Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen woensdag mijn MY LR MCR opgehaald en erg blij mee. Was uiteindelijk een uit de voorraad, want die moesten volgens mij op bij Tesla. Ik had aangegeven er achteraf een trekhaak op te willen laten plaatsen. Nu twijfel ik of hij stiekem niet toch al voorbereid is op een trekhaak. Er zit in de achterbumper namelijk al een klepje lijkt het, waar de trekhaak normaliter uitsteekt. Zit dat klepje er ook als je geen trekhaak hebt of heb je dan een vlak doorlopende bumper? Daarnaast dacht ik in de Tesla app bij service een trekhaak installatie zo aan te kunnen vinken, maar zag deze niet bij de accessoires e.d. staan als optie en heb dus een vrij invulveld gebruikt. Ook toen dacht ik: zou die ontbreken omdat hij er bij mij eigenlijk al op zit? Heb er geen tasje met trekhaak bij gekregen in ieder geval.
 
Klepje zit er altijd; met en zonder trekhaak.

De officiële trekhaak is al een tijdje niet leverbaar in de webshop. Mocht je voor een originele willen gaan, dan adviseer ik je op de shop goed in de gaten te houden (bij beschikbaarheid vaak snel weer uitverkocht) of er een te bestellen bij een Service Center. Het belangrijkste verschil tussen de officiële trekhaak en een after market trekhaak is de activatie van 'Tow mode' in de software. Dat kan alleen Tesla.
 
Er zijn er ook die speciale haken 3D printen.

1692974022704.png
 
Klepje zit er altijd; met en zonder trekhaak.

De officiële trekhaak is al een tijdje niet leverbaar in de webshop. Mocht je voor een originele willen gaan, dan adviseer ik je op de shop goed in de gaten te houden (bij beschikbaarheid vaak snel weer uitverkocht) of er een te bestellen bij een Service Center. Het belangrijkste verschil tussen de officiële trekhaak en een after market trekhaak is de activatie van 'Tow mode' in de software. Dat kan alleen Tesla.
Ah, lees nu inderdaad op de site dat je eerst moet bestellen in de shop en dan een serviceafspraak moet maken. Helaas krijg ik bij bestellen de foutmelding dat de betaling mislukt. Kan alleen met creditcard en geeft niet aan wat er mis gaat. Ga wel even bij een service center langs
 
Ah, lees nu inderdaad op de site dat je eerst moet bestellen in de shop en dan een serviceafspraak moet maken. Helaas krijg ik bij bestellen de foutmelding dat de betaling mislukt. Kan alleen met creditcard en geeft niet aan wat er mis gaat. Ga wel even bij een service center langs
Tesla = Lean
Lean = standaardisatie
Vandaar weinig kleuren en zo goed als geen opties (behalve software-opties).
 
Ik zou hier nog even op terug komen. Antwoord is nog steeds wat vaag… Zijn nu met vouwwagen onderweg, zijn geweest in Italië en nu in Duitsland. Wat duidelijk is geworden is dat met tow-mode toggle aan de navigatie wél rekening lijkt te houden met meer verbruik. Dit werd duidelijk toen ik stuk met deze toggle uit had gereden vanwege auto-pilot comfort (zalig…). Geschat resterend % bij volgende supercharger was toen 27%. Toen dus de toggle weer aangezet, en meteen werd er een nieuw % gegeven bij aankomst van diezelfde supercharger (ik dacht 14% oid). Dus die toggle heeft wel degelijk invloed op voorspeld verbruik. Vind ik opmerkelijk want hij “ziet” nog steeds dat er een aanhanger is?

Het wordt nog verwarrender als je je gewoon de toggle uit houdt, en kijkt naar voorspelde rest-% bij volgende stop. Die lijkt dan toch snel te kruipen naar realistischer % met de tijd.

Kortom; is me nog niet helemaal duidelijk hoe Tesla die towmode nu gebruikt voor verbruiksinschatting.

Verder ZEER tevreden over deze MY RWD combi met vouwwagen. Hoefden over de hele heenreis maar 2x af ts koppelen, en mooiste compliment is dat mn vriendin compleet haar range anxiety kwijt is geraakt door SC-netwerk. Echt top. 👌🏻

Goed om te lezen dat de combinatie MY RWD met een vouwwagen zo goed bevalt. Kunt u iets zeggen over het verbruik tijdens de reis? Is een bereik van 200-250km op een volle batterij haalbaar met een Y RWD incl. vouwwagen?
 
Goed om te lezen dat de combinatie MY RWD met een vouwwagen zo goed bevalt. Kunt u iets zeggen over het verbruik tijdens de reis? Is een bereik van 200-250km op een volle batterij haalbaar met een Y RWD incl. vouwwagen?
Zeker haalbaar. En daar waar ik de route over 2 bergpassen (zonder chargers daar) nog heel spannend vond met vouwwagen, bleek het verbruik daar gewoon rond de 160w te zijn… Echt bizar laag. Heeft met name door lagere snelheden te maken natuurlijk maar was verbaasd met al die hoogtemeters…
 
Hoi allemaal,

Ik heb de 10 pagina tellend forum meerdere keren gelezen en wil een trekhaak bestellen bij Tesla. Deze wil ik dus achteraf laten plaatsen.

Graag zou ik een samenvatting willen van onderstaande vragen omdat er verschillende beweringen worden gedaan in dit forum. Iedereen vanuit een goede bedoeling, maar soms wel wat verwarrend.

Als ik een trekhaak in de shop bestel en deze achteraf laat monteren:
- kan ik een vouwwagen hiermee vervoeren? Zag een post hierboven, kan dit dus ook als deze naderhand geplaatst word?
- kan ik een aanhangwagen hiermee vervoeren?

- wat zijn de overige nadelen van achteraf monteren? Ik weet dat deze dan meer kost als af fabriek, maar wat zijn de overige verschillen?

Ik vind 1500 euro nog steeds heel veel geld, ook op een wat duurdere auto. Zal dit ooit (enigszins) goedkoper worden?
 
Hoi allemaal,

Ik heb de 10 pagina tellend forum meerdere keren gelezen en wil een trekhaak bestellen bij Tesla. Deze wil ik dus achteraf laten plaatsen.

Graag zou ik een samenvatting willen van onderstaande vragen omdat er verschillende beweringen worden gedaan in dit forum. Iedereen vanuit een goede bedoeling, maar soms wel wat verwarrend.

Als ik een trekhaak in de shop bestel en deze achteraf laat monteren:
- kan ik een vouwwagen hiermee vervoeren? Zag een post hierboven, kan dit dus ook als deze naderhand geplaatst word?
- kan ik een aanhangwagen hiermee vervoeren?

- wat zijn de overige nadelen van achteraf monteren? Ik weet dat deze dan meer kost als af fabriek, maar wat zijn de overige verschillen?

Ik vind 1500 euro nog steeds heel veel geld, ook op een wat duurdere auto. Zal dit ooit (enigszins) goedkoper worden?

Belangrijk onderscheid: in Nederland of in Belgie? In Belgie moet de auto bij plaatsing extra worden gekeurd. In Nederland is het trekgewicht op de model Y standaard opgenomen op het kentekenbewijs.
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik heb een nieuwe Model Y RWD gekocht met trekhaak (in Belgie). Moet Tesla hier eerst nog mee naar de keuring voor de trekhaak, of is dat van fabriek af goedgekeurd?
Je krijgt n ontvangst vd wagen een mail om een afspraak te maken met een third partybedrijf voor de keuring. Die halen de wagen op waar je maar wil en rijden er mee naar de keuring.
 
Of zelf kopen/plaatsen voor de handige Harries (dan ben je incl. de BTW ca. 600,-- kwijt & 4 tot 5 uur arbeid)
Laatst bij de Sec hadden ze een Tesla waar kroonsteentjes gebruikt waren voor de trekhaak. Als er dan iets met je auto is moet je wel sneller met tegenbewijs komen denk ik. Ik zou altijd af fabriek bestellen of bij Tesla laten installeren om gedoe te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Vrijdag hebben wij onze MY LR opgehaald met een trekhaak. Vandaag moest ik meteen een aanhanger trekken, en het viel mij op dat het klepje van de stekker net niet ver genoeg open kan om de stekker 90 graden vast te draaien. Het klepje komt tegen de onderkant van de bumper aan, de stekker kan ik 45graden draaien. Gelukkig maakt de stekker wel contact en kon ik ermee rijden. Weet iemand misschien of dit vaker voorkomt en wat de oplossing is?
De auto bevalt overigens fantastisch, hiervoor een Audi a4 avant.
 
Vrijdag hebben wij onze MY LR opgehaald met een trekhaak. Vandaag moest ik meteen een aanhanger trekken, en het viel mij op dat het klepje van de stekker net niet ver genoeg open kan om de stekker 90 graden vast te draaien. Het klepje komt tegen de onderkant van de bumper aan, de stekker kan ik 45graden draaien. Gelukkig maakt de stekker wel contact en kon ik ermee rijden. Weet iemand misschien of dit vaker voorkomt en wat de oplossing is?
De auto bevalt overigens fantastisch, hiervoor een Audi a4 avant.
Je kan de stekker wat omhoog wringen (de support geeft mee).