’ dik 45’ opladen (naar opnieuw 100%) om op mijn bestemming te komen met nog 20% over. Onderweg slonk de range als sneeuw voor de zon. Tot op een punt dat ik met 1% zou aankomen op mijn bestemming. Toen er nog 5% stond besloot ik naar een supercharger dichtbij mijn bestemming te navigeren. Maar al snel kreeg ik meldingen dat ik best onder de 110 km/u bleef, wou ik mijn bestemming halen. Ik verlaagde mijn snelheid naar 90 km/u. Dit mocht niet baten: ik zou met 0% de supercharger halen. Niet dus…

Gestopt aan een Shell recharge, daar ongeveer 15’ aan gehangen om uiteindelijk mijn bestemming te halen met 50% overschot.

De weersomstandigheden waren hels, dus alle begrip dat de voorspelling er naast zat, maar het verschil tussen de schatting en realiteit is me toch iets te groot….
 
Dat hij hem naar 100% wil laden bij de 1e stop is gewoon een bug, doe hij bij ons ook sinds een half jaar. Voorheen rekende hij het wel goed uit.
Dat doet-ie vooral als je veel stadsritjes hebt gemaakt en daarna lange afstand wil gaan rijden, dan neemt-ie het hogere stadsverbruik als basis en wordt je dus meteen naar de dichtstbijzijnde SC gestuurd bij vertrek. Had gehoopt dat Tesla al wat verder was op dit vlak. Ik ga altijd eerst een half uurtje op weg en laat ‘m zelf tot nieuwe inzichten komen (of ik forceer een herberekening)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: neoflux and mnno
Ja, aparte ervaring, maar ik negeer sowieso laden tot voorbij 80%.

Als je range zo snel slinkt, moet je er wel rekening mee houden dat de berekende range op basis van de snelheidslimieten is. Als je in Duitsland 200 gaat knallen, gaat het verbruik ook navenant zijn.
 
Hoeft niet, maar het punt was dat iemand zijn Tesla dat beweerde om te doen.
Sorry ik was de quote vergeten. Was een antwoord op deze.
Daar aangekomen moest ik in plaats van de beoogde 20’ dik 45’ opladen (naar opnieuw 100%) om op mijn bestemming te komen met nog 20% over.
Ik kan mij niet voorstellen dat de navigatie je naar 100% laat laden.
Volgens mij zal hij eerder een extra stop voorstellen. Een extra stop zal je sneller laten aankomen omdat 70-100 maar heel traag gaat. Beter 2 keer tot 60% dan 1 keer tot 100. En voelt nog aangenamer aan ook.
 
Sorry ik was de quote vergeten. Was een antwoord op deze.

Ik kan mij niet voorstellen dat de navigatie je naar 100% laat laden.
Volgens mij zal hij eerder een extra stop voorstellen. Een extra stop zal je sneller laten aankomen omdat 70-100 maar heel traag gaat. Beter 2 keer tot 60% dan 1 keer tot 100. En voelt nog aangenamer aan ook.
Ik weet niet hoe het nu is, maar in het verleden wilde mij navi vaak genoeg tot 100%. Dat is een van de reden dat ik over ben gegaan naar a better route planner. De Tesla navi wilde altijd heel (80%+) vol laden en dan leegrijden. A better route plannen deed (doet ) dat veel beter.

Sowieso is mijn ervaring dat de Tesla navi het heeeeel moeilijk vind om SuC's toe te voegen of weg te halen n.a.v. je werkelijke gebruik tijdens de rit.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Zonder woorden

Schermafbeelding 2023-11-19 om 20.50.42.png

Schermafbeelding 2023-11-19 om 20.51.26.png
 
  • Like
Reactions: Phil V