Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag 32.11.1 (M3 AWD basic AP) getest; helaas meer tegens dan voors ook... AP prima tot 60 kmh, daarboven bij mij onbruikbaar!

Begon goed, AP aan op nagenoeg lege 50/60 weg (Hessenweg), twee richtingen zonder middenlijn. Hield strak aan langs de rechterlijn, dusdanig dat ik nerveus werd van de reflectorpaaltjes/straatlantaarns rechts. Tegenliggers mooi weergegeven en strak passeren met <1m tussenruimte zonder inhouden met 52kmh. Prima.

Paar uur later snelweg op met iets meer dan 100kmh, A12/E35 ri Veenendaal. Direcht na inschakelen aggresief naar links binnen strook (2e van links) en vervolgens door naar rechts, over de onderbroken lijn. Binnen 3sec na inschakelen ingegerepen. Bij wat minder verkeer verderop nog enkele keren zelfde verhaal, stukje met twee wielen over de doorgetrokken streep. Meermaals geprobeerd bug report in te dienen via spraak (kan dit ook met de knoppen op stuur?), maar M3 vind mijn Engels blijkbaar subpar:D

Na lunch en reboot via knoppen zelfde verhaal. Op drukke 80 weg met dubbele middenlijn (Soestdijkerweg), start-stop filerijden met 0-30-50 ging soepel, maar zodra de snelheid boven de 60 begon het pingpongen binnen de strook langzaam op te bouwen, hoe harder hoe aggressiever de correcties.

Vreemde is dat het minder soepele AP gedrag (en het overige verkeer) nu wel perfect weergegeven wordt in de nieuwe visuals, maar dat AP (bij mij) met deze update iets te gevoelig geworden is/overcorrigeert. Nog vreemder dat dit bij mensen met 11.1 anders ervaren wordt of het AP-gedrag daadwerkelijk verschilto_O

Hopelijk snel weer een fix; als ik kon downgraden naar 32.2.1 had ik dit gelijk gedaan. Vindt persoonlijk betatesten erg leuk, maar mis die optie wel om snel terug te schakelen naar een stable release:( En bevindingen rapporteren had ook wel iets makkelijker gekunt (of ik zat te kort op google)...

Edit: nieuwe media en games buiten beschouwing gelaten, nog nooit naar gekeken en nog niet direct behoefte aan ook
 

Attachments

  • Screenshot_20191003_204843.jpg
    Screenshot_20191003_204843.jpg
    260.3 KB · Views: 58
  • Screenshot_20191003_204723.jpg
    Screenshot_20191003_204723.jpg
    338.1 KB · Views: 29
  • Screenshot_20191003_205047.jpg
    Screenshot_20191003_205047.jpg
    213.9 KB · Views: 34
Hij geeft de melding op de cockpit maar blijft op het 17ich noa blauw aangeven. Ik weet dan niet of hij aan of uit staat. Dan liever zeker weten
Dat is heel eenvoudig...

2 blauwe lijnen die de rand van je rijvak volgen = EAP.
1 dikke blauwe lijn die het midden van het rijvak volgt = NoA

Je krijgt ook een nadrukkelijke gong van 3 tonen bij het automatisch activeren of deactiveren van NoA.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik denk dat hij van de kaart haalt hoeveel stroken er zijn en dat gebruikt voor projecteren. Soms zie ik op scherm links van mij drie banen. Zo veel kan hij dus tonen. Soms toont hij er maar twee terwijl er drie zijn. Ga je dan baan naar links dan ziet hij opeens dat er nog een baan is.
Rijstrookweergave in het dashboard haalt ie van de camera's. Maar soms herkent ie een pechstrook ook als rijstrook. Niet vaak, maar soms.

Klopt, ik kan alles natuurlijk over-rulen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Net wel. Telkens je overruled, leert ie dat ie mis was. Als jij braaf aan 80 achter een vrachtwagen gaat rijden omdat de auto dat voorstelt en jij dat accepteert, denkt Tesla "oh da's fijn we zijn goed bezig, iedereen wil blijkbaar op het rechtervak aan 80 achter vrachtwagens rijden".
 
Meermaals geprobeerd bug report in te dienen via spraak (kan dit ook met de knoppen op stuur?), maar M3 vind mijn Engels blijkbaar subpar:D
Heel vreemde acties in je Model 3. Herken ik niet in onze X op dezelfde versie, en de Model 3 heb ik nog niet gereden met die versie.

Je kan 3 seconden je vinger op het auto icoon houden op je scherm, en dan wordt een rapport verstuurd.
 
Dat is heel eenvoudig...

2 blauwe lijnen die de rand van je rijvak volgen = EAP.
1 dikke blauwe lijn die het midden van het rijvak volgt = NoA

Je krijgt ook een nadrukkelijke gong van 3 tonen bij het automatisch activeren of deactiveren van NoA.

@Hbrink, het idee is dat je in je 17" scherm aan geeft of je NoA of niet wil. Als dat blauw staat op je 17" scherm, zal de auto eens ie op een traject komt waar NoA kan werken, zichzelf activeren. Dan hoor je die gong van 3 tonen en zie je de 2 blauwe lijnen op de rand van je rijstrook samenvoegen als 1 dikke lijn in het midden.

Ik rij altijd met NoA aan, dus die knop staat bij mij op het scherm altijd in het blauw. Als ik op een gewone weg rij, dan rijdt ie op EAP en zie ik de 2 blauwe lijnen die de rand van mijn rijstrook aanduiden. Rij ik op de snelweg, dan gaat ie automatisch NoA activeren en de 2 blauwe lijnen samenvoegen tot 1 dikke lijn.

Als NoA een afrit neemt, zal je zien dat ie na het nemen van de afrit terug die gong van 3 tonen laat horen en de dikke blauwe lijn in je dashboard terug splitst in 2 dunne blauwe lijnen die de rand van je rijstrook aanduiden. En de melding natuurlijk dat NoA stopt en je moet overnemen op het einde van de rijbaan.
 
Maar goed dat we hier nog geen Smart Summon hebben. Op het Engelstalige gedeelte al "Not so Smart Summon" en "Needs to be Smarter Summon" genoemd :). Vermakelijke verhalen en videos. Inrijden op garage muren, lekker net de stoeprand op rijden, tegen auto's aanrijden, wegen blokkeren. Dat zijn dan enkel de videos die online worden gezet. Als ik zoiets doms zou doen zou ik dat niet online zetten :-D

Anyway, nieuwe aanwas voor de schadeherstellers. Flink wat schades die niet uitgekeerd gaan worden door verzekeraars omdat dit soort fratsen natuurlijk niet gedekt zijn.
 
IK heb het idee dat dat vooral de eigenaren in de Tesla S zijn die meer achteruitgang dan vooruitgang ervaren. Blijkbaar zitten er tovh wel verschillen in de hardware.
Daar ben ik er in ieder geval niet één van. Ik begrijp ook niks van de negatieve comments die stellen dat v10 slechter is dan de vorige versie. Na elke update zijn er wel en paar posters die dat stellig beweren.

Mijn conclusie is dat overdrijving, te hoge verwachtingen, oneigenlijk gebruik en onkunde (bv niet weten of nu NoA of EAP actief is) een rol spelen.

Een ander voorbeeld is dat sommigen beweren dat een phantom brake op een lege snelweg gelijk is aan 'vol in de ankers gaan'. Ik ken het verschijnsel wel in mijn MS, maar vind het totaal niet vergelijkbaar met een echte noodstop. Maar als je mijn vriendin die er naast zit en zich rot schrikt zou vragen zou zij wellicht ook de term 'vol op de rem' gebruiken.

M.a.w. Het is ook een stukje perceptie.

Vooralsnog vond ik persoonlijk bijna elke update een verbetering, uitgezonderd de begin dit jaar wettelijk verplichte limieten voor lane changes en maximale stuur uitslag.
 
  • Like
Reactions: gatso24 and MaH
Heeft iemand al naar de beelden van de SentryMode gekeken? Het valt mij op dat hij bij een 'event' even knippert met de koplampen en achteruitrijlicht/kentekenplaatverlichting. Hij zet de 'potentiele boosdoener' dus even in het licht 's avonds.
Best gek, want als je auto op een drukke plaats staat wordt het een Tesla Disco.
Het is ook slim, want je hebt altijd even goed beeld en het schrikt af.
 
Heeft iemand al naar de beelden van de SentryMode gekeken? Het valt mij op dat hij bij een 'event' even knippert met de koplampen en achteruitrijlicht/kentekenplaatverlichting. Hij zet de 'potentiele boosdoener' dus even in het licht 's avonds.
Best gek, want als je auto op een drukke plaats staat wordt het een Tesla Disco.
Het is ook slim, want je hebt altijd even goed beeld en het schrikt af.
Kun je aan- en uitzetten bij de instellingen. Als je de app Stats gebruikt kun je ook nog instellen dat die alleen actief is bij onbekenden en dus niet als jezelf op de auto afloopt.
 
Dat is heel eenvoudig...

2 blauwe lijnen die de rand van je rijvak volgen = EAP.
1 dikke blauwe lijn die het midden van het rijvak volgt = NoA

Je krijgt ook een nadrukkelijke gong van 3 tonen bij het automatisch activeren of deactiveren van NoA.

Ik rij altijd op EAP en/of NOA, dat is dus bekend. Maar als er een melding in cockpit komt, neem ik zeker voor onzeker. En ik wil niet als ik op EAP rij dat Tesla opeens denkt dat het een fijn plan is om opeens weer terug naar NoA te gaan.
 
Mjn conclusie is dat overdrijving, te hoge verwachtingen, oneigenlijk gebruik en onkunde (bv niet weten of nu NoA of EAP actief is) een rol spelen.

Fijn zo'n opmerking. Ik deel mijn ervaringen, rij 35k kilometer per jaar voornamelijk op EAP en NoA en dan krijg je dit terug. Beetje vieze smaak in mijn mond.
 
@wooter De verwarring lag bij mij. Ik heb NoA niet default aan en schakel dus met de knop tussen NoA en EAP. Ik weet dat NoA getraind moet worden, maar op een gegeven moment irriteer ik me aan de voorgestelde lane changes die niet kunnen en zet NoA uit en val terug op EAP.

Ik ben dus gewend: blauw = NoA en wit = EAP. Vandaar dat ik even in dubio stond.
 
Ik heb de update zelf ook gehad, maar ik heb de update-instelling niet op "advanced" staan. ..
Helaas is de update onderbroken en start niet meer op of gaat verder wat nu iemand een oplossing?Resetten soft en hard bieden geen oplossing. Staat naast het huis en heeft prima bereik in de auto qua WiFi maar downloadsymboool blijft oranje en in het scherm staat de download halfverwege. Is nu al een dag zo.