Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ging voor de lol eens kijken of er al degradatie op mijn nieuwe Model X zit...

Nee, natuurlijk niet. Netjes 500km geschat rijbereik zegt TeslaMate.

Maar gekker is dat mijn 2017 Model X volgens TeslaMate 6 jaar geleden een geschat rijbereik van 560km had, en over de jaren terug liep tot 508, en daarna zakte tot 490.

Dus, is het ingeschatte rijbereik inderdaad met 12% gezakt over 6 jaar, of is de software anders gaan rapporteren? 🤔
 
Als ze nu eens een prijs in lijn met de US zouden brengen. Aan 85k zou de S toch verkopen als zoete broodjes 👍
Jammer dat de productieniveaus te laag zijn om zoiets te kunnen doen. Ideaal heb je iets dat een aantal performance 3/Y-kopers doet twijfelen en al eens een extra S besteld.

We zitten eigenlijk al op het prijsniveau van de US, maar hebben last van de invoerheffing, transportkosten en BTW. Voorbeeld: een Model S Plaid kost $90k in de US, dat is omgerekend zo’n €83k. Daar komt 10% invoerheffing en 2-3k transportkosten bovenop, waarmee het €93k wordt. Dan nog eens 21% BTW en je zit op €112k. Prijs in Europa: €110k.
 
Harseflats! nog een price drop in de VS. Die van de MS valt nog redelijk mee, maar op de MX doen ze dat met wat grotere stappen.
Niet alleen in de VS:

Prijsverlagingen Model S en X in NL

Per vandaag hebben we de prijzen van de Model S en X kunnen verlagen. Dat is nog niet alles, we rekenen voor deze Modellen ook geen meerprijzen voor andere kleuren dan de standaardkleur.

Model S:

  • € 94.990 Long Range – Dual Motor All-Wheel Drive
  • € 109.990 Plaid – Tri Motor All-Wheel Drive
Model X

  • € 99.990 Long Range – Dual Motor All-Wheel Drive
  • € 114.990 Plaid – Tri Motor All-Wheel Drive
 
We zitten eigenlijk al op het prijsniveau van de US, maar hebben last van de invoerheffing, transportkosten en BTW. Voorbeeld: een Model S Plaid kost $90k in de US, dat is omgerekend zo’n €83k. Daar komt 10% invoerheffing en 2-3k transportkosten bovenop, waarmee het €93k wordt. Dan nog eens 21% BTW en je zit op €112k. Prijs in Europa: €110k.
Ik bedoelde eerder de prijssprongen tussen de modellen. In de US is dat +/- zo:
3 RWD: 40
3 LR: 47
3 P: 53
S: 75
S P: 90

Iemand die naar de 3P kijkt, zou best wel eens oogluikend naar de S kunnen kijken. Zelfde snelheid en voor 20k spring je naar een heel andere grootte van wagen. In België is de sprong van 60 naar 95k veel groter. Mocht er grotere productie van de S zijn in Duitsland/China, zou je je kunnen voorstellen dat 80-85k niet onmogelijk is (ik geloof dat de S hier ook heel even aan 85 gestaan heeft toen de Plaid werd aangekondigd). Zo'n wagen zou vlot verkopen.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Sinds vanochtend weer het bekende "klik" geluid terug in mijn stuurhuis bij volledig insturen op lagere snelheden (vooral bij uitrijden van een uitrit, en het bewust langzaam nemen van rotondes).

Tweede keer dat dit op de huidige MX Plaid gebeurt. Vorige keer snel verholpen, dus zal nu wel weer hetzelfde probleem zijn.

Vind het toch apart dat na zoveel jaar hetzelfde model te ontwikkelen dit nog steeds een terugkerend probleem is. Is hier niet een aftermarket oplossing voor welke geen impact heeft op eventuele garanties?
 
Sinds vanochtend weer het bekende "klik" geluid terug in mijn stuurhuis bij volledig insturen op lagere snelheden (vooral bij uitrijden van een uitrit, en het bewust langzaam nemen van rotondes).

Tweede keer dat dit op de huidige MX Plaid gebeurt. Vorige keer snel verholpen, dus zal nu wel weer hetzelfde probleem zijn.

Vind het toch apart dat na zoveel jaar hetzelfde model te ontwikkelen dit nog steeds een terugkerend probleem is. Is hier niet een aftermarket oplossing voor welke geen impact heeft op eventuele garanties?
Wat bedoel je precies? Kan je het eens opnemen? Mogelijk heeft mijn X uit 2020 dat ook en volgens Tesla is daar niks aan te doen.

Het gaat om klik/gekraak dat hoorbaar is bij flinke stuur uitslag (bijvoorbeeld bij het inparkeren).
 
Wat bedoel je precies? Kan je het eens opnemen? Mogelijk heeft mijn X uit 2020 dat ook en volgens Tesla is daar niks aan te doen.

Het gaat om klik/gekraak dat hoorbaar is bij flinke stuur uitslag (bijvoorbeeld bij het inparkeren).
Te horen in onderstaande video:

Is zeker wel iets tegen te doen en een (heel) bekend probleem op alle fora en bij Tesla zelf. Ze hebben het vorige keer ook gefixt (iets aangedraaid wat niet strak genoeg zag en geloof ook shims tussen geplaatst oid).

Had het overigens bij mijn vorige X ook (P90D) en ook daar op dezelfde manier gefixt. Zolang alles onder garantie valt vind ik het helemaal prima (auto half dagje weg, 5 minuten van mijn woonplaats nu), zodra hij buiten warranty valt wordt het een ander verhaal 😅
 
Inderdaad, maar mijn punt was dus hoe betrouwbaar de lezing van TeslaFi/TeslaMate is, als de nieuwe auto quasi even veel verwachte range heeft als de uitgaande met 10% verlies...
TeslaFi berekent het toch gewoon aan de inschatting van de verwachte range? Dus ik snap jouw vraag niet helemaal (ik heb ook even teruggelezen, maar daar werd het voor mij niet duidelijker van).
 
TeslaFi berekent het toch gewoon aan de inschatting van de verwachte range? Dus ik snap jouw vraag niet helemaal (ik heb ook even teruggelezen, maar daar werd het voor mij niet duidelijker van).
TeslaMate en Teslafi beweren dat mijn 2017 Model X op 240000km van een maximum geschat bereik van 550 naar 490 km is gezakt.

Mijn gloednieuwe Model X heeft volgens diezelfde TeslaMate en Teslafi een maximum geschat bereik van 500km.

Ik heb vanzelfsprekend nooit 550 of zelfs 490km zonder laadpauzes gereden.
 
TeslaMate en Teslafi beweren dat mijn 2017 Model X op 240000km van een maximum geschat bereik van 550 naar 490 km is gezakt.

Mijn gloednieuwe Model X heeft volgens diezelfde TeslaMate en Teslafi een maximum geschat bereik van 500km.

Ik heb vanzelfsprekend nooit 550 of zelfs 490km zonder laadpauzes gereden.
Dan zit dat gewoon in de software. Ze nemen gewoon over wat de auto aangeeft. Dus als ik bij de M3P winterwielen erop leg en aangeef dat ik met 18 inch rijd, dan gaat niet alleen in de auto het bereik omhoog, maar ook TeslaFi meent dan ineens dat de accu beter aan het presteren is.

Onder de streep is TeslaFi niets anders dan data vanuit de auto presenteren aan jou als klant.
 
TeslaFi en Teslamate reageerden nooit als ik van 22" zomerbanden naar 20" winterbanden ging. En ja, ik stelde in de auto in welke velgen ik had, maar er is geen optie om winterbanden vs zomerbanden aan te duiden.

Dus nee, dat is het ook niet.