Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Noorwegen roadtrip

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag overal chademo, met een adapter kan je als S en X rijder daar toch prima terecht?
Chademo kan je inderdaad op veel meer plekken terecht. Maar ook dan laad je meestal met 40kW (ik kwam niet hoger) en dan sta je al gauw 1.5 uur te laden naast de supermarkt voor 80% charge. Vaak is dat niet op de locatie waar je verblijft en op vakantie is dat vaak toch jammer van je tijd. Daarbij heeft lang niet iedereen een Chademo adapter en ik zou niemand nog adviseren zo'n adapter te kopen. Wacht dan tot de CCS adapter beschikbaar is, want dat is naar de toekomst toe een veel betere optie (sneller en op meer plekken beschikbaar). Overal waar ik Chademo heb gezin (in Noorwegen) was ook CCS beschikbaar. In sommige gevallen ook Type 2, maar dan max. 22kW (voor Tesla's).

Wel sympatiek is dat de Noorse Tesla club soms bij een Chademo lader een adapter beschikbaar heeft (lang niet altijd). Ik ben nu in Beitostolen en daar hebben ze Type 2 (22kW), Chademo (50kW) en CCS (50kW). Op de Type 2 zit een sticker dat je bij de KIWI (supermarkt) op 20m afstand de Chademo adapter kunt ophalen (bankpas als borg). Overigens is Type 2 goedkoper (1 NOK/min) versus Chademo/CCS (2.5 NOK/min). Met een laadsnelheid van max. 40kW is Type 2 dus goedkoper. Maar tijd is soms ook wat waard...

Bij je huisje laden is gewoon veel comfortabeler. Wij hebben 6 huisjes aangedaan en bij slechts eentje was het niet mogelijk om naast het huisje te laden. Bij de boerderij (waar we van hadden gehuurd) was het geen enkel probleem. Wel begin ik met een laag vermogen (max. 10A) en als alles goed gaat, dan schroef ik het soms langzaam op (indien nodig).
 
  • Like
Reactions: Flaker and Karim DB
Ik heb bij twee hotels kunnen laden via Shuko, maar dat kwam niet boen de 13A uit. Met slechts 213 (!) volt is dat een schamele 2.7 kW. Mijn accu was 80% leeg, dus het laden van die 60 kWh duurde ruim 22 uur. Gelukkig bleef mijn auto twee nachten stil staan in die garage dus was dat geen probleem, maar als je overnight denkt op een shuko even je Model3 weer vol te krijgen dan kom je bedrogen uit.

Bij een andere lokatie waren wel shuko's in de garage, maar daar paste de dikke pennen van mijn UMC niet in. Bij weer een andere lokatie waren er 13 parkeerplaatsen met shuko maar allemaal geICE'd. Gelukkig was de eigenaar van het hotel zelf "elbil" rijder en had ie achter het hotel een losse kabel uit een raam hangen waar ik wel een nachje aan mocht. Ik had nog 50% in de batterij, maar de volgende ochtend had ik nét de 90% gehaald (ik had de limit op 100 gezet).

Maar goed, ik had het nergens nodig: alle laadbeurten tussendoor waren nice to have. Maar inderdaad: als Model3 rijder met CCS hebben we het een stuk makkelijker dan S en X. Persoonlijk zou ik die retrofit dan ook gewoon laten uitvoeren, samen met een adaptertje. Was het niet voor Noorwegen dan was het wel voor andere landen.

Binnenkort maar eens plannen maken voor een rondje Alpen, met tussenstop in Europa-park :)
 
De granny-charger (230V) is inderdaad leuk om wat extra sap te krijgen zodat je weer wat verder kan, maar niet echt geschikt om een lege Tesla vol te laden. Over het algemeen rij je niet altijd helemaal leeg tot je huisje en/of hoef je de volgende dag ook niet 90% charge te hebben. Vaak is die 35kW die je er 's nachts bijlaadt juist voldoende om gewoon je ding te kunnen doen of de volgende snellader te halen. In Noorwegen rij je op 35kW al vaak wel 200km.

Nog wel een tip is in Noorwegen altijd de bon te controleren van de binnenlandse veerboten. Ook al roep je "ELECTRIC CAR" dan nog rekenen ze 9/10 keer een normale auto. Controleer dus altijd de bon. Voor een gewone auto staat daar bil en voor een EV elbil. Ook al heb je met kaart betaalt, dan krijg je gewoon cash terug (na wat aandringen). EV's betalen namelijk de helft op een ferry (geld voor de auto+bestuurder, maar niet voor de overige passagiers).

Als de CCS adapter beschikbaar komt, dan ga ik die ook aanschaffen. Geeft net even wat meer comfort dat je overal terecht kan. Vandaag ook bij Fortum even met RFID geladen op een type 2 charger (gisteren via de app op een Chademo lader met adapter). Via de app werkt het handiger, want dan kan je live je laadsessie volgen (dus ook de kosten). Met RFID werkt ook prima, maar dan zie je laadsessie pas na het afsluiten. Als je kan zou ik dus met app werken i.p.v. de dongle. Alleen als er geen bereik is zou ik de RFID tag gebruiken. Snelladers staan vaak bij supermarkten en ik heb nog niet meegemaakt dat er geen 3G/4G beschikbaar was op mijn mobiel.
 
Ik durf bij de meeste huisjes ook niet eens meteen op 13A te laden. De stopcontacten zijn vrijwel altijd van dubieuze kwaliteit, dus ik doe de volgende stappen:
  1. Kijk naar de zekeringkast of er een automaat in zit of ouderwetse stoppen. Indien ouderwetse stop, dan even kijken of er reserve ligt zodat je niet zonder komt te zitten als de stop erdoor vliegt.
  2. Laden beginnen op 8A-10A (beetje afhankelijk van hoe degelijk het er allemaal uit ziet). Meestal reken ik uit wat ik de volgende dag nodig heb om een beetje comfortabel te kunnen rijden en alleen als het nodig is verhoog ik tot 13A als er niets warm wordt.
  3. Tijdens koken (veelal electrisch), gebruik van de oven, electrische kachels, koffiezetapparaat, ... verlaag ik het amperage of stop het laden. Heb één keer gehad dat koffiezetapparaat i.c.m. laden de automaat afschakelde.
En zorg voor een degelijk verlengsnoer (25m met 2.5mm2 aders). Ik heb dit model van Nemaco:
download

Werkt prima, lang genoeg en past eenvoudig in de frunk.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Vaak is die 35kW die je er 's nachts bijlaadt juist voldoende om gewoon je ding te kunnen doen of de volgende snellader te halen. In Noorwegen rij je op 35kW al vaak wel 200km

KWh (volume), niet kW (vermogen). En met 35 kWh deed ik gemiddeld 250 km, ik stond echt verbaasd van het ultra lage verbruik, ondanks de klimmen.

Bij de ferries zei ik netjes “one elbil and one passenger please” en dat ging overal goed, behalve op de Fjord1 ferry van Geiranger (want toeristenboot volgens de medewerker). Gek, want een andere Fjord1 ferry gaf die korting wel.
 
Ik durf bij de meeste huisjes ook niet eens meteen op 13A te laden. De stopcontacten zijn vrijwel altijd van dubieuze kwaliteit, dus ik doe de volgende stappen:
  1. Kijk naar de zekeringkast of er een automaat in zit of ouderwetse stoppen. Indien ouderwetse stop, dan even kijken of er reserve ligt zodat je niet zonder komt te zitten als de stop erdoor vliegt.
  2. Laden beginnen op 8A-10A (beetje afhankelijk van hoe degelijk het er allemaal uit ziet). Meestal reken ik uit wat ik de volgende dag nodig heb om een beetje comfortabel te kunnen rijden en alleen als het nodig is verhoog ik tot 13A als er niets warm wordt.
  3. Tijdens koken (veelal electrisch), gebruik van de oven, electrische kachels, koffiezetapparaat, ... verlaag ik het amperage of stop het laden. Heb één keer gehad dat koffiezetapparaat i.c.m. laden de automaat afschakelde.
En zorg voor een degelijk verlengsnoer (25m met 2.5mm2 aders). Ik heb dit model van Nemaco:
download

Werkt prima, lang genoeg en past eenvoudig in de frunk.
Precies mijn stappenplan:) Stel je het amperage in de auto in of op de lader?
 
Ik ben net terug van een 10 daagse roodtrip waarbij we via Hamburg, Nyborg (Storebæltsbroen), Copenhagen (Øresundsbron) naar Gothenborg zijn gereden, vanaf daar volgde een roadtrip via de E6 naar Lillehammer en verder door naar Oppdal en van daaruit via Gjøra, Kristuansund, Atlantershavnveien (waar net de opnames van een scene voor de nieuwe James Bond aan de gang waren en alles dus afgezet was, hmpf), Åndalsnes, Trollstigen (in stromende regen en zeer laaghangende bewolking dus weinig uitzicht) naar Geiranger. Daar met de boot naar Hellesyt gevaren en genoten van het prachtige fjord en de Seven Sisters, vanuit daar via Stryn en Loen naar de voet van de Brigdalsbreen gletsjer om daar te slapen. Via de noordkant van de Gletsjer een prachtige lange rit naar Sogndalsfjøra gemaakt en vanuit daar doorgereden naar Eidfjord en later door naar Larvik, om de Superspeed2 naar Hirthals in Denemarken te nemen, even slapen in Aalborg, eten bij de diner van de Graceland Mansion en vervolgens volgas via Hamburg terug naar Nederland.

Dit was mijn eerste grote trip met de Model 3 en ook mijn eerste long distance full-EV ervaring. Wat ik heb meegenomen uit deze reis:

1) Wat is Noorwegen ongelofelijk mooi, ik heb er een nieuwe liefde bij ;-)

2) Noorwegen is met full EV's maar zeker met Tesla's pijnloos te doen. De eerste dagen waren we nog druk in de weer met Abetterrouteplanner, maar dat lieten we steeds meer los. Het is een fijne tool om soms een grove inschatting van een trip te maken, maar tijdens het rijden keken we vooral naar de Tesla trip planner. Superchargers all over the place en voor zover die er niet waren dan zag je genoeg Fortum en Grønkontakt en Circle-K laders (allemaal helaas 50 kW max) om je heen. Ik heb weinig Ionity gezien, maar in de kleine dorpen staat vrijwel overal een 50 kW charger en het viel me op hoeveel alternatieve aanbieders er naast de grote twee nog zijn. Ook met een non-Tesla wagen kan je hier prima uit de voeten, hoewel het superchargen op 120 kW natuurlijk wel een luxe is qua tijd.

3) Het stoppen om te chargen heb ik eigenlijk nergens als irritant ervaren. De ene keer combineerden we het met een snack of maaltijd, de andere keer gebruikten we het om de rest van de route te plannen, social media en foto's bij te werken, de benen te strekken of gewoon even niets te doen. Ik hoorde links en rechts dat ik me moest voorbereiden op drukke SUCs maar ik heb dat eigenlijk alleen vlak voor Larvik gehad (2e pinksterdag, doorgaande route vanuit Oslo naar de populaire zuidkust) waar alle 12 chargers permanent bezet waren.

4) Waar ik in Nederland minstens 180 Wh/km verstook (en soms meer dan 200) was mijn gemiddelde verbruik in Noorwegen rond de 130 tot 140 Wh/km. Hoewel ik natuurlijk snap dat de veel lagere snelheid (70 is vaak echt de absolute max) hieraan bijdraagt had ik verwacht dat de sterke klimmen toch wel een erg negatief effect op je verbruik zouden hebben. Echter, het feit dat je heuvel af bijna niets verbruikt en dat je ook nog eens profiteert van de re-gen maken elke klim eigenlijk meer dan goed. Ik heb stukken gehad waar ik over vele tientallen kilometers een verbruik van -40 Wh/km had ;-)

5) Qua tol is het aanmelden toch wel effe uitzoeken voor iemand die er nog nooit geweest is. EPC plc die je nodig hebt als leaserijder zodat eventuele rekeningen niet naar je leasebedrijf gaan maar naar jezelf komen maar ook om de EV status goed te laten registreren, Fjellinjen als betaalprovider om te zorgen dat je een tag krijgt (die ik nooit gekregen heb, maar gelukkig was hij wel geregistreerd zodat ik op kenteken door kon rijden) en de verrassing is groot dat je op de ene weg blijkbaar nog steeds 100% korting krijgt en op de andere niet. Bij enkele toltunnels en ferries kreeg ik zonder problemen korting op het auto-tarief, behalve op de ferry van Fjord1 vanuit Geiranger (want: toeristenboot, volgens de man op de kade). Wat ik ook gek vind is dat Fjellinjen nu een week na terugkomst maar een fractie van alle tolwegen toont, zouden die later nog komen?

6) Het totale aanbod EV's viel me in Noorwegen wat tegen, je ziet natuurlijk relatief veel Tesla's en Leaf's rijden maar ik had een of ander utopisch beeld in m'n hoofd waarin je de ene na de andere EV voorbij zag komen: dat was bij mij zeker niet het geval en het varieerde ook erg per regio. Maar de infra is er: zelfs op hoge passen kom je gewoon ineens een onbemande Circle-K of Fortum lader tegen.

7) Wat een *genot* om met een Tesla in Noorwegen te rijden. De kleine passen zijn berg-op prima te doen dankzij het ruime vermogen, het afdalen is heerlijk omdat je slechts een beetje met je gaspedaal hoeft te spelen om af te remmen. De stilte van de auto is gewoon heel fijn en draagt bij aan het genieten van de omgeving.

Ik heb de hele reis vrijwel op superchargers gedaan. Alleen in Gothenburg bleef ik twee nachten (Liseberg, erg leuk park) en in de parkeerkelder van het hotel waren simpele shukos. Hoewel we met 20% in de batterij nog voldoende hadden om de SUC boven Gothenburg te halen heb ik hem toch aan de shuko gehangen en na 48 uur stil staan had ik toch mooi weer 95% in de accu zitten: de volgende dag konden we dus lekker meteen doorrijden. Ook bij het hotel in Nyborg DK was een heuse Destination Charger en konden we dus de volgende ochtend heerlijk met een volle accu wegrijden. In de andere slaapplaatsen viel de mogelijkheid om bij het hotel of huisje te laden me een beetje tegen, maar ik heb ook nergens echt veel fuss erom gemaakt. Ik wist toch wel dat ik uiteindelijk een SuC of Fortum old tegen zou komen.

Dus: met een Model3 kom je in Noorwegen prima uit de voeten met een Type2 kabel, de SuC's en je standaard UMC (die gewoon goed werkt in Noorwegen). Gewoon gaan, eigenlijk viel er maar een ding tegen; de prijzen in de winkels en restaurants...

Wat ik wel raar vind is dat ik in mijn betaaloverzicht maar 2 laadbeurten in Noorwegen zie. De supercharger in Denemarken (heenweg) zie ik niet, diverse SuCs in Noorwegen zie ik niet, de SuC in Rade (DE) zie ik alleen op de heenweg en niet op de terugweg (vre-se-lijke locatie trouwens, bah)... Ik dacht dat de auto verantwoordelijk was voor het doorgeven van die laadbeurten, maar blijkbaar was het happ-hour-week ofzo bij Tesla ;-)

Dag Odie,

Wij vertrekken volgende week voor 3 weken naar Noorwegen. (90D) Je schreef in je post over de laadstations van "Fortum en Grønkontakt en Circle-K laders (allemaal helaas 50 kW max)". Ik heb zelf een plugsurfing en NewMotion kaart, maar ik heb de indruk dat ik die niet op die laders kan gebruiken. Op onze reis is 1 plaats nogal "kritisch" en daar kan je gratis laden op een Grønkontakt laderpunt. Maar ik vrees dat je daar toch een kaart van hun moet hebben om hem te activeren. Wat heb je nodig om via die laders te kunnen laden?

Marc
 
Dag Odie,

Wij vertrekken volgende week voor 3 weken naar Noorwegen. (90D) Je schreef in je post over de laadstations van "Fortum en Grønkontakt en Circle-K laders (allemaal helaas 50 kW max)". Ik heb zelf een plugsurfing en NewMotion kaart, maar ik heb de indruk dat ik die niet op die laders kan gebruiken. Op onze reis is 1 plaats nogal "kritisch" en daar kan je gratis laden op een Grønkontakt laderpunt. Maar ik vrees dat je daar toch een kaart van hun moet hebben om hem te activeren. Wat heb je nodig om via die laders te kunnen laden?

Marc

Voor beiden kun je de App downloaden en daar zou je voldoende aan moeten hebben, hoewel Bjørn Nyland al eens vertelde dat de App methode niet werkt als de laders een storing aan de mobiele dataverbinding hebben (en dat schijnt nogal eens voor de komen). Met Fortum kun je laden met een RFID sleuteltje, die ik gratis kon bestellen. Ik denk dat als je dat nu doet dat je hem nog wel binnen drie weken binnen hebt... Mocht dat niet lukken dan zou ik in ieder geval een account voor beiden aanmaken in de App.

Mijn ervaring is dat er buiten de grote twee (Fortum en Gronkontakt) nog best redelijk veel alternatieven zijn zoals Circle-K (groot merk maar heeft bij lange na nog niet zoveel als de andere twee) maar ik ben ook redelijk veel onbekende alternatieve laders tegen gekomen. In Eidfjord stonden bijvoorbeeld naast de Supercharger 4 50 kW laders van BKK (BKK - Electric cars and charging) en 1 van Grønkontact.

Vaak kwam ik bij de COOP Extra supermarkt ook 50 kW laders tegen van een voor mij onbekend label en allemaal gaven aan dat je kon laden met je mobiel. Ik zou dus vooral de mobiel en de creditcard bij de hand houden en niet teveel stressen.

Welke locatie is kritisch volgens jou?

Heb vooral veel plezier onderweg, mijn tien dagen (7 in Noorwegen) waren VEEL te kort. Ik had met gemak het driedubbele willen blijven want het is adembenemend mooi en heerlijk rustig. Het rijden door de bergen met een EV is grandioos en het tempo ligt van nature ontzettend laag. Laat je niet teveel opfokken door gefokte Noren die wel heel hard willen scheuren (ik heb echt maniakken over kleine bochtige weggetjes zien scheuren, mij inhalen omdat ik me aan de max hield, etc) en geniet.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle logische app's en adapters alleen tijdens de eerste trip bij me had en daarna, dankzij de opgedane ervaringen, blind vaar op de SUC's en elke nacht aftop vanuit de huisjes. Ik heb nooit anders gebruikt. Op wat gratis laadmogelijkheden na (niet omdat het moest, maar omdat het kon).
Ik zit dan wel altijd in Airbnb achtige huisjes en nog niet in omgevingen geweest waar het blijkbaar lastig laden is
 
  • Like
Reactions: Odie
Mocht je een tollkastje hebben (AutoPass), dan werkt die ook bij de bruggen in Denemarken en Zweden. Ben ik duur achtergekomen, want heb de brug tussen Zweden en Denemarken nu 2x afgetikt (AutoPass en creditcard). Is met 2x €62 een dure grap. :mad: Ga er nog wel achteraan, maar verwacht er niet veel van.

Bruggen in Denemarken zijn sowieso schofterig duur. Ferry Kristiansand is de beste optie.
 
Mocht je een tollkastje hebben (AutoPass), dan werkt die ook bij de bruggen in Denemarken en Zweden. Ben ik duur achtergekomen, want heb de brug tussen Zweden en Denemarken nu 2x afgetikt (AutoPass en creditcard). Is met 2x €62 een dure grap. :mad: Ga er nog wel achteraan, maar verwacht er niet veel van.

Bruggen in Denemarken zijn sowieso schofterig duur. Ferry Kristiansand is de beste optie.
De Ferry van Hirtshals naar Larvik (Superspeed2) is me ook goed bevallen. Nou is superspeed wat overdreven met max 50 km/h maar je bent wel in amper 4 uur aan de overkant, de bruggen (samen 92 euro en dat is het dure tarief, vooraf boeken is iets goedkoper) zijn alleen goedkoper dan de ferry (100 euro).
 
Wij vertrekken volgende week naar Noorwegen. Ik heb een autoPASS liggen die ik graag wil bevestigen in onze M3.
Normaal gesproken adviseren ze dit op je voorruit te plakken.
Maar kan ik de autoPASS ook in de frunk plakken? Heeft iemand hier al ervaring mee?
 
Wij vertrekken volgende week naar Noorwegen. Ik heb een autoPASS liggen die ik graag wil bevestigen in onze M3.
Normaal gesproken adviseren ze dit op je voorruit te plakken.
Maar kan ik de autoPASS ook in de frunk plakken? Heeft iemand hier al ervaring mee?
Geen idee of de frunk ook werkt, ik heb hem gewoon naast de spiegel geplakt. Pakken jullie (ook) de Colorline (Kiel-Oslo)? Let dan op grote drukte rondom Hamburg.

Wij moesten behoorlijk knallen om op tijd te zijn, daardoor met een strakke range van de boot af. Uiteindelijk toch maar een paar % bij een Fortum laadpaal gepakt om de SUC op route probleemloos te halen...

IMG_6100.jpg
 
  • Helpful
Reactions: WimW and Nienke
Geen idee of de frunk ook werkt, ik heb hem gewoon naast de spiegel geplakt. Pakken jullie (ook) de Colorline (Kiel-Oslo)? Let dan op grote drukte rondom Hamburg.

Wij moesten behoorlijk knallen om op tijd te zijn, daardoor met een strakke range van de boot af. Uiteindelijk toch maar een paar % bij een Fortum laadpaal gepakt om de SUC op route probleemloos te halen...

View attachment 433174
Dank je! Ja, wij gaan met de Color Line. We gaan de dag ervoor al naar Hamburg om dit probleem te voorkomen. Volgens mij besloten we dit n.a.v. jouw tip!
 
Last edited: