Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
+1:smile:
gewoon een vignet voor buitenlanders.
Wij betalen al genoeg wegenbelasting nu....(75€ of zoiets:wink:)

???? Ok.. Voor mijn vorige auto betaalde ik 1500 euro per jaar.... Als jij 75 euro genoeg vind, begrijp ik nu waarom de wegen zo slecht zijn in België. Ik doelde meer erop dat die 100 euro voor Duitsland niet veel is vergeleken met de andere landen. Wil overigens best betalen voor België naar dan idd wel voor goede wegen. En het vrachtverkeer brengt België veel goeds. Als er tol in België komt is het alleen maar beter voor Nederland. Meer vracht over Rotterdam en minder over Antwerpen.
 
I'm struggling with the London Superchargers. Yesterday charged at The Crystal = 84kW with a starting range of 50km typical. 2nd Tesla arrived & my power dropped to 24kW. Gave up after a while.. Had enough charge to do what I needed.

Today I went to the SuC's at Canary Wharf, Canada Sq. Couldn't charge at either station. And the problem with being 2 floors down is that there's no phone signal, so I couldn't call anyone. So I decided to go back to The Crystal, 2.5 km further along.

The SuC at the Crystal are behind a security barrier. When I got there, there was another Tesla waiting to get it. He'd been waiting 20mins and no one had turned up. But there was another Tesla charging.. 2 Tesla's means low charge power, 3 Teslas means waiting for low charge power. So I gave up and headed off.

My destination is Wembley, which more or less takes me passed the SuC at Portman Sq. Now happily charging there, initially at 110kW starting at 150 typical. Parking is pretty tight at the Hyatt, best to reverse into the bay right from the entrance. There's a phone number taped to the station with a number to call in the event of problems.

Conclusion = The Crystal is low power and not reliably accessible. There must be a problem with the SuC's at Canada Sq & you can't call anyone for help.
 
Ik ben ook via Frankrijk naar, voorbij, Barcelona gegaan.
Met de supercharger in Nivelles, waar je overigens niet moet gaan eten(!) via Reims naar beneden. Eigenlijk straight forward met ook een supercharger in Narbonne. Dus eigenlijk kun je de hele trip supercharged doen. In Spanje is t qua laders r.k.. je zou eigenlijk die E juice mobile lader moeten hebben. Als je bij mensen thuis zou slapen,kun je voor de dagelijkse ritjes thuis laden. Anders vragen aan t hotel of ze een stopcontact in de parker garage hebben. ( praat niet over auto opladen!!). Overigens is de tol best wel veel via Frankrijk naar Barcelona, iets van 140 euro enkel..

wil je zeggen dat laden in barca drama is? van narbonne daar naar toe lijkt nl uitstekend te doen te zijn... zit daar 3 dagen, dus kan zelfs aan stopcontact lurken...


iemand hier bekend mee: http://www.areaverda.cat/en/Users/electric-vehicles/?
 
I'm struggling with the London Superchargers. Yesterday charged at The Crystal = 84kW with a starting range of 50km typical. 2nd Tesla arrived & my power dropped to 24kW. Gave up after a while.. Had enough charge to do what I needed.

Today I went to the SuC's at Canary Wharf, Canada Sq. Couldn't charge at either station. And the problem with being 2 floors down is that there's no phone signal, so I couldn't call anyone. So I decided to go back to The Crystal, 2.5 km further along.

The SuC at the Crystal are behind a security barrier. When I got there, there was another Tesla waiting to get it. He'd been waiting 20mins and no one had turned up. But there was another Tesla charging.. 2 Tesla's means low charge power, 3 Teslas means waiting for low charge power. So I gave up and headed off.

My destination is Wembley, which more or less takes me passed the SuC at Portman Sq. Now happily charging there, initially at 110kW starting at 150 typical. Parking is pretty tight at the Hyatt, best to reverse into the bay right from the entrance. There's a phone number taped to the station with a number to call in the event of problems.

Conclusion = The Crystal is low power and not reliably accessible. There must be a problem with the SuC's at Canada Sq & you can't call anyone for help.

Zijn het mobiele superchargers, op een pallet ? Zoals in Frankrijk en België er staan ?

Daar staat steeds een type2 laadpaal bij, in geval van probleem met de SuC.
 
Weekje Moezel
Afgelopen week zijn mijn vrouw en ik een weekje naar het Moezelgebied geweest, uiteraard met de Model S.
Dat is lang zo spannend niet als naar bijv. Zuid-Italië maar een paar wetenswaardigheden levert het wel op.

Vanuit Noord-Holland vertrokken met een rangecharge (390 km) naar de Supercharger in Zevenaar. Daar 12 minuten en bijna 100 km typical bijgeladen.
Dan door naar Supercharger Wilnsdorf waar we wat gegeten hebben. Na ruim een half uur is de Model S weer bijna volgeladen om de laatste 162 km naar Zell aan de Moezel te rijden. Daar zouden we in de garage van het via AirBnB geboekte appartement met 220 Volt kunnen laden. Dat blijkt onmogelijk, niet meer dan een motorfiets kan er in die garage en parkeren is al helemaal onmogelijk.
Dan blijkt dat het zaak is zoveel als mogelijk te laden, waar dan ook. Nu we niet in Zell kunnen laden koersen we de volgende dag naar Cochem waar RWE een bijna onvindbaar laadzuiltje op het terrein van een Sparkasse aan de Briederweg 2 exploiteert. We rijden er letterlijk eerst twee keer langs voor we het zuiltje vinden. We rijden met de toegangspas van een vriendelijke Duitse meneer het afgesloten parkeerterrein op. Daar staat een Smart de laadpaal te blokkeren. De vriendelijke bankdirecteur verwijdert het autootje direct en we kunnen laden. Dat gaat met de App van Plugsurfing prima. Gewoon op de App op start drukken en de zuil gaat met 11 kW laden. Helaas niet met de beloofde 22 kW. De laadpaal blijkt later ook vanaf de openbare weg bereikbaar, is dan evenwel vrijwel onvindbaar. Gewoon de auto uitstappen op Briederweg 2 en even rondkijken. Het zuiltje staat op het parkeerterrein aan de rechterkant van de weg, achteruit het kleine parkeerhaventje tussen de bomen inrijden. De posities van de laadpalen in de Plugsurfing App zijn overigens wel behoorlijk nauwkeurig.

De volgende RWE laadpaal staat in Idar Oberstein. Ook nu weer een onooglijk klein paaltje. Laden gaat weer met de Plugsurfing App op dezelfde manier, nu met 22 kW. De laatste keer dat we in het Moezelgebied laden is in Trier. De forse laadinstallatie staat op het betaalde parkeerterrein van de Augustinerstrasze. De maximum parkeerduur is 2 uur. Wil je langer blijven dan is het zaak in een van de parkeergarages te laden en daar zijn er drie van. De palen in Trier worden door Ladenetz geëxploiteerd en kunnen met de NewMotion pas worden geactiveerd.

De thuisreis gaat even soepel. Met nog 100 km typical komen we bij de Supercharger in Wilnsdorf aan. Daar laden we tot 270 km typical wat in 20 minuten gepiept is. Het kost niet meer tijd dan een kop koffie drinkenin het restaurant. De 234 km naar Zevenaar rijden we soms stevig door. Omdat Wilnsdorf op ruim 400 meter hoogte ligt kun je flink doorrijden en toch het verbruik onder 220 wH per km houden. Hele stukken kunnen we 170 tot 180 km/u rijden. Dan gaat het verbruik natuurlijk wel richting 280 wh per km.
Als mijn vrouw vraagt of we wel genoeg ‘brandstof’ hebben om Zevenaar te halen leg ik haar het verschil tussen typical bereik en nog af te leggen kilometers uit. Als het ernaar uitziet dat we met maar 2 km typical de Supercharger in Zevenaar halen, maakt dat haar toch ongerust. Als ik even rond de 100 km/u ga rijden komen er weer 2 kilometer typical bij en dan is ze weer op haar gemak.

Alles overziende is het rijden van lange afstanden met de Model S heel prettig. Wel even de banden oppompen. Deze stonden bij mij op net onder 2.7 bar, terwijl dit 2.9 bar moet zijn. De TPMS sensoren zijn dus niet heel nauwkeurig. Met handig laden onderweg is de wachttijd bij de Superchargers vrijwel te verwaarlozen. Zelfs mijn vrouw vindt dat dit toch wel heel soepel verloopt. De Duitsers zijn nog niet erg gewend aan de Model S. Regelmatig kruipen ze tot vlak achter ons om te zien wat er voor hen rijdt. We werden duidelijk gevolgd door een groep Duitse motorrijders. Voor een stoplicht hoorden we ze krijsen ‘Dass ist ein Tesla, mein lieber Gott es sitzt eine grosze Tablette drin’.
 
Mijn planning voor mijn trip morgen naar Wenen (voor een Smatrics-pas te leen van iemand in regio Den Haag/Rotterdam, just in case mijn TMC pas het in Amstetten niet zou doen, hou ik me nog aanbevolen!)

View attachment 59005

Tsja, als je zo'n tabelletje maakt m.b.v. Merijn's hoogte-tool, gaat het vanzelf goed. Ben dus inderdaad in één dag van Voorburg naar Wenen gereden, in m'n uppie, inspanning en ontspanning, erg genoten en in het laatste stuk alsnog wat stress. De inschattingen van reisduur en laadtijd zijn vrij goed geweest, meestal minder reistijd en wat langer laadtijd. Slaagde er niet goed in om de tank steeds ver leeg te rijden, omdat er natuurlijk om de zoveel kilometer weer aan de weg gewerkt wordt. Toch leuk om 220 km/u op de teller te zien staan (heuveltje af he) en met name in de korte legs echt hele stukken echt heel heel hard te kunnen gaan, BMW's, Audi's, Mercedessen en Jaguars met verbijsterde bestuurders achter je te laten. Ook heerlijk om rustig te toeren, genieten van de stilte of weer eens hard die muziek te draaien waar de rest van de familie anders niet blij van wordt.

En dan, de laatste leg ... SuC Regensburg - SuC Wenen, net een beetje teveel om in een keer te rijden, dus vooraf een Smatrics paal in Amstetten uitgekozen. Zowel bij Smatrics als bij TNM gecheckt of het zal werken. Het zal werken. Ter plaatse even zoeken, want een ander deel van de gemeente heeft eenzelfde straatnaam, en daar staat-ie dan wel :frown: (de korte versie). Twee laadplekken. Een ge-ICEd, auto staat ook nog es met één wiel in het tweede vak, mag ook met zo'n kenteken

Amstetten-20140914-00096.jpg



de auto aan de andere kant doet hetzelfde, geen MS plek, zeg maar. Gelukkig gaat er iets verderop iemand weg en heb ik 8m kabel. Volgende keer leg ik m over het dak van de etterbakken. Pas ervoor ... paar seconden wachten ... onee, ik wil de korte versie geven ...
Door Smatrics naar een laadstation verderop langs de snelweg gestuurd, Loosdorf-Mühl. Aldaar laadpas op te halen bij de OMV benzinepomp. Fijn. Helaas aldaar wel een paal, geen benzinepomp. Iets verderop een OMV benzinepomp; geen laadpaal. Weer gebeld. Nieuwe bestemming. Afslag ... nemen (ben de naam alweer kwijt). Neem de afslag .. donkere leegte. Opnieuw bellen. Medewerker vertrokken, niemand weet iets. Moet nu echt gaan schelden en dreigen om enige medewerking te krijgen. Nieuwe bestemming. Energy scherm weggedrukt, we gaan al in het rood. Hypermilen achter een vrachtwagen (wow, efficient zeg: 120Wh/km, 15 km lang!); wel gevaarlijk in het donker en met regen. Plotseling doemt een Raststätte op. Naam klopt niet; komt 'de mijne' pas later? Toch proberen ... JAWOHL!! Alle typen stekkers, hopla. Binnen bij de pomp vragen om de pas. Niemand weet iets van een pas. Duurt een minuut of 10. Ik begin al blij te worden dat ik een paar van die lekkere Tesla plaids heb meegenomen. Dan: Hoera!!

Al met al toch pas tegen 23 uur aangekomen, was nergens voor nodig. Had ik mijn vraag hier naar een Smatricspas te leen maar eerder gesteld...

Wat is verder nog vermeldenswaard?

Van huis tot Regensburg nul (0) Tesla's gezien, ook niet bij de Suc's dus, daar pas de eerste.

Wel een ander merk, ook mooi, de meneer wilde niet een stukje van stuur ruilen. Beetje flauw om dan wel spontaan te vertellen dat je nog een auto van dit merk hebt, ben het type vergeten, maar als je dan goed kan voetballen ofzo moet je ook onderweg sportief zijn toch?

Erlensee-20140914-00082.jpg


Dan valt me nog op wat een ontzettend aardige mensen je veelal bij de SuC's spreekt. Bij SuC Wien een Duitser, die mij de tip gaf het op de terugreis te proberen in Wels, http://www.goingelectric.de/forum/infrastruktur/lademekka-wels-neue-43kw-ladesaeule-t5023.html hoewel hij een andere straatnaam gaf; Hans Noordsij, ik meld nog het precieze adres en hoe het ging; 43kW Type 2..? Eveneens SuC Wien een Slovaaks gezin, had de MS zelf opgehaald in Tilburg, erg leuk gesprekje gehad. Ik snap intussen wel waarom Merijn daglievemensen.nl/Tesla heeft bedacht. :love:

Morgen terug. Regensburg die kant op echt onbereikbaar zonder tussendoor te laden. Ben benieuwd.

Dag lieve mensen!
 
Last edited:
Tsja, als je zo'n tabelletje maakt m.b.v. Merijn's hoogte-tool, gaat het vanzelf goed. Ben dus inderdaad in één dag van Voorburg naar Wenen gereden, in m'n uppie, inspanning en ontspanning, erg genoten en in het laatste stuk alsnog wat stress. De inschattingen van reisduur en laadtijd zijn vrij goed geweest, meestal minder reistijd en wat langer laadtijd. Slaagde er niet goed in om de tank steeds ver leeg te rijden, omdat er natuurlijk om de zoveel kilometer weer aan de weg gewerkt wordt. Toch leuk om 220 km/u op de teller te zien staan (heuveltje af he) en met name in de korte legs echt hele stukken echt heel heel hard te kunnen gaan, BMW's, Audi's, Mercedessen en Jaguars met verbijsterde bestuurders achter je te laten. Ook heerlijk om rustig te toeren, genieten van de stilte of weer eens hard die muziek te draaien waar de rest van de familie anders niet blij van wordt.

En dan, de laatste leg ... SuC Regensburg - SuC Wenen, net een beetje teveel om in een keer te rijden, dus vooraf een Smatrics paal in Amstetten uitgekozen. Zowel bij Smatrics als bij TNM gecheckt of het zal werken. Het zal werken. Ter plaatse even zoeken, want een ander deel van de gemeente heeft eenzelfde straatnaam, en daar staat-ie dan wel :frown: (de korte versie). Twee laadplekken. Een ge-ICEd, auto staat ook nog es met één wiel in het tweede vak, mag ook met zo'n kenteken



de auto aan de andere kant doet hetzelfde, geen MS plek, zeg maar. Gelukkig gaat er iets verderop iemand weg en heb ik 8m kabel. Volgende keer leg ik m over het dak van de etterbakken. Pas ervoor ... paar seconden wachten ... onee, ik wil de korte versie geven ...
Door Smatrics naar een laadstation verderop langs de snelweg gestuurd, Loosdorf-Mühl. Aldaar laadpas op te halen bij de OMV benzinepomp. Fijn. Helaas aldaar wel een paal, geen benzinepomp. Iets verderop een OMV benzinepomp; geen laadpaal. Weer gebeld. Nieuwe bestemming. Afslag ... nemen (ben de naam alweer kwijt). Neem de afslag .. donkere leegte. Opnieuw bellen. Medewerker vertrokken, niemand weet iets. Moet nu echt gaan schelden en dreigen om enige medewerking te krijgen. Nieuwe bestemming. Energy scherm weggedrukt, we gaan al in het rood. Hypermilen achter een vrachtwagen (wow, efficient zeg: 120Wh/km, 15 km lang!); wel gevaarlijk in het donker en met regen. Plotseling doemt een Raststätte op. Naam klopt niet; komt 'de mijne' pas later? Toch proberen ... JAWOHL!! Alle typen stekkers, hopla. Binnen bij de pomp vragen om de pas. Niemand weet iets van een pas. Duurt een minuut of 10. Ik begin al blij te worden dat ik een paar van die lekkere Tesla plaids heb meegenomen. Dan: Hoera!!

Al met al toch pas tegen 23 uur aangekomen, was nergens voor nodig. Had ik mijn vraag hier naar een Smatricspas te leen maar eerder gesteld...

Wat is verder nog vermeldenswaard?

Van huis tot Regensburg nul (0) Tesla's gezien, ook niet bij de Suc's dus.
Wel een andere merk, ook mooi, de meneer wilde niet een stukje van stuur ruilen. Beetje flauw om dan wel spontaan te vertellen dat je nog een auto van dit merk hebt, ben het type vergeten, maar als je dan goed kan voetballen ofzo moet je ook onderweg sportief zijn toch?


Dan valt me nog op wat een ontzettend aardige mensen je veelal bij de SuC's spreekt. Bij SuC Wien een Duitser, die mij de tip gaf het op de terugreis te proberen in Wels, http://www.goingelectric.de/forum/infrastruktur/lademekka-wels-neue-43kw-ladesaeule-t5023.html hoewel hij een andere straatnaam gaf; Hans Noordsij, ik meld nog het precieze adres en hoe het ging; 43kW Type 2..? Eveneens SuC Wien een Slovaaks gezin, had de MS zelf opgehaald in Tilburg, erg leuk gesprekje gehad. Ik snap intussen wel waarom Merijn daglievemensen.nl/Tesla heeft bedacht. :love:

Morgen terug. Regensburg die kant op echt onbereikbaar zonder tussendoor te laden. Ben benieuwd.

Dag lieve mensen!

Mooi verhaal Kees! En leuk om te horen dat je goed gebruik hebt kunnen maken van de website.
De domeinnaam daglievemensen.nl heb ik jaren geleden geregistreerd voor mijn vrouw die een blog wilde beginnen. Dat is er nooit echt van gekomen dus heb ik de site zolang gebruikt voor de Tesla pagina's. Binnenkort maar eens een normale domeinnaam bedenken en de boel verhuizen. :biggrin:

Ben niet zo'n autokenner. Wat is dat lelijke groene ding op de foto? Lijkt erop dat hij veel lucht naar binnen moet zuigen om de hitte van de ontploffingen waarmee hij voortbeweegt kwijt te kunnen. ;-)

Alvast een goede reis terug gewenst!
 
Binnenkort maar eens een normale domeinnaam bedenken en de boel verhuizen. :biggrin:
Heb het adres wel doorgegeven aan de Duitser en de Slovaken die ik sprak. Waren er zeer mee in hun nöppchen!

- - - Updated - - -

Een belangrijke aanvulling op het Smatrics verhaal: die club heeft me echt slecht geholpen. Belde vandaag weer, om zekerheid te krijgen over de terugreis, maar ik ben bij hen aan het verkeerde adres hoor, ja het zijn wel hun palen, maar nee, ik ben klant van TNM. Dat die geen palen kunnen vrijgeven, doet niet ter zake.
Wat een verademing om met TNM te bellen. Lopen niet één mijl maar wel zes extra. Laatste medewerker die ik sprak, zou morgen vroeger naar zijn werk gaan om zeker te weten dat hij er is als ik onderweg alsnog een probleem bij een Oostenrijkse paal krijg.

TNM: TOP!!!
 
De domeinnaam daglievemensen.nl heb ik jaren geleden geregistreerd voor mijn vrouw die een blog wilde beginnen. Dat is er nooit echt van gekomen dus heb ik de site zolang gebruikt voor de Tesla pagina's. Binnenkort maar eens een normale domeinnaam bedenken en de boel verhuizen. :biggrin:

Ik heb geloof ik nog tesla-service.nl geregistreerd staan. En teslaonderhoud.nl. Die zou je ervoor kunnen gebruiken?