Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat om het voorverwarmen van de batterij. Je moet de 'range mode' uitzetten, dan gaat de batterij zichzelf verwarmen (hoe raar dat ook klinkt). Ik ga er maar even van uit dat de M3 ook een range mode heeft, net als de S. Het verwarmen van de batterij kost minder stroom dan het meerverbruik van een koude batterij kost. Bij een warme batterij gaat ook de 'regen' beter, want hij remt eerder en sterker op de motor af.
Dus als het kan bij een buitenslaper: range mode off
Vanaf hoeveel KM is dit grofweg rendabel?
 
Vanaf hoeveel KM is dit grofweg rendabel?
Rendabel is misschien niet het juiste woord. Het gaat er vooral om dat een batterij veel langer meegaat, als je hem goed behandelt. De degradatie is dus minder. En het gebruik ook. Vooral als een accu bevroren is, schijnt het slecht te zijn voor de cellen, als je te veel power vraagt.
Er zijn talloze youtube-filmpjes en blogs te vinden over een juist gebruik van een EV batterij. Het is een wetenschap op zich, als ik dat allemaal zo lees.
En dat van dat voorverwarmen wist ik eerst ook niet, maar heeft mij een deskundige verteld die ik een uitdraai van scanmytesla gestuurd had. In de winter altijd de accu voorverwarmen, was zijn advies. Dat doet je Tesla bij het laden overigens vanzelf: als hij te koud is, dan zie je dat hij met weinig amperes laadt en de rest van de amperes gebruikt voor het verwarmen van de batterij-koelvloeistof. Je hoort dan ook de pompen draaien, die de koelvloeistof door de batterij pompen.
 
Rendabel is misschien niet het juiste woord. Het gaat er vooral om dat een batterij veel langer meegaat, als je hem goed behandelt. De degradatie is dus minder. En het gebruik ook. Vooral als een accu bevroren is, schijnt het slecht te zijn voor de cellen, als je te veel power vraagt.
Er zijn talloze youtube-filmpjes en blogs te vinden over een juist gebruik van een EV batterij. Het is een wetenschap op zich, als ik dat allemaal zo lees.
En dat van dat voorverwarmen wist ik eerst ook niet, maar heeft mij een deskundige verteld die ik een uitdraai van scanmytesla gestuurd had. In de winter altijd de accu voorverwarmen, was zijn advies. Dat doet je Tesla bij het laden overigens vanzelf: als hij te koud is, dan zie je dat hij met weinig amperes laadt en de rest van de amperes gebruikt voor het verwarmen van de batterij-koelvloeistof. Je hoort dan ook de pompen draaien, die de koelvloeistof door de batterij pompen.
Dank!
Tot nu toe lijkt opwarmen van interieur enige optie om ook de accu van de model 3 warm te laten draaien.
Los van de auto aan de paal slingeren. Het dagelijks laden is echter niet noodzakelijk gebaseerd op mijn gebruik + het betreft een openbare paal.
 
Dan was ik dus nog net op tijd en ehhh voor Martijn iemand bij Leaseplan net ff te laat.
Natuurlijk mag en kan je geen rechten ontlenen aan dat ik het heb kunnen regelen. Hiervoor heb ik meer dan vervelend vaak moeten bellen en mailen totdat het uiteindelijk voor elkaar was. Een van die dingen. Ben er wel blij mee natuurlijk. Iemand hier op het forum verzocht ook om radiostilte... Je ziet het.... Ik zeg niets meer...(hierover)
 
2403ABFF-02A6-4B7C-968D-E6FF93CB8078.jpeg


Vanmorgen wederom de auto moeten annuleren, mail was nog niet gelezen, krijg ik dit nu binnen. ;)
 
  • Funny
Reactions: Elja Trum
Even een vraagje gerelateerd aan voorverwarmen van de auto. Ik heb helaas niet de luxe om thuis te laden. Wel heb ik een openbare paal in de straat. Ik vraag me af wat er gebeurd bij het volgende scenario:

Ik koppel de auto zo rond 20uur in de avond en laat de auto door de nacht heen vol lopen tot 90%. De volgende ochtend wil ik de auto voorverwarmen terwijl de auto nog aangesloten staat aan de paal. Wat gebeurt er dan? de paal stopt met laden wanneer de auto bij 90% is? Wat gebeurd er wanneer de auto leeg loopt door het koude weer en wat gebeurt er wanneer ik in de ochtend de auto laat voorverwarmen? Gaat de paal dan weer stroom geven zodat hij op 90% blijft?

Ja ik weet het.. ik ben nog wat onervaren in de EV wereld...
ik denk dat het toch echt niet gewaardeerd gaat worden als je structureel een openbare paal in je straat gaat gebruiken om je auto de hele avond en nacht aan te hangen, ook nadat je laden voltooid is. Of opzettelijk zo langzaam te laden dat je er de hele nacht over gaat doen:mad: Er wordt maar een beperkt aantal openbare palen neergezet, en waar moeten anderen dan terecht?

logisch lijkt om na laden af te koppelen en elders te parkeren. En dat is dan jammer voor je voorverwarmen, tenzij je een hond koopt en daar vroeg mee gaat wandelen en ondertussen je auto weer even aankoppelt;)
 
Yep, USB formateren op 32 en directory aanmaken: TeslaCam
Cap T en Cap C
Hou er rekening mee dat niet alles wordt opgeslagen, als je iets met zekerheid wilt vastleggen moet je op het dashcam-knopje drukken tijdens het rijden. Dan worden de laatste 60 seconden gesaved.
Ik vind de kwaliteit van de M3-dashcam overigens om te janken zo slecht. Vrijdag gaat Tesland een Blackvue inbouwen voor mij.