Doordat elektrische auto’s een rijbereik hebben van gemiddeld 85 tot 102 kilometer, kunnen verplaatsingen over een grotere afstand niet in een keer worden uitgevoerd (Rijkswaterstaat, 2012). Met een gemiddelde woon- werkafstand van 23 kilometer voldoet een elektrische auto prima aan de dagelijkse behoeften (KiM, 2015). Ondanks dat een elektrische auto geschikt is voor het dagelijkse woon- en werkverkeer zorgen een aantal barrières ervoor dat veel mensen niet overgaan op een volledig elektrische auto. Een van de meest genoemde barrières is de angst dat de batterij leeg is voordat de bestemming wordt bereikt, wat vooral voor komt bij de langere ritten. Deze angst zou het verplaatsingsgedrag van bestuurders van elektrische auto’s kunnen gaan veranderen. Bijvoorbeeld dat bestuurders alleen maar de korte afstanden met een elektrische auto gaan afleggen of de route van de reis aanpassen langs een of meerdere snellaadpunten. De vraag is dus of een beperking in reikwijdte zorgt voor ander verplaatsingsgedrag van de bezitters van een elektrische auto, of dat het verplaatsingsgedrag helemaal niet verandert. In dit onderzoek zal hier op ingegaan worden.