Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voordelig in Spanje gaan kopen?

This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs zag ik dat er een opmerkelijk prijsverschil voor de standard Model 3 op de Tesla website voor Spanje. Net onder de 40k! Enkel bij dit model is er zo'n groot verschil.
Geen idee wat de reden daarvoor kan zijn, maar met de geplande overheidspremie in België vanaf 2024, voor wagens die <40k kosten lijkt dit wel een heel verleidelijk aanbod voor een shoppinguitstapje naar Spanje.
Heeft iemand ervaring met particuliere aankoop van nieuwe wagen vanuit Spanje?
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Hbrink
Maar je hoeft geen 21% BTW in Spanje te betalen als je de auto exporteert.
De vraag is echter of Tesla Spanje daar aan mee wil werken omdat je de auto rechtstreeks bij Tesla koopt en niet via een dealer.
Het alternatief is eerst de Spaanse BTW betalen, de auto in België invoeren, de Belgische BTW betalen, en daarna de Spaanse BTW terugvorderen.
Als het om een nieuwe vervoermiddel gaat is dat als particulier ook mogelijk.
 
Last edited:
Onlangs zag ik dat er een opmerkelijk prijsverschil voor de standard Model 3 op de Tesla website voor Spanje. Net onder de 40k! Enkel bij dit model is er zo'n groot verschil.
Geen idee wat de reden daarvoor kan zijn, maar met de geplande overheidspremie in België vanaf 2024, voor wagens die <40k kosten lijkt dit wel een heel verleidelijk aanbod voor een shoppinguitstapje naar Spanje.
Heeft iemand ervaring met particuliere aankoop van nieuwe wagen vanuit Spanje?
Een deel van het verschil wordt verklaard door de subsidie vanuit het MOVES III-programma a €1210 die in de prijsopbouw op de Tesla site er al afgehaald wordt. Dit wordt zichtbaar wanneer je details bekijkt van de totale prijsopbouw. De verklaring waardoor dit prijsverschil alleen bij de RWD bestaat heeft te maken met de maximum cataloguswaarde voor de subsidie die ook in Spanje ligt op €45.000,-
 
De btw zal toch niet 2x moeten betaald worden, in dit geval. Ofwel betaal je btw in Spanje, ofwel hier in Belgie.
Moves II ken ik niet, maar als in Spanje de bovengrens op 45000 ligt om een subsidie te kunnen bekomen waarom staat de M3 dan aan 40000?
Voor Belgische klanten zal dit in 2024 wel heel interessant worden, als het tegen dan niet gewijzigd is natuurlijk. Volgens mij kan Tesla Spanje dit niet weigeren om aan niet-Spaanse klanten te verkopen. Er is toch vrij markt in Europa?
 
Vroeger kon je een toonzaal model uit het buitenland kopen en laten overbrengen. dit koste toen €500 extra.
Mijn tweede MS uit 2015 was zo een toonzaalmodel dat in München stond.
Nu doet tesla dit niet meer, en ik veronderstel dat ze ook geen nieuwe Spaanse auto aan een Belgische klant gaan verkopen.
 
Ik heb onlangs een nieuwe Mazda MX-5 voor mijn echtgenote gekocht. Ik kocht die in Duitsland omdat het 7000 euro scheelde op de Belgische prijs. Ik betaalde daar 19% btw en bij inschrijving in België nog eens onze 21% btw. Achteraf kon ik de 19% Duitse btw recupereren maar dan moet de garagist wel willen meewerken. Hoe de regels in Spanje zijn weet ik niet, nog het btw tarief die daar van toepassing is. Als je dus 40k incl 19% btw zou betalen moet je nog eens 2% bij die prijs rekenen en kan je fluiten naar je premie. Het is ook maar voor de eerste 5000 Belgen die premie want meer budget hebben ze niet uitgetrokken.
 
Last edited:
Als je een buitenlands BTW nummer en adres hebt, kunnen ze het niet weigeren. BTW is dan intracommunautair te boeken. Officieel moet je het zelfs kunnen kopen met je NL/DE btw nummer in buitenland (is nu eenmaal EU), maar daar doen ze moeilijk over.
 
Als particulier heb je geen BTW nummer dus dan wordt het wat omslachtiger. De manier waarop Hayden het met de MX-5 beschrijft is de meest logische manier, eerst de BTW in het land van verwerving betalen, dan BTW in het land van bestemming en dan BTW in het land van verwerving terugvorderen.

Als je bij een dealer koopt zal die het waarschijnlijk niet interesseren of de auto naar een ander land gaat of niet. In het geval van Tesla kan ik me voorstellen dat ze intern een gebiedsbescherming hebben, wel of niet (juridisch) terecht.
 
Als particulier heb je geen BTW nummer dus dan wordt het wat omslachtiger. De manier waarop Hayden het met de MX-5 beschrijft is de meest logische manier, eerst de BTW in het land van verwerving betalen, dan BTW in het land van bestemming en dan BTW in het land van verwerving terugvorderen.

Als je bij een dealer koopt zal die het waarschijnlijk niet interesseren of de auto naar een ander land gaat of niet. In het geval van Tesla kan ik me voorstellen dat ze intern een gebiedsbescherming hebben, wel of niet (juridisch) terecht.
In Belgie vandaag nieuwe Model Y voor 39990 euro. Dat maakt het wel heel aantrekkelijk om er 1 te kopen. Valt dan ook nog binnen de Sepp voor nieuw auto's :)
 

Attachments

  • Screenshot 2024-01-07 at 23.35.27.png
    Screenshot 2024-01-07 at 23.35.27.png
    655.4 KB · Views: 20