ok, daar heb je misschien gelijk in .. mensen met geen enkele ervaring, die nog niet weten wat het effect van kou, regen en wind is..
maar verder... met het Trip scherm wordt toch rekening gehouden met hoogteverschillen ? Mijn vuistregel is doorgaans Typica=afstand tot volgende SuC + 50% van die afstand. En dan rijden op enkele procenten overschot - richting de 1 tot 2% over tegen het eind. Dan ben je ook het snelste weer weg. Wel een beetje scherp blijven, als je een afrit mist ben je in het buitenland zo weer 30 km verder - en dan moet je nog terug -
. Voel je je daar niet safe bij (of je navigator naast je -
dan ga je wat hoger zitten.
Zolang ik met de prediction (trip planner) rij kun je al snel zien of het overblijvende percentage hard terug loopt.
Je rijdt dan gewoon te hard.
Op een gegeven moment wordt die door het zoeken naar minder afname door het steeds meer inhouden een constante, ik heb zo zeer lange trips gemaakt of bewust zeer korte (nee niet door stilvallen[emoji3])maar altijd met de afstand naar de supercharger "in mind" en dat afhankelijk of ik een lange of korte stop ga maken.
Ik rij zelfs soms zelfs met een klein negatief percentage zo hard als 150km/u (Duitsland) en ga dan net als boven beschreven iets rustiger rijden waarna ik het percentage terug zie kruipen naar de nul en zodra terug op 3% zit probeer ik dat zo te houden tot de laatste 10 km, dan "gas" er op en het lukt me dan toch niet meer de accu leeg te rijden.
Ik kom in Duitsland bij SuC's zelden aan met meer dan 1 of 2% als ik besloten heb te gaan eten.
Ik ben soms zelfs met "nul" aan komen rijden en een keer 6km onder de nul aangekomen (waarbij ik met - was vertrokken omdat op de weg naar de klant een vrachtwagen door de vangrail was gevlogen) en continue onder de min reed, op het einde stond ik dus 6 km voor Urmond op nul dus volgens mij kan rond de nul aankomen.
Leeg aankomen als je gaat laden is voordelig dus als je met 50% reserve rekent (wauw) sta je voller en langzaam te laden en heb je ook nog eens met kortere ritten tussen de SuC's.
Ik ben 5x naar Berlijn, 2x naar Fredericia (Denemarken), 1x naar Zürich, 2x naar Stuttgart en heb een trip in het Verenigd Koninkrijk gemaakt en het altijd zo gedaan.
De MS trip planner is voor de langere ritten gewoon uitstekend, ik geloofde EM niet betreffende z'n Range Anxiety belofte niet maar dat "die" heeft hij echt waar gemaakt.
Dus het is zaak deze trip energie planner goed te begrijpen en in de gaten te houden en ik voel me dankzij deze volledig veilig!