Ja. Ik denk dat 'doelen' en 'ambities' te vaak als 'belofte' worden geïnterpreteerd en dat dat vervolgens tot te hooggespannen verwachtingen en de onvermijdelijke teleurstellingen leidt. Ik heb nooit het gevoel gekregen dat Elon Musk danwel Tesla (wat is het verschil?) heeft gezegd dat er op een bepaalde datum gegarandeerd FSD zou zijn. Ik heb altijd de houding 'eerst zien dan geloven' aangenomen.
Maar dat is mijn interpretatie, daar kun je van mening over verschillen. Ik volg Elon Musk al heel lang op Twitter en neem zijn tweets altijd met een korreltje zout. Ik weet dat hij heel ambitieus en optimistisch is en dingen roept die hij weliswaar meestal waar kan maken, maar veel later dan gehoopt. De beruchte 'Elon Time'. Daar zit misschien ook het verschil tussen ons: dat ik milder oordeel over het niet halen van een bepaalde deadline dan jij.
De drie punten die op de bestelpagina staan mbt FSD zijn:
- herkennen van en reageren op stoplichten en -borden,
- rijden in stadsverkeer
- smart summon.
De 3e is opgeleverd, de 1e half (herkennen is 90% van het werk, het reageren op verkeerslichten is simpel: green = go, red = ho). En het 2e punt daar is het wachten op. Maar ook hier staat bij "verwacht", wat al een mate van onzekerheid suggereert en ik interpreteer dat dus niet als een harde belofte. Dus als alles ergens halverwege volgend jaar klaar is, hoor je mij niet klagen.
-= epiloog =-
Vergeet niet dat UN/ECE 79 hier veel FSD-functionaliteit blokkeert. Ik verwacht dat we van deze 3 FSD-goodies de komende twee jaar niet veel gaan zien. Als ik zie hoe lang ze zitten te broeden op alleen maar het aanpassen van een paar parameters mbt de rijstrookwissel. Man man, daar moeten die ambtenaren al jaaaren over vergaderen. Seconde hier erbij, metertje daar eraf. Voorstel schrijven, naar alle landelijke vertegenwoordigers sturen, iedereen krijgt maanden de tijd voor commentaar, dan commentaar op het commentaar, vergaderen, weer commentaar op commentaar op commentaar, voorstel afgeschoten, ad infinitum...