Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had onlangs de kans om met een Wattmeter te controleren: bij 1-fase laden en zonder Duo-charger en met de instelling op 32A (kant laadstation zowel als kant auto) wordt er effectief 32A getrokken. Ik vermoed dat de on board lader die 32A intern verdeelt over twee van de drie gelijkrichters die bij driefazig laden elk een fase bedienen. Dus de 32A van 1 fase wordt zo verdeeld dat er 2x16A wordt geladen.

Je vermoeden is in de juiste richting maar niet volledig correct: de blauwe adapter verspreid de 32A namelijk over alle drie de circuits. Is ooit zo beschreven door wido:
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure
 
Mooie blog van Widodh. Mijn muur is alleen "iets" dikker dan die van zijn schuur/garage. De electricien zal daar wel een mooie oplossing voor vinden, hoop ik.
Ik heb nog wel een
Mocht je toch met je eerste idee aan de slag willen, dan heb je dit nodig:
Type2socket4_male_front_32-400x260.jpg
Ik heb die hier nog eentje liggen waar ik niks mee doe (nieuw)... mag voor de helft van het aankoopbedrag wel weg (van €120 voor €60), met factuur...
Montage in de muur: gewoon een gat van dezelfde diepte als chassisdeel boren met een gatenzaag, stukken eruit bikken met een beiteltje, kleiner gat doorboren voor de kabel. Gat te groot gemaakt? plastic bakje of jampotje vinden van de juiste maat, omwikkelen met folie, in het gat op de juiste plaats houden en afsmeren met vulmortel (pluggen meteen ook op z'n plaats drukken). Na droging bakje eruit wippen en je hebt een precies passend gat.
Andere mogelijkheid is om 'm op een opbouwdoos te monteren.
 
De Type2 Male inlet socket (waar een Type2 Female in gaat dus, zit in een auto bijv.) heb ik nooit in het assortiment gehad, dus dat lijkt me sterk ;) (is haast geen vraag naar)
De Type2 Female inlet socket (waar een Type2 Male in gaat, zit in een laadpaal bijv.) heb ik uiteraard wel, daar is wel wat vraag naar.
 
De Type2 Male inlet socket (waar een Type2 Female in gaat dus, zit in een auto bijv.) heb ik nooit in het assortiment gehad, dus dat lijkt me sterk ;) (is haast geen vraag naar)
De Type2 Female inlet socket (waar een Type2 Male in gaat, zit in een laadpaal bijv.) heb ik uiteraard wel, daar is wel wat vraag naar.
Die laatste heb ik, dus dezelfde als die in een laadpaal zit.
 
Probleem is dat die "binnenkort" voor de meeste met een lopende bestelling te laat zal komen. Hij is inderdaad mooier dan de meeste bestaande oplossingen.

Dan kun je voor een paar tientjes de rode stekker laten plaatsen. (Je bent wel iets meer kwijt omdat er natuurlijk ook een kabel moet worden gelegd naar het punt maar dat is met elke oplossing zo). Dat heb ik gedaan en het werkt prima en ik wacht totdat hij er is en dan laat ik de rode stekker vervangen door de wall charger. Dat heeft dan ook het voordeel dat de UMC met toebehoren samen met de type 2 kabel in de auto kan blijven. De wall charger heeft een eigen vaste kabel, waarbij je kunt kiezen uit twee lengtes.
 
Toch zou ik gewoon de Tesla Wall Charger bestellen. Die is binnenkort beschikbaar, zal iets meer dan 500 kosten en is, maar dat is persoonlijk, de mooiste oplossing.
Ik moet dan wel eerst mijn installatie naar drie fasen brengen anders brengt zo'n laadpunt niets op.
Mijn pv installateur zal mijn installatie nu aanpassen en ging nog een offerte opmaken voor een Mennekes laadpunt.
 
Ik moet dan wel eerst mijn installatie naar drie fasen brengen anders brengt zo'n laadpunt niets op.
Mijn pv installateur zal mijn installatie nu aanpassen en ging nog een offerte opmaken voor een Mennekes laadpunt.

Zo ging het bij mij ook. Ik heb alleen geen Mennekes offerte laten maken (moet je dan ook een losse kabel voor hebben) maar een gewone krachtstroomaansluiting. Zodra de wallcharger er is is het 10 minuten werk om het contactpunt te vervangen door de wall charger.
 
Dan kun je voor een paar tientjes de rode stekker laten plaatsen. (Je bent wel iets meer kwijt omdat er natuurlijk ook een kabel moet worden gelegd naar het punt maar dat is met elke oplossing zo). Dat heb ik gedaan en het werkt prima en ik wacht totdat hij er is en dan laat ik de rode stekker vervangen door de wall charger. Dat heeft dan ook het voordeel dat de UMC met toebehoren samen met de type 2 kabel in de auto kan blijven. De wall charger heeft een eigen vaste kabel, waarbij je kunt kiezen uit twee lengtes.

Waarom de rode steker niet behouden en serieel (of parallel) de wall charger plaatsen? Dan heb je altijd nog een backup met de UMC, als de wall charger een keer zou falen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Waarom de rode steker niet behouden en serieel (of parallel) de wall charger plaatsen? Dan heb je altijd nog een backup met de UMC, als de wall charger een keer zou falen.

Ook een goed idee. Is nauwelijks meer werk en inderdaad goede backup. En mocht je eens krachtstroom nodig hebben voor wat dan ook dan heb je het. Ik zal dat doen. Bedankt voor de tip.
 
Mennekens rood (@ 400V/16A) op de UMC is zo'n 50 à 55 km/u oplaadsnelheid, Mennekens blauw (230V/32A) zo'n 30 à 35 km/u, naar mijn ervaring. Dat laatste is echt wel goed genoeg voor 's nachts laden, tenzij je een bijzonder rijprofiel hebt (en het is ook een zeer goedkope "laadpaal"; heeft me niet meer dan 50 EUR gekost denk ik :)).