Het is in principe inderdaad veiliger met een type EV of type B aardlekschakelaar vóór de UMC (type EV zijn type A met specifieke extra detectie van kleine DC aardlekken, en zijn vaak goedkoper), maar 100% nodig is het niet. Even wat meer uitleg...
Een Tesla Wall Connector heeft geen ingebouwde type B aardlekschakelaar, en er moet dus een type EV (type A EV) of type B aardlekschakelaar voor.
Een UMC heeft zelf (omdat die dient om op installaties met type A aardlekschakelaar te worden gebruikt) zelf een aardlekdetectiecircuit, ook voor DC grondlekstromen. Zie bijvoorbeeld iemand die het getest heeft:
Teslas UMC besitzt eine Gleichfehlerstromerkennung • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
maar natuurlijk, je zou het aan Tesla moeten vragen (of je een antwoord krijgt...)
Een type B aardlekschakelaar voor je 16A-stopcontact is wat overkill. Een type EV is wat goedkoper en voldoet ook, en bij gebruik van een UMC beveilig je dan vooral het falen van de UMC zelf (het zou niet de eerste keer zijn dat iemand over een UMC rijdt, en wat er dan gebeurt met DC-lekstroomdetectie is natuurlijk de vraag).
Dus, voor zover ik weet: niet verplicht, maar als het geen "occasioneel" UMC gebruik is maar min of meer een vaste opstelling en je wilt extra zekerheid kan je een type EV schakelaar overwegen.
Uiteraard: als je een "extended Schuko" ombouwt naar 16A CEE moet je er ook voor zorgen dat het geen stroomopwaarts is ook effectief 16A aankan (incluis de bekabeling en uiteraard zekering).
Als jullie zelf elektriciens hebben, dat zou ik op een 3x25A gewoon een type EV aardlekschakelaar, evt. overspanningsbeveiliging, en 4x16A automaat installeren, en daarachter een Tesla Wall Connector. Die zijn niet zo duur, tenzij er een elektricien bij de installatie bij te pas komt.
Dan kun je de UMC gewoon in de wagen laten, en dan zit je ook niet met kabels te klooien.
Voorbeeldje (de teller mag je uiteraard weglaten, de overspanningsbeveiliging ook als je veel vertrouwen hebt in je "240V" ;- ) ):
Een Tesla Wall Connector heeft geen ingebouwde type B aardlekschakelaar, en er moet dus een type EV (type A EV) of type B aardlekschakelaar voor.
Een UMC heeft zelf (omdat die dient om op installaties met type A aardlekschakelaar te worden gebruikt) zelf een aardlekdetectiecircuit, ook voor DC grondlekstromen. Zie bijvoorbeeld iemand die het getest heeft:
Teslas UMC besitzt eine Gleichfehlerstromerkennung • TFF Forum - Tesla Fahrer & Freunde
maar natuurlijk, je zou het aan Tesla moeten vragen (of je een antwoord krijgt...)
Een type B aardlekschakelaar voor je 16A-stopcontact is wat overkill. Een type EV is wat goedkoper en voldoet ook, en bij gebruik van een UMC beveilig je dan vooral het falen van de UMC zelf (het zou niet de eerste keer zijn dat iemand over een UMC rijdt, en wat er dan gebeurt met DC-lekstroomdetectie is natuurlijk de vraag).
Dus, voor zover ik weet: niet verplicht, maar als het geen "occasioneel" UMC gebruik is maar min of meer een vaste opstelling en je wilt extra zekerheid kan je een type EV schakelaar overwegen.
Uiteraard: als je een "extended Schuko" ombouwt naar 16A CEE moet je er ook voor zorgen dat het geen stroomopwaarts is ook effectief 16A aankan (incluis de bekabeling en uiteraard zekering).
Als jullie zelf elektriciens hebben, dat zou ik op een 3x25A gewoon een type EV aardlekschakelaar, evt. overspanningsbeveiliging, en 4x16A automaat installeren, en daarachter een Tesla Wall Connector. Die zijn niet zo duur, tenzij er een elektricien bij de installatie bij te pas komt.
Dan kun je de UMC gewoon in de wagen laten, en dan zit je ook niet met kabels te klooien.
Voorbeeldje (de teller mag je uiteraard weglaten, de overspanningsbeveiliging ook als je veel vertrouwen hebt in je "240V" ;- ) ):
Last edited: