Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ook duidelijk is...de Ampera-e is geen concurrent. Totaal onvergelijkbare auto. Dat wisten we al, maar nu helemaal. Wie weet heb ik ooit nog zin om die onzin die komt in Autoweek etc te corrigeren...beter van niet ;).

Met het long range model niet, maar met de standard Model 3 lijkt me de vergelijking toch aardig op te gaan. Beide zijn uiteraard full EV met alles wat daar bij komt. De Ampera heeft wat meer bereik maar de Tesla laadt wat sneller. De uitrusting bij de Ampera is rijker maar die is ook duurder. De Ampera zal ergens begin 2018 beschikbaar zijn, de Tesla eind 2018. Natuurlijk zijn er nog voldoende verschillen maar alvast met het basis model van de 3 is een vergelijkende test zeker zinvol. En dan niet te vergeten dat dit op basis van de Bolt-modeljaar 2017 is. De echte vergelijking moet je maken met Bolt-modeljaar 2019 die weer wat beter zal zijn.

Het enige echte grote verschil zijn de geprojecteerde verkoopsaantallen en ook de intentie van beide bedrijven om de Europese markt van voldoende aanbod te voorzien.
 
Ik verneem in z'n algemeenheid een teleurstelling die ik niet begrijp. Elon musk heeft meerdere malen genoemd dat de model 3 geen kleinere model s is, maar een beduidend eenvoudiger en goedkoper model. Dat bepaalde zaken bij de model s standaard zijn en bij de model 3 niet lijkt mij niet raar.

Maar even kijken wat we nu wel weten.
Het is een ev, die waarschijnlijk veel beter rijdt dan enig andere conventionele auto op de markt.
Hij gaat onder de 6 seconden naar de 100, welke huidige gezinsauto in deze prijsklasse krijgt dat voor elkaar.

Het is een ruime auto, formaat A4, 3 serie. Wie krijgt dit soort auto's leuk aangekleed incl beperkte autonome functies onder de 65k?

Oftewel, het is een fraaie auto, met bizarre specs, die in de basis keurig is uitgevoerd (kijk eens wat je op een 40k kostende Passat aan standaardopties krijgt), en met een paar optiepakketten zelfs autopilot heeft (welk merk levert autopilot op een middenklasse auto de komende 5 jaar?).

Dus waarom deze teleurstellingen?
Wacht even, de binnenruimte, vooral achterin, is veel groter dan die in A4 en BMW 4 en Mercedes C. Voor wie de auto ook gaat gebruiken als gezinsauto of regelmatig passagiers achterin meeneemt is het appels met peten vergelijken. Bagageruimte schijnt toch mee te vallen en goed toehankelijk en met neerklapbare stoelen ook Ikea bestendig.
 
De groep teleurgestelden valt een beetje in tweeën denk ik. Enerzijds heb je de groep die:
De eerste groep had beter moeten weten. Ik hoor bij de tweede groep...die niet teleurgesteld is over de auto, maar wel een beetje over belangrijke andere zaken rondom de auto.

de eerste groep zijn dromers, idealisten, fantasierijke mensen. Het is door deze groep mensen dat de model 3 er nu is, en tesla staat waar ze staan en niet door de realisten.
Ook ik ben wat op mijn honger blijven zitten, maar we komen er wel overheen;). vandaag begin ik aan de eerste stappen voor de carport. tijd zat dus, om er iets moois van te maken. (De locatie is alvast super: (uitzicht vanuit de keuken en de living op de carport:cool:)
 
  • Like
Reactions: HWS and basvk
Wacht even, de binnenruimte, vooral achterin, is veel groter dan die in A4 en BMW 4 en Mercedes C. Voor wie de auto ook gaat gebruiken als gezinsauto of regelmatig passagiers achterin meeneemt is het appels met peten vergelijken. Bagageruimte schijnt toch mee te vallen en goed toehankelijk en met neerklapbare stoelen ook Ikea bestendig.

Ik heb eens op de websites van de concurrentie gekeken en daar lijkt het toch wel op dat Tesla gespiekt heeft: De interieurmaten komen vrijwel overeen.
 
Met het long range model niet, maar met de standard Model 3 lijkt me de vergelijking toch aardig op te gaan. Beide zijn uiteraard full EV met alles wat daar bij komt. De Ampera heeft wat meer bereik maar de Tesla laadt wat sneller. De uitrusting bij de Ampera is rijker maar die is ook duurder. De Ampera zal ergens begin 2018 beschikbaar zijn, de Tesla eind 2018. Natuurlijk zijn er nog voldoende verschillen maar alvast met het basis model van de 3 is een vergelijkende test zeker zinvol. En dan niet te vergeten dat dit op basis van de Bolt-modeljaar 2017 is. De echte vergelijking moet je maken met Bolt-modeljaar 2019 die weer wat beter zal zijn.

Het enige echte grote verschil zijn de geprojecteerde verkoopsaantallen en ook de intentie van beide bedrijven om de Europese markt van voldoende aanbod te voorzien.

"Tesla laad wat sneller". Dat is net een van de meest belangrijke punten (afgezien van het verschillende type auto (formaat, carosserievorm)) die de twee auto's in een andere categorie plaatsen. Het is bijna een Corsa vergelijken met een BMW3.

De Tesla laad in een sessie van 20->80% gemiddeld met een vermogen tussen de 70 en 90kW. De Ampera-e met 36kW. Dat scheelt 30 minuten per dergelijke sessie. Ook is
 
de eerste groep zijn dromers, idealisten, fantasierijke mensen. Het is door deze groep mensen dat de model 3 er nu is, en tesla staat waar ze staan en niet door de realisten.
Ook ik ben wat op mijn honger blijven zitten, maar we komen er wel overheen;). vandaag begin ik aan de eerste stappen voor de carport. tijd zat dus, om er iets moois van te maken. (De locatie is alvast super: (uitzicht vanuit de keuken en de living op de carport:cool:)
Zo is het Frank, goed gezegd.
 
Ik vind het fascinerend om alle teleurstelling te zien. Eerst is de Model 3 gehypet tot het niet meer extremer kan en nu valt het ineens tegen.

Het is een beetje hetzelfde als met het aandeel. Kort na de IPO voorspelden sommigen ook al een koers van $500+ binnen enkele jaren. Sommige dingen hebben tijd nodig.

De Model 3 is absoluut value for money. $5k voor de opties is veel geld, maar ga maar eens uitsplitsen wat je daarvoor krijgt.

Oei begrijp me niet verkeerd, het event was niet spetterend. De Model 3 daarintegen is nog steeds een ferm stukje technologie.
 
wat mezelf betreft :
nadat ik weggeblazen was door de onthulling op 31.03.2016 - ik was verbaasd dat ze toen al zo ver waren zonder dat er een lek was geweest - ; blijf ik nu wat op mijn honger zitten.

Ik had gehoopt dat er toch nog iets "nieuws" zou getoond worden, iets dat op géén foto's van de protoypes te zien was. Niet dus. Het was de wagen zoals we hem kenden, met de spec's zoals verwacht; met een prijs zoals verwacht én helaas een langere levertijd dan gedacht.


Ik ben benieuwd naar de reactie van de markt maandag.
 
  • Like
Reactions: is3 and Defiant
Speciaal voor jullie...
Lijkt me niet te kloppen. Autoweek gokt wat beenruimte ook maar wat en staat er niet om bekend Tesla's positief te presenteren. Als er nu eens wat advertenties en sponsoring zou zijn:) Laten we officiële cijfers afwachten. En bekijk nog eens de eerste unveil met de uitleg over de binnenruimte en waarom die groter kan zijn. Ik ben trouwens ook benieuwd hoe men aan die cijfers komt behalve het bovenste rijtje. De auto met bijna de grootste lengte, de grootste wielbasis, de kortste neus (zie 31 maart 2016) en de grootste breedte zou, samen met wegvallen van alle ontwerpongemakken van een ICE niet een grotere binnenruimte hebben.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Defiant
Lijkt me niet te kloppen. Autoweek gokt wat beenruimte ook maar wat en staat er niet om bekend Tesla's positief te presenteren. Als er nu eens wat advertenties en sponsoring zou zijn:) Laten we officiële cijfers afwachten. En bekijk nog eens de eerste unveil met de uitleg over de binnenruimte en waarom die groter kan zijn.
Onzin Hans. Autoweek plaats alleen cijfers van fabrikanten. Dus mocht je uit betrouwbare bron weten welke cijfers foutief zijn van de BMW, Mercedes of Audi, dan zie ik je linkjes tegemoet.

De cijfers van Tesla zijn officieel uit de presskit, maar door mij voor jullie gemak geconverteerd. Mochten daar fouten in staan, dan hoor ik dat ook graag.

Het "tekort" wat je niet snapt, komt door de cm die je verlies door de "dikke" bodem. Dit zijn allemaal officiële cijfers. Daar kan ik ook niets aan veranderen.
 
Last edited:
Onzin Hans. Autoweek plaats alleen cijfers van fabrikanten. Dus mocht je uit betrouwbare bron weten welke cijfers foutief zijn van de BMW, Mercedes of Audi, dan zie ik je linkjes tegemoet.

De cijfers van Tesla zijn officieel uit de presskit, maar door mij voor jullie gemak geconverteerd. Mochten daar fouten in staan, dan hoor ik dat ook graag.

Het "tekort" wat je niet snapt, komt door de cm die je verlies door de "dikke" bodem. Dit zijn allemaal officiële cijfers. Daar kan ik ook niets aan veranderen.

Ik ben op zoek gegaan, nu dit aan de orde is, naar de exacte beenruimte in de andere modellen. Bij de model 3 is deze 88,9 cm. Bij de anderen kan ik dat niet zo direct vinden of hoe dat berekend is. Als je me daar mee kunt helpen dan kom ik weer wat verder.
 
Ik ben op zoek gegaan, nu dit aan de orde is, naar de exacte beenruimte in de andere modellen. Bij de model 3 is deze 88,9 cm. Bij de anderen kan ik dat niet zo direct vinden of hoe dat berekend is. Als je me daar mee kunt helpen dan kom ik weer wat verder.

Ik heb geen idee wat het verschil in definitie is tussen het Tesla document en de maten die ik voor de anderen van Autoweek heb genomen. Daarom heb ik ook geen waarde oordeel over formaat weergegeven, maar slechts de aanwezige cijfers genomen en relevante opmerkingen daarbij gezet.

De vraag is of en hoe "leg room" uit het Tesla document vergelijkbaar is met "afstand tussen de pedalen en de leuning voorstoel (dan wel afstand tussen de leuningen voor- en achterstoelen).

Dan nog gaat het erom....hoeveel ruimte er tussen de knieën en de voorstoel zit, terwijl je "achter jezelf" zit. Dat kunnen we alleen met een meetlint onderzoeken. Voor alle variabelen heb ik de maximale waarden genomen bij Autoweek en ik ga ervan uit dat Tesla maximale waarden in een marketing stuk zet.

Jij kwam met oordelen over de cijfers, de bron van de cijfers en de betrouwbaarheid daarvan...gezien de onbekende factoren zou je kunnen zeggen dat niet alle cijfers even absoluut zijn...maar dat is wat anders dan onbetrouwbaar door "ze schatten maar wat", een bias door advertentiegelden, samenspanning "tegen" Tesla, etc.
 
Ik heb geen idee wat het verschil in definitie is tussen het Tesla document en de maten die ik voor de anderen van Autoweek heb genomen. Daarom heb ik ook geen waarde oordeel over formaat weergegeven, maar slechts de aanwezige cijfers genomen en relevante opmerkingen daarbij gezet.

De vraag is of en hoe "leg room" uit het Tesla document vergelijkbaar is met "afstand tussen de pedalen en de leuning voorstoel (dan wel afstand tussen de leuningen voor- en achterstoelen).

Dan nog gaat het erom....hoeveel ruimte er tussen de knieën en de voorstoel zit, terwijl je "achter jezelf" zit. Dat kunnen we alleen met een meetlint onderzoeken.

Jij kwam met oordelen over de cijfers, de bron van de cijfers en de betrouwbaarheid daarvan...gezien de onbekende factoren zou je kunnen zeggen dat niet alle cijfers even absoluut zijn...maar dat is wat anders dan onbetrouwbaar door "ze schatten maar wat", een bias door advertentiegelden, samenspanning "tegen" Tesla, etc.

Dat laatste was waarschijnlijk wat overtrokken en meer ingegeven door de soms wat negatieve berichtgeving. Sorry.
Mij staat alleen bij dat ik als midden passagier achterin heb gezeten en plenty ruimte had met behoorlijk forse voorpassagiers. Subjectiever kan natuurlijk niet :)

Maar om weer terug te keren, dit is heel lezenswaardig:

Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review - Motor Trend
 
Underwhelmed, overwhelmed, whatever. Aan het eind van de rit wordt dit een verkooptopper in NL door het simpele feit dat er in 2018/2019 enorm veel vraag is naar een EV met 4% bijtelling.

Als hele hordes accountmanagers in een foeilelijke (subjectief, weet ik) Foutlander of Prius plaats neemt uit fiscale overwegingen, zal men zeker instappen in een fraaie bolide a la model 3.
 
Underwhelmed, overwhelmed, whatever. Aan het eind van de rit wordt dit een verkooptopper in NL door het simpele feit dat er in 2018/2019 enorm veel vraag is naar een EV met 4% bijtelling.

Als hele hordes accountmanagers in een foeilelijke (subjectief, weet ik) Foutlander of Prius plaats neemt uit fiscale overwegingen, zal men zeker instappen in een fraaie bolide a la model 3.
Fraai is ie zeker. Vooral omdat het kleine S is. Die vergelijking zie je bijna in alle tests/artikels terug komen. Vermoed dat 3 ook als de kleine S door het leven zal gaan.
 
De Tesla laad in een sessie van 20->80% gemiddeld met een vermogen tussen de 70 en 90kW. De Ampera-e met 36kW. Dat scheelt 30 minuten per dergelijke sessie. Ook is

Je bent niet goed geïnformeerd. De base model 3 laadt aan 60KW, de Ampera-e aan net iets minder dan 50KW met DC fast charging optie bij een moderne CCS paal. Zo groot is het verschil dus echt niet. Om 150km bereik bij te laden ben je in een Ampera ongeveer 25 minuten bezig (100 miles/half uur). In een Model 3 ga je daar ongeveer 20 minuten over doen (130 miles/half uur).

Concreet durf ik nu wel te beweren dat je eind 2018 sneller in een Ampera-e van Brussel naar Groningen via Fastned rijdt dan in een base model 3 via supercharger netwerk. De dichtheid van de eerste maakt dat je veel meer kans hebt om de auto bijna volledig leeg te rijden. Om van de bereikbaarheid van de locaties nog niet te spreken.
 
Last edited:
Als de Model 3 pas in 2019 geleverd zal gaan worden dan wordt het verschil met de S (geleverd uiterlijk 2018) kleiner voor de zakelijke rijder gezien de bijtelling.

Als de Model 3 full options ong 70k gaat kosten dan wordt de bijtelling in 2019 50k voor 4% en 20k voor 22% dus ong zo'n € 2.000 + € 4.400 = € 6.400,-. Een S uit 2018 voor 90k met 4% heeft maar een bijtelling van € 3.600,-.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: pvh