Nee, het viel me op afgelopen zomer dat ik de auto in stak in de supercharger, en ik dan de route naar de volgende supercharger berekende, en dat ie dan bv -65% aan gaf. Dus dan wist ik dat ie bv 75% moest laden om met 10% marge te arriveren.
Wat bleek was dat als ik dan vroeger naar de auto ging, en hij langzaam de verwachte GoM bijtelde in functie van het aantal geladen kWh's, dat hij bij 5% een tijd bleef hangen, terwijl er wel extra kWh's bleef laden.
Een keer heb ik dan vertrokken toen ie verwachtte dat ik met 5% ging arriveren, en constant had ik dus de melding dat ik 110 km/u moest rijden. Zelfs door constant 110 km/u te rijden ging die melding niet weg. Meer nog, na een tijdje 130 rijden, verslikte ie zich plots en gaf ie plots aan dat ik het niet ging halen en met -4% ging arriveren!
De volgende keer ben ik dan blijven wachten tot ie 8% op bestemming verwachtte, en toen kon ik wel aan 150 op autopilot naar de volgende supercharger rijden, en arriveerde ik er met 6 of 7%, dus niet veel afwijking.
Dus ja, mijn punt: als de auto verwacht dat je er met 5% gaat arriveren, ga er dan vanuit dat ie gaat vragen dat je je snelheid moet aanpassen. Pas als je lang genoeg wacht en er nog enkele kWh's bijkomen en ie plots verwacht dat je met 6% of meer kan arriveren, kan je er vrij zeker van zijn dat je aan normale snelheden kan rijden.
Een andere kanttekening is dat de auto zijn GoM berekent op basis van je reële verbruik en de maximumsnelheid of adviessnelheid. Dat wil in Duitsland zeggen dat de GoM er met 130 km/u perfect accuraat is, maar dit wat negatiever kan uitvallen als je constant 150 kan rijden. Zeker het laatste traject, zonder beperkingen maar ook zonder wegenwerken, loopt de GoM dan ook sneller dan gehoopt terug. Heb je veel snelheidslimieten en wegenwerken, kan je daarentegen wel makkelijk de GoM vertrouwen.