Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat beweert ik niet. Ik had het over 200 km bij 70% laden en de laatst haalbare lader die op 150 km ligt en de eerstvolgende op 205 km net niet haalbaar. Dan moet je al op 150 km laden, zelfs met een bereik van 200km (op 70%, want onderweg wordt maar tot 70% geladen werd beweerd).

in dat geval laad je tot 72% en dan haal je die 205 km wel gewoon .
Nog een voordeel van de LFP batterij is dat hij het nog redelijk volhoudt boven de 70%... hij duikt pas bij 77% onder de 50 kw. Je zit zelfs vrij snel nog aan 90%, wat natuurlijk ook mede komt doordat de batterij simpelweg kleiner is.

Maw etappes van 200-230 km zijn gewoon prima doenbaar, 't is pas als je echt naar 300km gaat dat de laadstops buitenproportioneel lang worden, dan moet je 45 minuten aan de lader ipv +/- 20 minuten.
 
Dat beweert ik niet. Ik had het over 200 km bij 70% laden en de laatst haalbare lader die op 150 km ligt en de eerstvolgende op 205 km net niet haalbaar. Dan moet je al op 150 km laden, zelfs met een bereik van 200km (op 70%, want onderweg wordt maar tot 70% geladen werd beweerd).
Blijft dat 285 km op 100% voor een RWD wel uiterst conservatief is, tenzij misschien bij extreme kou en/of in combinatie met een zware voet. Lijkt me dus niet representatief.
 
in dat geval laad je tot 72% en dan haal je die 205 km wel gewoon .
Nog een voordeel van de LFP batterij is dat hij het nog redelijk volhoudt boven de 70%... hij duikt pas bij 77% onder de 50 kw. Je zit zelfs vrij snel nog aan 90%, wat natuurlijk ook mede komt doordat de batterij simpelweg kleiner is.
Zonder voorverwarming haalde ik recent nog boven de 60kW bij 85%.

Maw etappes van 200-230 km zijn gewoon prima doenbaar, 't is pas als je echt naar 300km gaat dat de laadstops buitenproportioneel lang worden, dan moet je 45 minuten aan de lader ipv +/- 20 minuten.
Vandaar dat je ook beter kortere etappes doet, verlies je geen tijd mee. En bovenal, veel veiliger om regelmatiger rust te nemen.
 
De discussie over range tbv 1, 2 of 3 vakanties per jaar komen we niet uit met elkaar :rolleyes:

Niet zo spannend, de range is m.i. vooral bepalend voor:
  • Degene die regelmatig/maandelijks/wekelijks een DAGELIJKSE afstand afleggen die net te lang is voor SR maar haalbaar met LR
  • Degene die niet huis of op het werk kunnen laden (afhankelijk zijn van openbare laadpaal of snellader)
Gelukkig is de keuze er voor iedereen (die het kan betalen), dat was vroeger wel anders 😅
 
  • Like
Reactions: Dan84 and JuanF1