Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Er stond, tot einde 20e eeuw, op de trottoir bij zowat iedere openbare parkeerplaats in de stad een parkeermeter (die regelmatig manueel moest verlost worden van zijn gewicht aan muntjes). En er loopt onder iedere zelfde trottoir een elektrische leiding. Hoe moeilijk kan het dan zijn om op diezelfde plaatsen bij iedere parkeerplaats een (traag)laadpaal te zetten? Niet veel moeilijker dan parkeermeters beheren, vermoedelijk. Wel politieke moed voor nodig.


Prima idee !
Ben benieuwd welke gemeente deze primeur zal/wil binnenhalen.
 
"Dan wordt een SuC ook gebrukt waarvoor hij is gebouwd, een plaats om de paarden te laten eten en drinken voordat ze verder moeten galopperen. De oude Postiljons"

Is idd ook mijn visie. SuC's zijn er voor de lange ritten. Snel even bijladen (wagen en personen) en weer verder. Dus dan moeten wachten in een rij zou jammer en ontgoochelend zijn.
Voor dagdagelijks gebruik moet je (een) ander(e) oplossing(en) vinden/creëren
De beloofde toename in aantal SuC's zal wellicht vooral gericht zijn op uitbreiding van het dekkingsgebied en niet zozeer op meer laadstations in de bestaande locaties of op bijkomende locaties in gebieden die al een deftige dekking hebben
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
"Dan wordt een SuC ook gebrukt waarvoor hij is gebouwd, een plaats om de paarden te laten eten en drinken voordat ze verder moeten galopperen. De oude Postiljons"

Is idd ook mijn visie. SuC's zijn er voor de lange ritten. Snel even bijladen (wagen en personen) en weer verder. Dus dan moeten wachten in een rij zou jammer en ontgoochelend zijn.
Voor dagdagelijks gebruik moet je (een) ander(e) oplossing(en) vinden/creëren
De beloofde toename in aantal SuC's zal wellicht vooral gericht zijn op uitbreiding van het dekkingsgebied en niet zozeer op meer laadstations in de bestaande locaties of op bijkomende locaties in gebieden die al een deftige dekking hebben

Helemaal met je eens. Op dit moment ontbreekt de balans tussen voldoende adequate laadinfra in de regio en de SuC. Daarom "trekt" de SuC ook EV's die eigenlijk gewoon elders even gemakkelijk als aan de SuC (ik gebruik de term bewust niet, Maurice) terwijl ze van alles en nog wat doen kunnen bijladen. "Alles sal reg kom", een uitspraak, ook uit Zuid Afrika.
 
Ik vermoed dat er DC Combo Type 2 op de Model 3. En misschien dat tegen dan de DC-laders > 100 kW ondersteunen op 400V. Of zou de Model 3 zijn batterijpakket ook naar de 800V gaan zoals Porsche en Audi van plan zijn.

Verder hoop ik op een Europese Gigafactory en een Europese Tesla factory. En hopelijk draait die Gigafactory in Nevada snel op volledige capaciteit zodat de productie van de Model 3 kan beginnen. Was toch een voorwaarde als ik de presentatie goed herinner.

Ik hoop mijn Model 3 ergens in 2019 in ontvangst te kunnen nemen en blijf ondertussen lekker verder karren met mijn vintage Model S.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik vermoed dat er DC Combo Type 2 op de Model 3. En misschien dat tegen dan de DC-laders > 100 kW ondersteunen op 400V. Of zou de Model 3 zijn batterijpakket ook naar de 800V gaan zoals Porsche en Audi van plan zijn.

Verder hoop ik op een Europese Gigafactory en een Europese Tesla factory. En hopelijk draait die Gigafactory in Nevada snel op volledige capaciteit zodat de productie van de Model 3 kan beginnen. Was toch een voorwaarde als ik de presentatie goed herinner.

Ik hoop mijn Model 3 ergens in 2019 in ontvangst te kunnen nemen en blijf ondertussen lekker verder karren met mijn vintage Model S.

Het eerste denk ik niet, gezien deze recente publicatie. Ze houden vast aan hun eigen Superchargers (logisch ook want het is het enige in de praktijk al echt werkende netwerk) maar willen adapters aanbieden zodat er ook aan andere systemen geladen kan worden. Daarnaast zullen er bij een aantal SuC's ook DCC kabels worden gehangen zodat andere merken, onder de bekende voorwaarden, kunnen laden aan de SuC.
Allemaal nog erg ver weg, want er zijn geen andere EV's die in aanmerking komen en degene die het dichts in de buurt komt, de Bolt, heeft standaard geen snellaadmogelijkheid en optioneel tot max. 60 Kw.

Het zal voorlopig nog afwachten blijven.

Tesla is working on a charging adapter that can support both CHAdeMO and SAE J1772 DC
 
Last edited:
Eens zitten rekenen wat mijn Model 3 zou kosten afgaande op de optie prijzen van de model S.
Als ik uitga van een basis prijs van 30800 euro (wat na invoerrechten en ons btw stelsel nog zal oplopen) kom ik incl. opties op 45450 euro.
Op de premie van de Belgische overheid reken ik niet echt meer gezien ze die afbouwen. Er zal slechts een handvol M3 modellen afgeleverd worden eind 2017, in 2018 bedraagt de premie nog 2500 en tegen de reële aflevertijd in 2019 zal dit nog slechts 1500 euro zijn.
Hebben jullie al de rekening gemaakt en welke parameters hanteer je hierbij?
 
Hebben jullie al de rekening gemaakt en welke parameters hanteer je hierbij?

Basis Model 3 = $ 35.000 = € 31.800 + vervoerkosten USA-NL + BTW 21% = € 40.000 voor Basis model 3 (215 miles / 60 KW?)
Basis (60 KW?) € 40.000 (circa 50% tov. goedkoopste S)
75KW(?) € 10.000
AWD € 4.000
AP standaard
Premium upgrade € 3.000
Audio Upgrade € 2.500
Metallic Lak € 1.000
Velgen € 4.000
Leder stoelen € 2.500
Koolstof afwerking € 1.000
Totaal; € 68.000 incl. BTW

Budget waar ik rekening mee heb gehouden circa 60.000 - 70.000.
(ongeveer 50% van een S 90D met zelfde opties: € 125.000)
 
Basis Model 3 = $ 35.000 = € 31.800 + vervoerkosten USA-NL + BTW 21% = € 40.000 voor Basis model 3 (215 miles / 60 KW?)
Basis (60 KW?) € 40.000 (circa 50% tov. goedkoopste S)
75KW(?) € 10.000
AWD € 4.000
AP standaard
Premium upgrade € 3.000
Audio Upgrade € 2.500
Metallic Lak € 1.000
Velgen € 4.000
Leder stoelen € 2.500
Koolstof afwerking € 1.000
Totaal; € 68.000 incl. BTW

Budget waar ik rekening mee heb gehouden circa 60.000 - 70.000.
(ongeveer 50% van een S 90D met zelfde opties: € 125.000)

Ik denk niet dat de basisprijs zo hoog zal zijn anders kunnen ze niet concurreren met de BMW 3 of de audi A4 vrees ik.
 
Goedkoopste Audi A4 1.4 36.000 handbak. Automaat 37.000. BMW 3 serie zelfde 36.000. - 37.000 voor de goedkoopste versie. Dus 40.000 voor goedkoopste model3 lijkt mij zeer aantrekkelijk en concurrerend.

Tesla zal als ze echt de EV markt open willen breken en mensen uit hun ICE willen krijgen een laaggeprijsd instapmodel rond de € 35.000 moeten uitbrengen (dit is ook wat verschillende medewerkers) in diverse media hebben gezegd (verwachting euro prijs = dollar prijs). Tegen 2018/2019 zal het kantelpunt worden in de EV markt en zullen er ook andere (on)bekende merken deze markt volop ingaan bijv Faraday Future /Apple /Google. Er zal tegen die tijd zeker concurrentie zijn (het marktpotentieel is immers enorm) om de autowereld te migreren naar EV.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens, hoewel het natuurlijk wel zal helpen.

De M3 mag best iets duurder zijn dan de A4/3-serie/C-Klasse, etc. Je breekt de EV markt namelijk al open door de enorm lage bijtelling (valt niet te vertalen in het Vlaams), houderschapsbelasting en lage running costs, waardoor de accountmanagers en vertegenwoordigers van dit kikkerlandje voor een no-brainer staan bij het kiezen van de volgende lease-bak.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens, hoewel het natuurlijk wel zal helpen.

De M3 mag best iets duurder zijn dan de A4/3-serie/C-Klasse, etc. Je breekt de EV markt namelijk al open door de enorm lage bijtelling (valt niet te vertalen in het Vlaams), houderschapsbelasting en lage running costs, waardoor de accountmanagers en vertegenwoordigers van dit kikkerlandje voor een no-brainer staan bij het kiezen van de volgende lease-bak.

Het gaat om de bigger picture. Niet alleen om de zakelijke lease rijder maar juist om de veel grotere particulieren markt die uiteindelijk zal overstappen naar EV rijden. Deze zal gestimuleerd moeten worden door de overheid of door fabrikanten zelf met aantrekkelijk laag geprijsde instap model.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens, hoewel het natuurlijk wel zal helpen.

De M3 mag best iets duurder zijn dan de A4/3-serie/C-Klasse, etc. Je breekt de EV markt namelijk al open door de enorm lage bijtelling (valt niet te vertalen in het Vlaams), houderschapsbelasting en lage running costs, waardoor de accountmanagers en vertegenwoordigers van dit kikkerlandje voor een no-brainer staan bij het kiezen van de volgende lease-bak.

Wel goed vertaalbaar naar 't Vlaams. Ook in bananenlandje België geldt dat (voor professioneel gebruik in vennootschap) Tesla M3 basismodel @ 40.000 EUR eigenlijk goedkoper is dan Mini Cooper S basismodel @ 25.000 EUR. Voeg daar aan beide zijden zoveel opties als je wil aan toe, het resultaat blijft financieel in het voordeel van de Tesla M3.