Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ?

This site may earn commission on affiliate links.
In samenwerking met een in auto-interieurs gespecialiseerd bedrijf werk ik aan een verbeterde uitvoering van de voorstoelen. Inmiddels is het eerste prototype in mijn auto gemonteerd. Bij dit prototype is de zitting op diverse punten aangepast. De rug komt later nog aan de beurt. Doel is om uiteindelijk tot een compleet en betaalbaar ombouw product te komen waarmee de stoelen op Europees comfort niveau worden gebracht.

Ik zoek nu een aantal mensen in (de regio) Amsterdam die ontevreden zijn met de huidige stoel en die het prototype in mijn auto willen beoordelen. Stuur me s.v.p. een PM met telefoonnummer en/of email, dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

Hallo Hans, ik zit met 198cm ook niet echt zoals ik het voorheen gewend was, doe graag mee met dit project!
 
Aanstaande zaterdag 17 mei tijdens de E-Rally zal ik het uiteindelijke resultaat presenteren.
De mensen die er al mee hebben kunnen rijden waren unaniem positief.


new seat Tesla model S  1.png
new seat Tesla model S  2.png
 
Hans, is nu zowel zitting als als rugleuning aangepast? Enfin, ik kom zaterdag graag nog eens proefzitten in de definitieve versie!


We hebben heel erg lang gesleuteld met de afstemming tussen de zitting en de rug.
Probleem was steeds dat de druk op de onderrug bij gebruik van de lumbaalsteun te hoog was en tot discomfort leidde.
Uiteindelijk heb ik de wig aan de basis van de zitting voorgesteld.
Na wat ge-experimenteer met de afmetingen en de hoek van deze wig vonden we een modus waarbij de druk op de onderrug afnam.
Daardoor kan de rugleuning origineel blijven.

Een dergelijke wig wordt wel vaker toegepast in auto's waarin je vrij laag zit, bijvoorbeeld in de Aston Martin DBS:

Schermafbeelding 2014-05-15 om 9.54.06 PM.png
 
We hebben heel erg lang gesleuteld met de afstemming tussen de zitting en de rug.
Probleem was steeds dat de druk op de onderrug bij gebruik van de lumbaalsteun te hoog was en tot discomfort leidde.
Uiteindelijk heb ik de wig aan de basis van de zitting voorgesteld.
Na wat ge-experimenteer met de afmetingen en de hoek van deze wig vonden we een modus waarbij de druk op de onderrug afnam.
Daardoor kan de rugleuning origineel blijven.

Een dergelijke wig wordt wel vaker toegepast in auto's waarin je vrij laag zit, bijvoorbeeld in de Aston Martin DBS:

View attachment 49339

Prima idee die wig, had mijn Audi S6 met Recaro interieur ook.

Nu de nare gestikte middennaad in de rugleuning nog. Mijn ruggengraat blijft ruzie zoeken met de gestikte naad in het midden van de stoel. Steeds moet ik verzitten om weer een comfortabeler gevoel te krijgen. Wie bij Tesla die grove naad in het midden van de stoel heeft bedacht moeten ze nog eens naar een cursus ergonomie sturen.
Dit zal voor mij in elk geval de eerste wijziging van de stoel worden.
 
Prima idee die wig, had mijn Audi S6 met Recaro interieur ook.

Nu de nare gestikte middennaad in de rugleuning nog. Mijn ruggengraat blijft ruzie zoeken met de gestikte naad in het midden van de stoel. Steeds moet ik verzitten om weer een comfortabeler gevoel te krijgen. Wie bij Tesla die grove naad in het midden van de stoel heeft bedacht moeten ze nog eens naar een cursus ergonomie sturen.
Dit zal voor mij in elk geval de eerste wijziging van de stoel worden.


Dit probleem kende ik nog niet.
Aan de achterkant van dit stiksel zit een stuk groen klittenband (vrij hard) om de bekleding op zijn plaats te houden.
Mogelijk zit dit niet helemaal lekker.
Dat witte gedeelte is de stoelverwarming. Die grijze stukjes aan de bovenkant zijn extra schuimvullingen die we er bij het prototype op hebben gezet.

Schermafbeelding 2014-05-15 om 10.31.08 PM.png
 
Ja in de zitting. Maar deze gaat alleen af als het dak open staat. :biggrin::biggrin::biggrin:
LOL :biggrin:.

Maar de afstand tussen de "hoofdsteun" en mijn hoofd is wel zo groot dat een airbag bij een aanrijding van achteren daar geen overbodige luxe zou zijn (alleen zou een beter ontwerp stoel waarschijnlijk veel goedkoper zijn. @Hans(Amsterdam), iets voor jou om in te duiken?)
 
Gisteren heeft Ellermeyer ook mijn bestuurdersstoel (de inmiddels ietwat gehavende teststoel) omgebouwd tot het definitieve model.
Het is een heerlijke stoel geworden, ik ben er erg blij mee.

Ellermeyer heeft aan de stoel zitten rekenen en de prijs voor de ombouw vastgesteld op € 750,00 exclusief BTW per stoel.
(inclusief uitbouwen / inbouwen / model van het schuim van de zitting aanpassen / geheel nieuwe leren hoes met sierstiksels).
De rug van de stoel blijft ongewijzigd.
Je bent vrij om alleen de bestuurdersstoel te laten doen of beide voorstoelen, zoals ik heb laten doen.

Aanstaande woensdag gaat Ellermeyer voor een andere klant (2 meter lang) een dergelijk ombouw doen met een iets verlengde zitting (ca. 3 cm).
Je kunt dat dan als optie bijbestellen (zal wat duurder worden omdat ze een stukje aan de voorkant van het frame moeten lassen).

Voor info over Ellermeyer:
Ellermeyer - bedrijfswageninrichting - autoaanpassingen - auto electronica - autobekleding
Kijk ook bij Ellermeyer - mobiliteit - bekleden - spykerellermeyer

Mensen die de stoel eerst even willen bekijken zijn van harte welkom om de stoelen in mijn auto uit te proberen.
Het beste kan je mij een even een PM sturen om wat af te spreken.

Afbeelding 292.jpg
 
Gisteren heeft Ellermeyer ook mijn bestuurdersstoel (de inmiddels ietwat gehavende teststoel) omgebouwd tot het definitieve model.
Het is een heerlijke stoel geworden, ik ben er erg blij mee.

Ellermeyer heeft aan de stoel zitten rekenen en de prijs voor de ombouw vastgesteld op € 750,00 exclusief BTW per stoel.
(inclusief uitbouwen / inbouwen / model van het schuim van de zitting aanpassen / geheel nieuwe leren hoes met sierstiksels).
De rug van de stoel blijft ongewijzigd.
Je bent vrij om alleen de bestuurdersstoel te laten doen of beide voorstoelen, zoals ik heb laten doen.

Aanstaande woensdag gaat Ellermeyer voor een andere klant (2 meter lang) een dergelijk ombouw doen met een iets verlengde zitting (ca. 3 cm).
Je kunt dat dan als optie bijbestellen (zal wat duurder worden omdat ze een stukje aan de voorkant van het frame moeten lassen).

Voor info over Ellermeyer:
Ellermeyer - bedrijfswageninrichting - autoaanpassingen - auto electronica - autobekleding
Kijk ook bij Ellermeyer - mobiliteit - bekleden - spykerellermeyer

Mensen die de stoel eerst even willen bekijken zijn van harte welkom om de stoelen in mijn auto uit te proberen.
Het beste kan je mij een even een PM sturen om wat af te spreken.

View attachment 50247

Nieuwe leren hoes: hebben ze ook Sig-wit leer met Perf. bies?

Ik kom nog een keer proefzitten.
 
Is er iemand die de "Seat fix" al door Tesla heeft laten uitvoeren? Seat Fix
Ik kantel zoals in deze thread ook genoemd mijn stoel naar achter zodat ik meer ondersteuning van mijn benen heb.
Dat werkt voor mij goed. Door die batterij onder mijn kont ligt die stoel al best laag ten opzichte van de vloer en je wil ook niet 'op de bok' zitten door hem omhoog te zetten.
Dus achterover kantelen is voor mij een prima oplossing, dat verspreid de druk over een groter oppervlak van je lichaam.
 
Last edited:
Zaterdag ben ik in Duiven bij Hans langs geweest om de stoel te passen. De nieuwe vorm van met name het zitvlak is zonder meer een verbetering, maar ik vind het bijzonder lastig om aan te voelen hoe groot de verbetering precies is en of ik er de kosten en moeite (auto een dag kwijt) voor over heb. Mijn huidige stoelen zitten het eerste kwartier prima, en daarna ga ik verzitten of de stoel verstellen. Om echt te bepalen of deze update helpt zou ik een uur ermee moeten gaan rijden.

Over de kwaliteit overigens geen enkele twijfel. Omdat Hans beide stoelen heeft laten doen zie je (lees: ik) geen verschil. De afwijkende vorm valt niet op en de kwaliteit van de stiksel en het leder is top. Alles voelt ook prima aan.

Over de aanpassingen zelf: je hebt meer steun vooraan in het zitvlak, de zijkanten zijn zachter en lopen aan de voorkant veel verder door en het deel waar je op zit is met een wig wat naar voren gekanteld waardoor je bekken beter wordt ondersteunt.

Ik wacht nog even op een seintje van Hans of ze ook de met stof bekleedde stoelen kunnen verbouwen en neem dan de beslissing.