Ik ben net terug van een 10 daagse roodtrip waarbij we via Hamburg, Nyborg (Storebæltsbroen), Copenhagen (Øresundsbron) naar Gothenborg zijn gereden, vanaf daar volgde een roadtrip via de E6 naar Lillehammer en verder door naar Oppdal en van daaruit via Gjøra, Kristuansund, Atlantershavnveien (waar net de opnames van een scene voor de nieuwe James Bond aan de gang waren en alles dus afgezet was, hmpf), Åndalsnes, Trollstigen (in stromende regen en zeer laaghangende bewolking dus weinig uitzicht) naar Geiranger. Daar met de boot naar Hellesyt gevaren en genoten van het prachtige fjord en de Seven Sisters, vanuit daar via Stryn en Loen naar de voet van de Brigdalsbreen gletsjer om daar te slapen. Via de noordkant van de Gletsjer een prachtige lange rit naar Sogndalsfjøra gemaakt en vanuit daar doorgereden naar Eidfjord en later door naar Larvik, om de Superspeed2 naar Hirthals in Denemarken te nemen, even slapen in Aalborg, eten bij de diner van de Graceland Mansion en vervolgens volgas via Hamburg terug naar Nederland.
Dit was mijn eerste grote trip met de Model 3 en ook mijn eerste long distance full-EV ervaring. Wat ik heb meegenomen uit deze reis:
1) Wat is Noorwegen ongelofelijk mooi, ik heb er een nieuwe liefde bij ;-)
2) Noorwegen is met full EV's maar zeker met Tesla's pijnloos te doen. De eerste dagen waren we nog druk in de weer met Abetterrouteplanner, maar dat lieten we steeds meer los. Het is een fijne tool om soms een grove inschatting van een trip te maken, maar tijdens het rijden keken we vooral naar de Tesla trip planner. Superchargers all over the place en voor zover die er niet waren dan zag je genoeg Fortum en Grønkontakt en Circle-K laders (allemaal helaas 50 kW max) om je heen. Ik heb weinig Ionity gezien, maar in de kleine dorpen staat vrijwel overal een 50 kW charger en het viel me op hoeveel alternatieve aanbieders er naast de grote twee nog zijn. Ook met een non-Tesla wagen kan je hier prima uit de voeten, hoewel het superchargen op 120 kW natuurlijk wel een luxe is qua tijd.
3) Het stoppen om te chargen heb ik eigenlijk nergens als irritant ervaren. De ene keer combineerden we het met een snack of maaltijd, de andere keer gebruikten we het om de rest van de route te plannen, social media en foto's bij te werken, de benen te strekken of gewoon even niets te doen. Ik hoorde links en rechts dat ik me moest voorbereiden op drukke SUCs maar ik heb dat eigenlijk alleen vlak voor Larvik gehad (2e pinksterdag, doorgaande route vanuit Oslo naar de populaire zuidkust) waar alle 12 chargers permanent bezet waren.
4) Waar ik in Nederland minstens 180 Wh/km verstook (en soms meer dan 200) was mijn gemiddelde verbruik in Noorwegen rond de 130 tot 140 Wh/km. Hoewel ik natuurlijk snap dat de veel lagere snelheid (70 is vaak echt de absolute max) hieraan bijdraagt had ik verwacht dat de sterke klimmen toch wel een erg negatief effect op je verbruik zouden hebben. Echter, het feit dat je heuvel af bijna niets verbruikt en dat je ook nog eens profiteert van de re-gen maken elke klim eigenlijk meer dan goed. Ik heb stukken gehad waar ik over vele tientallen kilometers een verbruik van -40 Wh/km had ;-)
5) Qua tol is het aanmelden toch wel effe uitzoeken voor iemand die er nog nooit geweest is. EPC plc die je nodig hebt als leaserijder zodat eventuele rekeningen niet naar je leasebedrijf gaan maar naar jezelf komen maar ook om de EV status goed te laten registreren, Fjellinjen als betaalprovider om te zorgen dat je een tag krijgt (die ik nooit gekregen heb, maar gelukkig was hij wel geregistreerd zodat ik op kenteken door kon rijden) en de verrassing is groot dat je op de ene weg blijkbaar nog steeds 100% korting krijgt en op de andere niet. Bij enkele toltunnels en ferries kreeg ik zonder problemen korting op het auto-tarief, behalve op de ferry van Fjord1 vanuit Geiranger (want: toeristenboot, volgens de man op de kade). Wat ik ook gek vind is dat Fjellinjen nu een week na terugkomst maar een fractie van alle tolwegen toont, zouden die later nog komen?
6) Het totale aanbod EV's viel me in Noorwegen wat tegen, je ziet natuurlijk relatief veel Tesla's en Leaf's rijden maar ik had een of ander utopisch beeld in m'n hoofd waarin je de ene na de andere EV voorbij zag komen: dat was bij mij zeker niet het geval en het varieerde ook erg per regio. Maar de infra is er: zelfs op hoge passen kom je gewoon ineens een onbemande Circle-K of Fortum lader tegen.
7) Wat een *genot* om met een Tesla in Noorwegen te rijden. De kleine passen zijn berg-op prima te doen dankzij het ruime vermogen, het afdalen is heerlijk omdat je slechts een beetje met je gaspedaal hoeft te spelen om af te remmen. De stilte van de auto is gewoon heel fijn en draagt bij aan het genieten van de omgeving.
Ik heb de hele reis vrijwel op superchargers gedaan. Alleen in Gothenburg bleef ik twee nachten (Liseberg, erg leuk park) en in de parkeerkelder van het hotel waren simpele shukos. Hoewel we met 20% in de batterij nog voldoende hadden om de SUC boven Gothenburg te halen heb ik hem toch aan de shuko gehangen en na 48 uur stil staan had ik toch mooi weer 95% in de accu zitten: de volgende dag konden we dus lekker meteen doorrijden. Ook bij het hotel in Nyborg DK was een heuse Destination Charger en konden we dus de volgende ochtend heerlijk met een volle accu wegrijden. In de andere slaapplaatsen viel de mogelijkheid om bij het hotel of huisje te laden me een beetje tegen, maar ik heb ook nergens echt veel fuss erom gemaakt. Ik wist toch wel dat ik uiteindelijk een SuC of Fortum old tegen zou komen.
Dus: met een Model3 kom je in Noorwegen prima uit de voeten met een Type2 kabel, de SuC's en je standaard UMC (die gewoon goed werkt in Noorwegen). Gewoon gaan, eigenlijk viel er maar een ding tegen; de prijzen in de winkels en restaurants...
Wat ik wel raar vind is dat ik in mijn betaaloverzicht maar 2 laadbeurten in Noorwegen zie. De supercharger in Denemarken (heenweg) zie ik niet, diverse SuCs in Noorwegen zie ik niet, de SuC in Rade (DE) zie ik alleen op de heenweg en niet op de terugweg (vre-se-lijke locatie trouwens, bah)... Ik dacht dat de auto verantwoordelijk was voor het doorgeven van die laadbeurten, maar blijkbaar was het happ-hour-week ofzo bij Tesla ;-)