Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik 'm op de SuC aanleg kijk ik naar de afstand tot de volgende. Mijn laadregel is daar 100km bij op te tellen en te vertrekken als de SoC dat heeft bereikt. Ik ga niet verkeer, weer, stijging e.d. inschatten. Ik rij typisch 130km/h in Duitsland. Onderweg check ik of ik niet onder de 25% marge tot de SuC kom (bijv 125km range bij nog 100 km te gaan). Mocht dat toch gebeuren, dan zit er maar één ding op: langzamer rijden. Maar dat heb ik na een tiental buitenlandse trips nog niet meegemaakt.

Ieder zijn eigen werkwijze natuurlijk, mijn advies is alleen dat je er een hebt!
 
Doe dat precies zo! Na vertrek is het bijna een sport om de marge (die dus bij vertrek 100km is) in de gaten te houden en je snelheid aan te passen op het verlies van de marge. Ik vind lange ritten rijden tegenwoordig veel leuker.
Met de hoge SuC dichtheid in Duitsland is het nu ook super makkelijk om elke ruim 200km weer een stop te plannen en niet geheel vol te hoeven laden.
 
Echter 1 ding zit ik over te twijfelen: mijn vrienden willen skies meenemen.. En gezien de volle bepakking van de auto moeten die op het dak. Nu heb ik speciaal een pano-roof genomen om dakdragers te kunnen monteren, dus ook dat is geen probleem. Alleen vraag ik me af wat dat met het verbruik zal doen. Iemand hier ervaring mee?

Geen dragers maar een dakkoffer en wel een die zo aerodynamisch mogelijk is. Om twee redenen: minder meerverbruik en behoud van de ski/snowboard.
 
Vraagje voor ervaren winterrijders: hoeveel is vampire drain bij 24 uur stilstaan en zeg 0 graden?

Er is een verschil tussen echte drain en het feit dat je, als de batterij door en door koud is, een lagere indicatie krijgt. De stroom is er namelijk wel en komt weer beschikbaar als de batterij opgewarmd is (wat overigens wel weer wat energie kost). Maar je bent de energie dus niet kwijt.

Het valt denk ik erg mee.

De eerste dag is het wellicht iets van 10 km maar de dagen daarop is het veel minder. Wel de instellingen zo zuinig mogelijk doen.
 
ok, daar heb je misschien gelijk in .. mensen met geen enkele ervaring, die nog niet weten wat het effect van kou, regen en wind is..
maar verder... met het Trip scherm wordt toch rekening gehouden met hoogteverschillen ? Mijn vuistregel is doorgaans Typica=afstand tot volgende SuC + 50% van die afstand. En dan rijden op enkele procenten overschot - richting de 1 tot 2% over tegen het eind. Dan ben je ook het snelste weer weg. Wel een beetje scherp blijven, als je een afrit mist ben je in het buitenland zo weer 30 km verder - en dan moet je nog terug -;). Voel je je daar niet safe bij (of je navigator naast je -;) dan ga je wat hoger zitten.





Als advies aan newbies twijfelachtig. Als het gaat regenen, harder waaien, het terrein oploopt of simpelweg iets te hard rijden, betekent dat die 1% wel eens te weinig kan zijn. Ik reed afgelopen jaar weg uit Zevenaar richting Frankfurt. De tripplanner vertelde me dat ik dat probleemloos zou halen. Halverwege de rit naar SuC Mogendorf moest ik al onder de 100 km/u gaan rijden. Het laatste stuk zelfs 80 km/u om de SuC te halen.
Beter is om tussen 5 en 10% teveel lading te hebben. Betekent meestal dat je enkele tientallen kilometers voor de SuC de snelheid nog prettig kunt verhogen.
Het als een aangeschoten eend moeten rijden om de SuC te halen is ook voor de passagiers een zenuwslopende ervaring.
 
Last edited:
Ik ga een week later; wil je laten weten hoe het ging? Drukte bij SuC's, vindbaarheid SuC's, laadsnelheid etc?
Dank alvast!
Zal ik doen! Kleine zorg die ik nog heb is dat de laadsnelheid nog niet zo hoog is (willen ze nog wel eens langzaam opbouwen bij nieuwe SuC's) en het feit dat het in Lermoos maar 4 stalls zijn. Maar ik gok dat dat wel gaat loslopen.
Ik zat namelijk nog te twijfelen of ik op weg naar de SuC Brennerpas rond München ging rijden of toch een stukje omrijden langs Aichstetten en daarna de Fernpass te nemen (een paar pagina's terug volgens mij ook al besproken). Deze SuC bij Lermoos neemt elk risico weg. Bovendien drink ik liever een kop koffie in zo'n dorpje terwijl ik aan het laden ben dan bij een Raststätte.
Enfin, ik zal mijn ervaring wel even posten.
 
ok, daar heb je misschien gelijk in .. mensen met geen enkele ervaring, die nog niet weten wat het effect van kou, regen en wind is..
maar verder... met het Trip scherm wordt toch rekening gehouden met hoogteverschillen ? Mijn vuistregel is doorgaans Typica=afstand tot volgende SuC + 50% van die afstand. En dan rijden op enkele procenten overschot - richting de 1 tot 2% over tegen het eind. Dan ben je ook het snelste weer weg. Wel een beetje scherp blijven, als je een afrit mist ben je in het buitenland zo weer 30 km verder - en dan moet je nog terug -;). Voel je je daar niet safe bij (of je navigator naast je -;) dan ga je wat hoger zitten.

Zolang ik met de prediction (trip planner) rij kun je al snel zien of het overblijvende percentage hard terug loopt.
Je rijdt dan gewoon te hard.

Op een gegeven moment wordt die door het zoeken naar minder afname door het steeds meer inhouden een constante, ik heb zo zeer lange trips gemaakt of bewust zeer korte (nee niet door stilvallen[emoji3])maar altijd met de afstand naar de supercharger "in mind" en dat afhankelijk of ik een lange of korte stop ga maken.

Ik rij zelfs soms zelfs met een klein negatief percentage zo hard als 150km/u (Duitsland) en ga dan net als boven beschreven iets rustiger rijden waarna ik het percentage terug zie kruipen naar de nul en zodra terug op 3% zit probeer ik dat zo te houden tot de laatste 10 km, dan "gas" er op en het lukt me dan toch niet meer de accu leeg te rijden.

Ik kom in Duitsland bij SuC's zelden aan met meer dan 1 of 2% als ik besloten heb te gaan eten.
Ik ben soms zelfs met "nul" aan komen rijden en een keer 6km onder de nul aangekomen (waarbij ik met - was vertrokken omdat op de weg naar de klant een vrachtwagen door de vangrail was gevlogen) en continue onder de min reed, op het einde stond ik dus 6 km voor Urmond op nul dus volgens mij kan rond de nul aankomen.

Leeg aankomen als je gaat laden is voordelig dus als je met 50% reserve rekent (wauw) sta je voller en langzaam te laden en heb je ook nog eens met kortere ritten tussen de SuC's.

Ik ben 5x naar Berlijn, 2x naar Fredericia (Denemarken), 1x naar Zürich, 2x naar Stuttgart en heb een trip in het Verenigd Koninkrijk gemaakt en het altijd zo gedaan.

De MS trip planner is voor de langere ritten gewoon uitstekend, ik geloofde EM niet betreffende z'n Range Anxiety belofte niet maar dat "die" heeft hij echt waar gemaakt.
Dus het is zaak deze trip energie planner goed te begrijpen en in de gaten te houden en ik voel me dankzij deze volledig veilig!
 
De MS trip planner is voor de langere ritten gewoon uitstekend, ik geloofde EM niet betreffende z'n Range Anxiety belofte niet maar dat "die" heeft hij echt waar gemaakt.
Dus het is zaak deze trip energie planner goed te begrijpen en in de gaten te houden en ik voel me dankzij deze volledig veilig!

Helemaal mee eens. Tot nu toe het beste dat ik op dat gebied gezien heb en al vele malen volledig op vertrouwd, al is mijn restmarge wel wat hoger, maar dat is een keuze.

Als je er op vertrouwd kun je eigenlijk niet stuk, maar je moet dan natuurlijk wel bereid zijn om je aan te passen. Daarvoor krijg je als dank een garantie dat je aankomt.
 
Zal ik doen! Kleine zorg die ik nog heb is dat de laadsnelheid nog niet zo hoog is (willen ze nog wel eens langzaam opbouwen bij nieuwe SuC's) en het feit dat het in Lermoos maar 4 stalls zijn. Maar ik gok dat dat wel gaat loslopen.
Ik zat namelijk nog te twijfelen of ik op weg naar de SuC Brennerpas rond München ging rijden of toch een stukje omrijden langs Aichstetten en daarna de Fernpass te nemen (een paar pagina's terug volgens mij ook al besproken). Deze SuC bij Lermoos neemt elk risico weg. Bovendien drink ik liever een kop koffie in zo'n dorpje terwijl ik aan het laden ben dan bij een Raststätte.
Enfin, ik zal mijn ervaring wel even posten.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen. Vooral ben ik benieuwd met welk verbruik ik rekening moet houden tussen Ulm en Lermoos, en tussen Lermoos en Brenner. Maar de toevoeging Lermoos is wel enorm welkom zeg.

Hier nog drie weken voor vertrek. Gelukkig naar Italië, daar is het nl. nu al prima om te skiën (Oostenrijk is net als vorig jaar rond deze tijd werkelijk drama).
 
Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen. Vooral ben ik benieuwd met welk verbruik ik rekening moet houden tussen Ulm en Lermoos, en tussen Lermoos en Brenner. Maar de toevoeging Lermoos is wel enorm welkom zeg.

Hier nog drie weken voor vertrek. Gelukkig naar Italië, daar is het nl. nu al prima om te skiën (Oostenrijk is net als vorig jaar rond deze tijd werkelijk drama).
Nou...er ligt een laagje van 20cm kunstsneeuw op de Sella Ronda, dus dat is ook bepaald niet om naar huis te schrijven. Maar goed, alles wat we nog kunnen skiën beschouw ik maar als meegenomen. Heb ook even aan cancellen gedacht zoals Jan Willem, maar ik heb inderdaad gewoon zin in de rit, we zijn er met het gezin even uit, op het werk ben ik verplicht vrij (als externe bij een bank ben je een soort persona non-grata tegenwoordig) en ik pak liever wat kerstsfeer mee in de bergen dan troosteloos thuis. Hoe dan ook, ik zal zeker even mijn ervaring delen in Lermoos, e.e.a. natuurlijk even afhankelijk van beschikbaarheid van 4G of wifi.
Ik heb de route nu zo gepland: Krommenie (thuis) - Moers - Wiesbaden (overnachting) - Ellwangen - Lermoos - Brenner - Selva (eindbestemming). Hier en daar een korte etappe, maar dan kan ik lekker doorknallen ;-)
 
Vorig jaar was het nog slechter dan nu (de DH en SG op de Saslong die morgen en overmorgen weer gehouden worden waren vorig jaar bijna afgelast). Pistes waren echter fantastisch geprepareerd. Mind you, wel redelijk hard en hier en daar flink ijzig, maar dat zijn ook wel weer omstandigheden die mij perfect passen.

Ik vermoed dat als je daar aan het skiën bent je je af gaat vragen waarom je hebt gedacht aan thuisblijven.

Veel plezier in Wolkenstein.
 
Vorig jaar was het nog slechter dan nu (de DH en SG op de Saslong die morgen en overmorgen weer gehouden worden waren vorig jaar bijna afgelast). Pistes waren echter fantastisch geprepareerd. Mind you, wel redelijk hard en hier en daar flink ijzig, maar dat zijn ook wel weer omstandigheden die mij perfect passen.

Ik vermoed dat als je daar aan het skiën bent je je af gaat vragen waarom je hebt gedacht aan thuisblijven.

Veel plezier in Wolkenstein.
Thanks! Dit geeft de burger weer wat moed. Voor een duivelszoon ben je best sympathiek ;-)
 
Er is een verschil tussen echte drain en het feit dat je, als de batterij door en door koud is, een lagere indicatie krijgt. De stroom is er namelijk wel en komt weer beschikbaar als de batterij opgewarmd is (wat overigens wel weer wat energie kost). Maar je bent de energie dus niet kwijt.

Het valt denk ik erg mee.

De eerste dag is het wellicht iets van 10 km maar de dagen daarop is het veel minder. Wel de instellingen zo zuinig mogelijk doen.

Dank voor de info, zo te zien loopt het wel los dus.